Jump to content

Eotech til elgjakt


MrTt

Recommended Posts

Eotech til elgjakt, ser at posten har vært oppe før men.

Satt på post og funderte på hvor ofte jeg har hatt bruk for kikkert. (idet elgen sprang forbi på 30 m) Lengste hollet er ca 90 meter, og resten er maks 40m. 

En på jaktlaget har aimpoint ala forsvarets hk416, men jeg tenkte på et sikte uten zoom. 

 

Har sett på Eotech med 1 moa prikk, (EXPS 2-1) og heller ha muligheten for montere g33 magnifier når man trenger det.? Siden dette er plug and play på skinne. 

Jeg bryr meg ikke så mye om at det ser ut som et tvspill sikte eller tacticool. Har bare lyst på noe uten zoom og som er raskt og sikte med, og med liten dott.

 

Noen som har erfaring med slike typer sikte i tett skog, og korte hold?

 

Link to comment
Share on other sites

38 minutes ago, MrTt said:

En på jaktlaget har aimpoint ala forsvarets hk416, men jeg tenkte på et sikte uten zoom. 

 

Som msteiro påpeker, Aimpoint har ikke forstørrelse med mindre du setter på en forstørrer bak ;)

Jeg ville også mye heller brukt Aimpoint, Eotech bygger mye, og på en vanlig jaktrifle blir den HØY. Forstørreren tar ikke helt av hva gjelder synsfelt/"øyeboks" heller.

 

Høres egentlig ut som du vil ha et kikkertsikte med 1-4-forstørrelse og stort lyspunkt...

Ole

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, MrTt skrev:

Jeg bryr meg ikke så mye om at det ser ut som et tvspill sikte eller tacticool. Har bare lyst på noe uten zoom og som er raskt og sikte med, og med liten dott.

Eneste fordelen med en slik, vs en 1-4 eller 1-6, må være at den ser ut som et tvspill-sikte og er tacticool😊

Det er jo "fetere" å vippe på plass forstørrelsen en det er å skru!

Edited by Super XX
Link to comment
Share on other sites

Ja hadde jeg bare hatt muligheten til å få studert en eotech, men kjenner ingen som har det:(

(bor i troms) 

Sån prismessig er det ganske likt, fordelen med aimpoint er at det er mange Norske forhandlere, kontra eotech der man må handle i Sverige (nærmest) skal man få riktig modell og normal pris. 

 

Link to comment
Share on other sites

Eotech har hatt mange utfordringer med kvaliteten på sine sikter, noe du burde ha med i kalkulasjonene dine.

Vil på alle måter anbefale deg å anskaffe deg en nyere aimpoint, Comp C3 eller M2 fremfor et Eotech sikte.

Edited by NM149
Link to comment
Share on other sites

MrTt, har inntrykk av at du har picatinny-skinne på rifle. Da er det jo en mulighet å bruke en 45 graders montasje ( for eksempe; https://www.2alfa.no/jp-enterprises-ar-15-m16-45-degree-offset-adapter.html ), bruke rødpunkt som tillegg til ditt vanlige kikkertsikte. Populært innen dynamisk rifle. Eotech i Norge kan du bl.a kjøpe fra 2alfa ( https://www.2alfa.no/eotech-exps2-0-1xcr123-65-moa-ring-1-moa-dot-side-buttons-qd-lever.html ) eller Norsegear ( https://www.norsegear.no/vaapen-og-tilbehor/siktemidler/rdpunktsikter.html ). Hvis du vil ha et kompakt sikte som du ev. kombinerer med magnifier, anbefales EXPS-versjonen, siden den har knappene på siden (mer praktisk i forhold til nevnte magnifier). Hvis du foretrekker Aimpoint er jo Micro H-2 dyrisk kompakt, er vissnok òg glimrende for de med skjeve hornhinner. Når det gjelder det som er best for deg så må du prøve. Er vel et dynamisk rifle-miljø i Troms, sikkert noen der som kan hjelpe deg. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...