Jump to content
Sign in to follow this  
mario55

Accubond vs Oryx

Recommended Posts

Begge er relativt myke loddakuler, så de ekspanderer som oftest greit. AB flyr noe bedre om det er et moment. Ville valgt noe tyngre (200 gr) kule i 06en. Har skutt både rådyr og elg med begge, men alt for lite til å ha noen bastant mening om hvilken som er best. Begge fungerer. Har en kompis som har skutt godt over 200 hjort og et tresifret antall elg, som har prøvd mange forskjellige kuler, og han har etterhvert kommet tilbake til Oryx til hjorten, da den ekspanderer godt, og som regel gir korte fluktstrekninger. Til grov elg kan den være litt for myk, og derfor foretrekker han ei noe hardere kule som feks Swift AF. Skal legges til at han jakter elg med en 8x68, så den krever nok litt av kula.

Et annet valg kan være for eksempel 180 grains Hornady Interbond, som trolig er noe hardere enn Oryx:

https://www.hornady.com/bullets/rifle/30-cal-308-180-gr-interbond#!/

" The bonding process, along with a thicker, stiffer jacket, allows InterBond® bullets to retain more than 90% of their mass, even through tough hide and bones.

"

https://www.jaktogfriluft.no/hornady-interbond-bullets-30-cal-308-180-gr-ib

Som vavlo sier begge er ganske myke og egner seg kanskje best i .308 .Har en del erfaring med .30-06 ,felt elg med alt fra 220 grs til 150 grs kuler .Konvensjonelle kuler uten blylåsing er upålitelige .Myke lodda kuler gir en del kjøttødeleggelser ,men virker .150 grs homogene kuler virker de også ,men  savner skuddtegn .Jeg tror gjentar tror tidenes beste jaktkule for .30-06 er 165 grs Swift Scirocco II ,Dette er ikke bare en lodda kule ,mantelen er også betydelig tykkere helt frem ,ikke som accubond som har forsterket mantel bakerst .Dette er ei kule med relativt god BC og kommer ut av løpet med en hastighet på 870-880m/s .Er også et flattskytende alternativ som holder sammen i store elger og i små rådyr .

• Like 1

Om man skal bruke "ei kule til alt" bør vel valget baseres på det viltet som setter størst krav til kula. Om en ønsker det beste fra begge verdener, og ikke har blyfobi, kan jo Partition vurderes.

Valg av kule til jakt bør ikke være et økonomisk spørsmål. Ingen skyter så mange skudd på jakt at det blir for dyrt med gode kuler. Utgangspunktet må være en kule som dreper viltet effektivt uten unødvendig skade på kjøttet. Da er det en tung kule for kaliberet som holder sammen og beholder mest mulig vekt når den har passert gjennom dyret som er best. Moderat hastighet gir mindre blodslått kjøtt på inngangssiden. Tung kule sikrer gjennomskyting og lungekollaps slik at dyret faller raskt og ikke løper langt slik at blodet ikke arbeides inn mellom hinnene rundt skuddhull.  Det er Bonded eller loddede kuler som er de beste pr i dag. Swift A-frame, Woodleigh weldcore og Swift Sciricco II er kuler jeg har brukt med svært gode resultater. Det finnes andre som er like gode, Rhino og Trophy bonded Bear Claw var god, men firmaet bak Bear claw har blitt solgt noen ganger og har endret produksjonsprosessen så jeg vet ikke status. Oryx er det mange som er fornøyd med, og noen som er svært misfornøyd. Jeg vet ikke, jeg har ikke brukt den. Mange bruker Accubond, jeg var ikke helt fornøyd med presisjon i 9,3 og ytelse, i 340 Wby, 340 stiller ekstreme krav til kulen når det blir korte hold så i mer moderate hastigheter kan den være et godt valg.

Jeg har også prøvd homogene kuler, men de har oftest for stor hastighet og for liten ekspansjon sammenlignet med en bonded kule i samme patron. Da blir det mer knusning i inngangshullet og noe lenger fluktstrekning.

• Like 1

Sitat

men de har oftest for stor hastighet og for liten ekspansjon sammenlignet med en bonded kule i samme patron

Alt jeg har sett av brukte kuler tyder på det motsatte, Barnes-kuler som jeg har erfaring med bretter seg ut til nær tredobbel diameter, og lager forholdsvis store utgangshull (= masse blod). Noen overdreven "knusing" i inngangshullet har jeg heller ikke sett.

