Jump to content

Tull med toll? Ordinær- eller forenklet fortolling av kniv verdi under NOK 3000?


mdm

Recommended Posts

Bestilte en kniv fra  det store utland, eks moms var prislappen ink frakt 167 EUR. Dette er  godt under grensen på kr 3000 som er øvre grense for forenklet fortolling (Postens gebyr kr 158). Likevel endte denne forsendelsen opp med gebyr for ordinær fortolling (kr 341,-)

 

Når jeg spør hvorfor - ble jeg av Postens logistikksenter (omfortolling.privat@posten.no) til svar at 

 

"Alle kniver og sverd må fortolles ordinært".

 

De viser i svaret bare til tolletatens sin hjemmeside, uten noen referanse til hvilke lov/forskrift eller annet man sikter til som hjemme for dette.

 

Hos toll.no var det vanskelig å finne frem, men jeg fant nå frem til importkalkulatoren og valgte der KNIV under "Jeg vil kjøpe". Og da kommer varen som har en verdi under kr 3000 som forventet ut kun med tillagt MVA - samt at det lIke under kalkulatoren står at i tillegg må man regne med et gebyr til speditør som fortoller varen. Og i neste setning: "For eksempel tar posten kr 158 for å fortolle denne type sendinger". Dette gir en totalpris på .... [...] (Min uthevning)

 

Men posten mener altså noe annet i og med at de fakturer meg for et gebyr for ordinær fortolling. Jeg tok derfor selv kontakt med Tolletaten om dette og spør om forenklet fortolling kan benyttes for kniver, gitt verdi under 3000 inkl frakt. 
Fikk svar fra deres informasjonssenter som skriver:

 

 «Er det ikke en restriksjonsbelagt vare (f.eks.en helt lovlig kniv) så kan speditøren benytte forenklet fortolling.»

 

Men Postens logistikksenter sier de også har vært i kontakt med tolletaten og fått motsatt svar, som følger:
 

"Kniver kan være så mangt og være omfattet av våpenforskriften, så svaret blir NEI".

 

Så hva er riktig, må alle kniver som bestilles i utlandet fortolles ordinært, uavhengig av om verdien er mindre enn NOK 3000 og kniven heller ikke er restriksjonsbelagt? Gjelder dette da også kjøkkenkniver, sløydkniver, fiskekniver, barberkniver, smørkniver m.a.o alt som kan kalles kniv?  Noen vet?

 

 

 

 

 

 

 

 

Edited by mdm
Link to comment
Share on other sites

Tollvesenet sier jo tydelig at så lenge det ikke er en restriksjonsbelagt vare så er det forenklet tollbehandling.

 

Det er visse restriksjoner når det kommer til hva slags kniver man kan eie, men der er det såre enkelt siden det står i våpenforskriften hva som ikke er lov https://lovdata.no/forskrift/2009-06-25-904/§9

 

§ 9.Forbud mot våpen eller lignende som ikke faller innenfor våpenloven § 1

Det er forbudt å erverve, eie eller inneha elektrosjokkvåpen, pepperspray og andre selvforsvarsmidler med tilsvarende virkning, springkniver, batangakniver, stiletter, slåsshansker, batonger, karatepinner, kastestjerner, blåserør for utskyting av piler eller andre gjenstander, spretterter eller andre tilsvarende særlig farlige gjenstander uten aktverdig formål og som fremstår som voldsprodukter.

Denne bestemmelsen gjelder ikke for våpen som er bestemt for eller tilhører politiet eller Forsvaret.

Det er forbudt å erverve, eie eller inneha armbrøst uten tillatelse fra politimesteren. Det kan gis tillatelse til å erverve, eie og inneha armbrøst når vedkommende oppfyller kravene nevnt i § 10. Dette ledd gjelder ikke armbrøst ervervet før 1. januar 1993.

Politimesteren kan dispensere fra forbudet i første ledd dersom særlige grunner foreligger.

 

Så med mindre du har kjøpt deg en kniv som du i utgangspunktet ikke har lov til å eie så kan posten ta seg en bolle. Med svaret om at kniver kan være så mangt og være omfattet av våpenforskriften, kan du jo spørre dem om det da er forenklet tollgebyr på lovlige kniver og fullt gebyr på ulovlige kniver

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Anonymrifle skrev:

Med svaret om at kniver kan være så mangt og være omfattet av våpenforskriften, kan du jo spørre dem om det da er forenklet tollgebyr på lovlige kniver og fullt gebyr på ulovlige kniver

 

Bra poeng for da kan man vel også vise til at det er en del helsekostprodukter som det ikke er lov å innføre, men de fakturer jo ikke kundene for ordinær fortolling av alt av helsekostprodukter/vitamintilskudd osv bare av den grunn, altså gitt verdi under kr 3000.

