Jump to content

Behandling av skutt skogsfugl


Skogsnaut

Recommended Posts

Hei! Er ny og fersk på forumet her! 

 

Har min første selvstendige høst som jeger foran meg og hadde en fantastisk start på sesongen med å skyte ei års røy på første støkkjakta.

Jeg trodde sjøl jeg var knallgod på denna "jaktinga" ettersom hele familien jakter, men det endte fort når jeg hadde hengt røya til mørning. 

 

Jeg hang den i god tro etter huggu uttafor husdøra i et mørkt hjørnet og lot den henge i ca 48 døgngrader, dog med varierende temperatur. 

Etter mørning så tenkte jeg at denna skal bli middag så den går ikke ned i fryseren. Å gjorde klar til og gjøre den opp, jeg gadd faen ikke ribbe den for her var det bare brystfileter og hente.

Jeg fant fram kniven, fant nederste del av bryst beinet og lagde hull for å åpne den. Jeg må ærlig innrømme at en slik lukt som møtte trynet mitt hadde jeg aldri vært borti fra noe som helst dødt dyr, ikke en gang ukes gammal påkjørt grævling lukter så jævlig. 

Det lukta rett og slett kloakk. 

Jeg tenkte mine tanker om at det er sikkert helt normalt at fugl lukter drit og rev den helt opp og skar ut brystfiletene. 

 

Jeg tok en sniff på kjøttet og fikk noen vage tanker om at det løpet her var kjørt. Men prøvde likevel og få til en god middag, rensket og vasket kjøttet bedre enn jeg vasker meg selv å holdt motet oppe. Men dog til min store forferdelse så lukta kjøttet kloakk og dritt når det kom ut av ovnen også. Jeg prøvde tappert og spise det sammen med den hjemmelagde mandelpotetmosen men det ble med det tapre forsøket, det var en og annen midtbit i brystet som smakte godt men resten smakte drit. Gikk da til innkjøp av en kebab som et halvlunkent plaster på såret.

 

Nå har jeg grubbla i flere dager selv på hva i svarteste granskogen jeg gjorde feil og etter min egen bok finner jeg ingen.

Så jeg håper noen her på kammeret kan fortelle hva dette nautet av en jeger på østlandet har gjort feil for å fortjene dette... 

Alle svar tas i mot med stor takk da planen er og ta med flere fugler hjem i løpet av høsten!

 

(Kan meddele at fuglen ble skutt i ryggen på omtrent 10m hold)

Link to comment
Share on other sites

Vanligvis skal det ikke være noe (stort) problem å henge ryper og skogsfugl til mørning med innvoller i. De spiser gjennomgående plantekost, slik at innholdet i tarmen ikke går i forråtnelse. I ditt tilfelle mistenker jeg at to forhold kan ha ødelagt fuglen:

 

- skuddet (hagle?) på kort hold har ødelagt hele "prosessanlegget", slik at tarminnholdet har kommet ut i buk- og brysthulen

- mørning under høy temperatur (og fuktighet?) har skapt gunstige betingelser for videre gjæring som har spredd seg til kjøttet

 

Dette er absolutt ikke normalt, men du skal være litt obs ved henging av vilt tidlig på høsten hvis det er varmt og fuktig. Da vil et kjølerom være en god løsning. Og hvis du har mistanke om at skuddet har gitt store ødeleggelser i buken kan du åpne og ta ut innvollene før mørning. Unngå å bruke vann, da det kan tilføre bakterier.  

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Takker for svar!

 

Mistenkte det samme selv med at det muligens har blitt litt "sprengt" med tarm og innvoller med tanke på holdet.

 

Er første gangen jeg jakter fugl så hadde lite erfaring bortsett fra det jeg har funnet på nettet ellers.

 

Hvis en ikke har tilgang på kjølerom, eller en sval garasje eller lignende, har du noen tips i forhold til mørning? Har ikke mulighet for ekstra kjøleskap da jeg ikke har noen kjeller, garasje eller lignende, leier ei leilighet med lite overskuddsplass... å madammen blir ikke fornøyd om jeg bruker opp hele kjøleskapet til vilt som skal mørnes 😁

Link to comment
Share on other sites

En sval garasje er utmerket. Tør, luftig og kjølig er stikkordene. Jeg har aldri opplevd det samme som deg med hønsefugl. Derimot gikk det riktig ille med ei diger canadagås for noen år siden. Etter to døgn luktet den så ille (og brystfiletene var så harde) at den gikk rett i bosskassen. Dette var medio august.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...