Jump to content

Kikkert til jakt


Stihl Crazy

Recommended Posts

11 minutter siden, Sitka skrev:

Eller er dette bare tull og tøys av meg? Og ikke kline mer til?

JA! (Og du ba om denne ;)).

En god kikkert bør inngå i standardutrustningen til en hver jeger, og selv om jeg før har skrevet at "en hver kikkert er bedre enn ingen kikkert" tror jeg ikke den du linker til vil gjøre deg til en entusiastisk kikkertbruker. Kjøp en dyrere modell, gjerne 8x42, fra samme produsent som jeg har anbefalt lenger opp i tråden, eller let etter en brukt europeisk premiumkikkert på Finn.

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

10 minutter siden, Sitka skrev:

Ja skjønner det, rett utstyr til jobben er det jo noe som heter. Med billig mener jeg ca litt i underkant av 1400.

Kanskje denne her https://www.kikkertspesialisten.no/products/opticron-t4-trailfinder-wp-8x25-dcf-ga-groenn

 

Eller er dette bare tull og tøys av meg? Og ikke kline mer til?

Tja passe ledende spørsmål nå.

Nei.Det @Sølvrev sier. Enten (mye) bedre, eller bare la være.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Har eid mange forskjellige kikkerter. Det jeg har endt opp med er en Leica 8x20. Fordi den er lett nok til alltid å være med på tur og et godt optisk kompromiss. Henger i kort stropp rundt halsen og er ikke i veien. Den er dog ikke veldig mye til hjelp når det blir mørkt, men den er med... Skulle jeg postere mye på kvelden ville jeg ha gått for en brukt 8x42 europeisk.

Link to comment
Share on other sites

@Sitka

Den som jeg har brukt til seljakt, der du blir liggende å speide i kikkerten i lang tid, er gamle østtyske militære Zeiss Jena 7x40. Gummiert og robust til tusen. De skiftet navn til Doctor, men har nå skiftet til Noblex. Den er også back up kikkerten. Turkikkerten er en Hensoldt (militær Zeiss) 8x30 BW. Den brukes på tur, og begge typene er gamle militære kikkerter, gummiert. Til jakt går det i Swarovski EL 8,5x42, og Swarovski CL 8x32. Samt en gummiert Swarovski 7x42 habicht som jeg kjøpte på 80 tallet. Av de er det 8x32 som blir med ut på post. 8x20/8x25 regner jeg som en typisk smygjaktkikkert/postkikkert. Du må selv finne ut hva du må ha, men dersom du kun skal ha en kikkert til en fornuftig pris, kan du se på denne, men ring og sjekk at det er en 42 kikkert og ikke 32. https://www.outnorth.no/meopta/meopro-8x42-hd?utm_source=kelkoo.no&utm_medium=productlinks&utm_term=Meopro+8x42+HD&utm_campaign=kikare#Green

Link to comment
Share on other sites

Et annet aspekt enn pris -er garanti og service. Jeg har en "eldgammel" Zeiss 8x20 som hadde fått seg en trøkk. Den ble derfor sendt inn til Zeiss for service. Fikk den raskt tilbake, så god som ny, og prisen ? 0 kr.

Bruker ellers en Zeiss Conquest 10x42 til hjort og rådyrjakt. Den veier 874 gr. på kjøkkenvekta. Synes den fungerer bra til sitt bruk, også et stykke ut i skumringa. Blir det enda mørkere er nok en HT bedre, men også mye dyrere..

Edited by Gillen
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

13 timer siden, Sitka skrev:

Men er ikke 42 litt stort og tungt som allround? Trodde det var enighet om at ca 30 var mer passeligt?

Dersom en kun skal ha en kikkert er en nødt til å kompromisse. Min er stor og tung, men jeg har andre kikkerter og. Hadde jeg kun kjøpt en hadde eg kjøpt en 8x42, da 32 ikke egner seg for bøjakt i månelys. Dersom en aldri jakter i lite lys, og sitter mest på post er 32 et bedre valg ja.

Link to comment
Share on other sites

Hei, har 8x20, kjøpte 8x32 av den grunn at den skulle være bedre enn 8x20 og mindre en 8x42 som jeg også hadde. Endte med å kjøpe en 8x42 til. Forskjellen i vekt mellom 8x32 og 8x42 var svært liten. Mens forskjellen i vekt mellom 8x20 og 8x32/42 var stor. Solgte tilslutt 8x32 da den hverken ble fugl eller fisk. Nå har jeg en 8x20 og flere 8x42 av ulikt fabrikat. Favorittmerket er leica med swarovski som en god nummer to. Men jeg er også blitt svært glad i min nikon monarch 8x42. Den er lett og fin å bruke på jakt. 