Link to comment
Share on other sites

25 minutter siden, Chiefen.v-2 skrev:

Posten står fritt til å ta seg betalt hva de måtte ønske for fortolling av varer. Akkurat som alle andre som driver med sånt.

 

Du blander nok kortene litt her nå. Speditøren, posten i dette tilfellet, fastsetter selv prisene for de tjenester de utfører. Riktig så langt. Prisene deres kan du lese om her: https://www.posten.no/fortolling/motta-fra-utlandet.   Der informerer de oss forbrukere om hva som kan behandles som forenklet fortolling og hva gebyret er, og at dette gjelder varer med verdi (inkl frakt) mellom kr 350 og 3.000 og som ikke er restriksjonsbelagt.  Den kniven jeg bestilte er ikke restriksjonsbelagt, og da kan ikke posten "overprise" ved å ta betalt for en tjeneste (ordinær tollbehandling) de i dette tilfeller ikke er pålagt (av tollmyndighetene)  å utføre, hvilket er hva jeg leser ut av Tollvesenets svar til meg.

 

Edited by mdm
Link to comment
Share on other sites

Jeg har opplevd akkurat det samme selv med Posten Norge i 2 tilfeller. Første gangen gadd jeg ikke bråke rundt dette, men andre gangen tok jeg denne litt videre. Posten stod på sitt og hevdet det var Tolletaten som hadde pålagt dem å kjøre ordinær fortolling av alle pakker med kniver i. De hadde ingen forklaring til hvorfor mesteparten av denne typen pakker blir forenklet fortollet riktignok.
Ofte holder posten igjen pakkene også. Man må fremvise kvittering for at beløpet er korrekt før de sender videre.


Jeg konkluderte med saksbehandlingsfeil og dårlig kundebehandling.

 

Hos Lamnia kan du bruke UPS for noen kroner ekstra. De er langt mer profesjonell og har ett gebyr på kr 165,- uavhengig om det er kniver eller ei i pakken. Bruker aldri mer Posten Norge når jeg handler der mao.
 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jeg har selv vært nødt å kontakte tolletaten for å få en bekreftelse på at det jeg ville innføre var fullt lovlig, og for å få riktig fortollingskode.
Dette gjalt ikke kniv men en antikk revolver, men prinsippet blir det samme.

Jeg har inntrykk av at det finnes mange bra folk hos posten, for som oftest får jeg det jeg skal ha i rimelig tid og uten noe tull, men noen få som gjør en elendig jobb er det.

Link to comment
Share on other sites

Kniver er vel ikke en restriksjonsbelagt vare i denne sammenhengen.

 

Jeg vet ikke hvordan samarbeid og arbeidsfordeling mellom tollvesenet og Posten/transportør foregår i praksis, men med en litt forenklet modell så må man kunne anta at Tollvesenet er første kontaktpunkt for en importert vare. I en ideel verden vil alle ulovlige (og ingen lovlige) gjenstander bli stoppet her, og man kan anta at alle gjenstander som sendes videre til avgiftsbehandling er lovlig. En lovlig kniv er ikke underlagt noen omsetningrestriksjoner eller tilleggsavgifter.

 

For min egen del har jeg importert *kremt* noen kniver, og aldri betalt ordinær fortolling så lenge jeg har holdt meg under 3000-kroners grensen.

 

Link to comment
Share on other sites

13 timer siden, Chiefen.v-2 skrev:

Tror du må lese litt til.

 

Hva og hvor? Har du en litt mer presis referanse til hva jeg bør lese enn den som Posten ga meg? De henviste jo bare  til toll.no. De kunne like gjerne bedt meg lese alt på  lovdata.no  ;-)  Som du ser her er det flere som har erfart tilsvarende som meg nå, så de har nok også interesse av å få vite hva du mener jeg bør lese.

Link to comment
Share on other sites

12 timer siden, bback skrev:

Jeg konkluderte med saksbehandlingsfeil og dårlig kundebehandling.

Hos Lamnia kan du bruke UPS for noen kroner ekstra. De er langt mer profesjonell og har ett gebyr på kr 165,- uavhengig om det er kniver eller ei i pakken. Bruker aldri mer Posten Norge når jeg handler der mao.

