Jump to content

Tips til hvilken rifle jeg kan kjøpe?


Hmm.. usikker

Recommended Posts

Hei!

Jeg er usikker på hvordan rifle jeg skal kjøpe.. jeg er kun 16 og ikkje så mye penger å bruke.. derfor har jeg et budsjett på 6500kr.

Jeg skal bruke riflen for det meste til jakt, men også til å bare skyte med på jorde.

Men jeg er ikke så proff innenfor våpen og sånt så lurer derfor på om dere har noen tips til våpen.

Kan kjøpe nytt og kan kjøpe brukt.

 

(Vist jeg har gjort helt feil med å starte en tråd så sorry.. dette er første jeg lager)

 

Edited by Hmm.. usikker
Link to comment
Share on other sites

Hva slags jakt ser du for deg? Har litt å si for hva slags kaliber du bør kjøpe.
Skal du skyte storvilt så bør du kanskje velge et av de vanlige kaliberne 6,5x55, 308win eller 30-06, mens hvis du derimot skal jakt mindre dyr så bør du kanskje velge 223Rem.

 

Og vær forberedt på at det garantert kommer til å være folk som svarer her som vil anbefale deg mer eller mindre sære og "rare" kaliber. Men ikke hør på de :-) Kjøp en rifle i en av standardkaliberne jeg nevnte ovenfor. Fås kjøpt overalt og billig.

 

Brukt eller nytt? Brukt, absolutt.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

13 minutter siden, Hmm.. usikker skrev:

Jeg er usikker på hvordan rifle  -

 

Jeg, derimot, er mer og mer sikker på at norsk barne- og ungdomsskole ikke holder mål:

 

Bokmålsordboka

 
Oppslagsord Ordbokartikkel
Letter-K-blue-icon.png
hvordan adv. (av lavtyskwodan, av wo 'hvordan' og dan, beslektet med don 'gjøre')
 

"Hvordan" er altså et adverb, "til verbet". Verb er et ord som beskriver en handling, noe som skjer, "gjerningsord", het det i gamle dager. Når det ser ut til å være vanlig at ungdom forveksler hvilken og hvordan, kan man lure på hva som har foregått i N antall år på skolen.

 

Til spørsmålet: @Bartemannen ga svaret, et brukt våpen i standardkalibre. Når det meste av jakta er unnagjort for i år, kan det komme riktig gode tilbud. Jeg skal poste "Finn"-annonser til deg, når jeg kommer over gode tilbud.

   
  • Like 5
  • Thanks 2
  • Dont like 8
Link to comment
Share on other sites

@Hmm.. usikker

Her er det 2 kaliber som jeg ser som aktuelle. 6,5x55 og eventuelt 308.

308 har litt mer rekyl, avhengig av patron/kule, enn 6,5x55.

Fordelen med 6,5x55 er lavere rekyl noe billigere treningsammunisjon.

Jeg tror også du vil ha bruk for en demper for å dempe rekyl, og smell.

Jeg ville kjøpt brukt på finn, samt alliert meg med en som har erfaring som jeger. Dersom jeg skulle kjøpt brukt på finn. Det er også lurt og eventuelt å bruke kammeret til å lufte forslag, før du bestemmer deg for kjøp.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Jegermeistern skrev:

Her er et våpen som kan gjøre jobben i første omgang:

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=153672451

Jeg slutter ikke å la meg forbause over tilsynelatende svært gode bruktkjøp, her får du en grei startpakke. Ville nok som Svehella antyder vurdert en demper i tillegg, uansett kaliber. Velger du en rifle i kaliber .30-06 vil jeg nok  anbefale demper for å ta en del av rekylen. Jeg har rifler i 6,5x55 og .30-06, sistnevnte brukte jeg i 25 år uten demper. Men jeg må nok si jeg ble en vesentlig bedre skytter på banen etter å ha fått en Sauer 404 med "pysetut".

 

Edit: jeg kjenner ingen av riflene du har listet opp i detalj.

