Jump to content

Rådyrjakt med hund -19.


Fxn

Recommended Posts

Det vart ein fin dag i skogen i dag, sjølv utan fall. 

Vi reiste ut og var klare for slepp ca klokka 8, akkurat då sola slo mellom grantrea. Rundt 15 min etterpå, fekk drevertispa godlukt i nesa, og små støtingen byrja. Uttaket følgde eitt par minutt seinare og lósen gjekk jamt og tett ei god stund til dyra kom eit stykke føre. 
Vi avgjorde postering å gjekk roleg kvar vår veg innover. Dyra pleier å følgja ei bestemd rute når hunden tar dei ut i dette området av terrenget, og vi trudde at i dag ikkje var noko unntak. 


Etter ein god time lós fekk eg sjå 3 dyr som kom hoppande roleg inn mot posten min, men plutseleg smatt dei inn i den tettaste granskogen ved og eg fekk ikkje inn noko forsvarleg skotbilde så eg lét dyra springa vidare. Kallet opp Jon og kopla hunden då ho kom halsande. Ein skikkeleg fin lós. 


Vi laga oss eit fint bål med svartkjele, kjøttpølser og matpakkar. Dreveren fekk òg litt mat. Reflekterte litt over dagens situasjonar og opplevingar før vi avgjorde eit nytt drev.


I dette drevet vart det berre tull, sidan hunden fann godlukt etter ein hare som ho ikkje ville gi seg på. Trur den haren løp i sirkel rundt hunden og berre tulla resten av dagen. Til slutt så måtte vi kopla og seia oss fornøgde sjølv utan kjøtt i gryta.

 

Prøver på nytt neste helg, no blir det ein dram.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Jakter rådyr med min beagle, 5 år gammel hannhund. Har et par ganske gode rådyrterreng, men forholdsvis små - så fort gjort at losen drar ut av mitt terreng. 

 

Utrolig morsom og spennende jakt, driver også litt med elgjakt, andejakt/gåsejakt... men rådyrjakt med hund er definitivt min favoritt jaktform!

 

Er generelt dårlig til å ta bilder fra jakt. Første bildet under er fra i fjor, nederste bilde fra i år. 

 

1110328930_Rdyrlos_250918_1.jpg.1521f59a84418c4c22c6496f1240be49.jpg

 

925505301_Rdyrlos_261019_2.JPG.842ab3c081f1ecb67d59c0999821698d.JPG

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

En liten sekstagger for dreveren min. Virkelig en los med mye action, og det gikk mot tap, men så begynte han å utrede og plutselig var vi i gang igjen. Bukken kom i full fart mot meg, bråstoppet i et par sekund for å ikke krasje med meg og det gjorde det mulig for meg å plassere en 180gr E-tip 8x57is i halsen på 7 meter. Blodslått? Å joda, men det må jeg regne med når det ender på den måten :thumbup:

20170925_103841.jpg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Nå har han dessverre skadet seg etter nok en lang los som kom seg ut av terrenget. Revet av en klo, og halter litt. Men ville jage mer men da kobler jeg så det ikke blir verre. håper han kan bli klar til helga. Formen er inne nå så synd om det må bli ett lengere avbrekk.

IMG_0374.JPG

Link to comment
Share on other sites

Høres ut som en kul jaktsituasjon znopi! Rifleskudd på kloss hold, hvor dyret har sett deg, krever rask handling ;-) 

 