K

Knusningsskader på grunn av det amerikanerne kaller "temporary cavity" har jeg sett svært mange av, men statistikken min over gjenfunnet kule er dårlig, det er eksepsjonelt sjelden jeg finner igjen kuler, de lager utgangshull og er tapt. Jeg har noen få som er på skadde dyr der de er skutt på langs, da er det ikke alltid gjennomskyting. Jeg har funnet en del avrevne "vinger" fra homogene kuler. Men dette er avhengig av patron, jeg bruker 340 Wby, og den er brutal med kulene på korte hold.

Det er bra at du har gode erfaringer, det viser at produsentene begynner å få kontroll på produksjonsprosessen for å lage homogene kuler. Hvilke kule og hastighet er det du bruker?

Posted (edited)

Jeg har heller ikke funnet igjen egne kuler ifra vilt. Men har skutt litt i vannkanner med diverse. Som du sier, for mye fart, så knekker vingene, men de reiser da videre som et sekundærprosjektil, og bidrar til god effekt. 

I det siste har jeg brukt Barnes 150gr TTSX, i 308Win, ladd til ca 870m/s. Det er litt "Rema", men det virker. Barnes lager vel en patron med denne kula som de kaller Vor-TX,

K

Edited by M67

Største viltet kulen skal brukes mot er elg. Har hørt mye bra om Accubond så tenke jeg skulle prøve denne. Skal også brukes i 30-06. 

Men da er 180 grains å foretrekke fremfor 168 graines?

Accubond virker på samme måte som partition, fremre del er tynnmantlet og splintrer. Bakre del har tykk mantel og reiser gjennom. Restvekt bruker å være rundt 70%, ekspandert diameter er mindre enn andre bondede kuler, men man skal ikke undervurdere effekten av splintrende kule.   

Accubond er ett greit valg om det skal skytes på lange hold, eller med veldig korte løp slik at farten blir lav. Har du normal løpslengde, eller ikke skal skyte særlig lenger enn 150 meter så finnes det bedre kuler. Tropyhy bonded er en veldig bra allround kule. 

Trophy bonded tip  

Swift scirocco 

a-frame 

interbond 

Woodleigh 

Rhino 

North fork 

Oryx 

Mega 

TTSX/TSX 

GMX 

E-TIP

Tviler på at det blir så mye lengre hold enn 150-200 meter. Kanskje man skulle ha vurdert Thropy Bonded Tips, har lest at mange har gode erfaringer med denne, også Swift Scirocco ll. Skal også brukes på rådyr.

Jeg har brukt 30-06 siden tidlig 70 tal og har fått litt erfaring med forskjellige kuler, fra vanlige konvensjonelle via Partition (skillevegg) til de nå gode bondende/loddede. 

Letingen etter den perfekte jaktkule var endelig over da Woodleigh RN 220grain overbeviste i 06'en. - Lader den til litt over 700 m/s.

Som regel alltid gjenomskudd  (selv i litt skråe skuddvinkler). Den expanderer til stor Dia. men grunnet tyngde (og høy SD) penetrerer den dypt. 

På de holdene jeg har jaktet, ut til +/- 200m, har den alltid overbevist. 

• Like 2
  • Thanks 1

Dersom Accubond mister 30 % av vekten har du for mye blyfragmenter på videvanke. En god kule i 30-06 bør miste mindre enn 10%. Tapt vekt er tapt penetrasjon og mindre ekspandert diameter, altså dårligere effekt.

Min erfaring med Woodleigh er den samme som bobby, stor diameter og meget høy restvekt. Jeg har ikke funnet mange av dem, kun noen skudd på skadde dyr der de er skutt diagonalt.

I 30-06 er det ingen ulempe å bruke 200 eller 220 gr kuler, de gir ofte vesentlig mer skuddtegn på elg uten at kulebanen er noe problem på vanlige jakthold.