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

Jeg har lik rifle som den CZ rifla det er linka til her, bare i 6,5x55.

Grei rifle det, men tviler på at han får så mye mer enn prisforlangende for den, trauste mausermekanismer fenger ikke ungdommen virker det sån.

Uansett enig med de andre, mest sannsynligt ett godt kjøp, selv om jeg helst ville kjøpt i 6,5x55 og hatt ukappa løp.

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Sitka skrev:

 - - selv om jeg helst ville kjøpt i 6,5x55 og hatt ukappa løp.

 

Det finnes, her er en annonse som nærmer seg 3 måneder, dvs. prutnings-tid:

 

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=154980441

 

Husk også at "Finn-priser" er en temmelig tøyelig affære, se tråden "Dagens annonse på finn.no". Her er et godt kjøp, med en god mellomklasse-kikkert, selger er åpen for pruting:

 

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=102081324

 

Tips: Legg inn prisintervall, f.eks. 2.000 - 10.000, og "eldste først". Da får man opp mange fine tilbud, som ingen har slått til på. Prutningsmulighetene er store!

Link to comment
Share on other sites

Hadde kikket etter feks. brukt Sako, Tikka og Shultz & Larsen. 

Eventuelt Krico som er eit heller ukjent merke for dei fleste men også dønn kvalitet tvers igjennom. Dukker ofte opp meget fine eksemplar på Finn godt innenfor ditt budsjett. Dei er ofte både 20 og 30 år gamle men overgår likevel dei fleste av dagens budsjett og mellomklasserifler i både kvalitet og presisjon.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

På 2.10.2019 den 22.36, Jegermeistern skrev:

Det finnes, her er en annonse som nærmer seg 3 måneder, dvs. prutnings-tid:

 

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=154980441

 

Har i 20år gått rundt med en som denne og nøler ikke med å anbefale denne, funksjonibel mekanisme med null tull.

Prut ned mot 4000.-

Edited by Jegerbombom
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Siden du ikke har skrevet noe om at du har bestemt deg for et kjøp, gir jeg deg enda et godt tips fra "Finn":

 

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=160105362

 

Edit: Litt over budsjettet ditt, men her får du ei god rifle i "allround"-kaliberet 6,5, med en virkelig topp-kikkert:

 

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=160086685

 

Hadde jeg hatt "garderobe-plass", skulle du blitt for sein!

Edited by Jegermeistern
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...

Hei. Lenge siden jeg har skrevet noe. Mye på grunn av mye skole og trening så har ikkje hatt noe tid til overs. 

Men takk for alle svarene. Vist noen fortsatt er her så lurte jeg bare på hvordan denne riflen er til storviltsjakt.

 

https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=162315085

 

Den er nemlig i nærheten av meg (sørlandet) så er lettere for meg å kunne ta en kikk. 

Men ja.. åssen er kaliberet.. er det en kraftig en? Sammenlign med 30-06 for det er den rifla jeg låner av faren min nå. 

Er 458 WIN kraftigere enn 30-06?

Takk på forhånd.

Link to comment
Share on other sites

458 Win mag er det mest standard elefantkaliberet for USA-ianske B5- jegere i Afrika. Det er omtrent så langt unna et "førstegangskaliber" du kan komme. Patronene koster sikkert opp mot 100 kroner stykket, om du skulle ha lyst til å skyte mer enn 1 skudd. Heimelading er derfor et must, for de som ikke figurerer på toppen av skattelistene.

 

Det finnes en utgave av patronen som er lengre, og enda kraftigere, 458 Lott, utviklet av en som holdt på å bli drept av en bøffel som ikke var fornøyd med 458 Win (var nok heller kulene enn kaliberet som var for dårlig).

 

I USA har de også utviklet en versjon av patronen som er kortere, og dermed litt svakere i alle ender, og egnet for hjemlig vilt (sikkert en kjempe elg-patron), 458 American. Jeg er usikker på om den finnes som fabrikkammo, mulig det finnes tompatroner å få kjøpt, i motsatt fall må man til med kutting av 458 Win-patroner etc. 458 American kan skytes i 458 Win-kammer.