På lørdag hadde beaglen min en los i et skogsholt hvor det ofte drar ut, men ikke denne gangen. Mistenker at han hadde flere dyr på beina, og skiftet losdyr et par ganger. Har lest at drivende hunder på rådyr ofte bytter losdyr... Etter en time med full los prøvde jeg å komme litt innpå der jeg mistenkte at "tredje runde" ville gå, gikk noen hundre meter og satte meg ned med utsikt over en åpen flate. Ikke lenge etter så jeg rådyret stå og speide bak seg etter hunden min, kanskje på 100 m. Hadde ikke da kikkertsiktet på drillingen min, og vurderte holdet som akkurat litt for langt for åpne sikter. Jeg har skutt endel med åpne sikter og mener jeg kan treffe et rådyr på 100 meter, men har såpass god tid til å felle de rådyrene jeg skal ta at jeg ikke tar slike sjanser. Tilfeldigvis kom rådyret tuslende rett mot meg, men på andre siden av en steingard. Denne steingarden er akkurat høy nok til at jeg ikke ser rådyret de siste 50 metrene, så jeg sitter stille og venter til rådyret kommer opp ved siden av meg. Etter en god stund uten å se rådyret (sikkert bare 10-20 sek ;-) ) reiser jeg meg forsiktig litt opp for å se over steingarden, med drillingen i anlegg, og ser rett inn i øynene på rådyret på mindre enn 5 meter! Rådyret står helt fastfrosset når jeg sender avgårde en Rottweil 16/70 #1 i halsen på dyret. Dramatisk effekt med hagleskudd på kloss hold selvsagt. Beaglen min kom inn på fallet noen minutter etter, godt fornøyd med at far fikk skutt! 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

En avrevet klo KAN bli verre enn du tror. Vår hund mistet en klo i strekkmetall trappa i fjor jul og måtte til veterinær for å trekke stumpen.

Det tok ca 6måneder før den var bra igjen og veterinæren sa vi måtte ikke sykle og lignende uten sokk den sommeren og KANSKJE jakte med sokk denne sesongen. 

Jeg hadde fått veterinær til å se på det før det ble jaktet noe mer hvis det var min hund.....

Link to comment
Share on other sites

27 minutes ago, Maxwatt said:

veterinær til å se på det

Det har vi gjort. Veterinær sier: "se det an og kom tilbake om det blir verre". Tilstanden nå er at det er ingen betennelse og ingen halting, og forbedring for hver dag. Om det blir jakt på han til helgen vil bli vurdert ut i fra forholdene. Ikke første gang slikt skjer med hunder jeg har jaktet med og det bruker å ordne seg.

Jeg tar selvfølgelig helsetilstanden til hundene mine seriøst.

Link to comment
Share on other sites

På 30.10.2019 den 9.27, znopi skrev:

Det har vi gjort. Veterinær sier: "se det an og kom tilbake om det blir verre". Tilstanden nå er at det er ingen betennelse og ingen halting, og forbedring for hver dag. Om det blir jakt på han til helgen vil bli vurdert ut i fra forholdene. Ikke første gang slikt skjer med hunder jeg har jaktet med og det bruker å ordne seg.

Jeg tar selvfølgelig helsetilstanden til hundene mine seriøst.

Mente ikke å være nesevis. 

Det var bare det at min egen begrensede erfaring med kloskader manet til forsiktighet. 

Hvis den skaden vår hund fikk i fjor hadde skjedd nå, så hadde resten av sesongen vært spolert. Han fikk infeksjon og det var masse styr.

Håper det ordner seg....tvi tvi.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Dreverlos og rådyrfall i dag. Herlig når ting klaffer :D Losen holdt nesten på å gå over sterkt trafikkert vei men vi greide å snu det i siste liten, og derifra så gikk det inn i terrenget og mot postrekka hvor det snodde seg rundt til det ble bråstopp når en 9,3x62 smokket inn i bogen.

IMG_0382.JPG

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Fikk en fin sekstagger bukk i dag tidlig. Skulle bare ta ett lite slipp med dreveren alene da jeg ikke hadde tid til å jakte så lenge i dag, Slapp ca 0730, og etter 1 time med søk ble det uttak og los. Losen turet bra og nærmet seg der hvor jeg befant meg. Får se en bukk som bråstopper på omtrent 30 meter. Får gitt ett skudd som traff bogen på høyre side. Bukken sto litt skrått så det ble litt vomsøl, men ikke verre enn at litt edikkvann kan fikse det. Losen bare fortsatte forbi skuddplassen så det var tydelig at bukken hadde hoppet av losen og lot en annen stakkar få slite med hunden etter seg. Den losen varte omtrent 2 timer og gikk ett godt stykke inn i naboterrenget.

