Jump to content

Lade prosedyre.


Hufsa

Recommended Posts

Heisann! satt og bladde gjennom kammeret, når jeg plutselig kom på at jeg aldri har gitt lade prosessen min en andre tanke. Har alltid gått i det samme gamle, og har rett og slett ikke tenkt noe over det...  Personlig er jeg av den typen som er opptatt (kanskje litt for mye) av at hylsene skal være pene og skinnende, uten at det egentlig ikke har noe å si... 😂 Lader ikke enorme menger, men lite nok til at jeg gidder å gjøre det lille ekstra.  

Dette er hvordan jeg gjør det :) 

1. Presser ut gammel tennhette. (lee universal decapping die)

2. Kjører hylsene i wet tumbler med SS media

3. Tørker de i stekeovn

4. Gløder hylsene.

5. Tørker av de med papir  

6. Sprayer de med hylsefett mens de står i hylsebrett (Hjemmelaget fett (Lanolin+Isopropanol)og lar de stå i ca 10-15 min.

7. Resizer

8. Dry tumling med corn cob og litt polish (for å få av fettet+ de blir jo fine og se på da 😅) Noen forslag på enda bedre slutt resultat?

9. Evt trimmer,  deburr/chamfer (hva i alle dager heter dette egentlig på norsk? 😂)

10. Sette i ny tennhette

11. Krutt

12. Kule

 

Så hvordan er det dere gjør det?

-Hufsa

Edited by Hufsa
Link to comment
Share on other sites

1. Presser ut gammel tennhette. (lee universal decapping die)

2. Kjører hylsene i wet tumbler med SS media

3. Tørker de i sopptørker

6. Resizer med neck die

8. Evt trimmer,  deburr/chamfer

9. Flare (om hylsa skal lades med blykuler)

10. Sette i ny tennhette

11. Krutt

12. Kule

Link to comment
Share on other sites

1. Halspresser/fjerner hette med Lee Collett die (som regel)

2. Tørker av sot/kulefett med en klut hvis absolutt nødvendig (klebrige hylser)

3. Ekspanderer hylsehals hvis jeg skal lade med blykuler

4. Setter tennhette

5. Krutt

6. Kule

7. Unntaksvis krymp (nesten aldri)

 

Jaktammo helpresses. Hylsene mine ser ikke ut, når de returneres til hylsebøtta. Men da slipper jeg å bekymre meg for at andre hylseplukkere

tror de er engangsskutt, for å si det sånn😀

Link to comment
Share on other sites

Lading av ammo er ikke mer festlig enn at jeg begrenser det til det jeg må.

Tørrtromling i valnøttmedia for å bli kvitt sot og evt forurensning som kan skade verktøy.

Smurningsfri halspressing med hardmetallbushing ( evt med hardmetallekspander) die eller Lee collet og samtidig fjerning og isetting av hette fra magasin i presse. 

Krutt fra kruttmål ( eller fra dispenser om det er for bruk på litt lengre hold) og isetting av kule.

Unntaket er jaktammo, der hylsa helpresses for sikker funksjon og krutt måles ut med dispenser.

Link to comment
Share on other sites

1. Halspresser/fjerner hette med RCBS die (helpresser kun hvis nødvendig)

2. Vasker i lunkent vann med Zalo, skylling av såperester, deretter en omgang med sitronsyre før grundig skylling

3. Tidligere tørking i stekeovn på 70 grader, men har nå anskaffet sopp-tørker

4. Visuell inspeksjon under lupelampe (alle hylser), deretter innvendig kontroll med binders-metoden (alle R-hylser, hver femte av øvrige)

5. Renser hettelommer og måler hylselengde, trimming bare hvis absolutt nødvendig

4. Setter i tennhette (håndholdt RCBS-isetter)

5. Krutt (RCBS kruttmål, veier alle ladninger hvis max, ellers hver femte ladning)

6. Kule (benytter stort sett samme col som fabrikkammo)

 

Brukte tidligere hylser skutt av andre, nå bare fra fabrikkammo og brukte hylser skutt i egne våpen. Lader 5,6x52R, 6,5x55 og .30-06.

 

Edit: hvis jeg vil ha misunnelsesverdig blanke hylser fjerner jeg flekker manuelt med litt kobber-/messingpussemiddel

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
On ‎10‎/‎2‎/‎2019 at 12:29 AM, Hufsa said:

hvordan er det dere gjør det?

1. Presser ut gammel tennhette. (lee universal decapping die)

2. Kjører hylsene i Biltema ultralyd vasker med bit av maskinoppvaskmiddel tablett (1/8 tabelett til 50 hylser (6,5x55, 7x57R, 7x64, 8x57 og 9,3x62))

3. Tørker de i stekeovn på 50-60 grader

4. Halspresser uten fett, helpresser etter 4-5 omladninger.

5. Om helpressing med fett så vaskes hylsene  ny runde i ultralydvaskeren, nå med Zalo og sitronsyre (blir blankere), og tørkes som nevn over. Ved kun halspressing så hopper jeg rett på 6, 7 og 8.

6. Renser hettelommer med drillen. Kontroll av hylselengde og eventuell trimming.

7. Sette i ny tennhette

8. Krutt

9. Kule

 Fra ny hylse til de vrakes så blir det 8-10 halspressinger og 2 helpressinger. Så etter 10-12 omladninger så vrakes hylsene. Ingen gløding og trimmer bare  ved behov. Har fungert greit for meg med denne fremgangsmåten og det blir ikke så mye jobb.

 

Sprenglader aldri, holder meg under den røde streken så blir det stort sett en problemfri ladeprosess :thumbup:

Edited by znopi
forglemmelse
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...