 

Denne rifla er bygd på en (gammel!) Mauser M/98-kasse. M/98 finner du, i bøtter og spann, eller hvertfall i lassevis, på Finn, og i "de 3 store" kalibrene, så du kommer rimelig fra ammo-kostnadene. Men litt kreativ pruting kan man få en noenlunde brukbar M/98 for 3-sifret beløp.

 

34 minutter siden, msteiro skrev:

Ganske rævva rifle, -  Den "pakken" er det de har funnet nederst i restekassen

 

Den eneste kjøpergruppen til denne "kreasjonen" må være Afrika-jegere, som har fine våpen, men som er skeptiske til å sende de flotte våpna som reisegods med fly. Denne rifla vil man ikke sakne, om den skulle forsvinne på veien!

Edited by Jegermeistern
Link to comment
Share on other sites

Denne er vel ikke så dum (det er kanskje ikke så langt unna der du bor):

 

https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=161938716

 

270 Win er jo nesten lik en 30-06 hylse med 6,8mm kule, mer enn nok power til elgjakt etc.

Litt mindre rekyl enn 30-06 er et pluss for ny jeger. Utvalget i jakt-ammo er noe mindre enn 308win og 30-06, men fortsatt greit. Federal Fusion og Norma Oryx, samt Sako Hammerhead ammo er å få.

Norma Jaktmatch i 270win er å få ser jeg, men den er ikke billig treningsammo i grunn.

 

https://nettbutikk.norma.as/ammunisjon/riflepatroner-trening/norma/norma-jaktmatch-270-win-130gr-8-4g-helmantel-trening-og-jaktammunisjon-4016907-p0000000395

 

image.png.555b79b5fae5859f0af6b7568694c9cc.png

 

Hvis du skal skyte mye med treningsammo er nok en rifle i 308win eller 30-06 å foretrekke, det blir billigere å bruke hvis du ikke lader selv.

 

Som budsjettkikkert kan jeg bare anbefale Hawke Vantage 3-9x40 med retikkel 30/30, du får dem ned til 1000-lappen.

 

Edited by 223man1
lagt ved bilde
Link to comment
Share on other sites

Kjøp ei rifle i et av de "tre store" kalibrene. Det mest allrounde og greie rifle jeg kommer på, må være Tikka (er vel det merket av jaktvåpen jeg solgte mest av i USA). Styr unna Blaser R93 og nyproduserte rifler fra Winchester.

En annen ting er om du kjøper bruktrifle, ville jeg kanskje styrt unna noe som allerede har fått en gjengejobb (fabrikkgjenget går fint). Mye rare "børsemakere" rundt om i landet som ikke har begrep om slikt.

Link to comment
Share on other sites

Ut fra de tre riflene du lister opp tidligere i tråden ser det ut til at du vil ha plaststokk. 
Det kommer alltid romjulssalg på Jakt og Friluft i Arendal, om det er i nærheten? Vær der når de åpner 3 juledag så kan du kanskje gjøre et kupp. 
 

ikke fall for fristelsen til å kjøpe et annet kaliber enn 6,5x55, .308 eller 30-06. Jeg anbefaler 6,5x55

 

Edit: kikket litt på Finn. Alle disse har syntetstokk og er i kurante kalibre, og selges i Agder. 

https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=153975535

https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=160825810

https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=153191162

Opptikken som leveres med på disse børsene er ... sikkert grei å begynne med... (les ræl!)

 

Jeg er enig med Jegermesteren. Dette er et skikkelig bra kjøp. Kikkertsiktet er helt i toppklasse, og børsa gullegod. 

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=160086685 

Nå er den reservert, sikkert noen som så tråden her. Og det er trestokk på denne og ikke plast som det se ut til at du vil ha. 

