Jump to content

Elgjakt 2019


22.Wmr

Recommended Posts

Nåh? Noen som kjenner det klør? 

Det gjør det ivertfall her, driver og spoler fram og tilbake for og få med alt. Kvesser kniver, børsa har vert i molekyler for puss, å alslags duppeditter sjekkes, lades og pakkes. Skal jobbe ut tirsdag før det blir 4-5timer i bil til ei uke i ælgskogen!

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Ikke så langt unna samme opplegg her heller, men forberedelsene går stort sett i å samle sammen diverse beitedyr såpass oversiktlig at en stakkars avløser klarer å holde styr på dem ei knapp uke - og så skal jeg ikke så langt, bare rett over fjorden, så jeg ser faktisk heim fra toppen av jaktfeltet. Om jeg klarer å kravle meg dit, det er småbratt. 

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

11 minutter siden, 22.Wmr skrev:

12000poeng til den som ser hvor det er

Hamarøy?

 

Jeg skal være luksus-turist-jeger på vårt lag i år. Det tok for mye tid i fjor ift jobb og annet familieliv. Skal derfor kun være med en lørdag eller 2 i år. Er nok tilbake til full jakt neste å for jeg kjenner det klør overalt, og jeg har sett over utstyr flere ganger allerede, selv om jeg ikke har det travelt akkurat.  

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Klør etter å komme i gang her også. Starter ikke før 5. oktober her i denne delen av landet. Men 25. september blir det rådyrjakt med hund frem til Æljjakta starter :thumbup:

Blir 2 uker med elgjakt og så enkeltdager frem mot jul til kvoten er fylt (eventuelt nesten fylt :forvirra:). Jakter hjemmefra så ingen reisetid (men leker konstant med tanken om å få muligheten å jakte i ulvefritt terreng igjen, og da er jeg villig til å reise laaaaaangt).

12 hours ago, 22.Wmr said:

sørsia av valletindene

Angående stedet som dere henviser til over her: er det i Ballangen?

Vi søringer henger ikke helt med på alle lokalnavnene ^_^

 

Link to comment
Share on other sites

På 22.9.2019 den 19.11, Jibrag skrev:

Ikke så langt unna samme opplegg her heller, men forberedelsene går stort sett i å samle sammen diverse beitedyr såpass oversiktlig at en stakkars avløser klarer å holde styr på dem ei knapp uke - og så skal jeg ikke så langt, bare rett over fjorden, så jeg ser faktisk heim fra toppen av jaktfeltet. Om jeg klarer å kravle meg dit, det er småbratt. 

 

Ble 3 dager til å begynne med, og jeg kom meg opp på toppen tre dager på rad. Så som så kvalitet på jakta, men vi fikk da blod på fingrene med litt flaks. Okse med bare noen "knorter" på hver side, gikk av fjordyrkvota pga hodepryden men veide inn på 190 kg. Skjøt oksen på formiddagen og fikk den ned til vei før det ble mørkt. Dyreste moroa i år, går vel ca 40 kr/kg i tap på den. Hadde ikke allverden til hundearbeid, men en knallende bra los på ku og kalv som kuka det til med å stikke innpå nabofeltet. 

 

Hadde en samtale med beitelagsleder i gårkveld og tipsa om hvor vi hadde sett/hørt sau, så regner med de får samla sammen de siste (mangla 10 stk men de var spredt over hele området, og ikke alle hundene våre som er 100% sikre). Så regner med det blir knallende bra jakt om vi lar det hvile ei drøy uke (må bråtte opp noe elg hjemme også...)

 

Kan nesten ikke klage på verken vær eller utsikt... 

