Jump to content

Klær/duk til postering


Stihl Crazy

Recommended Posts

Starter en ny tråd, har vel komt en del nye produkter også.

Saken er den at til nå har jeg nesten bare jakter i godvær og stort sett på post i hjemmesnekkra buer.

Den tid er det slutt på. 

Er hjortejakt på Vestlandet, må vel ta det været som byr tenker jeg så bør vel utvikle meg litt.

Er og blir en postjeger, ved posting ved jorde og i måneskinn er det greit.

I måneskinn er det fint vær selv om det kan være kaldt, jorde har jeg allerede ett par små hytter jeg kan stige inn i.

 

Problemet er at hjorten ikke alltid vil frempå, i tilegg er det blitt forandring i jakttider og områder slik at en må jakte når en får utdelt tid og selvfølgelig uavhengig av vær.

 

Ett område jeg har jakt i er ett stykke og gå men kan muligens få lånt en hytte når jeg er der.

 

Men alltså til postering, i granfelt der hjorten kommer tett innpå, ved myrer og halvåpen furuskog kanskje også til måneskinnsjakt hva ville dere valgt og hva bruker dere allerede.

 

Jeg har aldri måttet poste så tett på hjorten så Hvet ikke helt hva som fungerer.

 

Trenger ikke nødvendigvis være noe nytt, kan jo hende at jeg kan bruke det jeg allerede har også, men hadde vært greit med litt tips til hva som fungerer og ikke.

 

Helga som var, postet jeg inne i ett granfelt, fikk litt overhøyde og det var en liten åpning i feltet.

Tipper holdet var ca 15 meter, satt halvveis bak ei gran, men tviler egentlig på at det hadde gått.

Hadde hjorten komt hadde den vel sett meg selv om jeg satt kurstille.

Kan nesten ikke sitte med geværet i skuldra heller, mulig at det går dersom forskjeftet ligger i en Y stokk.

 

Uansett, må tåle regn ( fungerer regnklær?) sånne noenlunde tynne svarte Stormberg eller.

Må ikke bråke for mye, eller helst ingen ting.

Må være tett.

Må holde varmen.

 

Det jeg har sett for meg er: jerven duk eller lignende.

 

bruke det jeg allerede har med ullklær regnklær utenpå samt ei slags not utenpå der igjen som jeg kamuflerer på beste måte med granbar og lignende.

 

Veidemann finnbul fra jaktdepotet eller noe i den duren der.

 

Link to comment
Share on other sites

Jerven har vel en dress som lages i samme stoff som duken. Det er vel kanskje den tetteste dressen man kan få tak i, før man bikker over til oljehyre. 

Hvis man tar den varianten som er foret, så hjelper vel det litt på kondens, og man holder seg relativt varm. 

Men den er vel ikke all verdens når det kommer til støy, men hvis man kun skal sitte på post så går det vel kanskje greit.

 

Link to comment
Share on other sites

Jerven bråker ganske bra, og ville ikke brukt den tett på hjort som er ganske var.

 

Man får jo posteringsdresser og poser som jeg vil mene er bedre egnet. Jaktdepotet har Fimbul dressen, og Magasinet har en pose/poncho. Spesielt dressen ser jeg litt på etter et par posteringer i minusgrader. 

Link to comment
Share on other sites

På måneskinnsjakt så sitter jeg alltid i en varm sovepose. Har posen opp til brystet og dunjakke på overkroppen. Skoene tar jeg av meg. Jervenduk synes jeg bråker mye, og er ikke like varm som en sovepose. Tar med en liten, lav sammenleggbar stol med ryggstø.

 

Kveldspost i regnvær blir en annen greie, da funker ikke sovepose. Er allikevel skeptisk til jervenduk om dyrene kommer så tett på som du skisserer. Har du vurdert sånne små pop-up telt? Så kan du sitte tørt og kle deg varmt men lydløst. Kjøp deg en tofot ala stoney point. Da sitter du klar, bare å rolig løfte kolben til skuldra. 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en sånn Fimbul 2 dress fra Jaktdepotet. Den er sykt varm og tåler litt regn. Selv har jeg bare brukt den på postering i Polen på vinteren, blir jo svett opp stigen til jakttårnet. Den er også ganske volumiøs, omtrent som en god gammeldags dundyne. Litt for stor å putte i sekken min på elgjakt. Men varm er den..

Link to comment
Share on other sites

Tåler litt regn, ikke for og være negativ men det tenkte jeg nesten.

Jeg har ett sånt lite pop upp telt, er ikke alle steder den er egnet, må være noenlunde flatt og ikke for langt og gå.

Har kjøpt en billig løvkammo dress her i uka, tenkte jeg får bruke den.

