Jump to content

En driftssikker hagle til en billig penge


Recommended Posts

Heisann jeg er 16 år og skal kjøpe med en hagle, min far eier en lanber gytterop o/u og en franchi affinity one black halvautomat. Er stort sett fornøyd med begge to men er mest glad i O/U lurer bare på om noen har noe erfaringer med gode billige hagler til en billig penge PS har ei søster som eie franchien så derfor må jeg skaffe egen

Link to post
Share on other sites

Enkelt og greitt: Kjøp ei brukt Sauer & Sohn modell 8, sideligger i kaliber 12. Får dem for èn-to-tretusen. Bruk resten av pengene på ammo, og skyt mye. Nærmest uslitelige disse haglene. Mange rydder plass i våpengarderoben her, så du kan gjøre gode kjøp. Pussig rart at ikke flere ser denne muligheten...

  • Like 2
Link to post
Share on other sites

De tåler ikke stålhagl, har typisk veldig trang choke, er ofte skjeftet for krumt og sideligger er kanskje mer kos og stil enn for å banke leirduer - men ellers er jeg enig. En mod 8 kan være veldig mye for pengene.

 

Merkel, Simson, Sauer og andre lagde 'samme hagle,' variasjon over et tema. 

Edited by boble
Dårlig formulering
Link to post
Share on other sites

Overunder. Mange løse choker. Ejektor. Blank og «påkostet» finish. Singletrigger. Må det være. Og må tåle stålhagl. Sies det, huff.

Overvar en førstegangshandler i forgårs. Nystrigla far i pene sko, mor så på fint treningstøy. Gutten skulle ha hagle. Selger viste ivrig fram ei 16.000 kroners Sabatti O/U med falske sidelåser, blank og fin. (god børse, for all del). Den nystrigla far var opptatt av det «eksklusive» utseende, og at sønnen måte være forsiktig med den fine blanke stokken. Den vesle gutten så i golvet, prøvde å holde i den altfor lange hagla. Forslag et om å holde i den meget rimelige Sauer sideliggeren med kortere skjefte, kortere løp (det var nedkorta, choker var nok bortevekk, like greitt) til en brøkdel av prisen…men neida, blankt avvist. Eksklusiv var ord som gikk igjen. Choker. Og Overunder…Børsa passa åpenbart ikke gutten. Selger messa sitt, ville selge. Far nevnte  igjen overunder da jeg gikk...

Veit ikke hva som skjedde videre, jeg betalte for det jeg skulle ha. I kassa sto ei ung dame, som var litt nysgjerrig på skyting og lurte på hva det varfornoe jeg kjøpte, hun måtte slå inn på kassa. Vi kom i prat, og hun viste seg å være interessert i pistolskyting spesielt (hadde jegerprøven, sa ho). Jeg satte henne i kontakt med den lokale klubben, og hun kontakta de. Forklarte at hun fikk låne våpen, og ammo var nesten gratis. Søtti øre skuddet er nesten dèt – gratis. Skal nok følge opp. Så noe godt kom da ut av dagen.

Men hvorfor skal man prakke på en førstegangshandler noe som er så fint at det ikke kan brukes? Kommer alltids en tid da man vil ha noe bedre, og faktisk har fått erfaring og kunnskap til å velge sjøl. Dèt er viktigst. Er nå i alle fall min mening, sånn går no dagan.

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke sagt et ord om nytt og eksklusivt, single trigger eller treverk, men typisk choke i gamle tyske hagler er 3/4 og full, og leirdueskudd med stålhagl skal ikke skytes trangere enn 1/2. De er heller ikke godkjent for stål eller tungsten. 

 

Jeg mener at en fersk jeger bør trene en del på leirduebanen med hagla si, og da er det greit om den kan brukes til dét. 🙂

Edited by boble
  • Like 2
Link to post
Share on other sites

@boble har unektelig et poeng her. Men å åpne boringen i en gammel modell 8 er "a piece of cake", og det er ingen problemer med å skyte lette 24 grams leirdueladninger i den etterpå. Til jakt finnes det utmerket ammunisjon ladet med vismut-hagl (og bly, der det er tillatt). Og som @BC.Airn  sier i sitt første innlegg, disse haglene er nesten gratis!

