Jump to content

Hagle og type ammo


Virrus

Recommended Posts

Er i kjøpsfasen på ei hagle(ser på sabatti short, franchi black og star baikal) skal i hovedsak jakte fugl(alt fra rype, and og storfugl kanskje en og annen gås) til rev og rådyr. Hvilke av disse ville dere ha anbefalt?  

 

Så til ammo spm, har forstått det slik at man ikke kan bruke f,eks stål på staren, men hva kan jeg bruke på andejakt da siden bly ikke er tillatt? 

 

Noe annet jeg bør tenke på? 

 

Er helt fersk, så be gentle! 

Link to comment
Share on other sites

Hei, Virrus!

 

Er "fersk" selv og tok jegerprøven tidligere i år, ut ifra det jeg har lært siste året så spiller det ingen rolle ossn hagle du kjøper, kjøp det du har råd til og ønsker, så lenge hagla passer deg å du treffer med den. Hvis du skal mest på støkkjakt anbefaler jeg ei hagle som er "lett" og ta med seg, og ikke ei sporting hagle på 4 kg med 80 cm løp, da blir det en kort tur før armene værker. Jeg personlig har blitt veldig glad i "stuttingen" min på 3,1 kg og 68 cm løp (Miroku), den fungerer fint til alt av småvilt på vettuge hold. Er du vant med lengre løp på 70 cm+  kan det være litt uvant når du skal svinge på den, men dette lærer en fort med tørrtrening i mengder.

 

Hvis du kjøper en hagle som ikke er godkjent for stål så har jeg hørt at tungsten matrix skal være ganske kurant som erstatning for jakt på i våtmark. Har ikke noe erfaring med dette selv, har bare skutt med bly og stål. (Du finner også Baikal som er godkjent for stål, vet de har et par på G-sport her jeg bor som er godkjent for stål, de får du helt nye for 5000 kr. Regner med disse er helt greie hvis dem passer deg, kvaliteten på dem er en annen sak.

 

Lommeboka er viktig og tenke på når du handler våpen, ikke bruk 50 000 kr på ei hagle du ikke tør å ta med i ut i skogen og bruke, det er et verktøy til sjuende og sist.

Tørrtrening i mengder, daglig og ukentlig med den nye hagla er også en stor fordel!

Håper det ga svar på noe, de som har litt mer erfaring inne på forumet her klarer ratt og gi deg mer utfyllende svar. Lykke til!

 

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Veldig bra betraktninger i innlegget ovenfor. Jeg er imidlertid litt usikker på tungsten matrix er noe "snillere" mot våpenet enn patroner ladet med stål(eg. jern)hagl. Men etter hvert er det blitt et brukbart utvalg av patroner med hagl av vismut. Dette metallet er sånn noenlunde midt i mellom jern og bly i egenvekt, så gå gjerne opp én haglstørrelse ift. bly. De er også vesentlige billigere enn tungsten matrix. 

Edited by Sølvrev
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, Virrus skrev:

Så til ammo spm, har forstått det slik at man ikke kan bruke f,eks stål på staren, men hva kan jeg bruke på andejakt da siden bly ikke er tillatt? 

Er helt fersk, så be gentle! 

 

Jeg skal være så vennlig jeg kan: stær kan du ikke jakte på, kun gråtrost og rødvingetrost (se https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2017-01-25-106?q=Forskrift om jakt og fangsttider

Til jakt på de nevnte trosteartene kan du bruke blyhagl (US nr. 7 og 8 passer bra), se §17 i https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2002-03-22-313?q=Forskrift om utøvelse av jakt

 

Edit: I tilfelle misforståelse om våpen/vilt, se @SuperHansens posting nedenfor

Edited by Sølvrev
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Gjør det enkelt, der du kan skyte bly. Skyt bly. Der bly ikke er tillatt. Skyt Vismuth. Vismuth og bly kan skytes i alle trangboringsgrader i alle hagler i god stand sålenge du ikke overstiger kammerlengde. Har du ei hagle i 12/70, skyt 12/70 ammo. Har du ei hagle i 12/76. Skyt 12/70 ammo. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

41 minutes ago, hovdeknuten said:

Gjør det enkelt, der du kan skyte bly. Skyt bly. Der bly ikke er tillatt. Skyt Vismuth. Vismuth og bly kan skytes i alle trangboringsgrader i alle hagler i god stand sålenge du ikke overstiger kammerlengde. Har du ei hagle i 12/70, skyt 12/70 ammo. Har du ei hagle i 12/76. Skyt 12/70 ammo. 