Også min erfaring med Woodleigh RN / PP i både 308 Win, 30-06, 338 WM, 35 Whelen og 375 Ruger, er  at dette er den beste all round jaktkulen jeg noensinne har vært borti.
Jevnt over meget god presisjon, stort sett alltid gjennomskyting, rask utbløding, lite blodslag og tydelige skuddtegn.
Fant igjen en 250 grs PP-kule i en waterbuck i Limpopo (338 WM) og den hadde tre flotte vinger  etter å ha gått inn i brystet, gjennom hele dyret på langs for å ende opp i venstre lår.
Skuddavstand ca 60 meter, restvekt 230 grs.
Det blir ikke stort bedre enn dette her :)

woodleigh 1.JPG

woodleigh 2.JPG

waterbuck 2008.jpg

• Like 2
  • Thanks 1

Bondstrike er en uprøvd kule, å satse på  den ville jeg ikke gjort. Høy BC ser jeg mer som en ulempe enn en fordel fordi høy BC betyr en spiss kule med langt ogivalparti, det er det motsatte av det gode jaktkuler trenger.

Spisse kuler har tendens til å skifte retning i dyret, og ekspanderer ofte dårligere.

En teoretisk fordel er det ved jakt på meget lange hold, hold vi ikke engang tenker på under norsk jakt.

De som tror BC gir store fordeler kan beregne forskjell på kulefall for en Norma Alaska og bondstrike på 300 m. Det er drøyt hold i skogen. Det som er viktig er å kjenne kulebanen og kunne treffe med våpenet ditt.

• Like 1

Valget står mellom Accubond og Thropy Bonded Tip nå, vet ikke om dyret vil gå mer rett i bakken med Accubond? 

Du merker nok ikke noen forskjell om du har et godt treff, har du dårlig treff ville jeg stolt mer på Trophy Bonded. Du vil også kunne finne forskjell når du skal slakte og partere, men du må ha 15-20 dyr med hver av kulene før du har noe statistikk som er verdt noe.

Posted (edited)

Interessante kommentarer fra @Per-S. Her er de tørre tallene fra Normas egen kulebanekalkulator for skyteavstand 300 m:

Når rifla er innskutt "midt i" på 100 m: Bondstrike faller 41 cm, Alaska 59 cm (differanse 18 cm)

Når rifla er innskutt "midt i" på 150 m: Bondstrike faller 34 cm, Alaska 49 cm (differanse 15 cm)

Begge kulene i vekt 180 grs, men Bondstrike Extreme har utgangshastighet 840 m/s, mens Alaska har 823.

Og med ref. til det siste spørsmålet fra TS, Trophy Bonded er ei relativt hard kule som holder bedre sammen enn Accubond. Så til elg ville Trophy Bonded vært et klart førstevalg.

Edit: A propos kulebane, jeg lærte en gang en veldig grei huskeregel som er mer enn presis nok for de fleste praktiske formål: når ei storviltrifle i "normalkaliber" er innskutt på 100 m vil tallene 5-15-55 angi kulefall på henholdsvis 150, 200 og 300 m.

Edited by Sølvrev
  • Thanks 1

Hva i all verden er kulefall i cm relevant for? Står det en tommestokk ved dyret?

Skal du skyte noe på 300m så bør du ha en klikktabell med nøyaktig antall klikk for hver 10-20m eller noe sånt.

Uten et retikkel med merker i feiler 99% av skytterene som prøver å holde passe mye over på våre villsvin, reinsdyr og rådyrfigurer, allerede på 200m...

K

• Like 3

Posted (edited)
2 timer siden, Per-S skrev:

Bondstrike er en uprøvd kule, å satse på  den ville jeg ikke gjort. Høy BC ser jeg mer som en ulempe enn en fordel fordi høy BC betyr en spiss kule med langt ogivalparti, det er det motsatte av det gode jaktkuler trenger.

Spisse kuler har tendens til å skifte retning i dyret, og ekspanderer ofte dårligere.

Nå er den vel ikke helt uprøvd, de har vel trolig lagt mye jobb i og brukt en del tid på å utvikle kula. Og med 100 års erfaring og  produksjon av jaktkuler har de nok foretatt grundige tester i forskjellige ballistisk gel og vært ute på jakt med den og sett hvordan effekten er i dyreskrotter før den lanseres på markedet.