Du skal neppe jakte i år med ny børse (?), siden vi er midt i November nå.  Det blir ofte billigere utover våren, når det er færre som er på hugget i forhold til jakt og jaktvåpen. Og som sagt, det kan dukke opp godbiter på romjulssalget.

Edited by Skaubjønn
Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for all tilbakemelding. 

Stokken har ikke så mye og si om det er plast eller tre. Men siden budsjettet mitt er ganske lavt så finner jeg jo flere med plast stokk.

Budsjettet jeg satt i starten er på 6500kr men sett det opp til maks 8000kr for en bedre rifle som jeg da kan ha lengre før jeg må begynne og bytte deler og sende det til reparasjon.

Akkurat nå så låner jeg våpenet til faren min og det er i kaliberet 30-06, føler det er en veldig god rifle. Men avtrekket er ødelagt og er en dyr del og bytte så ser heller etter mitt egent våpen.

Området jeg er i er i Arendal området men setter pris på alle finn.no tips som er i Agder området. (vest og aust-agder og telemark) er det jeg har på området begrensning når jeg leter på finn.no.

Igjen tusen takk for all hjelp. 

Link to comment
Share on other sites

Jeg leverte inn min BRNO (forløperen til ZKK-serien) i .30-06 til J&F i Arendal i mai. Et godt brukt, men velholdt våpen med flott avtrekk (justert/polert av børsemaker Alm). Mangler kikkert og demper, men jeg vil tro du kan få våpenet inkl. 30 mm montasje for en meget gunstig pris (hvis det ikke er solgt).

Link to comment
Share on other sites

6 timer siden, Hmm.. usikker skrev:

 

Akkurat nå så låner jeg våpenet til faren min og det er i kaliberet 30-06, føler det er en veldig god rifle. Men avtrekket er ødelagt og er en dyr del og bytte så ser heller etter mitt egent våpen.

 

Må være noe veldig ulurrant om du ikke får ordnet opp i avtrekket for en 1000lapp eller to

Link to comment
Share on other sites

Usikker på merket på den, men det er et gammelt våpen. Men var på Jakt og friluft i Arendal og de sa at det var noe rundt 1500-2000kr.

Men siden det er en gammel rifle så tar det vel ikke så lang tid før noe annet skjer med den. Det er også en ganske tung rifle med ganske langt løp. Planen til pappa var og kappe løpet og sette på demper. Men så var avtrekket ødelagt så da ble den ideen plutselig veldig mye dyrere. 

Så alt i alt så er det nok nesten billigere og smartere og kjøpe ny rifle. 

Men jeg kan ta en tur til Jakt og friluft og høre med de om de har noen greie våpen til en grei pris.

 

Link to comment
Share on other sites

Gitt at det er en gammel mauser fikser du avtrekket best ved å kjøpe en brukt 22lr M67, de bruker å gå for 500-1000 kroner.

 

Skrot løp, kasse og bolt, behold avtrekk, skjefte og diopter. Vipps, så har du et Kongsberg match-avtrekk og et Busk-diopter på høyde med de beste du får kjøpt i dag. Skjeftet kan du spikke om til halvtung jaktprofil eller peisved. 

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Hmm.. usikker skrev:

Usikker på merket på den, men det er et gammelt våpen.

 

Det må da være noen tall eller bokstaver på den, som viser hva slags våpen det dreier seg om? Et bilde ville selvfølgelig hjulpet!

 

Hvis det er en M/98, har opptil flere av oss originalavtrekkere til slike liggende i rotekassen.

 

1 time siden, Hmm.. usikker skrev:

Men siden det er en gammel rifle så tar det vel ikke så lang tid før noe annet skjer med den.

 

Som @M67 skrev, det er ikke så mye annet som kan skje med et våpen. Man kan brekke skjeftet over pistolgrepet, hvis man faller, og gravrusta kan gjøre ubotelig skade i løpet, hvis man ikke spanderer litt puss og olje etter en regnværsdag. En 30-06 tåler mer enn 10.000 skudd, før presisjonen er for laber til jakt på alminnelig hjortevilt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...