Jump to content

Restorering av gammel mauser k98


Dangle

Recommended Posts

Hei!

 

Har da fått i gave en gammel HV mauser som er omtrent ubrukt. Metallet er i utrolig god stand og har mange av de tyske merkingene. Den ble da ombygget av forsvaret til å bruke 30-06 istedenfor det tyske kaliberet. Denne riflen skal brukes til jakt og litt bane skyting. Treverket har sett sine bedre dager og har derfor prøvd og få tak i ny stokk til den. Denne mauseren har en cupped buttplate ikke en flat. Har nå endt opp med og kjøpe en stokk fra brownells, en Minelli S.P.A Mauser Stock set fixed Wood. Legger ved et bilde. 

 

Dette var den eneste ny produserte stokken jeg har kommet over og gikk derfor for denne. Problemet mitt er at denne er en flat type Buttplate stokk. Slik jeg ser det har jeg noen muligheter. På grunn av at flat og cupped buttplatene har samme skrue hull og samme skruer, vil det være fullt mulig å konventere denne stokken til en cupped. Som er det jeg ønsker helst. Utseendemessig og av de samme grunnene som gjorde at mauser selv valgte og gå over til cupped. 

Noen som har noen råd her? Går det an og gå til en børsemaker og få jobben gjort? eller noen andre? 
Eller kan jeg bare glemme det og må prøve og få tak i en flat mauser 98 kolbekappe?

 

 

 

 

l_100-010-733_1.jpg

Link to comment
Share on other sites

Dersom noen har noen tips om hvor man kan evt spesial bestille ny produsert stokk kompatibel til cupped buttplate er jeg interessert i å sjekke det ut. Da jeg ser ingen annen mulighet siden jeg har ikke funnet en eneste selger som har dette.

Link to comment
Share on other sites

vil råde deg til å sette på kolbekappe i gummi, er du fastlåst på å få vondt i kragebeinet ved liggende skyting, spesielt om du har tenkt å skaffe deg kikkert på den. En børsemaker burde klare å konvertere den til cupped, er nok ikke så vanskelig å få til selv heller med fil og maskeringstape.  M98-prosjekt hos børsemaker er et garantert tapsprosjekt med lite å lære. Artig og lærerikt å skru på selv da.

Link to comment
Share on other sites

Kolbekappe i gummi er nok det beste, men planen er at den skal være så original som mulig. Vurderer å prøve og konventere stokken selv, men vurderer børsemaker også. Selv om den ikke vil være verdt store summen etter restoreringen, så syns jeg det er mye gøy med disse gamle mauserene. 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...