Av gjennomskjært kule ser man at den blå plastspissen vil meget rask bli slått bakover og det forholdsvis store hullet som blottlegges i fronten blir ikke så ulikt en kule som er mer flat foran.

image.png.2a1e182d35bf67ba8de73a26cf33392c.png

Av testen under ser det ut som den ekspanderer ganske voldsomt på kort hold. Den kan kanskje bli litt voldsom på kort hold hvis hastigheten er høy. Fabrikkammoen i 30-06 oppgis til 840 m/s utgangshastighet og 308Win oppgis til 800 m/s. Så 308'en blir vel ikke fullt så flattrykt.

image.png.4e95f29f730d579520f89faed6697c9b.png

https://www.youtube.com/watch?v=HCiZoTq1D-A

Edited by 223man1

Posted (edited)

Ei kule som flyr godt velger man vel som nevnt ikke fremst for å få en "flatere" kulebane, men for at den skal ha høyere hastighet der ute et sted. Lek litt med en balistikkalkulator så ser man at forskjellen begynner å bli betydelig allerede ved 300 m, mellom ei butt kule og ei som flyr godt, gitt samme utgangshastighet. En bonus er selvsagt at vindavdrift blir redusert. Nå er jo dette av mer akademisk intreresse om en holder skuddavstander innen jegerprøvebokas anbefalinger.

Spørsmål rundt valg av kule skaper gjerne stort engasjement og mange sprikende synspunkter på "hva som gjelder". Greia er egntlig at det ikke har særlig betydning. Om du velger ei konvensjonell blykule, som feks Hornady Interlock til ca en femmer pr stk og skyter en elg i vitalt område så dør den. Klarer du ikke å treffe der du skal, så har ikke navnet på kula så mye å si fra eller til. Har vært med på elgjakt i 35  år nå og har ikke telling på antall elgfall. Ikke en gang har ei kule som har truffet noenlunde der den skal feilet i å felle elgen, selv om mange er felt med konvensjonelle kuler fra forskjellige patroner, dog ingen med mindre kaliber enn.30. Det hender nok at kuler svikter, men det er så sjelden at det forekommer meg å være bortkastet tid å legge mye arbeid i et slikt valg. De få tilfelle jeg har fått første eller andrehånds kjennskap til, er med 6,5 mm.

Edited by vavlo
Språk+ retta kulenavn
  • Like 3

1 time siden, vavlo skrev:

Spørsmål rundt valg av kule skaper gjerne stort engasjement og mange sprikende synspunkter på "hva som gjelder". Greia er egntlig at det ikke har særlig betydning. Om du velger ei konvensjonell blykule, som feks Hornady Interlock til ca en femmer pr stk og skyter en elg i vitalt område så dør den. Det hender nok at kuler svikter, men det er så sjelden at det forekommer meg å være bortkastet tid å legge mye arbeid i et slikt valg.

Takk!! Disse kulediskusjonene fremstår temmelig meningsløse. Svare ditt burde vært klippet inn hver gang de kommer opp. Jeg greier ikke å fatte det engasjementet mange har for det. "Skal på drivjakt, hvilken kule?" er jo en standard tråd. Tenk å brukt den energien på trening... Blir litt som at en skihopper har fult fokus på hvilke briller han skal bruke.

• Like 1

Tja....jeg har sett en del rådyr, hjorter og elger skutt med den jaktammo, populært kalt blyspiss, som skytterlaget tilfeldigvis har på salg (det kan variere fra år til år).
Vanligvis ikke noe pent syn, men dyra døde naturligvis.
At enkelt driter i om de må kassere en bog, eller spyle ut bukhulen på grunn av blyfragmenter som har perforert vomma er også helt greit, det er et valg de har tatt.
Men å bruke gode kuler må vel være den minste utgiftsposten en jeger har, og jeg mener at det skylder vi viltet som vi tross alt jakter for det gode kjøttet ( i hvert fall majoriteten av oss).
For enkelte er sikkert "blyspiss" mer enn godt nok og det får de gjerne mene.

• Like 3

Nå var ikke mitt innlegg ment som en oppfordring til å velge billigst mulig kule. De fleste av oss som er over gjennomsnittet interessert i dette velger nok gjerne ei kule med "bedre" egenskaper. Selv har jeg ladet med  Geco Plus  og AB for årets jakt, men skulle ikke hatt betenkeligheter med å lade med Alaska, Vulcan, Mega, Interlock, Game King osv, om det var det som var tilgjengelig.

Har noen formening om forskjellen på Nosler Accubond og Hornady Interbond ?

Er det "same same but different" ?

Pusheren var lens for AB som jeg har brukt lenge, men fikk med meg IB istedet.