 

71051937_1676594072471900_5932073855592955904_o.jpg

70932737_1678399008958073_7801844660535558144_n.jpg

Edited by Jibrag
  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Ja så var elgjakta over for mitt vedkommende. Har vært en fantastisk fin jakt med masse dyr i skogen og et nydelig vær. Så nå står jeg her med en haug elgkjøtt. Er vel bare å brette opp armene og sette i gang å ta vare på det. Ser vel nå at tre dyr på fire mann  er i meste laget det blir mye kjøtt å ta vare på. Får vel se om vi ikke skal få med noen flere neste år.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

På 28.9.2019 den 9.15, Jibrag skrev:

Okse med bare noen "knorter" på hver side, gikk av fjordyrkvota pga hodepryden men veide inn på 190 kg.

 

 

Du jakter da vel i semme fylke som meg? Her ute i Zanzibar-land er det bare alderen etter tennene som gjelder, det er skutt hunndyr under 90 kilo som var "2 1/2 +", og små oksetapper på knapt 100 kilo, med bare noen vorter i panna. Voksendyr, på avskytingsregnskapet (dvs., "synderegisteret"!) vår!

 

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Think! skrev:

Litt forfær over at det ikke er noen elgjakttråd 2019.

 

Ikke noen elgjakttråd?

 

https://www.kammeret.no/topic/87688-ælgjakta-i-nittn/

 

Riktignok har denne tråden "Ælg" i overskrifta, i mine moderatordager modererte vi konsekvent ukorrekt språk i overskrifter. Men det var altså den øverste aktive tråden i "storviltjakt", så den burde være lett å se.

Link to comment
Share on other sites

Da var elgjakta over for meg også, to av tre dyr ble felt og vi er fornøyde med det.  Mesteparten av jaktlaget har ca 130mil opp til terrenget så det blir med den ene uka. For min del er det bare 30mil kjøring rundt fjorden her. På tur på post første dag fikk jeg og en kar til se jerven på 40 meters hold akkurat idet han løp seg oppi ett orrfuglkull, det var en stor opplevelse! Ett par dager senere hadde ene jemten antageligvis stålos på denne, uten att noen rakk opp for og bekrefte dette. Ingen elg på postene denne dagen. Neste dag var ene hundekaren litt slapp i fisken og jeg tilbydde meg og gå med hunden, en 2 år gammel jemt som ofte lyder navnet Rambo. Vi skulle ta ett lite drev og 300 meter inn fikk jeg beskjed over radioen om att hunden hadde passert bakposten der jeg startet og var ute av drevet. T5 båndet hunden hadde på kranglet og jeg var uten peil men hundeeier hadde kontakt med hunden via tracker og ga meg noen hint om hvor det bar før jeg kom utenfor radiodekning med ett fjell mellom meg og resten av gjengen. Men på dette tidspunkt hørte jeg losen godt.  Utaket ble i bunnen av en bratt dal kledd med glissen bjørkeskog, det fortsatte opp, opp og videre opp i ganglos. Det var såpass bratt att jeg aldri rakk nærmere enn rundt 200m men heller ikke lengre unna en 300m. Måtte også ta noen omveier for vindens skyld.

Fant etterhvert stoore spor og brunstlukten satt i nesa.

Etter ei lita time med denne nesten uutholdelige spenningen(dette er første gang jeg går på en stålos må vite) nærmet jeg meg tregrensa og synes losen kom nærmere og nærmere etterhvert som jeg klatret og ikke lenge etter fikk jeg se hunden, den sto ute på kanten av et flatt parti og loste fra meg. Her oppe var det knusktørt og mye lauv på bakken, men noen meter til siden var det stor blokkstein uten vegetasjon på så jeg tok meg ut dit og gikk fra stein til stein mens jeg letet intenst etter elgen med øyner og ører, hele tiden så jeg hunden, nå på 50m. Jeg måtte 20 nervepirrende meter til mot hunden før jeg plutselig ble var ett gevir, elgen hadde lagt seg med rompa oppover men var dekt bak en stein slik att jeg kun så hodet og dens venstre gevir, klarte og telle 5 tagger. Ca 50m bort til elgen nå, skjelven kom og gikk mens jeg sto slik. ti minutter gikk, før elgen plutselig  reiste seg og gjorde ett utras etter hunden, den stilte seg selvfølgelig bak de to eneste rognene på fjellet, men jeg fant ei luke og slapp avgårde en 165grain acubond.  Lyden av anslaget var omtrent like deilig som losen og etter ett utras på 60-70 meter hørte jeg lyden av gevir mot stein, så ble losen igjen stående i ro. 

