Jump to content

CZ 75 SP-01 Shadow


Rallar

Recommended Posts

Jeg har en Shadow 1 som jeg ikke helt blir klok på. Jeg er en noenlunde habil skytter med gode resultater i baneprogrammene for .22, men Shadow i militærfelt funker ikke for meg. Føler det er en veldig oppskrytt pistol. Er det andre her med samme erfaring ? Jeg har prøvd Pardini GT9 og Shadow 2 og fikk langt tettere samlinger med disse to enn min egen. Bare flaks om jeg samler alle i det sorte området på blinken(7 og høyere) på 25 meter med min.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skyter kun dynamisk. Hvor stort er området på feltblinken fra 7 og inn? 

Jeg har ikke tilgang til ransomrest, og tester ammo og innskyting på frihånd, men typisk samling med ammo pistolen min liker er >5 cm på 20 m (124 gr Blazer og S&B) og helt opp til 25 cm med ammo den ikke liker (magtec). Jeg fikk meg en overraskelse når jeg ble klar over hvor stor forskjell det kan være mellom ulik ammo 🙂

Link to comment
Share on other sites

På 4.10.2019 den 13.02, Rausheim skrev:

Har du prøvd de to andre pistolene på faktiske stevner?

 

Er et hav av forskjell mellom å skyte baneprogram med .22 og militærfelt...

Nope, men har skutt med min Glock 19 bedre enn jeg klarer med CZ, vel å merke i mil.felt.

 

Ja, enig med deg :)

Link to comment
Share on other sites

På 4.10.2019 den 13.02, Rausheim skrev:

Er et hav av forskjell mellom å skyte baneprogram med .22 og militærfelt...

Det er det, men hvor stort er dette havet? Min erfaring er at grunnlaget for å skyte bra felt (med mange innertreff) legger du på banen. Det er der du lærer og trener de grunnleggende ferdighetene. Jeg trener sjelden på feltfigurer, men skyter likevel forholdsvis bra felt. Spesielt synes jeg at jeg har bra uttelling når jeg trener en god del hurtig grov. Også på militær- og revolverfelt. YMMV

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Min erfaring med samme pistol (kjøpt 2011) er det faste baksiktet er såpass åpnet at det er lett å spre en del på 25m dersom lyset er litt dårlig. Det er mye luft på begge sider av kornet ved sikting og litt vingling fra den ene siden til den andre kan være mye flytting av treffpunkt på skiva (fra 10er til 6er på 25m med kornet i skuret). 

 

Med stillbare sikter med smalere skur ble dette merkbart bedre.

Du får slike som funker med eksisterende frontsikte https://osloskytesenter.no/butikk/lpa-tpu-2-dot-adjusteble-rear-cz-75-shadow/

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

16 timer siden, Domino skrev:

Det er det, men hvor stort er dette havet? Min erfaring er at grunnlaget for å skyte bra felt (med mange innertreff) legger du på banen. Det er der du lærer og trener de grunnleggende ferdighetene. Jeg trener sjelden på feltfigurer, men skyter likevel forholdsvis bra felt. Spesielt synes jeg at jeg har bra uttelling når jeg trener en god del hurtig grov. Også på militær- og revolverfelt. YMMV

 

Selvsagt er det på banen du lærer deg det grunnleggende. Poenget mitt er at forskjellen mellom 22 og 9mm på konkurranse der det er snakk om tidspress, så vil de skyte bedre med 22'en. Det en del av nybegynnerne nok gjør feil, er at de sammenligner seg med de som nesten fyller løypa i militær. Det de ikke vet, er at i 9/10 tilfeller så koster den pistolen som ble brukt, både i innkjøp og tid hos børsemaker, mer enn våpengarderoben til nybegynneren gjør. I tillegg så ligger det mer enn en og annen pakke med 9mm på den ukentlige treningen :)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Tja, jeg kjøpte vel Glocken min for litt over 4000 kr i 1991. Nå må jeg innrømme at jeg har skutt meg ned i B i militærfelt i år grunnet generelt lite trening. Men jeg har nok aldri trent firesifrede antall skudd pr år i dette kaliberet. Så de årene jeg har vært A-skytter i militærfelt er det ikke takket være våpen til femsifrede beløp eller fire-/femsifrede antall treningsskudd i 9mm. Det er på grunn av grunnlaget jeg har lagt ved å skyte (til tider) mye i mindre kalibre. Men det er selvsagt ikke gitt at det som funker for meg funker like bra for andre. Derfor må man også være åpen for at det finnes flere veier fram til samme mål. Min vei har iallfall funket for meg.

 

Jeg har jo også observert at det ikke alltid er de mest skråsikre skytterne som skyter best, så det er nok viktig å ha et åpent sinn!

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Tok en ny skikkelig test med Shadowen idag, på en innebane med skikkelig belysning. Beste serie på 25 meter idag så var alle hullene var innenfor et område tilsvarende størrelsen på ei cd-plate. Så jeg konkluderer med at våpenet er presist nok, dårlige resultater i feltløypa skyldes nok stress og tidspress etc. Merker dessuten stor forskjell på ammoen. Min liker feks CCI Blazer godt, av fabrikkammo. Den er jo på tilbud nå så det var et fornøyelig sammentreff. 

Jeg vurderte å oppgradere til Shadow 2, men tror jeg utsetter det litt. 

Har klart omtrent 230 poeng i Nais med Shadowen, mens rekorden min i fin er 283.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...