 

Takk for greit svar på spm ☺️

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Skogsnaut said:

Hei, Virrus!

 

Er "fersk" selv og tok jegerprøven tidligere i år, ut ifra det jeg har lært siste året så spiller det ingen rolle ossn hagle du kjøper, kjøp det du har råd til og ønsker, så lenge hagla passer deg å du treffer med den. Hvis du skal mest på støkkjakt anbefaler jeg ei hagle som er "lett" og ta med seg, og ikke ei sporting hagle på 4 kg med 80 cm løp, da blir det en kort tur før armene værker. Jeg personlig har blitt veldig glad i "stuttingen" min på 3,1 kg og 68 cm løp (Miroku), den fungerer fint til alt av småvilt på vettuge hold. Er du vant med lengre løp på 70 cm+  kan det være litt uvant når du skal svinge på den, men dette lærer en fort med tørrtrening i mengder.

 

Hvis du kjøper en hagle som ikke er godkjent for stål så har jeg hørt at tungsten matrix skal være ganske kurant som erstatning for jakt på i våtmark. Har ikke noe erfaring med dette selv, har bare skutt med bly og stål. (Du finner også Baikal som er godkjent for stål, vet de har et par på G-sport her jeg bor som er godkjent for stål, de får du helt nye for 5000 kr. Regner med disse er helt greie hvis dem passer deg, kvaliteten på dem er en annen sak.

 

Lommeboka er viktig og tenke på når du handler våpen, ikke bruk 50 000 kr på ei hagle du ikke tør å ta med i ut i skogen og bruke, det er et verktøy til sjuende og sist.

Tørrtrening i mengder, daglig og ukentlig med den nye hagla er også en stor fordel!

Håper det ga svar på noe, de som har litt mer erfaring inne på forumet her klarer ratt og gi deg mer utfyllende svar. Lykke til!

 

 

 

Blir ei brukshagle nå i starten, så derfor jeg heller mer mot en brukt Star baikal. For så og eventuellt oppgradere til neste år, men eeer litt usikker pga lengder og vekt osv. Er ikke store jenta så bør ikke overstige 3kg, sjøl om det går greit det og.

Link to comment
Share on other sites

Baikalen er litt tung og klumpete.Guttungen har en slik.Fordelen om du kjøper en brukt Baikal,så får du sikkert solgt den igjen for omtrent det samme.Minimalt med verditap.

Samboeren min er liten,nett som en sprett😊Og for henne ble alle kaliber 12 vi håndterte enten for lange,tunge,for tjukke rundt kolbehalsen osv.For henne ble kaliber 20 tingen.En O/U i kal 20 er smekker og lett og håndtere om man ikke er så sterk,og har lange apearmer.Litt særere å få tak i ammo,men grei skuring om man feks bestiller fra en våpenforetning.

Beklager for kjønnsforvirringen.

Link to comment
Share on other sites

43 minutter siden, Virrus skrev:

For så og eventuellt oppgradere til neste år, men eeer litt usikker pga lengder og vekt osv. Er ikke store jenta så bør ikke overstige 3kg, sjøl om det går greit det og.

Hei Virrus!

La nettopp min gamle og velbrukte Sauer&Sohn modell 8 (en s/s hagle i kal. 12/70 med 71 cm pipelengde) på vekta, og den stoppet på 3,38 kg. Du kan selvfølgelig jage gram ved å gå noe ned på pipelengden, men det vil ha betydning for balansen. Du kan også velge et våpen med lettvektskasse (aluminium), men det kan gå ut over slitestyrke. Du kan velge et våpen i kal. 20/76 (mange mener dette er penere og smekrere våpen) og vinne noen gram den veien også. Men husk på at jo lettere våpenet blir, jo mer vil du merke rekylen. Mens jeg skrev dette tikket det inn en innlegg fra SuperHansen, og jeg tror faktisk et våpen i 20/76 med normal pipelengde (+/- 70 cm) vil være løsningen for deg. Da vil du antagelig ende opp sånn rundt 3,2 kg. Lykke til!

