Jump to content

Revolver .22LR


Vaquero

Recommended Posts

Jeg håper at andre her på Kammeret som har .22LR Revolvere kommer med sine innlegg :

 

En uvanlig .22LR Revoler, Colt Trooper MKlll:

Jeg fikk lyst til legge frem denne revolveren, en Colt Trooper i 22LR er ikke vanlig å se. Jeg kjøpte denne i år 1980 hvor det ikke var uvanlig at skyttere hadde revolvere på banen til konkurranser og trening. Det vanligste som var å se på standplassen var Arminius og S&W mod.17, etterhvert mod.517 og 617. 

I dag lurer folk på hva er dette for noe?

Jeg har i lang tid ikke deltatt så mye på finpistol-dagene i klubben, mange nye folk har kommet til. Jeg har bestemt meg for å delta på flest mulig VM-fin dagene på terminlisten. Det som slår meg er at jeg er den eneste med .22 Revolver, jeg forstår det, det er lite du kan bruke denne til. Det merkelige er at folk ser mistenksomt på hva jeg plukker opp av sekken, de lurer på om jeg er klar over at det ikke kan skytes med grovt i dag. Ting faller på plass når jeg tar opp .22LR patroner. Folk kikker rart på revolveren og noen kommenterer at noe slikt har de ikke sett før, ting tyder på at jeg begynner å bli gammel....

Colt Trooper:

Jeg er ikke opplest tilstrekkelig til å dra en lang hisorie om Colt, men Colt introduserte Colt Trooper i 1953. Senere i 1969 introduserte de Trooper MKlll serien slik min er. Den ble levert i kaliber .22LR - .22WMR. - .38 Spl. - og .357 Magnum som ble den vanligste. I 1983 opphørte MKlll serien til fordel for MK V serien som opphørte i 1985. Så kom King Cobra. 

Colt Trooper MKlll blir også nevnt som fattigmanns Colt Python, Python var vesentlig dyrere. 

Colt Trooper MKlll er ettertraktet som samlerobjekt:

Jeg har kikket litt på prisene i USA, der annonserers MKlll i .22 LR fra $799 - $2000!! (Jeg betalte Kr.2.050,- for min i 1980, ny)

 

Jeg har ikke hatt ambisjoner om å bli kretsmester eller noe større, jeg konkurrerer mot meg selv med det jeg har, først og fremst ha det gøy:

Når jeg skulle kjøpe min første .22LR håndvåpen ville jeg ha en S&W mod.18, det var ikke å oppdrive når jeg hadde en innvilget søknad, da ble det en Colt.

Den gangen hadde vi VM-fin hver uke, nå går det 4 - 5  uker mellom hver gang i min klubb, hurtigskyting med en hånd og et langt "double-action avtrekk" blir håpløst. Single action avtrekket er upåglagelig. I VM-fin, den gangen jeg var aktiv i dette programmet hadde jeg pers.rekord med 550 poeng.

 

Colt Trooper MKlll a.JPG

I følge serienummeret mitt er den produsert i 1979.

 

Colt Trooper MKlll b.JPG

 

Colt Trooper MKlll d.JPG

Et lite kaliber i mye stål gir relativt mye vekt, jeg kjenner det i armen etter 70 skudd, Revolveren veier 1180 gram. Medium ramme.

 

Colt Trooper MKlll e.JPG

Innsiden av tønna her er blankpolert og fint blånert.

 

Colt Trooper MKlll f.JPG

Den gangen jeg var mest ivrig med denne revolveren hadde jeg på dette grepet, mulig jeg gjør det igjen.

 

Colt Trooper MKlll c.JPG

Edited by Vaquero
  • Like 11
Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, Vaquero skrev:

@Møringen et herlig syn😄 fortsett med det. Hvilket program bruker du mod.17 til? Skyter du konkurranse med den? Den helt til høyre, er ikke det en mod.517?

Det er ikke så lenge siden jeg kjøpte den, innvilget til trening.

(Har en Model 14 som også var på bildet her, og to rugere, en 44 mag og en 357 mag, henholdsvis Super Redhawk og Blackhawk.)

 

Har brukt den til en runde NAIS, men har nå nylig kjøpt en Pardini SP, så det blir nok ikke mer konkurranse skyting med Mod.17.

 

Men det er en Modell 17 ja, 17-6 om jeg ikke husker feil. 

