Jump to content

Ny i jaktlag, fordeling av poster


Yoloomg

Recommended Posts

Usikker hvor jeg skulle putte denne posten, men legger den her.

 

Min tante levde for ca to år siden ut småbruk-drømmen sin. Hun kjøpte en bitteliten gård, hvor hun driver med hestene og hundene sine. Med gården fulgte ei lita teig med skog. Der er det jakt(sammen med andre grunneiere). Min tante interesserer seg ikke for slik og spurte om jeg var interessert i å jakte der da. Selvfølgelig!

 

Jeg Har vært på to årsmøter og jaget elg på fellesjakta flere ganger i fjor. I år hadde jeg gjort meg klar med skyteprøven, lånt rifle og mye trening på skytebanen, slik at jeg muligens hadde kunnet sittet på post og fått litt erfaring. 
Vel, etter første helga ser det mørkt ut. Jeg hadde på forhånd sagt jeg kan stille opp på post, men jager selvsagt hvis ikke. Lørdag og søndag satt samme gjengen på post, og samme gjengen (pluss minus) jaget. Jaktleder sa det var fullt, så jeg sa at neste jakthelg er jeg tilgjengelig, hadde vært greit å få prøvd seg. Jaktleder mumlet bare noe, og jeg tolket det egentlig som at "de vanlige" får sitte på post. Her er det til og med flere som eier samme grunn (far og sønn, en grunneier). Jaktleder selv sitter på post, i tillegg til en et par andre, og disse leier jakt, så er ikke forskjell der. 
Et annet problem er at det ikke er skrevet vedtekter for dette laget, så ingenting å slå opp i... 

Så, dere erfarne jegere på jaktlag, hvordan praktiseres dette med fordeling av poster hos dere? Er det rettferdig det som skjer her? Jeg er redd jeg har lite å si, SAMTIDIG som jeg har full rett som alle andre. 

Link to comment
Share on other sites

I starten er det nok viktig å fokusere på hvordan du kan løse dette på en skikkelig måte og fortsatt ha en god tone med jaktleder, samt de andre på laget. Begynner du å vifte med rettigheter kan det fort eskalere. 

 

Ta deg en tur hjem til jaktleder, hvor du får han på tomannshånd utenfor jakta og ta opp problemet på en skikkelig måte, så tenker jeg det løser seg. 

 

Hos oss er det gjerne gjestejegere/nybegynnere som er med en gang i blant, gjennom invitasjon.De blir som regel plassert på de beste postene. Er det usikkert hvordan dyrene tar ut bruker vi å trekke poster. Vi er 2 hundeførere som tar annenhvert drev, som regel. 

 

Edited by ladebenken
Link to comment
Share on other sites

Forstår jeg deg riktig så får du hverken sitte på post eller være med å drive?

Da er det en sak for grunneier, din tante, å kreve sin rettmessige rett til å delta med en jeger i fellesvaldet.

La gå at det blir litt surmuling, men om eiendommen hennes har jaktrett, så kan du i teorien møte opp første jaktdag, som din grunneiers representant, uavhengig om "de har bruk" for deg eller ikke.

 

Om du driter i surmulinga og heller beviser at du er en de kan regne med, tror jeg du får aksept etterhvert.

 

På vårt jaktlag må nye jegere være drivere noen ganger før de får sitte på post.

De beste postene får de ikke sitte på den første sesongen, men hender jo titt og ofte at det faller dyr på de "dårligste" postene også..

Nye jegere må altså bevise at det er litt tak i de, før de får være med på alle "godene" mao.

Folk som ikke duger, eller sutrer og klager, blir ikke med oss neste sesong, for å si det sånn.

 

Nå skal det sies at vi leier jakt, og slipper å hanskes med flere grunneiere. VI forholder oss bare til utleier.

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, ladebenken said:

I starten er det nok viktig å fokusere på hvordan du kan løse dette på en skikkelig måte og fortsatt ha en god tone med jaktleder, samt de andre på laget. Begynner du å vifte med rettigheter kan det fort eskalere.

 

Ja, har absolutt ikke lyst å lage krøll, men samtidig så er det litt "urettferdig" at samme gjengen sitter på post og de de vil ha inn kommer inn, mens det ikke er håp for oss utenfra.

 

3 hours ago, slemmo said:

Høres ut som de ikke vil ha deg med spør du meg, man finner jo alltids plass til en person til, bare fint å få dekket opp litt ekstra.

 

Jeg er jo enig...

 

3 hours ago, hewi said:

Forstår jeg deg riktig så får du hverken sitte på post eller være med å drive?

Da er det en sak for grunneier, din tante, å kreve sin rettmessige rett til å delta med en jeger i fellesvaldet.

La gå at det blir litt surmuling, men om eiendommen hennes har jaktrett, så kan du i teorien møte opp første jaktdag, som din grunneiers representant, uavhengig om "de har bruk" for deg eller ikke.