 

Amen til det!  Blir nok UPS fremover nå for min del.

(frem til og med i fjor var fortollingen inkludert i EMS alternativet. Men dette ble endret  fra 1. januar  i år da tollvilkår for internasjonale postavtaler ble endret slik at avsender betalt fortolling ikke lenger inngår i EMS-frakten. EMS = Express Mail Service,  "offered by postal operators of the Universal Postal Union" )

 

Link to comment
Share on other sites

3 minutter siden, Chiefen.v-2 skrev:

 «Er det ikke en restriksjonsbelagt vare (f.eks.en helt lovlig kniv) så kan speditøren benytte forenklet fortolling.»

 

Du må nok både lese og tenke her. Det står "kan" ja, men de sier ikke posten MÅ benytte ordinær fortolling (som posten gir uttrykk for i sine svar), og posten selv sier at varer med verdi 350-3000 fortolles forenklet når de ikke er restriksjonsbelagt.

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg vært på posten å levert hentelappen med påskrift av meg -  "Retur, nektet mottatt"  - som Posten krever om man vil at sendingen skal gå i retur før det har gått 3 uker. 

 

I går sendte jeg også en mail til UPS og spurte spesifikt om hva jeg må ut med dersom jeg kjøper kniv fra Finland. Bare litt "føre var" altså.  De svarte i dag:

 

Sitat

Dersom varene har en verdi på over 350kr, så vil du få en faktura fra oss med MVA og utleggsprovisjon (165kr), for varene.

 

Så da blir det snart ny bestilling - med UPS som speditør og fortoller.

Link to comment
Share on other sites

 

Tidligere denne uken sendte jeg en ny mail til Tolletatens infosenter (Vareførselsdivisjonen - Infosenteret), der jeg bl.a. skrev:
 

Sitat

Fikk med meg at dere svarte:    "Er det ikke en restriksjonsbelagt vare (f.eks.en helt lovlig kniv)  så kan speditøren benytte forenklet fortolling."
Posten påstår dessverre at dere har pålagt dem å fortolle alle forsendelser som inneholder en kniv ordinært. Er dette riktig?

 

Fikk i dag en telefon fra en hyggelig seniorrådgiver hos tolletaten som kunne bekreftet at de ikke har pålagt Posten dette. Fikk vite at det nok har vært en del usikkerhet om dette i Posten, der saksbehandlere åpenbart har vært redd for å gjøre feil m.t.p. at  noen kniver ikke er lovlig i Norge ihht Våpenforskriften. Men dette gir jo ikke noe grunnlag for at kniver per se skal behandles med ordinær fortolling. De har sendt ut informasjon til posten om dette og bedt dem formidle dette til sine saksbehandlere ("fortollere"). Han nevnte også at postens saksbehandlere ("fortollere") alltid har en toller i nærheten som de kan rådføre seg med dersom de er usikker på om en vare er lovlig eller ikke. Jeg sa at kniven i den aktuelle saken alt er gått i retur til avsender nå, men at det tross alt er hyggelig å få tilbakemelding på at jeg hadde rett her. Han ba meg ta kontakt med Tolletatens infosenter igjen dersom det skulle skje at jeg møter "veggen" hos Posten igjen senere i denne type sak.

 

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Litt gammel tråd men en oppdatering. Kjøpte en kniv fra Lamnia igjen (Spyderco Smock) og bare for å teste endringene i gebyrene som kom med mva fra kr.0,- nå i våres valgte jeg Posten Norge som speditør. De klasket naturligvis på maks gebyret sitt som nå er redusert til kr 299,- 
Jeg klaget og det ble en del korrespondanse frem og tilbake før jeg faktisk fikk tilbakebetalt kroner 150,- til slutt (jeg tror det å linke til import kalkulatoren fra toll.no gjorde utslaget).
Endte dermed opp å "kun" betalte for forenklet fortolling til kr 149,- men de kunne ikke garantere at neste pakke ikke måtte gå gjennom samme prosessen. 

Link to comment
Share on other sites

@8x57IRS lite som tyder på at det nye systemet er klart til bruk, så i praksis er det gamle regler som gjelder i en overgangsfase.

Mottok kniver fra Lamnia senest nå i midten av Juli 🙄 ...uten å henge oss mer opp i det, kan jeg si at det gikk gjennom med standard behandlingsgebyr.

Har også mottatt andre varer fra utlandet ila. sommeren, med deklarert verdi under 350, og disse har det ikke blitt innkrevd MVA for.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...