Jump to content

Accubond vs Oryx


mario55

Recommended Posts

2 timer siden, M67 skrev:

 

 

31 minutter siden, Sølvrev skrev:

Nå må vi ikke begynne å piske oss selv her inne, og gi Arnemo & Co mer vann på mølla!

Jeg har gjort samme erfaringer som @Gillen med 180 grs Oryx ladet til rundt 790 m/s i .30-06. Restvekten for mine 3 kuler plukket ut av hjort var 97 og 2x98%, og alle hadde perfekt soppform. Da er det for meg helt ubegripelig hvordan blyfragmenter på noen små brøkdels gram kan havne andre steder enn i umiddelbar nærhet av sårkanalen. Men klart, bruker man ei dårlig blykule som splintrer i 3-4 større fragmenter er det jo en mulighet for disse kan penetrere vev langt til siden for sårkanalen.

Jeg tenker at vi som har gode erfaringer med lodda kuler i premiumklassen må få promotere disse, mens de som sverger til homogene kuler får holde på denne varianten. Og så tenker jeg det er viktig å huske at alle parametrene som kan påvirke effekten av et velplassert skudd "i hjerte-/lungeregionen" ikke nødvendigvis kommer fram i de ulike innleggene. Denne tråden heter Accubond vs Oryx, og jeg oppfattet at TS ville ha innspill til hvilken av disse som var best egnet til elg og rådyr.

 Takk for godt svar sølvrev! Har kanskje fått en liten oppfatning av at Accubond har litt bedre flygeegenskaper en Oryx, men så har Oryx litt bedre restvekt.  Ser også at mange har argumentert for Thropy Bonden Tip, så denne vil også bli prøvd 😊

Edited by mario55
Link to comment
Share on other sites

6 timer siden, ladebenken skrev:

Jeg tror det oftere er kvist, eller gress som gjør at man får slike historier, enn dårlige kuler. 

 

Sett endel videoer fra bl.a rådyrjakt, herunder fra norsk juksemaker. Jeg er fullt klar over at kameravinkel og skuddvinkel er to forskjellige ting, men enn kan bl.a se at kornaks faller i skuddet. I moden kornåker så er rådyr bogen godt ned i kornet, likefullt blir det skutt. Hva sier de med erfaring vedr kaliber og kulevalg når det gjelder kuleavvik pga treff i lette hindre som gress og korn. Tror alle skjønner at treff i kvist vil påvirke alle kuler.

 

Utfra lesing på forum så er min konklusjon at kort, tung og butt kule gunstig vedr  skuddavvik.

Link to comment
Share on other sites

Teoretisk vil en butt rundneset kule gi mindre avvik enn en spiss kule når de treffer strå eller kvist.

I praksis vil treff i kornstrå kunne gi avvik nok til å bomme på dyret. Eneste unntak er om strået er svært nær dyret. Så den praktiske forskjellen på jakt er null.

Link to comment
Share on other sites

6 minutter siden, M67 skrev:

Sammen med rask riflestigning om mulig

Er du sikker?

Jeg er i tvil, rask rotasjon kan gi mer avvik i yaw vinkel som kan gi mer avvik selv om kulen tar seg bedre inn igjen uten å kulbutere. En kort kule har mindre treghetsmoment mot vridning enn en lengre kule med samme vekt og rotasjonshastighet. På den andre siden vil angrepsvinkelen for påvirkningen komme lengre fra tyngdepunktet med en spiss kule som også få større påvirkning fra luftpresset ved en viss yaw vinkel enn en butt kule. 

Link to comment
Share on other sites

I praksis: Er det gress, eller kvist i veien skyter man selvsagt ikke, dette må man ta på tabbekvoten.

 

I det tilfellet jeg nevnte tidligere med bogskuddet så var kvisten som ble avskutt ca 0,5 meter fra dyret. Kvisten var ca 0,5cm tykk.  Kula traff der skytter siktet, men kula var enten splintret, eller ekspandert. Inngangsbogen ble knust, men ingenting entret brysthulen. 

 

For mange år siden skjøt jeg en rådyrbukk i skumringen i skogen. Det ble brukt en 6,5x65 RWS og en 130gr Scirocco i  920 m/s. Kula traff kvist tett på dyret. Dyret datt rett ned. Når vi fikk av det skinnet var det ett hovedhull gjennom rett bak bogen, det var også en 5-6 små hull spredd utover fra lår - hals.  

 

Har vært borti noen ettersøk etter skyting gjennom gress. 

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Er du sikker?

Jeg er i tvil, rask rotasjon kan gi mer avvik i yaw vinkel som kan gi mer avvik selv om kulen tar seg bedre inn igjen uten å kulbutere. En kort kule har mindre treghetsmoment

Jeg er noenlunde sikker. Helt sikker tror jeg ikke man blir her.

Først den siste setningen din. Det skal stå - en kule med raskere rotasjon (høyere Sg) har mer treghetsmoment. Tippmomentet til kula bare sett fra lengde/ masse er jo neglisjerbart her - det er rotasjonen som redder dagen, for å si det sånn.

Tester jeg har lest - i mer eller mindre opplyste jaktblader, men også i LE/D sammenheng støtter utvilsomt at kuler med høy Sg har større evne til å penetrere. Korte kuler med tverr front. Enkelte bruker tilogmed egne slike kuler dersom det skal skytes gjennom hindringer, som vegger, biler, vinduer... Strå skal visstnok ikke bidra veldig mye til avvik - og egen erfaring tilsier at det stemmer. I et PRS-stevne for ikke lenge siden ble jeg angrepet av latskap i en øvelse der man måtte flytte seg for hvert mål for å få klart skudd gjennom en gresskant. Jeg gav faen og skjøt (130grDL) gjennom gress så tykt (2-3m foran, mål ~300m unna) jeg så gongen, men ikke mer - 8 skudd 8 treff. Så jeg vet ikke. Jeg har set kuler bomme med 1m på 200m når vært borti en kvist (bjerk, ca 5mm tykk) på ca 100m også... På jakt vil jeg si at det er absolutt no go å skyte gjennom noe som helst.

Homogene kuler har ofte lav Sg (siden de har lav tetthet) og vil komme dårligere ut. Kuler med høy tetthet, og kuler uten spiss, altså butte/ tverre kuler, kommer godt ut siden det er masse på ytterdiameter i hele lengden, masse som bidrar til å stabilisere så lenge den spinner. Masse i senter bidrar nesten ikke - så spisse kuler har ulemper "i begge ender".

Meeeen, kanskje litt OT...

 

K

Link to comment
Share on other sites

På 8.10.2019 den 19.20, mario55 skrev:

Noen som har prøvd disse fra Black Hills og Federal? 408326601_Skjermbilde2019-10-08kl_19_18_21.png.b75ad74d04798d52aa4a1fc91467a33a.png124918763_Skjermbilde2019-10-08kl_19_19_43.png.c8e9439e61ac7f6cfce315ebd8d469f9.png

Har skutt endel klauvvilt med federal'n i 3006 ja.God kule,alltid fin sopp-form med svært høy restvekt.Har brukt både 165 og 180 grain.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...