Jump to content

Utlånserklæring på 17hmr kan jeg låne rifla til kompisen min?


fredriko

Recommended Posts

Hei,

jeg skal på rypejakt nå i Oktober og vurderer å ta med min 22lr i tillegg til hagla,

snakket litt med en kompis som har en 17.Hmr, han tilbydde meg at jeg kunne låne rifla hans siden jeg selv har vurdert innkjøp av 17.hmr på sikt, men jeg har ikke våpenkort på dette kaliberet, jeg har kun på 22lr, 30-06 og hagle.

Kan jeg låne rifla hans med utlånserklæring? eller må jeg selv ha en godkjent våpensøknad på 17.hmr ? :)

 

slik jeg tolker loven er at jeg kun må ha godkjent søknad på samme våpen dersom det er halvautomat, men ikke repeter våpen?

 

Link to comment
Share on other sites

11 timer siden, Joika skrev:

Så lenge våpenet hans er registrert for jakt, kan du låne det selv om det er halvautomatisk. 

 

7 timer siden, Rausheim skrev:

Har du våpen ervervet til jakt, kan du låne annet jaktvåpen i hvilket som helst (lovlig) kaliber og mekanisme.

 

Er ikke våpenforskriften klar på at låntager må våpenkort på tilsvarende våpen når det gjelder utlån av pistol, revolver halvautomatisk rifle og hagle?

 

Ellers er det ikke nødvendig for låntager å ha våpenkort i det hele tatt for å kunne låne våpen.

 

 

utlån.JPG

Link to comment
Share on other sites

Sakset fra rundskriv

https://www.politiet.no/globalassets/02-tjenester-admin/vapen/politiets-behandling-av-vapensaker.pdf

 

Politidirektoratet forstår forskriften § 85 fjerde ledd om utlån av pistol, revolver og halvautomatisk rifle/-hagle slik:

Pistol og revolver, uten hensyn til type og kaliber, kan utlånes til andre med gyldig våpenkort for pistol og/eller revolver.

 

Halvautomatisk rifle/-hagle som er godkjent til jakt, kan utlånes til andre med gyldig våpenkort for våpen (uansett mekanisme) ervervet til jakt.

 

Halvautomatisk rifle/-hagle som ikke er godkjent til jakt, kan utlånes til andre med gyldig våpenkort for halvautomatisk rifle/-hagle som ikke er godkjent til jakt og som er ervervet til øvelses- og konkurranseskyting.

 

Revolver/pistol og halvautomatisk rifle/-hagle kan ellers bare overlates til andre under direkte overoppsyn av eieren, jf. våpenloven § 29 annet ledd, eller når det er nødvendig i forbindelse med tilvirkning, reparasjon eller kommisjonssalg via autorisert våpenforhandler, jf. våpenforskriften § 85 femte ledd.

Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, Locasto skrev:

 

 

Er ikke våpenforskriften klar på at låntager må våpenkort på tilsvarende våpen når det gjelder utlån av pistol, revolver halvautomatisk rifle og hagle?

 

Ellers er det ikke nødvendig for låntager å ha våpenkort i det hele tatt for å kunne låne våpen.

 

 

utlån.JPG


jeg har en halvautomatisk 22lr selv og skal låne en 17.hmr med boltmekanisme (repeter) til jakT

 

Link to comment
Share on other sites

På 5.10.2019 den 2.14, fredriko skrev:


mulig jeg formulerte meg litt feil, 

jeg har kun 22lr (ruger 10/22) i min garderobe, han har en 17.hmr (browning T-Bolt?) 

kan jeg da låne hans våpen på jakt? Selv om jeg ikke har noen våpen i kaliber 17.hmr selv? :)

 

 

Det korte svaret som første svarer skulle sagt var "JA" ;)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Dette er da kammeret, hvorfor gjøre ting enkelt... 😂 

 Neida, burde vel kanskje heller skrevet : JA, så lenge våpenet hans er registrert for jakt, kan du låne det selv om det er halvautomatisk. 

På den annen side har vi nå en tråd med utklipp og linker til både lov og rundskriv. Mulig det kan hjelpe andre en gang.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...