F4BC904C-3D1B-4912-9099-93C3F884EA8D.jpeg

91ED10BF-741D-46BD-B7AC-4E74A67FDD90.jpeg

Edited by Møringen
Link to comment
Share on other sites

Jeg har noe så "vanlig" som en S&W M17-4  ;)
Uansett, dette er en revolver som er artig å skyte med, god presisjon, og til klubbnivå holder den i massevis.
Skjeftet er Jerry Miculek, noe som etter min mening er vesentlig bedre enn originalskjeftet.
Revolveren er godt brukt, men i topp stand med rent og fint SA avtrekk.
Og helt ærlig, jeg liker bedre å skyte revolver enn pistol :)

M17 a.JPG

M17b.JPG

M17c.JPG

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, Vaquero said:

Det er ingen Colt Pyhton mekanisme.

 

Fjernet unødvendig sitering av bilder, Ei tohi varjata - mod

 

Ingen Python nei, opptil flere spiralfjærer - grøss og gru 😛 (Men sylinderen roterer ihvertfall riktig vei...).

 

Det så ut til å være en kjekk sak, men siden den har en fullsize ramme så kan jeg godt forstå at den veier noe.

 

Treffer du noe med den?

 

 

Edited by Ei tohi varjata
Fjernet unødvendig sitering av bilder, Ei tohi varjata - mod
Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, Rune75 said:

Skal hente meg en Ruger LCRC på onsdag. Beregnet til moro og til spesial revolver. Liker godt 22Lr

 

Fjernet unødvendig sitering av bilder, Ei tohi varjata - mod

Kom gjerne med en « test på Rugern. Går den i kassa uten kapping ?

Edited by Ei tohi varjata
Fjernet unødvendig sitering av bilder, Ei tohi varjata - mod
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

5 timer siden, hipshot skrev:

Treffer du noe med den?

Ja, på en god dag med rett ammo skyter jeg greit nok for min del. Pers.rekord er 550 på VM-fin. Med tilfeldig skyting en gang pr. 5te uke blir det litt lavere enn det, det er som regel en 8-slenger som trekker ned. Revolveren har samlet litt for mye støv i våpenskapet, jeg skal skjerpe meg å bli bedre og mer aktiv med den i vinter.😉

Mye fjærer....det kan godt være, siden 1980 og frem til litt over 2000 tallet gikk den ganske ofte på banen. Jeg tør ikke tenke på hvor mange tusen skudd den har gått uten å krangle funksjonelt. Som produkt har den holdt uten kostnader hos "doktoren". Untaket er to ammotyper, se posten under.

 

Edit: S&W mod.17 har en teknisk fordel, kortere hanefall eller vandring som noen vil kalle det. 

 

Edited by Vaquero
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

8 timer siden, Wintel skrev:

Jeg har en 617 som starter å lugge mellom 50-100 skudd. Da har Topshot griset til

Topshot og Fiocchi TT er det verste jeg har brukt i revolveren. Siste gang med Topshot måtte jeg true patrone inn i tønna, den gikk heller ikke rundt som den skulle, sto litt fast. Disse to ammotypene er det eneste som har skapt trøbbel i Trooperen.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har selv en 617 som ble kjøpt inn for at mine 2 døttre skulle få være med å skyte feit fra forholdsvis ung alder av. Hun ene ble rimelig bra m revolver. Holdt på til hun(de) kom i fjortisalderen hvor sminke, gutter og hælvetes hest tok helt over. Da ble pappa brått gammel, dum, skyting ut og begge la skytingen på hylla. 

Nå mange år etterpå var jeg på ett feltstevne og oppdaget en ungjente med revolver.

Artig å se at det enkelte steder spirer og gror litt og at 22 revolverne ikke er helt glemt. 

Oppfordringen her er. 

Finn fram 22 revolverene og få rekruttene ut i feltløypa. 

Edited by Pedro L
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, Pedro L skrev:

"..Oppfordringen her er.  Finn fram 22 revolverene og få rekruttene ut i feltløypa..."

Takk, revolvere er som magneter på unge skyttere. Eldre også, forresten...

Revolvere burde vært brukt mye, mye mer for nybegynnere.

Ser ut som våpen, enkle å bruke, og man får følelsen av å skyte noe ordentlig.

Rekrutteringstiltak av ypperste klasse.

 

Nærmest gratis bruk i .22 også. Godt tips - til etterfølgelse.

Da er veien kort til enkeltspenner...

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Ja, og en egen .22 enkeltspenner klasse. Dèt hadde vært noe.

 

Mer skøy enn Ruger Single-Six skal du faktisk lete etter. Spesielt med .22WMRF tønne for noen runder med blåst.

Seriøst snakka, så kunne vi her nådd nye skyttere, spesielt om vi hadde skutt på ti-femten meters hold.

Da kunne vi nådd en litt annen målgruppe, etter min mening.