Tore

Edited by torese
La inn 8x20
Link to comment
Share on other sites

4 timer siden, Sitka skrev:

Til neste år har jeg gitt meg utfordringen og spare 70  prosent av utbetalt lønn.

Høres fryktelig kjedelig ut, med mindre du sparer til noe gøy (eller livsviktig).

Når du sitter på gamlehjemmet og tenker tilbake så er det ikke "spareåret" som fremstår som en høydare, men alle turen der du hadde muligheten til å beskue natur og dyr gjennom topp optikk😁 

Link to comment
Share on other sites

Det tror jeg ja, iverfall avdrag er ikke sikker på om renter regnes med.

Må vel uansett være på noe som øker i verdi.

Er det billån eller forbrukslån er det vel det samme enten det er avdrag eller renter.

Har ikke spesielt høy inntekt jeg da, så skal det bli noe må jeg prøve iverfall og spare en bra andel.

Må huske og leve også.

Ellers tror jeg mesteparten av kikkertpengene går til nytt løp på rifla, selv om det bare er reserve rifla.

Jeg har mer lyst til og prioritere slik.

Tror iverfall det, men har ombestemt meg før også da.

Edited by Sitka
Link to comment
Share on other sites

Slik du beskriver situasjonen oppfatter jeg at det ikke aktuelt for deg å kjøpe flere kikkerter de nærmeste årene. Da tenker jeg du bør velge en "all round" løsning, og det bør være 8x42. Nikon Monarch (modell 5 eller7) kan være et alternativ i den nedre delen av mellomklassen. Men som sagt før, jeg ville valgt en brukt tysk eller østerriksk premiumkikkert hvis du finner noe slikt på Finn. Nå er det snart jul, så det kan gjerne være lurt å tipse nissen om hva som ville gjøre far ekstra glad på julaften?

Link to comment
Share on other sites

35 minutter siden, E_Berg skrev:

Hva er det som gjør at du anbefaler Nikon Monarch 5 eller 7 fremfor Meopta Optika HD?

Jeg har ikke anbefalt Nikon Monarch foran noe som helst. Det var @torese i et innlegg ovenfor som sa han var veldig fornøyd med sin. Jeg har selv sett gjennom en slik og fant lite å utsette på denne. Både Nikon Monarch og Meopta Optika er sikkert gode valg i nedre del av mellom-/budsjettklassen. Jeg bruker selv en Leica 10x42 Geovid, men den er det ikke relevant å sammeligne med.

Link to comment
Share on other sites

Har et par Monarch 8x42 (Kinanikon), kjøpt på Finn brukt, men i nystand for kr 1500 pr stk. Selvsagt ikke i klasse med dyrere optikk enten den nå er europeisk eller japansk, men helt greie å se i. Dessuten koster de ikke mer enn at jeg tør å la en ligge i bilen og den andre  i båten. Dukker jevnlig opp slike på Finn til pris rundt 1500 til 2000.

Link to comment
Share on other sites

Det er lett å gjøre vitenskap av noe som ikke behøver å være det, og de individuelle behovene kan variere. Men en dårlig kikkert ville ikke stimulere til hyppig bruk. Jeg har glodd gjennom mange kikkerter opp gjennom årene, fra de enkleste og billigste Mikke Mus-utgavene til de dyreste. For noen år siden skulle jeg gi bort en kikkert i gave til en vordende jeger, og gjorde da en liten test selv i budsjettklassen (3500-8000 kr) blant de som hadde fått god omtale i andre tester. Jeg endte opp med en Opticron BGA, da denne slo de andre (bl.a. Nikon Monarch) både på kantskarphet og motlysegenskaper. Men så var det også den dyreste blant de undersøkte alternativene. Det var selvfølgelig en forutsetning at alle måtte være vanntette, samt enkle å fokusere og med mulighet for uavhengig justering på minst ett av okularene. Dette er egenskaper som en hver kikkertkjøper kan sjekke ut: ta kikkerten ut av butikken, se mot detaljer på ulik avstand og med varierende motlys. Hvilke detaljer ser du (f. eks. skilt og bilnummer) og hvor lett er det å stille skarpt? Hvordan er fargegjengivelsen, og er bildet skarpt helt ut i kantene? Da vil de aller fleste se at det er rimelig godt samsvar mellom kvalitet og pris. Og god kvalitet betyr mye for brukeropplevelsen, som igjen har betydning for om kikkerten "alltid" blir med tur eller om du lar den ligge hjemme. Etter at jeg kjøpte min Leica Geovid HD med avstandsmåler for ca. 5 år siden har jeg aldri sett meg tilbake. 