Edited by Sølvrev
Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte meg en classic light 12/76 for 3 år sia og de kosta 6500 på jaktdepotet den gang. Da får du garanti og, det får du ikke om du kjøper no gammalt slitent på finn. Anbefaler den

 Den er med stokkprogram i 6 stokker og kan tilpasses. Er også i kaliber 20/76. Veier 2,7kg i 12/76 så perfekt om du skal bære mye. Skyter stål i magnum ladninger opp til 1/2 choke. Hagla har gått uten ett eneste klikk før i år da den ikke ble pussa skikkelig etter leirduebanen. Løsna 300-400 skudd på leirduebanen før hver sesong + duejakt og andejakt på høsten og kråkejakt om vinteren. Dvs over 1000 skudd, vært med i regnevær, mista i gjørma, slengt fra meg på bakken, stappa ned i sekken.. Jeg forstår ikke folk som mener man må ut med 15000+ for ei brukshagle.. men velg billighagle m omhu. kompisen min sin tyrkerhagle fra oslo skytesenter kom med ødelagt choke, grove maskineringsspor, og klikka 3 ganger første runde på banen. Classicen fremstår som mye mer raffinert. Den er dog såpass lett at magnum ladninger i 12/76 sikkert svir litt. Krever og jevnlig våpenolje for at sikringen ikke skal bli steinhard. Ett billig jaktverktøy du ikke trenger å bekymre deg for mye for. 

Edited by petecomplete
Link to post
Share on other sites
  • 2 months later...

Baikal. Ujålete og bunnsolid. Kjøper du brukt er verditapet allerede tatt av forrige eier(e) og du klarer aldri å bruke den opp. Ei sånn børse må mishandles ihjel, og det kan fakisk være ganske slisomt. Tipset om sideligger er også godt. Påstanden om at o/u treffer bedre er ikke annet enn en påstand. Det er ikke riktig. Som førstegangskjøper har du mye mer igjen for å putte pengene i treningsammo enn i ei ny og pen børse. Bruktmarkedet er uansett sånn at å få igjen noe særlig mer enn halvparten av nypris om dette ikke er noe for deg kan være vanskelig. Eller i hvertfall tidkrevende. Lykke til! 

  • Like 2
Link to post
Share on other sites
På 2.10.2019 den 9.21, hovdeknuten skrev:

2. OU er mer solide. Og man kan skyte kraftig 12/70 ammo.

Dette er jo tull. S/S blir sterkere enn O/U. Hvilke mekanisme brukes mest på grove dobbelrifler?

At noen skyter bedre med O/U kan nok være, men med trening skyter de fleste  like godt med begge deler.

Til jakt er de likeverdige.

  • Like 5
Link to post
Share on other sites

Artikkelen er bra med unntak av kommentaren om styrken på O/U.

En O/U vil alltid ha kjernelinje for øverste løp høyere over hengsleboltens plan enn en S/S. Det medfører større torsjonsbelastning på baskylen og større krefter som vil åpne våpenet. S/S har tilsvarende en sideveis torsjon, men den foregår i hengsleboltens plan og gir mindre belastning på baskylens bakre del der den svikter mest.

 

Henry Jones fikk patent på sin double bit underlever screw action i 1866 (Mener jeg å huske?). Det er fremdeles en av de sterkeste mekanismene i bruk, og den ble brukt til dobbelrifler i svært mange år på grunn av styrken.

Ble stort sett erstattet av Purdy bolt for hagler før 1900, men Husquarna lagde slike frem til 1940 tallet.

Edited by Per-S
Link to post
Share on other sites

Når skudd avfyres så føres løpet mot kassen. Låsningen i en OU holder kun løpet på plass etter at skuddet er avfyrt. Stivhet, styrke og mindre påkjenninger går til fordel for OU. En SS er mer utsatt for belastninger under avfyring. 

  • Confused 1
Link to post
Share on other sites
35 minutter siden, hovdeknuten skrev:

Når skudd avfyres så føres løpet mot kassen. Låsningen i en OU holder kun løpet på plass etter at skuddet er avfyrt. Stivhet, styrke og mindre påkjenninger går til fordel for OU. En SS er mer utsatt for belastninger under avfyring. 

