Jump to content

Gjennomskyting av store dyr med bue


fluefiskern

Recommended Posts

I går havna vi i en diskusjon på sjøfugljakta ang buejakt og jeg blei kalt en løyner når jeg sa at pilene går rett imellom elger og bjørner med de rette jaktbuene. Gjennomskyting og sårkanaler var ikke noe tema for de andre.

 

Har dere noen gode YouTube klipp eller bilder eller artikkeler der man kan se gjennomskyting ? Vet det var en film på YouTube med en haug gjennomskytinger, men finner den ikke igjen 

Edited by fluefiskern
Link to comment
Share on other sites

Jeg har sett bilder av jaktpiler som har gått gjennom elefant, og jeg har prøvd å spenne en bue som var lovlig til elefant. Den var på mer enn 80 lb drakraft. Pilene for elefant hadde kun to egger for å penetrere lengst mulig. Du finner masse videosnutter av både elg og grizzly som skytes med bue.

Link to comment
Share on other sites

Gjennomskyting på så store vilt er nok mer unntaket en hovedregelen, men det kan skje. Søk på pass trough på YouTube så finner du. Møter du på bein eller kraftige muskler på veien gjennom stopper nok som regel pila opp, uansett kraft på bue og piltype. 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har nevnt det før i flere sammenhenger: I 2008 delte jeg camp i Limpopo RSA med 9 amerikanske buejegere fra New York (alle brannmenn i NYFD).
Vi jaktet div. antiloper, vortesvin og bavianer, og viltet varierte fra stor kudu, zebra og blue wildebeest, til impala, busbuck og duiker på nedre ende av skalaen.

Jeg jaktet med rifle i 338 WM, amerikanerne med diverse compoundbuer og et assortert utvalg jaktpiler.
De tok like mange vilt pr mann som meg, og uten unntak var det gjennomskyting, og korte fluktstrekninger.
Så ja, det virker, det er effektivt, og gir like hurtig utbløding og død som mine 250 grs Woodleigh PP fra en 338 Winmag.
 

Link to comment
Share on other sites

Det blei stille nå, så "løyneren" snakka vel sant :)

 

Noe av det beste jeg vet, er å motbevise verdensmestere som vet alt :)

 

skal også sies at denne verdensmesteren, har vært sikkerhets ansvarlig på skytebane i militæret, men allikevel skyter han med rifle og pistol på blink på toppen av en oppoverbakke uten og kunne se hva som er på andre siden av toppen. Kulene hadde vist ikke noe kraft i nedfallsbanen, så det var helt ufarlig. Vi andre kalte han en idiot å pakka sammen ganske fort. 

Edited by fluefiskern
Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Dravekt i seg selv er uten betydning. Det som teller er hvor mye av energien i buen som kan overføres til pilen.

Det har mer med geometri å gjøre enn med dravekt. IBO hastighet er et mål for dette.

Det er pilens hastighet og vekt som gjør jobben. Jeg har sett bilder av gjennomskyting på elefant.

Link to comment
Share on other sites

At buens dravekt er helt uten betydning er jeg ikke heeelt enig i (bare 95% eller noe sånt hvis det kan måles…), MEN jeg er enig i at dravekt har minimal betydning i forhold til det andre du nevner.
Likevel så må man nødvendigvis opp i en viss dravekt for å oppnå såpass effekt på pilen at den med rett (pil)vekt får en hastighet som gir såpass med energi (joule) til at den er effektiv i forhold til det viltet den brukes på. En bue som yter la oss si 80% energioverføring uansett dravekt, må likevel opp i en viss styrke, for at den yter nok energi til å oppnå en viss hastighet på pilen.
Det nytter ikke å bruke en 15 lb bue kontra en 40 lb bue (eller 50, 60 osv…) for å felle eksempelvis en impala/dåhjort, hvis du må oppnå en viss energiytelse (34 joule for impala) med en viss vekt på pilen (23 gram for impala) for å kunne jakte lovlig. Derfor er dravekten ikke helt uten betydning.
 