Mange gode skyttere har startet som "plinkers", kanskje verdt å tenke over.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

38 minutter siden, Skjøttarstuggun skrev:

"...Totalt uaktuelt. ."

Nei, ikke om man ønsker å rekruttere skyttere i NSF.

 

Vi må tenke nytt, favne nye medlemmer, sørge for rekruttering.

Tradisjonelle baneprogram fenger nok ikke alle, ser du.

Ikke sikkert luftpistol fenger nybegynneren...

Nybegynnere generelt er opptatt av revolvere.

NSF har nok "litt" å gå på her...

 

Vi må tenke nytt - og det smerter noen.

Men smerten går over.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

13 timer siden, BC.Airn skrev:

Nei, ikke om man ønsker å rekruttere skyttere i NSF.

 

Vi må tenke nytt, favne nye medlemmer, sørge for rekruttering.

Tradisjonelle baneprogram fenger nok ikke alle, ser du.

Ikke sikkert luftpistol fenger nybegynneren...

Nybegynnere generelt er opptatt av revolvere.

NSF har nok "litt" å gå på her...

 

Vi må tenke nytt - og det smerter noen.

Men smerten går over.

 

Guttungen min er 15 år. Han skyter revolverfelt med 22Lr. Ungdommene har 22 klasse i revolverfelt. Holder vell det

Link to comment
Share on other sites

18 timer siden, Skjøttarstuggun skrev:

Totalt uaktuelt. 

Ikke så sikker på det, nei.

 

Lommepistol og lommerevolver ble innført, etter forslag/press/påvirkning/vennlig antydning (velg sjøl) fra "grasrota".

Og bidratt til økt aktivitet og mye moro. En enkeltspennerklasse er etter min mening glimrende. NSF sliter med rekruttering, og nytenking er nok på sin plass. Samme feltløype, men bedre tid, kanskje større skiver.  

 

Skyteglede for alle penga med enkeltspenner.

Og det er i alle fall jeg helt sikker på.

Link to comment
Share on other sites

Det er greit at du er sikker på det. Jeg har drevet aktivt med dette i ca 15 år med alt fra nybegynnere til elite. Jeg har ikke hørt om en eneste som har uttrykt ønske om/savnet revolvere med singel-action. Mitt inntrykk med nybegynnere er at de bekymrer seg en del over kostnadene med å skaffe seg alle de våpen det allerede i dag kreves for å kunne delta i alle øvelser. Forsiktig regnet er det ca 200.000.

Jeg har mer tro på ulike øvelser med samme våpen. Hva med en milfelt eller revfelt med små mål, lange avstander og god tid, og en annen med større mål, kortere avstander, meget korte tider og trekk fra hylster?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg tror ikke en enkeltspenner-.22-klasse er helt veien å gå, men er enig i at det er enkelte ting som kan gjøres for å dra inn nybegynnere og holde på de som ikke kun tenker på pallplass på NM.

Dessverre er den, etter mitt trange syn, triste sannheten at "lommepistolklassen" domineres av det vil jeg driste meg til å kalle tryhards i Beretta-vest og falmet NM-caps, bevæpnet med en Stenvaag-X-Esse. Det samme gjelder også til en viss grad for "lommerevolverklassen" hvor de som hygger seg med "morsomme" revolvere, gjerne i et ukurant kaliber eller en småsær patron, må kjempe mot folk med blodtrimmede .22-revolvere med maksimal vekt, lengst mulig sikteavstand, avtrekksjobber som koster mer enn de andres våpen, og en tydelig forakt for de som ønsker å ha en klasse uten like mye press på utstyr som de andre fort blir (nybegynnere kjøper jo helt latterlig dyre feltpistoler for å i det hele tatt (i egen tro) ha en sjans til å prestere). I det hele blir det liksom litt rart når en ser på hele konseptet bak de to spesialklassene..

 

Ole

Link to comment
Share on other sites

Siden vi nå likevel har sporet av. Hvis jeg skulle ønske meg en klasse til, ville det være en klasse med et relativt billig våpen, hvor alle skulle bruke samme våpen, og der det ikke var tillatt med tilpasninger. En entypeklasse. I MIL-NM pistol må alle bruke P80/G17 helt uten modifikasjoner. Noe slikt kunne jeg tenke meg. Kanskje helst i .22LR.

Link to comment
Share on other sites

33 minutter siden, BC.Airn skrev:

Lommepistol og lommerevolver ble innført, etter forslag/press/påvirkning/vennlig antydning (velg sjøl) fra "grasrota".