12 timer siden, vavlo skrev:

Ikke en gang har ei kule som har truffet noenlunde der den skal feilet i å felle elgen,

Noen av mine venner var på elgjakt i fjor. De skjøt ei elgku og ble særdeles overasket da de oppdaget at kua hadde et lungeskudd fra tidligere, det var minst en dag gammelt, og var et OK lungeskudd. Tilsynelatende plaget det ikke kua. Jeg har også opplevd at elg og hjort har fått nær perfekte skudd men likevel har gått kilometervis før de har lagt seg. En dårlig kule som treffer bogbeinet kan splintres totalt og ikke penetrere inn i lungene, eller den blir liggende som en femkrone på bogfjøla.

Det er sikkert ikke bare meg som kjenner til slike episoder. 

For meg er det helt åpenbart at en god kule gir sikrere felling enn en uegnet kule og vi skylder dyrene å spandere de ekstra kronene som en god kule koster. At kjøtt blir ødelagt når dyret går lenge før det legger seg er en ting, men det blir alltid noen som ikke blir funnet ved ettersøk, og det er mye verre.

• Like 1

Var ute for lignende på en rådyrkalv med 222 rem og Hornady GMX. Skjøt den 5-6 cm bak bog på 40 meters hold. Etter 4 timers ettersøk måtte jeg slippe hunden etter den, da vi ikke kom innpå. Turingen ble bare snevrere og snevrere og til slutt sto den for hunden slik at jeg fikk avlivet den. Første skuddet var igjennom begge lunger og utgangshullet var på størrelse med en 1 krone.  

I år har vi avlivet en hjortebukk under ettersøk, jeg gikk med hund og skytter posterte fremfor. Den var skutt i bog, kula nådde aldri brysthulen, men inngangsbogen var totalt knust. Mest sannsynlig vært borti kvist. Inngangshullet var 5 cm i diameter.  Jeg tror det oftere er kvist, eller gress som gjør at man får slike historier, enn dårlige kuler. 

Tja. Homogen kule (gmx)skutt bak bog som tydlegvis ikkje har ekspandert noko særlig. Her ville no eg lagt skylda på kula...

Et problem som vi ofte overser i diskusjonen om hvorvidt man har nok anslagsenergi med småkaliberene og kort løp  - "etter kapping" - er om kula har nok fart til å ekspandere. Nå er kanskje ikke GMX i (55gr) et typisk eksempel på det, men 9.1g kulene i 6.5 er det, og kuler tyngre enn 150gr i 308 er det.

Barnes selger en jaktpatron med 168gr TTSX f.eks., og mange kjøper jo den istf 150gr, siden de vil ha "tung kule" - det har man lært er bra... Kommer du så med en typisk 45-50cm rifle, så har du kanskje nede på (eller under) 750m/s utgangshastighet.

Når vi vet at både GMX, E-tip og Barnes trenger omtrent 700m/s for å åpne skikkelig, så blir det lite å gå på.

Jeg er helt sikker på at dette også gjelder de "gode" solide blykulene også. Jeg husker godt den første elgen jeg skjøt, den fikk en Swift Aframe akkurat der den skal, uten nevneverdig respons, og så en til - da satte den opp farta.  Den blødde godt, men ikke godt nok... Etter litt mer skyting ble den liggende, men utgangshullene etter de to kulene var ontrent som en pekefinger, og det samme helt igjennom - blyanthull. Kombinasjonen av hard kule, litt lengre hold enn typisk elgjakt, og kanskje ikke allverdens utgangshastighet (var langt opp på 800-tallet) så er det lite ekspansjon.

Kulevalget må være i forhold til patron og pipelengde - har man en std. patron og kort løp, så må en tenke på at en skal ha ekspansjon, og har en en magnumpatron med langt løp, så kan en tillate seg å tenke at her må en ha ei hard kvalitetskule. En annen ting er at jeg ikke skjønner at folk diller med blykuler til jakt i 2019 - når det fins så mye bra i kobber/messing som er både mer pålitelige, har bedre effekt, og ikke minst, er diskusjonsstoppere i blydebatten...

Unntaket er selvsagt 6.5x55, som med 9g-kravet effektivt er hindret i å bruke gode homogene kuler.

K

• Like 1

Eg meiner blykuler er fortsatt det beste valget i 2019 for oss hundeførere og for jegere som feller dyr i nærheten av løshund hund på post. Også i andre kaliber enn 6.5x55 på storvilt. Dette fordi rikosjett og fragmentfaren for hunden rett og slett er mindre med bly. Med gode blykuler så er restvekta oftest over 90% og kjøtt i sårkanal er uansett ikkje mat. Eg pålegger ingen å bruke blykuler sjølv om eg er hundefører men "pass hunden" går uansett på repeat i radioen når bikkja nærmer seg poster.