Når dreveren min fikk tap og kom på bakspor så var jeg ferdig å vomme og klar til å dra hjem. Liker best at hunden ender på fallet direkte, men av og til vil det skje at dyr felles i bilos, og med en grei bukk som resultat, så er jeg uansett fornøyd :D

 

20180830_152733.jpg

IMG_0381 (2).JPG

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Første snøen har kommet. Ekstra moro å slippe hund da synes jeg :)

Ble fin og lang los i dag, og med knall & fall for dreveren min. Det gledes. Ei lita fjorårs geit.

Det må da være flere her som jakter rådyr med hund her inne? Med egen, eller med andres hunder? Artig om folk deler synes jeg :thumbup:

 

IMG_0390.JPG

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Jaktet med dreveren 3 dager på rad nå. Flere lange loser som har klart å unngå poster og meg, men i dag klaffet det med knall & fall. Voksen geit. Han hadde flere dyr ute, og skiftet losdyr noen ganger underveis. Losen var godt inn i tredje timen før det ble fall.

 

IMG_0421.JPG

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Ble to jaktdager på fredag og lørdag (og after-rådyr med juletallerken på lørdagskvelden...)

 

Fredagen fikk dreveren ut noe så rart som bukk og bukkekje som gikk sammen. Fikk lurt meg inn på en post og skjøt bukken (4-taggeren) og så egentlig ikke så nøye på det andre dyret men tenkte det var ei geit. Bikkja så det andre dyret før hun kom på fallet, og losen fortsatte. Fikk etterhvert også dette dyret på post, og det var altså et bukkekje. Lørdagen fikk bikkja opp et nytt dyr som gikk noen runder i terrenget før det dukka opp på uttaket, det også en bukk med geviret i behold. Ble enda et dyr på lørdagen for en annen drever, også et bukkekje - et gigantisk bukkekje faktisk. Mens drevertispa mi gikk med et dyr som postene syntes det var best å slippe forbi fordi de ble distrahert av noe turgåere eller noe sånn vissvassunnskyldning :lol:

IMG_20191115_133232.jpg

IMG_20191115_140657.jpg

IMG_20191116_110759.jpg

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

5 timer siden, znopi skrev:

Rådyrjakt med hund er helt KONGE :D

 

Japp, men når en bruker mye tid i skogen på å sjekke finn etter drever-annonser, og er jevnlig innom gjensidige-appen og sjekker dekninga på bikkja, er det kanskje på tid å handle ny valp... 

 

Makan til rotebikkje har jeg aldri hatt, jager forsåvidt helt greit og vi skyter bra med dyr for henne (og det skal hun være jævlig glad for...) men makan til utidig bikkje har jeg aldri sett. Stressa, rotete, ekstreeeeemt omstendig i søket... Har siden 1993 hatt tre drevere jeg har skutt bra med dyr for - Viggo, Nemi og nå Zenta. Og sistnevnte er desidert sistevalget til årets drever... Selv om det for min del bare er en nominert. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Etter 2 nesten sjanser i helga fikk vi uttelling i dag. Nysnø og fine forhold i skogen. God los som gikk mot der jeg hadde plassert meg. Bukkekje fikk en E-tip 180gr i 8x57IS. Gikk kanskje 5 meter for så å stupe i bakken. Fikk skikkelig skjelven etter skuddet, og hadde seriøse problemer med å ta bilde. Brukte flere forsøk for til slutt få noe som ikke ble alt for uklart. Ja det var virkelig spennende. Ikke den lengste losen , men hva gjør det når dreveren min kommer rett på fallet i full los ^_^

 

bukkekje for Bosse.jpg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...