Med dagens moderne buer er energioverføring til pilen vesentlig bedre enn for bare 10 år siden. Dette gjelder for alle buetyper - både compound, recurve og langbue bygget av moderne materialer og med tilpasset effektive design (jeg har for eksempel en 2019 Chad Holm Osprey langbue som skyter med høyere hastighet enn en Bear recurve fra 2005. Samme dravekt, samme pil).
Tidligere ble det satt dravekter som minimum begrensning på buen til jakt de stedene det var og er lovlig. I eksempelvis Danmark var det tidligere krav til minimum 50 pund til rådyr og småvilt, i de fleste stater i USA er minimum dravekt på 35-40 lb. (Enkelte stater har en litt spesiell lovgivning. I Virginia er kravet at en bue må kunne skyte en pil med en spiss med minimum diameter på 7/8 inch til en avstand av minimum 125 yards. Ingen krav til vekt på pilen).
I dagens Danmark og mange andre land som tillater buejakt, er nå minimum kravet satt i energi i stedet for en spesifikk dravekt, nettopp på grunn av at effektiviteten i en bues overføring av energi er såpass forskjellig fra tidligere.
Krav til buejakt på rådyr i Danmark er i dag 40 joule, med minimum 25 grams pil og skarp jaktspiss med minimum 3 blader og minimum en diameter på 25 mm. Dette er oppnåelig med vesentlig lavere dravekt enn de tidligere satte 50 pund. Som ungdom har jeg hatt gjennomskudd på impala med 35 punds langbue (den gang var kravet 30 lb dravekt, og ikke 34 joule som i dag). Med en 45 lb recurvebue stod pilen i bakken i oppmålte 17 meter bak dyret. Med 60 lb compoundbue har jeg opplevd å ikke finne pilene igjen…

Med hensyn til hastighet og vekt på pilen, er dette jo det samme prinsippet som for kuler i forhold til gjennomtrengning. Her er et bilde av to piler med samme lengde og spiss men forskjellig vekt. Husker ikke vekten på disse pilene, og kan se at jeg ikke har notert det på baksiden av bildet heller. Begge pilene har alu skaft, den tyngste pilen er av dimensjon 2317 og den letteste er 2116. Begge er skutt med samme bue mot et bilbatteri fra en avstand på 50 meter. Den lette pilen ga bare 50% gjennomtrengning, mens den andre gikk igjennom med spissen som vist på bildet.

 

Siden du nevner elefant, så er kravet (klasse 5) i Sør Afrika 142 joule med minimum pilvekt på 55 gram, og skarp jaktspiss med minimum diameter på 28 mm. En bekjent av meg skjøt den første lovlig felte elefanten i Transvaal med bue. Det ble ikke gjennomskudd, for selv om at den ble påskutt med bredsiden til, så forsvant pilen helt inn i kroppen og av en eller annen grund endte den opp i bekkenet på elefanten. Likevel var en enkelt pil nok til å felle elefanten.

Beklager kvaliteten på bildene – de er fra tiden før det digitale kameras tidsalder, og overflaten reflekterer i lyset fra lampen når jeg skulle avfotografere dem med mobilen.

 

20211107_162433.jpg

20211107_162217.jpg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Ja vi er enig, du forklarer akkurat det som var poenget i min kommentar. Selvfølgelig får man ikke fart på pilen uten at det er energi i buen, men en gammel recurve sammenlignet med en moderne compoundbue viser at dravekten i seg selv ikke er noe mål på buens ytelse.

Det er synd at vi ikke har fått buejakt i Norge, det er like effektivt som rifle om en forstår begrensingene.

 

Jeg liker for øvrig tilnærmingen med å skyte i  stykker energikilden, da blir det jo ikke energi til fremdrift.😇

Edited by Per-S
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...