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, Sølvrev said:

Hei Virrus!

La nettopp min gamle og velbrukte Sauer&Sohn modell 8 (en s/s hagle i kal. 12/70 med 71 cm pipelengde) på vekta, og den stoppet på 3,38 kg. Du kan selvfølgelig jage gram ved å gå noe ned på pipelengden, men det vil ha betydning for balansen. Du kan også velge et våpen med lettvektskasse (aluminium), men det kan gå ut over slitestyrke. Du kan velge et våpen i kal. 20/76 (mange mener dette er penere og smekrere våpen) og vinne noen gram den veien også. Men husk på at jo lettere våpenet blir, jo mer vil du merke rekylen. Mens jeg skrev dette tikket det inn en innlegg fra SuperHansen, og jeg tror faktisk et våpen i 20/76 med normal pipelengde (+/- 70 cm) vil være løsningen for deg. Da tror jeg du vil ende opp sånn rundt 3,2 kg. Lykke til!

 

Mja, derfor jeg ser på Sabatti short/lady og Franchi feeling black(lav vekt og kortere løp) meen de var litt for høye i pris til at jeg rekker og komme meg ut på jakt i år.

 

Derfor en Star baikal 12/70 som startvåpen, også for og faktisk finne ut hva jeg ønsker i et våpen. Minuset er vell at den har dobbel avtrekker. Innbiler meg at det er «vanskelig» og håndtere. Tenker at arma kan trenes opp til og bli vant til 3 komma noen kg så det er ikke avskrekkende. (Fordelen med og være hjemme i permisjon nå og bære rundt på en 9kg klump:p)

Link to comment
Share on other sites

9 minutes ago, Sølvrev said:

Star baikal 12/70 er et greit bruksjern og startvåpen, dobbel avtrekker er etter min vurdering bare en fordel. Du lærer deg fort til å bruke fremre avtrekker på de korteste holdene.

 

Det inntrykket jeg sitter igjen med etter litt research. Prisen er ikke avskrekkende heller. 

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Sølvrev skrev:

eg tror faktisk et våpen i 20/76 med normal pipelengde (+/- 70 cm) vil være løsningen for deg. Da vil du antagelig ende opp sånn rundt 3,2 kg. Lykke til!

En o/u  kal 20 er langt lettere, normalt 2,8-2,9 kg. 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg plukka for et par år sia opp en beretta s55 i kaliber 20 på finn for en tusenlapp. Lett som et vanngevær. Veldig hendig å bære når det blir mange timer med våpenet i klarstilling, men jeg liker bedre å skyte med et tyngre våpen. Klart, nå er jeg 1,85 og med apekattarmer, da...

Link to comment
Share on other sites

Beretta S55 er flotte hagler. Liker de pga deres gode balanse som sikkert beror på de lettere løp de har (uten løse choker). Eneste "drawback" er den mindre gode låsingen av forstokken enn på 686/687 modellene. - 1000 kr for en slik,..og i 20 kal, må jo anses som et rent kupp 😎.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ble en Star Baikal 12/70. Bare få ordna alt det praktiske nå + handla inn vismuth og bly. Usikker på om jeg vil teste leirdueammo i stål på den. Vi får se. Ifølge merkinga er den kun trykktesta til 65mp(iallefall det som står stempla på den) vil det si 650bar eller?

Link to comment
Share on other sites

650bar 

En god del av Star/Baikal haglene I Norge er endret nettopp for å kunne skyte stålpatroner, mål lengden på pipene og gjerne diameter på munningen så finner en ut av det. 

Det er ikke farlig å skyte lerduepatroner i den om den ikke er endret. Du får elendig skudd bilde og de lodded skinnene mellom pipene kan løsne, bul i piper har vi også sett. 

Link to comment
Share on other sites

Synd jeg ille rakk å si noe før du handla, men Classic light til 6500 kunne vært ett alternativ. Kjøpte min på jaktdepotet for 3 år sia og den har vært helt feilfri i over 1000 skudd. Svarte nylig i en annen tråd her og anbefaler den som billighagle. Er 12/76, godkjent for stål og high performance magnum ladninger i det kaliberet. ca 2.7kg og kommer med stokkprogram (6 forskjellige stokker), og egen dame utgave som er kortere. Fås og i 20/76 kaliber, aner ikke hvor mye den veier men høres spennende ut. Kan jo vurdere den om baikalen ikke holder mål :)

Edited by petecomplete
Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, Chiefen.v-2 said:

650bar 

En god del av Star/Baikal haglene I Norge er endret nettopp for å kunne skyte stålpatroner, mål lengden på pipene og gjerne diameter på munningen så finner en ut av det. 

