Jump to content

Varmerør i våpenskap


TMB

Recommended Posts

Jeg skyter litt fra hofta her, og håper på litt diskusjon.
Vet det har vært oppe mang en gang, dette med våpen som ruster i våpenskapet.
 

Som svartkruttskyter så vet jeg godt hvor fort ting kan ruste, og da spesielt i løpet av perioder med lite skyting.

Luftavfuktere som sicagel etc bruker jo folk. Har selv brukt dette over tid, men de må veies før de tas i bruk slik at en vet når de må tørkes i ovene igjen.

 

Nå kjører jeg varmerør i våpenskapet. Slik som man bruker i båten for å holde litt temp, og lavere luftfuktighet enn utenfor.

Problemet er at disse har kun innebygget termostat mot overoppheting. De litt dyrerer har justerbar termostat foresten, men ikke den jeg har kjøpt til 200kr. Men siden en nesten aldri kan få lav nok luftfuktighet i en båt i opplag ved sjø'n så tar de ikke høyde for at luften kan bli for tørr.

Jeg er der nå, muligens for tørr luft, luftfuktiget på 38%, snitt temperatur på 21 grader. 2 grader mer enn i rommet der skapene står.

Jeg vurderer derfor å montere en hydrostat til driften av varmerøret. Men kanskje også termostatstyring. For å få disse to parameterne til å fungere harmonisk sammen, så lurte jeg på å benytte en mini plc. Men da må jeg ta høyde for hvor mye fuktighet luften kan bære i forhold til temperatur, hvor tørr stokkene på børsene tåler å være, og hvor hyppig jeg bør olje de.
Hva med lakkerte stokker. Vil de suge til seg fuktighet som en svamp om de tas ut av skapet og brukes i regnvær f.eks. Som igjen vil skape vridning i stokk etc når de på nytt "tørkes" i skapet igjen.

 

Noen andre som har vært borti tanken?

Link to comment
Share on other sites

Synes dette virket litt omstendelig for noe som muligens er et ikke-problem? Jeg har hatt mitt våpenskap plassert i kjeller (tørr, med god drenasje rundt grunnmur), og nå plassert i uoppvarmet bod/grovkjøkken der temperatur varierer med årstidene. Mine våpen blir stort sett innsauset med olje, både innvendig og utvendig, før de settes inn i skapet (med mindre jeg skal bruke dem igjen etter noen få dager). Og jeg må ærlig talt si at jeg aldri har hatt noen korrosjonsproblemer under denne oppbevaringen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg åpnet det andre skapet nå og sjekket måleren der, 31% og 22,6 grader.
Mulig det nye multimarine varmerøret er noe heftigere enn hva hylite sitt er. Og beviser nok at det er lurt av meg å investere i ett hydrometer til styringen av varmerøret.

Søkte opp både maritim.no sitt varmerør og gode gamle hylite'n. Den minste hylite er 45W, mens maritim sitt mulitmarine sitt er 60W.  Så fyrer litt for kråka trur jeg... Problemet med effektforskjellen blir jo at jeg trenger to hydrostater til 19 dollar...

71cfc10e-391f-4647-ae68-a8afa03c89bf.jpg

Link to comment
Share on other sites

16 minutter siden, bardp skrev:

Kan du ikke bare sette en 20W lyspære i skapet har funket fint for meg mens jeg hadde skapet i en rå kjeller.

 

Helt enig. Skapet mitt står i kjelleren på et eldre hus uten oppvarming i kjelleren. Lyspære i skapet gir stabil temperatur og tørrere luft. Kjekt med lys når døra åpnes også. Temperaturen justeres enkelt med sterkere eller svakere pære. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...