Så ver så snill @m67 å ikkje diss ned bly på jakt. La oss få ha valgfriheten, vi har nok med motstanden frå EU....

• Like 1

25 minutter siden, M67 skrev:

En annen ting er at jeg ikke skjønner at folk diller med blykuler til jakt i 2019 - når det fins så mye bra i kobber/messing som er både mer pålitelige, har bedre effekt, og ikke minst, er diskusjonsstoppere i blydebatten...

For slike som meg med .308 og 42cm pipe er det vel ikke så mye alternativer i kobber/messing som vil ekspandere pålitelig fra 10-300m? Eller er det? 

Sitat

For slike som meg med .308 og 42cm pipe

Og meg... Det blir egentlig ikke noe bedre av tradisjonelle kuler, så jeg bruker 150TTSX her også. 110gr Vmax på ting jeg ikke skal spise (bever, rev)

750m/s ut, og 600 på 200m? Hardt ladd 150gr TTSX burde gjøre jobben. 300m med potetkaster? Er du der? Du er da nede i ca 550m/s uansett kule. Da er det vel nesten bare varmintkulene som er pålitelige? TTSX skal jo ekspandere ned til ca 600m/s - men det er ikke veldig mye den ekspanderer da, og ikke på 300m...

Personlig syns jeg 300m er veldig langt med min 308-karabin, og idag tviler jeg på at jeg ville skutt på dyr på 300m med den. Jeg har gjort det før, men da trente jeg mye mer spesifikt på veldig presis skyting på "jaktavstander", med de kulene jeg brukte på jakt. Idag er jeg mer sånn at jeg bare slenger ut på jakt, og ting stemmer (håper jeg) på gammel vane... Men da må en begrense seg litt. Er du på rådyr, så kan du bruke de lettere Barnes-kulene, (110 og 130gr) de får du jazzet opp i mer fart, så de ekspanderer. Eller 100/120gr om du er i 6.5x55. 

Det er her jeg mener myndighetene feiler. Dersom folk f.eks. kunne brukt 130gr Barnes i 42cm pipa si, eller 120 gr TTSX i 6.5x55, så hadde da hatt både fart og ekspansjon.

Sitat

Dette fordi rikosjett og fragmentfaren for hunden rett og slett er mindre med bly

Jajo, dette gjelder nesten utelukkende elgjakt. Og de fleste solide blykuler går også gjennom dyret nesten alltid, så jeg ser igrunnen ikke den store forskjellen. 

Sitat

Så ver så snill @m67 å ikkje diss ned bly på jakt. La oss få ha valgfriheten, vi har nok med motstanden frå EU...

Jeg er ikke imot valgfrihet. men jeg skjønner ikke helt at folk vil ha bly i maten ;) Nå er jeg ikke fremmed for å bruke blykuler på jakt selv, men jeg prøver å unngå det. Jeg er uansett der at jeg tror teknologien med moderne homogene kuler nokså snart gjør blykuler på jakt overflødige. Foreløpig ikke på skadedyr, men jeg tipper snart der også.

Sitat

Med gode blykuler så er restvekta oftest over 90% og kjøtt i sårkanal er uansett ikkje mat

Tja - jeg har sett fragmenter av blykule komme ut gjennom skinka på et rådyr skutt med nesten rent sideskudd, så den såranaldefinisjonen er i beste fall vag. Jeg er lat, og gidder ikke lete etter fragmenter. 

Sitat

"pass hunden"

Folk må jo klare å ikke skyte når hunden er bak dyret uansett. En Swift Aframe eller Scirocco II er da akkurat like farlig for hunden? En Nosler Partition går også gjennom dyret, den legger bare igjen 4-5g bly på veien gjennom?

K

Uansett personlige meninger så er ekspansjon av en kule avhengig av stagnasjonstrykket mot spissen og flytgrensen for metallet. Bly og blylegeringer har langt lavere flytgrense enn kobberlegeringer og det gjør at blyholdige kuler ekspanderer lettere, raskere og ved lavere hastighet enn kobberbaserte monolittiske kuler.

Når en god loddet kule har over 90 % restvekt er det så optimalt en kan få det for en jaktkule. Erfaringene til de som utryddet rein i Nordfjella er også entydig på at de monolittiske kulene som var brukt gav dårlig effekt.