Dette er det råeste jeg har vært med på.. en flott okse med 12 tagger og slaktevekt på 270kg og min andre elg. Ubeskrivelig.. 20190925_120246.jpg.30d7447838b9f827dab2150014ec3d57.jpgreceived_535594583860962.jpeg.d43b04bfb99b4a1fbcc3ace1cc276e75.jpegreceived_405003906828450.jpeg.a099b2dc6add4d7b298dafb904f79d79.jpeg20191002_161518.jpg.16e7a758cfcb309b1377114115c8165b.jpg

Att det gikk 12 timer neste dag for og få oksen i slaktebua er allerede glemt selv om gnagsåra fortsatt synes. 

Denne kommer jeg til og leve lenge på.

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

På 3.10.2019 den 15.03, Jegermeistern skrev:

Du jakter da vel i semme fylke som meg? Her ute i Zanzibar-land er det bare alderen etter tennene som gjelder, det er skutt hunndyr under 90 kilo som var "2 1/2 +", og små oksetapper på knapt 100 kilo, med bare noen vorter i panna. Voksendyr, på avskytingsregnskapet (dvs., "synderegisteret"!) vår!

 

Tror dette var en internregel hos utleier som har ei større kvote å "justere" på. Blir registrert som voksen på avskytninga, men vi fikk bruke vårt tildelte fjordyr på denne. 


Ellers står jo bestandsplanområdene VELDIG fritt til å styre dette sjøl, så langt under årets jakt har mitt jaktlag felt en "sykkelstyring" på 160 kg som vi får ta som fjorårsokse, og i ettermiddag datt det en "oksekalv" på ca 70-75 kg som jeg er 100% sikker på er halvannet år og som jeg kommer til å registrere som halvannetåring, men som jeg også kommer til å ta på kalvekvota. Og slike småjusteringer er heller regelen enn unntaket i mitt bestandsplanområde. Så lenge bestandsplanområdet er godt innenfor avskytningsplanen er det jo ingen problemer med dette. Jeg ser heller ikke helt det store problemet om man kommer ørlitt skjeivt ut med fellinger i forhold til avskytningsplan, så lenge årsaken er at man har brukt sunn fornuft. 

 

Jeg tror forsåvidt også at motsetningen til dette - paragrafrytteri og styring med jernhånd uten skjønn - er den sikreste måten å oppfordre til uttak av matelg/sekkelg. For hvis noen skyter feil, vet det får konsekvenser og vet man kan slippe unna med det ved å gjemme elgen i dertil egnet fryser, så er det nok mange som blir frista. Og seriøst, når det skal felles 150+ elg i løpet av noen uker, hvem i alle dager utenfor jaktlaget klarer å holde tellinga? 

 

Edit: Vi starta jakta hjemme den 1. okt, felte 6 elg på det første halv-drevet og 3 dagen etter.... Litt anna jaktform kan en si... 

Edited by Jibrag
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

To okser og en kalv igjen på kvota, så i går ble det jakt i "storokseterrenget" vårt. Jeg var en av to hundeførere, og slapp fra ei myr godt oppi terrenget og satte meg ned. Andre hundeføreren sin grå/jämt fikk ganglos som kom mot meg og jaggu kom det ikke en oksetass ruslende over myra. En time seinere datt okse nr 2, en 4-tagger, for samme hund i samlos med hunden på naboterrenget. Bikkja mi brukte dagen på å løpe turstier og tigge vafler. 

 

71499179_10157645537440775_5317563244984926208_n.jpg

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

2 uker med elgjakt er over. Enkeltdager utover til kvoten er fylt eller nesten fylt gjenstår. Masse action i år, og veldig fornøyd med gråhunden min og utviklingen. Han har rundet 2,5år og har prestert veldig bra under jakten. 7 av 8 elgfall på unghunden er gode greier  :thumbup:

Selv har jeg kun fått skutt en elgokse i ettersøk. Men det gjenstår 5 elg på kvota så det er fortsatt håp.

