Jump to content

Fadderjakt rådyr


Jegerlærling

Recommended Posts

Hei. I November skal jeg være med på intro/Fadderjakt på rådyr. Dette foregår med hagle. Siden jeg kun har rifle godkjent for småvilt, får jeg lånt en hagle. Skal skyte 30-50 skudd for å bli kjent med den først. Men er vanlig lerdueskyting relevant trening for rådyrjakt? Hvordan ville dere trent? (Har kun lerduebane tilgjengelig tror jeg). Til slutt, hvor eller hvordan skaffer jeg ett utlånskjema for lån av våpen? Alle innspill blir satt stor pris på.

Edited by Jegerlærling
Link to comment
Share on other sites

All trening med hagle er relevant for rådyrjakt. De handler om å få våpenet opp i anlegg/skytestilling, og følge målet med riktig foranhold. Du bør for øvrig la være å skyte på rådyr i full fart! Jeg tenker en av de viktigste utfordringene på rådyrjakt med hagle er korrekt avstandsbedømmelse. Og så bør du ha dyret mest mulig med bredsiden til før du skyter. Her er lenke til utlånskjema.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

På 7.10.2019 den 10.29, Sølvrev skrev:

All trening med hagle er relevant for rådyrjakt. De handler om å få våpenet opp i anlegg/skytestilling, og følge målet med riktig foranhold. Du bør for øvrig la være å skyte på rådyr i full fart! Jeg tenker en av de viktigste utfordringene på rådyrjakt med hagle er korrekt avstandsbedømmelse. Og så bør du ha dyret mest mulig med bredsiden til før du skyter. Her er lenke til utlånskjema.

Tusen takk skal du ha Sølvrev. Ja, i teorien vet jeg hvor og hvordan man skyter dyr, men praksis er noe annet. Det er derfor jeg melder meg på Fadderjakt for å ha en erfaren jeger ved min side 😊

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Blyhagl i størrelse US Nr. 2-4, benytt gjerne Nr. 4 i løpet med åpnest boring (løpet til høyre hvis du har en S/S, det underste hvis det er et O/U-våpen) og Nr. 2 i løpet med størst trangboring. Skal du bare ha én haglstørrelse ville jeg valgt US Nr. 3. Antar du låner ei kaliber 12-hagle, og da er det 12/70-patroner som gjelder. Skitt jakt!

Edited by Sølvrev
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, Sølvrev skrev:

Blyhagl i størrelse US Nr. 2-4, benytt gjerne Nr. 4 i løpet med åpnest boring (løpet til høyre hvis du har en S/S, det underste hvis det er et O/U-våpen) og Nr. 2 i løpet med størst trangboring. Skal du bare ha én haglstørrelse ville jeg valgt US Nr. 3. Antar du låner ei kaliber 12-hagle, og da er det 12/70-patroner som gjelder. Skitt jakt!

 

2 timer siden, Sølvrev skrev:

 

Tusen takk. Du har rett på alle områder. Er en o/u 12/70 ja :)

Oj.siterte feil, men var svar til Sølvrev ja.

Edited by Jegerlærling
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...