Tror du må tegne og forklare dette nærmere.....

  • Like 1
Link to post
Share on other sites

Skal se om jeg orker, disse problemene med OU og tendensen til å skyte seg løs, ble ordnet av Browning før 1925. Det handler kort om forholdet mellom kasse, bolt og øverste løp. Bolten i en Browning har en bæreflate 2 eller 3 ganger større enn en vanlig bolt. Posisjonen på bolten kan kun økes til et vist punkt uten å avrunde løpsenden og kassen for å mathe radiusen.  Noen konstruksjoner har bolten plassert opp mot det ekstreme for å hindre stress på øverste løp under avfyring. Merkel bruker til og med låsning på topp... Browning avfeide denne praksisen med å avfyre B25 med låsbolten tatt bort. Med den praktiske tilnærmingen at største grunn til slutasje på bolten ikke kom fra avfyringen, men røff åpning.  

Link to post
Share on other sites

Godt nytt år, alle "kammer"-ater!

 

Typisk "kammer"-diskusjon, dette! Her spør en eller annen om ei enkel, rimelig nybegynner-hagle, og diskusjonen går omgående på sjølstyr ut i tekniske spissfindigheter om belastning på låsningen på s/s kontra o/u!

 

Trådstarter er (mer eller mindre) vant til o/u og halvauto, da bør h*n velge o/u som startmodell. Og da er Baikal "traktor-hagle" et opplagt førstevalg, man får dem kastet etter seg på "Finn.no". Og dette er våpen som man omtrent ikke kan klare å ødelegge, de kan brukes som spett og slegge (men egner seg ikke som øks) uten annet enn kosmetiske skrammer.

 

Man må ikke se seg blind på påstått "trangboring" på disse haglevåpna, ved prøving viser de seg å gi samlinger tilsvarende omtrent halv trangboring i begge løp, med det meste vanlig ammo (vet det, har 2 stk. sjøl, og har kasta bort mye tid, ammo og gråpapir på å testskyte dem).

 

Sauer mod. 8 (og tilsvarende merket Simson - Gebruder Merkel, og kopiene fra AYA og Sarasqueta) er utmerkede valg, for de som vil ha s/s (Baikal har også s/s, rimelige og driftssikre). Jeg vil også framheve Brnos utmerkede sideligger, den har (visstnok?) ekte sidelåser, den er nesten i klasse med engelske hagler! Også den får man omtrent betalt for å kjøpe.

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to post
Share on other sites

Innlegget til Jegermeisteren over burde vært påbudt lesning før og under alle diskusjoner om hagler til jakt. Brnoen du nevner har ekte sidelåser, om det betyr noe, og er i forbanna utmerket hagle - eneste feilen er at jeg solgte den jeg hadde...

 

 

K

  • Haha 1
Link to post
Share on other sites

TS på 16 år starter med: "Driftssikker hagle for en billig penge" 

Hva som er driftssikkert og billig er sterkt avhengig av bruk og konto.

De velbemidlede herinne slipper jo å tenke i slike avhengighetsbaner, så vennligst ha meg unnskyldt...

 

Her er det førstegangsvåpen til jakt, ser det ut til. Pent brukt sideligger er så god og rimelig at han får brukbar råd til ammo, og det er det viktigste.

Skal du bli brukbart god, så er det lurt å trene litt. Ikke nødvendigvis hundrevis av serier på en leirduebane, men kanskje andre plasser.

Heftig varmgang kan faktisk ødelegge de sammenlodda løpa. Jakthagler er vanligvis  ikke ment brukt til varmskyting på ein leirduebane. 

 

Sauer S/S i kaliber 12 er et godt valg. Hold opp henda som om du skal fyre av ei hagle: Ser du at fremste handa no er perfekt forma for forskjeftet på en sideligger? Vi er nemlig de fødte S/S skyttere 🧐

  • Haha 1
Link to post
Share on other sites
38 minutter siden, Polardego skrev:

 

Da dominerer vel S/S i skeet og trap?

Nei, her dominerer gjerne spesialhagler, i all grad over/under. Disse tåler stålammo og varmskyting. Flere har spesialtilpassa skjefter. Men i skauen, på fjellet er det mange sid flere som bruker sideliggere. Gjerne ladd med Nitedals special. Det er gjerne forskjell på rein baneskyting og jakt, sant.