Det er ikke farlig å skyte lerduepatroner i den om den ikke er endret. Du får elendig skudd bilde og de lodded skinnene mellom pipene kan løsne, bul i piper har vi også sett. 

 

Nei, blir ikke og bruke stål i den. Får heller spandere på meg vismuth patroner. Bedre og være på den sikre siden. Så vidt jeg vet er den ikke endret, men skal aldri si aldri. Litt tvetydig, men det du sier er at om den er orginal(ikke endret på noe vis) så går leirdueammo i stål fint, men om den er endret så går det ikke?

Edited by Virrus
Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, petecomplete said:

Synd jeg ille rakk å si noe før du handla, men Classic light til 6500 kunne vært ett alternativ. Kjøpte min på jaktdepotet for 3 år sia og den har vært helt feilfri i over 1000 skudd. Svarte nylig i en annen tråd her og anbefaler den som billighagle. Er 12/76, godkjent for stål og high performance magnum ladninger i det kaliberet. ca 2.7kg og kommer med stokkprogram (6 forskjellige stokker), og egen dame utgave som er kortere. Fås og i 20/76 kaliber, aner ikke hvor mye den veier men høres spennende ut. Kan jo vurdere den om baikalen ikke holder mål :)

 

Ikke umulig du. Kun 2lapper for den, så er ikke så farlig om den ikke er helt optimal nå i starten. Er mest for og ha «noe» i år. Så blir det ei anna hagle til våren igjen. Gubben må jo ha noe og låne også, 😛 

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

4 timer siden, Virrus skrev:

Litt tvetydig, men det du sier er at om den er orginal(ikke endret på noe vis) så går leirdueammo i stål fint, men om den er endret så går det ikke?

 

Har ingen betenkeligheter med å skyte stål leirduepatroner i mine Baikalhagler. Det er ikke farlig som i "du blir skadet". Men i børser med trange choker blir det rare/dårlige skuddbilder (ikke alltid men ofte. Spørs på patronene) og det sliter litt hardere på våpenet. 

Importøren endret en masse av disse ved rett og slett kappe pipene for å få åpnere choke, etterfulgt av trykskyting til 1200bar. Jeg har aldri sett noen av disse denne trykkskytingen merket på våpenet men har såklart heller ikke sett alle børsene.

 

Altså:mål munningen. Så vet du hva du har.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har skutt lette 24 grams stålhagl-ladninger i min Sauer&Sohn mod. 8 fra 1972 helt siden slik leirdueammunisjon ble tilgjengelig. Men løpene er selvfølgelig brotsjet opp, fra full og full-full trangboring (som var ganske vanlig på tidlige utgaver av disse våpnene) til forbedret sylinder og halv trangboring. Mener å huske at denne hagla var trykktestet til 800-900 bar eller der omkring? Men gjør som @Chiefen.v-2 sier, mål munningsdiameter eller få en børsemaker til å sjekke trangboringen i ditt våpen.

Ellers registrerer jeg flere innspill på hvilke alternative merker du heller burde ha kjøpt. Dette er både gode og velmente råd, og tilsvarende vil du finne i mange andre tråder om kjøp av førstegangsvåpen, særlig rifler. Mange trådstartere blir (tilsynelatende) så forvirret av dette at de aldri kommer i mål med innkjøpet. I min verden er det vel så viktig av nye jegere kommer i gang med skyting og jakt, så får man heller pynte på utstyret når man har fått litt erfaring eller bedre råd. Det er lett å omsette brukte våpen. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 2 months later...

Baikal o/u kal 20☺

Klådde på en slik for ikke lenge siden,..her har Baikal virkelig misset poenget med kal 20 og gått 5 på.

Robust, men tung klump, korte piper og med totalt fravær av det man kunne ønske av balanse. 

 

Selv flyvende låvedører blir vanskelig å få inn treff på med denne.

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...