For de lokale på haugalandet har jeg vært innom trålbøteriet og fått med meg litt not.

Tenkte og feste noen remser av jutestrie på den og sitte bak det når det passer best.

 

Til skikkelig regnvær må man nesten ha regnklær, tenkte og bruke løvkammo dressen utenpå regnklærne.

 

Det der med en skikkelig tofot tror jeg er ett veldigt godt tips (samme med soveposetrikset i godvær) 

På korte hold nytter det ikke og ha rifla i fanget, mulig to pinner i kors gjør nesten samme nytten, men rifla må vel da festes med strikk eller noe til pinnene, men så var det dette med ulik høyde i terrenget da fra post til post.

 

Søkte litt på tofot og kom til denne her https://storfangst.no/produkt/skytestokk-tofot/stoney-point-rapid-pivot-bipod-sittende-modell er den så bra som de vil ha den til?

Link to comment
Share on other sites

5 timer siden, Sitka skrev:

Det der med en skikkelig tofot tror jeg er ett veldigt godt tips (samme med soveposetrikset i godvær) 

På korte hold nytter det ikke og ha rifla i fanget, mulig to pinner i kors gjør nesten samme nytten, men rifla må vel da festes med strikk eller noe til pinnene, men så var det dette med ulik høyde i terrenget da fra post til post.

 

I stedet for å legge to pinner i kors vil eg anbefale tre.. Hvis du tar tre kosteskaft/pinner/solide grener/e.a, binder de sammen med litt hyssing i passe høyde, så drar de fra hverandre og planter de grundig i bakken så har du solid støtte for rifla.  https://www.youtube.com/watch?v=JvR_WLA1GXo

Link to comment
Share on other sites

Har hjorten så godt syn? Til postering på rådyr bruker jeg en mygghatt for å dempe kontrasten ansiktet gir, og så passer jeg på å unngå silhuett. Ellers ikkeno spesielt. Vanlige skogklær. Årets bukk kom inn på fem meter og stirre rett mot meg uten å bli klokere. Virker ikke som de er særlig skarpsynte, men hjorten er kanskje annerledes? Tror jeg ville forsøkt å holde meg varm og tørr og ellers bare satsa på å sitte dønn stille, men nå har jeg aldri møtt en hjort i mitt liv.

Link to comment
Share on other sites

På 8.10.2019 den 18.36, Sitka skrev:

Helga som var, postet jeg inne i ett granfelt, fikk litt overhøyde og det var en liten åpning i feltet.

Tipper holdet var ca 15 meter, satt halvveis bak ei gran, men tviler egentlig på at det hadde gått.

Hadde hjorten komt hadde den vel sett meg selv om jeg satt kurstille.

Neste gang, sett deg foran grana. Da forsvinner konturene dine lettere dersom du må skuldre rifla raskt. De oppfatter deg lettere i kontur mot åpen bakgrunn/silhuett, eller bevege deg rundt. Å sitte stille til det gjelder, trumfer all slags bekledning, duk ;)

Link to comment
Share on other sites

Var vanskeligt og finne en fornuftig plass og poste der, temmelig god skråning så det var det beste stedet inntil grana, ellers klar over dette med siluett.

Ellers er det jo helt sant dette med og sitte stille som mus, men det gjør jeg allerede.

Har en grønn finlandshette til ansiktet, hull til munn og øyne, bra mot mygg også.

Akkurat hvor skarpsynte hjorten er Hvet jeg ikke, er vel mest lykt og lyd men de bruker nå øynene også har jeg sett.

 

Likte ideen din Adama men linken virker ikke, men tror nå jeg skal få til det der da uten og se på tuben.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Satt ute to netter denne helga en DEL timer hver natt, såvidt på minus sida.

Satt med stillongs 2 par raggsokker og en slags fora bukse oppi en tykk sovepose opp til livet eller så.

Hadde også en varmeflaske (sånn som gammle tanter bruker) ved beina.

 Under soveposen ett saueskinn.

På overkroppen, to ulltrøyene blant annet Brynje artic samt en temmelig tykk boblejakke med hette.

På hodet en omtrent ny loslue (BF) fra xxl samt hetta.

Tykke ullvotter fra Forsvaret.

 

Satt inni ett minitelt sån som en slår opp over en stol, saueskinn i setet.

 

Sier seg vel selv at jeg ikke gikk for langt, hadde også ett litt tungt gevær med lydemper og skytestokk.

Blir nok og bære på.

 

Uansett, hadde klart en del mer minus her iverfall på underkropp.

Lurt på en fimbull fra jaktdepotet, blir mange plagg,skinn samt sovepose og drasse på.

Men det ene drar det andre med seg, må ha tykkere sko da når jeg ikke kan ha de nedi en sovepose mer.

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...