Jump to content

Min første 9mm


Sir Thalas

Recommended Posts

Hei,

Ny skytter her. Har blitt bitt av basillen, og forbereder meg derfor på å gå til innkjøp av mitt første våpen så fort dette er mulig.
Har sett på en rekke våpen, herunder Glock 17/18/19, Beretta M9, diverse STI, CZ Shadow 2. Under trening har jeg fått låne klubbens våpen, hvor det var spesielt ett våpen som utmerket seg veldig. Dette var en Bul SAS II, og denne mener jeg at ligger flere hakk over de andre våpnene. Har derfor bestemt meg for å gå for noe tilsvarende. I utgangspunktet ønsker jeg meg et første våpen som ligger rimelig priset. Har sett på disse:
https://www.2alfa.no/bul-1911-classic-government-9x19mm.html
https://www.2alfa.no/bul-1911-classic-trophy-ipsc-9x19.html

Jeg har såpass lite peiling at jeg sliter med å se forskjell på disse to. Setter derfor stor pris på om noen kan veilede meg litt. Gjerne forslag til andre våpen og.😀

Link to comment
Share on other sites

forskjellen er egentlig lista opp i beskrivelsen

- Adjustable rear sight

- 1mm fiber optic front sight

- Wide ambi safties

- Magwell

- Enhanced trigger pull

- Ships with 3 mags

 

Jeg regner med og håper at BUL tar seg litt mer tid med å bygge trophy varianten også. 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Beretta M9A3 synes jeg ser veldig fin ut. Og så er den konstruert slik at pipa bare går bakover, og ikke vipper pipa ned i bakkant slik de fleste andre konstruksjoner gjør. På de fleste andre konstruksjoner vippes pipa ned i bakkant og ut av de halvbueformede låsesporene som er laget i pipa og inni sleiden.

 

Det er jo egentlig en rakle-konstruksjon, der disse sporene slites etter hvert. Negativt er det også hvis du skal bruke lyddemper, fordi denne vippe-bevegelsen skaper en voldsom bryte-belastning på demperen og gjenger og sleide på denne.

 

https://www.youtube.com/watch?v=q61P1skurwc

Link to comment
Share on other sites

Ergonomien på en SASII (2011) og en 1911 er ganske forskjellig. Enkelte ting kan sammenlignes, andre ting er veldig forskjellig.

Som første pistol vil jeg påstå at 2011 designet er langt mer allsidig. Umiddelbart vil du merke at det er mye lettere å få til et skikkelig godt tohåndsgrep på en 2011 enn en 1911.

Ellers er fasongen på grepet ikke sammenlignbar, men man kan like begge deler.

 

Jeg har begge deler, og liker å skyte med begge. Men mitt personlige, subjektive tips til førstegangskjøperen vil være en 2011 (SASII) fremfor 1911.

Link to comment
Share on other sites

Disclaimer: Er "ny" på forumet og fersk skyter 👋

 

Har du har tenkt noe på dynamisk sportsskyting og om du eventuelt har tenkt å bruke samme våpen der.  I så fall kan det være greit å sjekke klassene og hvilke våpen som fungerer. Shadow2 er et av de bedre production våpnene, laget spesifikt for dette. Man kan erverve egne egnet våpen for dynamisk etter at man har drevet med det. 

 

1911/2011 er kjent for godt avtrekk, mye tilgjengelige deler og mods osv. Det er mye forskjell i kvalitet, BUL virker bra og at man får mye for pengene. Bul classic er laget for ipsc classic, men da kan det muligens være en fordel med .40 for major power factor. Tror denne vil være ålreit til NSF/feltskyting, med avtrekk oppgitt til 1.3kg. Samme med SASII. Men i dynamisk classic, så vil man gjerne ha lavere avtrekksvekt og da er det ikke egnet til NSF lengre. 

 

Jeg har gått for en 6" 9mm 1911 til NSF og vurderer en BUL SASII til dynamisk standard etter hvert. 

 

Så er det viktig å kjøpe noe man liker og noe som er gøy med å skyte med :)

 

Edited by Kaptein Rødskjegg
Skrivefeil
Link to comment
Share on other sites

Hvis du liker 2011 og synes du skyter bra med BUL, er det liten grunn til å gå over bekken etter vann. Jeg bruker STI Edge selv. Funker helt fint til felt, men ser ikke noen store fordeler ift 1911. På en 1911 kan du velge grep etter smak og behag, og finnes helt sikkert noe som får det til å "føles" som 2011.

 

Vil si at justerbare sikter er en stor fordel. 

Edited by glockoman
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Kaptein Rødskjegg skrev:

Bul classic er laget for ipsc classic, men da kan det muligens være en fordel med .40 for major power factor.

Dette stemmer om vi hadde snakket om Standard division.

i Classic Division får du ikke Major med mindre du kjører .45

 

Men seriøst, 9mm løser mye problemer for nybegynnere (og erfarne) med færre typer ammo, og betydelig lavere priser og flere konkurransedyktige bruksområder for samme våpen.

Edited by AndersR
Link to comment
Share on other sites

kommer ann på magasinene, Jeg har dårlig erfaring med mec-gar magasin og 10 skudd 9mm. Patronene ligger helt i bakkant i magasinet i motsetning til amerikanske magasin som har en plastforing bak patronene i stedet. brownells sine billige magasin funker kjempebra. BUL sine standard magasin er mec-gar.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...