Link to post
Share on other sites

Kjøp deg ei hagle som tåler stålammo.

Det var mye gammalt ræl, sideliggere etc. som så nytt lys igjen da blyforbudet ble opphevet.

Det kommer ikke til å vare lenge.

Link to post
Share on other sites
7 timer siden, hovdeknuten skrev:

Når skudd avfyres så føres løpet mot kassen. Låsningen i en OU holder kun løpet på plass etter at skuddet er avfyrt

To spørsmål:

Hva er det som fører løpet mot kassen når skudd blir avfyrt?

Hva holder løpene på plass når skuddet blir avfyrt når låsingen kun holder etter at skuddet er avfyrt?

De ganger jeg har sett det bli skutt med løp som ikke holdes på plass har det tatt en tur i geografien.

Link to post
Share on other sites
7 timer siden, hovdeknuten skrev:

Når skudd avfyres så føres løpet mot kassen. Låsningen i en OU holder kun løpet på plass etter at skuddet er avfyrt. Stivhet, styrke og mindre påkjenninger går til fordel for OU. En SS er mer utsatt for belastninger under avfyring. 

Ja, her var det mye sprøyt.

  • Thanks 1
Link to post
Share on other sites

Det er vel mere interresant å vite noe om hvor mange ganger en hagle tåler åpning og lukking før det blir slark i systemet enn hvilket system av o/u eller s/s som tåler høyest belastning. Det er kanskje også greit om det produseres slitasjedeler som enkelt kan byttes ut ved behov. 

 

Uansett er nå mitt tips om man går for «Sjerna» og funksjon teste den før kjøp, ny eller brukt. De er sykt variabel i kvalitet, og det er ikke gitt at de i fungerer som de skal. De tre jeg har vært borti har alle hatt feil som medførte irriterende problemer under bruk.

Link to post
Share on other sites
På 3.1.2020 den 15.35, Torf skrev:

 "...Lurer på hvor mange problemfrie skudd den har gått de siste 40 årene uten nevneverdig vedlikehold..."

Trenger ikke lure, skjønner du: På den tiden var våpna bare bedre laga 🤭

 

Jeg lurer mer på hvorfor eldre hagler ikke er mer ettertraktet. På seksti- søtti- og åttitallet ble det laget mye bra. For ikke å snakke om litt tidligere tider. For meg virker det som materialkvalitet og tilpasning var hakket kvassere. Ble åpenbart lagt mer arbeide "på innsida". Gjerne tettere skjeftemateriale også, jeg har fikla med noen. Gamle O/U som SKB, Miroku, Beretta, Browning og Merkel kan nevnes uten blygsel. Kjenn på tilpasningene i en gammal O/U Merkel. Høy baskyle, men lell. Kjenn på en 201E, mann!

 

Skjønner bare ikke hvorfor nybegynneren ikke kan se på noe pent brukt - Finn.no har masse, forhandlerne har flere som de ikke "får solgt". Store muligheter for godkjøp, ofte bedre enn nytt...

  • Like 1
Link to post
Share on other sites
3 timer siden, BC.Airn skrev:

Skjønner bare ikke hvorfor nybegynneren ikke kan se på noe pent brukt -

Er det så gammelt at det ikke tåler dagens trykkstandard så skjønner jeg det godt.

Link to post
Share on other sites
12 timer siden, Sportskytter skrev:

SKB var bra en gang frem til tidlig 80 tall, nå er det bare noe Tyrkisk vræl .

 

 

This respected Japanese manufacturer began making shotguns for U.S. market in 1960s. Made various models for Browning, Weatherby and other American brands. In 1970s, SKB began marketing many models under its own name. End of 2009, SKB factory closed its doors. Final inventory was purchased by G. U. Inc. of Omaha, Nebraska. As of mid 2013, G.U. Inc. began importing several shotgun models from Turkey under the SKB brand. Approximately 1967 to 1977, Ithaca imported a series of over/under and side-by-side shotguns from SKB. These models were virtually identical to other SKB-made guns and had the same model numbers

 

 

Edited by Chiefen.v-2
Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...