Jump to content

Sjøfugljakt


Virrus

Recommended Posts

Vet at man kan jakte sjøfugl fra kajakk eller båt uten motor, men kan man stå i fjæra og skyte ut? Strandsona er vell for alle? 

 

Ikke gjort det, men prøver og finne ut hvor jeg kan jakte lovlig da det er vesentlig mangel på båtfartøy for min del. Må man løse inn jaktkort på sjøfugl?

 

#heltnoobjeger 

Link to comment
Share on other sites

Ja du har lov til å jakte fra fjære, holmer og skjær som er overflødd av naturlig høyvann.

Du trenger bare å betale jegeravgift for å jakte på/ved sjø.

 

Ville uansett klarert med grunneier om du tenker å stå i fjæra hans å skyte med hagle.

 

Om du skal stå i fjæra og skyte utover sjøen, bør du vel ha en form for farkost for å hente skutt fugl, så om du ikke har båt blir jo det vanskelig.

 

Jakta mye sjøfugl i ungdommen og vi hadde ikke bestandig tilgang til båt.

Vi brukte fiskestang påmontert en stor sluk og fiska inn skutt fugl,  og en gang svømte jeg faktisk etter ei gås jeg hadde skutt! 🤣

Ingen av delene er å anbefale.

Du blir drittlei av å kaste med slukstang og bading på høsten er en meget kald fornøyelse.

 

Kjøp deg en billig robåt er min anbefaling. ☺️

 

 

Link to comment
Share on other sites

14 minutes ago, hewi said:

Ja du har lov til å jakte fra fjære, holmer og skjær som er overflødd av naturlig høyvann.

Du trenger bare å betale jegeravgift for å jakte på/ved sjø.

 

Ville uansett klarert med grunneier om du tenker å stå i fjæra hans å skyte med hagle.

 

Om du skal stå i fjæra og skyte utover sjøen, bør du vel ha en form for farkost for å hente skutt fugl, så om du ikke har båt blir jo det vanskelig.

 

Jakta mye sjøfugl i ungdommen og vi hadde ikke bestandig tilgang til båt.

Vi brukte fiskestang påmontert en stor sluk og fiska inn skutt fugl,  og en gang svømte jeg faktisk etter ei gås jeg hadde skutt! 🤣

Ingen av delene er å anbefale.

Du blir drittlei av å kaste med slukstang og bading på høsten er en meget kald fornøyelse.

 

Kjøp deg en billig robåt er min anbefaling. ☺️

 

 

Takk for utfyllende svar, da er drømmen om andejakt ikke så alt for langt frem i tid:p 

 

Fiskestang får duge inntil videre.

Link to comment
Share on other sites

Det står at man ikke kan jakte fra båt med motor, men hvis man ligger fortøyd til en holme med en 30fots båt, så under frokosten så ser man en fugl man vil skyte, er det da uloveligt å skyte fra båten ? 

 

Båten er knytt fast til brygge/holme, motor er ikke igang, har annen lettbåt til å hente fuglene med 

Link to comment
Share on other sites

Ja, det er ulovlig. 

Loven burde vært slik at man ikke kan bruke motor under jakt, men slik er den ikke. Den sier tydelig: "Innen en avstand av 2 kilometer fra land, herunder holmer og skjær, er det forbudt å drive jakt fra motorbåt eller annet flytende eller svevende fartøy drevet med motor"

Dette kan ikke misforstås. Sannsynligvis er loven laget slik for å unngå diskusjon om hvorvidt motor var i bruk under jakt eller ikke...

 

Link to comment
Share on other sites

Jepp, ulovlig.

Båt med motor montert, ulovlig.

Om du så skrur løs påhengern og legger den i kjølen, fortsatt ulovlig.

Om du ror, padler og seiler er det lovlig så lenge det ikke er motor ombord.

Du kan kjøre jolla ut til en holme, montere av motoren og legge den på holmen og så ro, det er lovlig

Link to comment
Share on other sites

4 minutter siden, Chiefen.v-2 skrev:

Du klarer helt sikkert tenke ut svaret....

 

Ja, men er man usikker så spør man. 

 

Tenkte kansje det var greit, så lenge man lå fortøyd med flere tau og ikke kan fløtte seg. Da er det jo en "flytende campingvogn" og folk skyter jo rev fra campingvogner 

Link to comment
Share on other sites

På 3.10.2019 den 9.01, hewi skrev:

Ja du har lov til å jakte fra fjære, holmer og skjær som er overflødd av naturlig høyvann.

Du trenger bare å betale jegeravgift for å jakte på/ved sjø.

 

Ville uansett klarert med grunneier om du tenker å stå i fjæra hans å skyte med hagle.

 

Grunneiers jaktrett går helt til vannkanten. Skal du benytte deg av den frie jakten på sjøen (uten grunneiers tillatelse til å jakte fra fjæra) må du i alle fall ta et lite skritt ut i sjøen selv ved lavvann.

 

Vær også obs på at du kun kan skyte viltet hvis det befinner seg på eller over sjøen. 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...