 

Om du driter i surmulinga og heller beviser at du er en de kan regne med, tror jeg du får aksept etterhvert.

 

På vårt jaktlag må nye jegere være drivere noen ganger før de får sitte på post.

De beste postene får de ikke sitte på den første sesongen, men hender jo titt og ofte at det faller dyr på de "dårligste" postene også..

Nye jegere må altså bevise at det er litt tak i de, før de får være med på alle "godene" mao.

Folk som ikke duger, eller sutrer og klager, blir ikke med oss neste sesong, for å si det sånn.

 

Nå skal det sies at vi leier jakt, og slipper å hanskes med flere grunneiere. VI forholder oss bare til utleier.

 

Jeg får jo være med å jage, DET er det alltid plass til, men selv om jeg har jaget flere helger i fjor og til nå en i år, ser det litt mørkt ut. 

Link to comment
Share on other sites

På 30.9.2019 den 16.44, tussehaugen skrev:

Drit i heile postinga, bare kjedelig og kaldt å sitte der å vente. Det er ikkje umulig å felle dyr når du skal "jage". Gå sakte og ver "på" så får du mange sjanser i løpet av ein sesong. Når du knekker koden så er det ikkje sikkert du får lov å drive lengre👍

 

Helt enig! Du lærer en annen nyttig egenskap med å være driver med gevær, nemlig smugjakt. Har selv skutt flere elg i drev enn på post, og trives best med å gå med geværet. I år har jeg jeg sett en elg på post, mens jeg har sett en drøss mens jeg har gått drev. Har derimot ikke klart å få en god skuddmulighet enda (dvs jeg hadde egentlig en god i drev, men feiga ut:) Når du går i drev så må du bare bite deg merke i hvor du ser elgen, du treffer ofte elg på samme plass i drevet, og da er du forberedt når du nærmer deg antatt elgplass, og bør ha børsa klar.

Link to comment
Share on other sites

On 9/30/2019 at 4:44 PM, tussehaugen said:

Drit i heile postinga, bare kjedelig og kaldt å sitte der å vente. Det er ikkje umulig å felle dyr når du skal "jage". Gå sakte og ver "på" så får du mange sjanser i løpet av ein sesong. Når du knekker koden så er det ikkje sikkert du får lov å drive lengre👍

 

9 hours ago, joro said:

 

Helt enig! Du lærer en annen nyttig egenskap med å være driver med gevær, nemlig smugjakt. Har selv skutt flere elg i drev enn på post, og trives best med å gå med geværet. I år har jeg jeg sett en elg på post, mens jeg har sett en drøss mens jeg har gått drev. Har derimot ikke klart å få en god skuddmulighet enda (dvs jeg hadde egentlig en god i drev, men feiga ut:) Når du går i drev så må du bare bite deg merke i hvor du ser elgen, du treffer ofte elg på samme plass i drevet, og da er du forberedt når du nærmer deg antatt elgplass, og bør ha børsa klar.

 

Takk for tips! Nå har det seg sånn at det er fy-fy å drive med våpen hos oss. Iallefall var det det som ble sagt på årsmøtet, selv om noen har møtt opp og fått lov. Men er absolutt noe jeg skal ha i bakhodet!

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Dette høres ut som en fryktelig kjedelig form for elgjakt, dette hadde jeg aldri orket å være med på.

Hos oss smygjakter driverne i godt sammarbeid mot postrekka og det skytes klart mest elg av driverne, de som ikke gidder å gå, men foretrekker å sitte på ræva å fryse får ta det som eventuelt smygjegerne støkker mot dem. Hos oss er postrekka nærmest som nødløsning å regne - og det vet de godt!

Link to comment
Share on other sites

Huff ja den jakta høres ikke mye morsom ut. Selv er jeg med på et lite jaktlag kun 3-4 stykker. Da er det ikke folk nok til at noen skal poste og noen drive. Vi går på linje og smyg jakter funker helt utmerket og vi får alltid de dyrene vi skal ha. Problemet er at en etter elgjakta gjerne sitter med 100kg + med elgkjøtt på vær jeger.  Vi har derfor bestemt og utvide jaktlaget med et par mann fra i år av.

Link to comment
Share on other sites

På 30.9.2019 den 16.44, tussehaugen skrev:

Drit i heile postinga, bare kjedelig og kaldt å sitte der å vente. Det er ikkje umulig å felle dyr når du skal "jage". Gå sakte og ver "på" så får du mange sjanser i løpet av ein sesong. Når du knekker koden så er det ikkje sikkert du får lov å drive lengre👍

 

Jeg er til dels enig. Vi jakter en blanding av smyg og forsiktig drev; støkker vi dyrene for mye renner de alle veier utenom til postene. Ofte blir det å finne dyr med sporing og kikkert, så sniker vi så nært det går. Får man skuddsjans, flott, stikker dyret får postene sjans. Med god kikkert og gode sko så får du mange fine opplevelser. 😉

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...