Det var i alle fall ikke grasrota, som hadde de første stevnene med våpen under 4" løp. :) SSL (Dynamisk) hadde lommerevolver stevner i flere år, før det løsnet for grasrota. :) Husker ikke årstallet, men det første stevnet med 2" revolver var en gang på 70 tallet. Men det var vel først etter ((Bråthen og co´s)  mange årige kamp med myndighetene og dannelse av eget skytterforbund (utenfor NSF) at det åpnet opp for andre, også NSF skyttere. SSL hadde også det første MS steve på Løvenskjold, vinteren 1979. Kalt som bare rakkárn. :( Så både pistolskyttere og en del andre, har mye å takke den godeste Bråten for. Hans utrettelige arbeid (hadde vel klippekort hos Dep., samt skriverier i media), åpnet opp for flere nye forbund også for skyting med våpen som tidligere ikke hadde vært tillatt. Så honør til E.Bråthen.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

5 timer siden, Skjøttarstuggun skrev:

"...Jeg har drevet aktivt med dette i ca 15 år med alt fra nybegynnere til elite..." 

Ingen tvil om at du, ved siden av å være en habil skytter, er dedikert til skyttersporten. Mange herinne har nok mye å lære av din kompetanse og erfaring. Dine ressurser burde nok benyttes mer lokalt, etter min mening. 

 

Din elitetilknytning er dessverre ukjent. Men kan du utdype litt mer om ditt forhold til eliten, nevnt over. Hvilken erfaring du har med "eliten", kanskje dette er noe vi kunne benyttet mer lokalt.  Kjenner du at du tilhører eliten, er rådgiver for dem, kjenner dem eller slikt. Kanskje din kompetanse kan benyttes mer her. Du spenner liksom over "hele spektret" i innlegget over.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er verken nybegynner eller elite. Men jeg har omgåttes, trent sammen med, diskutert med, vært på kurs med, skutt stevner sammen med, vært på samlinger med osv. Jeg har også en yrkesmessig bakgrunn som noen synes er interessant, og der jeg etter noens mening kan bidra med en del. Det gjør at jeg mener å ha rimelig god peiling på hva de ulike gruppene fra nybegynnere til eliten er opptatte av, og det var i den sammenheng jeg nevnte det. Med elite mener jeg landslagsutøvere, folk som er topp 10 i Norge i NSF (og DFS).

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Jeg skal anskaffe meg mitt første håndvåpen og det blir selvsagt en 22lr revolver. MEN ... jeg vet generelt lite om revolvere bortsett fra at det er knallgøy å skyte med.

 

Etter mye saumfaring på Finn.no virker det som det finnes et hav av modeller å velge fra; Taurus, Smith&Wesson, Ruger, Colt, Artemis og så videre.

Jeg har ikke så høye krav bortsett fra at pipa skal mellom 4 og 6 tommer, og at det skal smelle når jeg trekker av. Revolveren skal brukes til blinkskyting og felt.

 

Er det stor forskjell på ulike fabrikanter og modeller? Finnes det modeller jeg bør unngå?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hvis det er god presisjon man er ute etter til en billig penge anbefaler jeg Colt Officer's model match. Den har samme ramme og innmat som Colt Python med de samme forbehold. Jeg har også hatt en 6" Diamondback.

 

Grunnen til at jeg kan si dette er at begge disse Coltene gikk bedre enn  en Manurhin 9" metallsiluettrevolver jeg hadde. Officer'en gikk på 6-7cm på 100m med Lapua Speed Ace fra en Ransom rest i vindstille vær. Jeg testet ikke annen ammo fordi det var ammoen jeg skjøt rifle med den gangen. Diamondbacken prøvde jeg ikke i Ransom resten men intrykket var at den gikk like bra.

 

En litt sliten Colt Officer's til salgs hos J&F Gjøvik til 2900.-. Det er stadig vekk vanvittige kupp på slike. Presisjonsmessig slår de smith'ene ned i støvlene. Jeg har hatt flere S&W m17 med 6" og 8 3/8" løp også.

749_1302611539.jpg

 

 

 

En slik Manurhin med SA-avtrekk hadde jeg en gang i tiden. Solgte min til en annen siluettskytter.

(22LR har bare 9" pipe pga reglementert vekt. 357mag utgaven har 10,5" pipe pga større hull. Hadde den også samtidig)

 

1_pistols_manurhin_mr_73_22_lr_silhouett

 

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Smith & Wesson og Colt er gode alternativer. Eldre (og bedre enn de nye) utgaver av M17 går for en rimelig penge. Om du vil ha noe mer moro kan du jo se på KitGun M34/63 - ligger noen firetommere ute nå. Den minste J-ramma til Smith & Wesson. Liten, presis, nett og sjarmerende 😃

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...