Effekten av en kule er i hovedsak styrt av impuls/massefart. Anslagsenergi er ikke et representativt mål for effekten. Når da kobberbaserte kuler blir lettere, og må ha høyere hastighet for å ekspandere blir det dårligere jaktkuler om en ikke kompenserer ved å gå opp i kaliber.

Sitat

og det gjør at blyholdige kuler ekspanderer lettere, raskere og ved lavere hastighet enn kobberbaserte monolittiske kuler.

Dette er jo direkte feil. Du glemmer at de homogene kulen er mekanisk svekket, så de bretter og bøyer seg på en planlagt måte.Hadde de vært designet likt som blykuler hadde de jo aldri ekspandert. TTSX f.eks. er jo designet omtrent som V-max - TTSX ekspanderer, V-max eksploderer.

Mange av dyra i Nordfjella (og her er jeg enig med deg, det der var et sørgelig skue) var Naturalis og GMX og sånt, for tunge for kaliber, for lite fart og for lite ekspansjon.

Sitat

stagnasjonstrykket mot spissen og flytgrensen for metallet

For TSX-familien,o gmange andre homogene kuler, så er det stagnasjonstrykket _inni_ kula som ekspanderer den, ikke mot spissen. Og siden kulene er "prefragmenterte" så er det bøyemotstanden i flikene som brettes ut som er avgjørende, ikke flytgrensen direkte. Det fins da vitterlig en haug homogenee kuler som ekspanderer kontrollert og til stor diameter helt nede i subsonisk hastighet...

K

Jeg har 868 m/s utgangshastighet med 45 cm pipe og 150gn Barnes TTSX. Holder nok knapt til 300m, se tabell.

Skjøt en elgokse med lav V0 (ca 720m/s) og samme kule før jeg skjønte at disse kulene trenger fart. Ca 100 m avstand, de ekspanderte lite. To skudd i bogen, hjerteskudd og satt i skinnet på andre siden, se bilde

62321CD6-84BC-4435-999A-6E71BEBC5709.png

6181DFA4-4CE7-4FF4-AD4E-B50C2BE08C80.jpeg

Samme teknikk med hulspiss og svakhetssoner er i bruk på blyholdige kuler, det er ikke spesielt for monolittiske. Så lenge bly har lavere flytgrense vil blyholdige kuler ekspandere lettere bedre og ved lavere hastighet. Selvfølgelig gitt noenlunde lik utforming. Med blyholdige kuler er det også letter å styre ekspansjonen, f.eks Swift A-frame.

Når det gjelder  flikene og bøying av disse så er det den største svakheten med monolittiske kuler. Kobberlegeringene som brukes har en begrensing på hvor mye de kan bøyes før de brekker løs, og det begrenser bruksområdet. Skal de ekspandere lett vil de ofte svikte på kort hold, og er de for solide svikter de på langt hold. Det blyets unike metallurgiske egenskaper som gjør det så egnet til kulemateriale og som gjør at kulene fungerer over et stort hastighetsområde.

Jeg er enig i at vi har en positiv utvikling på monolittiske kuler, men vi er ikke i mål. Blykuler forbedres selv etter over 100 års bruk, monolittiske jaktkuler har blitt prøvd siden 1930 tallet med varierende resultat og vi får se på hvordan utviklingen går videre.

1 minutt siden, Elgjaeger skrev:

Skjøt en elgokse med lav V0

Du må jage hardere, elgoksen bør opp i 800 m/s.

• Haha 1

Akkurat nå, Per-S skrev:

Du må jage hardere, elgoksen bør opp i 800 m/s.

Norsk er vanskelig på mobilen ja....men elgen gikk i enda roligere tempo enn kulen.

1 time siden, M67 skrev:

300m med potetkaster?

Har ingen store planer om å skyte storvilt/rådyr på 300 meter. Men om jeg eller noen andre skulle skadeskyte og dyret dukker opp på 300m er det greit å vite at det vil forekomme en viss ekspansjon. Jeg verifiserer også derfor treffpunkt på jaktkulene ut til 300m. (mest fordi det er morro skyte på papp på litt hold, så hvorfor ikke verifisere jaktkulene i samma slengen.)

Til nå har jeg brukt 168g Nosler ABLR. Men skal absolutt vurdere 150g TTSX. Burde vel klare 770-790 m/s uten å sprenglade helt? 

• Like 1

Sitat

Burde vel klare 770-790 m/s uten å sprenglade helt? 

