Jump to content

Bygge om fra 30-06 til 9,3x62. Problemer?


kongle

Recommended Posts

Har i lang tid vurdert ei rifle i 9,3x62. Har sett flere rimelige rifler i 30-06 på blant annet Finn.no så har vurdert å bygge om en rimelig 30-06 til 9,3x62.

Er det noen fallgruver i en slik prosess? Tenker på utdrager, støtbunn, magasin, kasselende, mating osv. Jeg har ikke så mye kunnskap om dette og er svært takknemlig for innspill.

Kostnad f.eks ved å kjøpe en rimelig 30-06 til 5-8 lapper. Hva må jeg regne med å koste på?

 

Grunnen til at jeg vurderer dette er at jeg er links og utvalget er svært begrenset, hvis man ikke har stor lommebok. I tillegg er jeg noe sær og liker våpen med trestokk og hengslet magasin.

Har sett aktuelle våpen fra Remington, Sabatti, Ruger, Lakelander, Antonio Zoli osv.

 

Det jeg har skjønt er at man er avhengig av lang låsekasse typ 30-06 , men magnumkasse typ 338 ikke er optimalt.

Sluttstykke kan vel også være en utfordring. At 6,5x55 blir for smalt, mens 300 winmag, 338 blir for brede og kan gi krøll.

 

Så er spørsmålet om man skal kjøpe et nytt løp eller brotsje/kamre om ? (litt usikker på terminologi her).

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Finn  ei rifle i 30-06, omtrent lik hylse som 9,3x62. Da er det rett frem. 

 

Du må ha ett nytt løpsemne i riktig kaliber, som børsemaker kamrer i 9,3x62.  

 

Det du må tenke litt på er hvilken profil du ønsker, en konisk profil vil være stivest og gi best presisjon, men er også tyngst.  

 

Prisliste og info her: https://www.rafdal-vapen.no/lopsmontering-2482s.html  Det er omtrent rundt disse prisene det ligger. Walther CrMo er en god jaktpipe.  

 

 

Edit; chiefen hadde allerede svart.. 

Edited by ladebenken
Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, kongle skrev:

Har i lang tid vurdert ei rifle i 9,3x62. Har sett flere rimelige rifler i 30-06 på blant annet Finn.no så har vurdert å bygge om en rimelig 30-06 til 9,3x62.

Er det noen fallgruver i en slik prosess? Tenker på utdrager, støtbunn, magasin, kasselende, mating osv. 

 

 

 

 

Har vel selv vert innom tanken, men for 100%ig og sikker funksjon kanske 35 Whelen er bedre? - Ytelse er nermest like god og kuleutbud i .358 bedre. 

 

Blir nok likevel ikke aktuelt for egen del før et løpsskifte er absolutt påkrevd.- Er vel også forsåvidt meget godt fornøyd med 06'en og spesielt etter erfaringer med de tyngre 220grs kulene. 

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...