 

Syvtagger ettersøk.jpg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

30 dager, 25 elg er status så langt. For min egen del må jeg tilbake til 90-tallet for en sesong der jeg har skutt så lite elg som nå, kun 2 stk. En i stålos for egen hund, en i ganglos for kompisen sin gråjämt (11-spiringen avbildet lenger opp her). Årets opptur var når vi fikk ganglos på en 13-spiring som vi, i løpet av losen, fikk bytta til oss kvote på og jaktkompisen fikk skyte for min hund. Og kanskje når 20-åringen fikk skyte sin andre elg for min jämt, etter at hun tok ut ku og tvillinger og vi lot de rakle av seg sjøl fram til posten der vi satt i 2 timer og bare jabba og venta på losen. En toppdag, akkurat som løshundjakt skal være. 

 

Har slitt med løshunden i år, hun fungerte helt perfekt i fjor men i år har hun vært snodig. Har virka småredd elg, ikke stått hardt på stålosene og vært veldig variabel. Til tross for dette er det skutt 9 elg for henne i høst, delvis i stålos, mye i ganglos men mest som egentlig har vært elg som har rakla i vei med hunden etter. Ikke direkte "jag" men, elg hun ikke har fått stopp på. Og joda, lite optimalt å skyte sånne men når en jakter med jaktlag og poster så er det i praksis umulig å "nekte" postjegerne å skyte sånne dyr. 

 

Slenger med et par bilder av de nevnte dyra. 

 

IMG_20191015_142800.jpg

IMG_20191012_170604_1.jpg

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

Elgjakta over for oss nå, fortsatt ett dyr igjen på kvoten men ble besluttet at det har blitt tatt ut nok elg i forhold til bestanden. De 2 siste elgene skutt for gråhunden min i stålos  like før det ble mørkt i går ettermiddag. Ku og kalv. Lite lys så ikke helt prima bilder.

kalv øverst, ku under.

 

IMG_0375.JPG

IMG_0377.JPG

Edited by znopi
forglemmelse
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

De fleste av oss starter elgjakta i september-oktober. Noen starter allerede i mars!

 

https://www.nrk.no/nordland/hundeeier-i-bodo-skjot-elgkalv-ved-boligomrade-_-na-risikerer-han-fengsel-1.14583729

 

Her er det "en smule" av det som må til for å gå på elgjakt som ikke er oppfylt, etter mitt ringe skjønn. Det verste er nok likevel "gevær kaliber 17". Det er mulig man kan få ei kule som holder sammen i kaliber 17 Rem (hvis slike fins, de fleste er "eksplosive") til å gå gjennom ribbene, hvis man ikke treffer bein. Det er imidlertid svært få av oss som har 17 Remington (ille nok med 22-250). Sannsynligvis er det et våpen i 17 HMR som er brukt, i følge artikkelen har elgen (etter flere timer?) dødd av et skudd i mageregionen.

 

 

Edited by Jegermeistern
Link to comment
Share on other sites

For litt over ei uke siden fikk vi mulighet på ett ettersøk etter elg. Elgjakta var egentlig over, men det kom rapport om en mulig påkjørsel og skadet elg. Troppet opp på skadested med min gråhund (ettersøksgodkjent), og etter kort tid fant vi blod, fulgte på ca 350 meter. valgte å slippe sånn at han kunne stille elgen. Det tok bare 5 minutter så var det stålos, men noe urolig. Etter omtrent 1 time med fram og tilbake i tett skog, så ble elgen felt da den skulle ta seg over ei myr. En piggokse. Var veldig bevegelig til tross for skaden.

Nå må vi vel ta turen til Sverige for mer jakt for elghunden ^_^

 

 

IMG_0392.JPG

IMG_0391.JPG

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...