Tror jeg har 770, men er litt usikker. Jeg ville uansett brukt så lett kule som loven tillater.

K

• Like 1

Har ingen erfaring med Accubond, men derimot en del med Oryx, primært på hjort. Bruker den i 308 med 50 cm pipe, hjemmerulla 180 grs i 752 m/s. Typisk skuddhold 15 til 80 meter, ofte 15 til 40. Har funnet igjen 3 kuler med restvekt 98 % og perfekt soppform. Slakta er som oftest fine uten for mye blodslått kjøtt. Så alt i alt virker det som jeg har en ok kombinasjon mellom kuletype,kulevekt, hastighet, ekspansjon og skuddavstand.

• Like 2

Sitat

Bruker den i 308 med 50 cm pipe, hjemmerulla 180 grs i 752 m/s. Typisk skuddhold 15 til 80 meter, ofte 15 til 40. Har funnet igjen 3 kuler med restvekt 98 % og perfekt soppform. Slakta er som oftest fine uten for mye blodslått kjøtt. Så alt i alt virker det som jeg har en ok kombinasjon mellom kuletype,kulevekt, hastighet, ekspansjon og skuddavstand.

Det er jo et godt eksempel på at en må matche alle variablene. Lav fart = myk kule og kort avstand.

Som et eksempel på det motsatte, så vet jeg av en som bruker 300Win Mag, fordi han "vil ha litt å gå på om det blir langt". Kula han har valgt er Oryx 200gr (fordi det det var det de solgte ham). For det ene så ser ikke sida på dyret ut (siden alt blir skutt på kloss hold), og for det andre så har han faktisk mindre å gå på om det blir langt enn jeg har med 308 og TTSX. 

Det blir jo aldri langt, derav det blodslåtte dyret, og om det ble, så har jeg mindre kulefall, MYE mindre vindavdrift, og attpåtil ekspansjon lenger ut, selv med den ubrukelige homogene kula, kontra blykula.

K

1 time siden, FreeSkier skrev:

Har ingen store planer om å skyte storvilt/rådyr på 300 meter. Men om jeg eller noen andre skulle skadeskyte og dyret dukker opp på 300m er det greit å vite at det vil forekomme en viss ekspansjon. Jeg verifiserer også derfor treffpunkt på jaktkulene ut til 300m. (mest fordi det er morro skyte på papp på litt hold, så hvorfor ikke verifisere jaktkulene i samma slengen.)

Jeg har felt elg på 300 meter med 160gr TTSX med v/0 845ms. (Elgen var allerede påskutt). Gjennomskyting og rask død ble resultatet. Iflg PCP har kula mi en fart på 632m/s på 300 meter. Under bilde av utgangshullet.

08-10-2019 14-02-15.jpg

Posted (edited)
3 timer siden, M67 skrev:

Jeg er ikke imot valgfrihet. men jeg skjønner ikke helt at folk vil ha bly i maten ;) 

Tja - jeg har sett fragmenter av blykule komme ut gjennom skinka på et rådyr skutt med nesten rent sideskudd, så den såranaldefinisjonen er i beste fall vag.

Nå må vi ikke begynne å piske oss selv her inne, og gi Arnemo & Co mer vann på mølla!

Jeg har gjort samme erfaringer som @Gillen med 180 grs Oryx ladet til rundt 790 m/s i .30-06. Restvekten for mine 3 kuler plukket ut av hjort var 97 og 2x98%, og alle hadde perfekt soppform. Da er det for meg helt ubegripelig hvordan blyfragmenter på noen små brøkdels gram kan havne andre steder enn i umiddelbar nærhet av sårkanalen. Men klart, bruker man ei dårlig blykule som splintrer i 3-4 større fragmenter er det jo en mulighet for disse kan penetrere vev langt til siden for sårkanalen.

Jeg tenker at vi som har gode erfaringer med lodda kuler i premiumklassen må få promotere disse, mens de som sverger til homogene kuler får holde på denne varianten. Og så tenker jeg det er viktig å huske at alle parametrene som kan påvirke effekten av et velplassert skudd "i hjerte-/lungeregionen" ikke nødvendigvis kommer fram i de ulike innleggene. Denne tråden heter Accubond vs Oryx, og jeg oppfattet at TS ville ha innspill til hvilken av disse som var best egnet til elg og rådyr.

Edited by Sølvrev
  • Like 1
  • Thanks 1