Edited by Sølvrev
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Var på Felleskjøpet i dag, ble møtt av en overivrig selger som ville selge en 10x42 optimic optimus, var ned 20 fra 3000.

Hadde bare en igjen og hadde visstnok solgt noen av de, påsto han da.

Så igjennom den i butikken, virket grei nok.

Er det ett bra kjøp til 2400? Litt usikker på om jeg vil ha såpass stor kikkert som 42 da men har vel stort sett med sekk uansett.

 

Edited by Sitka
Link to comment
Share on other sites

En ting jeg aldri har forstått. Hvorfor står mange inne i butikken og tester kikkert? Har selv måttet gå gjennom et halvt kjøpesenter for å komme utenfor hvor da betjening i butikk  følgte med.

Og senest i sommer ønsket jeg å se i en zeiss RF  i en butikk i Sogn ig Fjordane.  Det fikk jeg lov til men på en betingelse fra butikkeier. Vi måtte gå utenfor slik at det ble reell test.

 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

11 timer siden, Sitka skrev:

Så igjennom den i butikken, virket grei nok.

Er det ett bra kjøp til 2400? Litt usikker på om jeg vil ha såpass stor kikkert som 42 da men har vel stort sett med sekk uansett.

 

 

Hvis du mener den er god nok så kjøper du den. Men er dyrt å kjøpe to ganger skulle du være misfornøyd eller i tvil.

Ha litt is i magen og legg opp litt penger mens du tråler finn.no på en skatt

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, Sakoen75 skrev:

 

Hvis du mener den er god nok så kjøper du den. Men er dyrt å kjøpe to ganger skulle du være misfornøyd eller i tvil.

Ha litt is i magen og legg opp litt penger mens du tråler finn.no på en skatt

Jeg har pengene, er bare sparsommelig annlagt, angrer en del kjøp og har det ikke travelt no.

Edited by Sitka
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har2 opticron kikkerter. En 8x42 Natura ED som jeg bruker når jeg går med hund i skogsterreng, kostet 3200 for et par år siden, og en 10x42 imagic som er med på reinsjakt/over tregrensen. Kjempefornøyd med størrelsen, vekten og kvaliteten. 

 

Anbefaler deg å se på kikkert etuiet til kuiu om du ender opp med kikkert....det er genialt.

Edited by rotorhead
Navn på kikkert
Link to comment
Share on other sites

Om du skulle velge å kjøpe Zeiss, så vær oppmerksom på at de har en Cashback-kampanje gående nå for tiden. Og kjøp for all del tysk eller japansk Zeiss, de Kina-greiene er det sørgelig at Zeiss vil klistre logoen sin på, men det er en annen sak. Står mer om kampanjen på https://www.zeiss.com/consumer-products/int/home/website/10/winter-promotion-2019.html (merk at det bare gjelder utvalgte forhandlere). 

 

Og den Zeiss Terra ED 8x25 er vel et av de beste kjøpene en kan gjøre vil jeg tro, selv om det nå koster ~2700kr. (minus €50 cashback). 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har denne lille terra kikkerten selv. Det står made in Japan på den. På xxl viste dei meg at dei større terraen var mrk med china,og den lille Japan . Syns begge var gode nok,  var lei av å drasse på stor kikkert. Super liten tass som alltid er med. 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 5 months later...

Har testa meg for corona så før eg får testen må eg holda meg for meg sjølv. God tid da til og tenka på ting som eg bør ha. Kikkert er jo da, har ikkje nokon kikkart. Så sant testen er negativ så skal eg opp på xxl og sjå på vortex diamondback 8x32 hd. Ser det er så mange som er positive til denne.

Link to comment
Share on other sites

Eg kjøpte ein vortex diamondback i dag hos xxl 8x42. Eg såg fort at 8x32 var for liten. Fekk eit vennskapelige hint om at Nikon monarch 5, samme størrelse og er ein bra kikkart.

Kanskje eg heller burde kjøpt den? Har det alltid med og angra eg, nesten uansett.

Ca 700 opp i pris, i forhold til diamondback.

Edited by Sitka
Link to comment
Share on other sites

I min posting 5. des. i fjor satte jeg opp noen enkle kriterier for å sammenligne ytelser på kikkerter. Og du er helt avhengig av å ta dem ut av butikken for å gjøre dette. Både Vortex Diamondback og Nikon Monarch 5 er etter min vurdering i nedre del av budsjettklassen. Om de er gode nok for deg er det bare det bare du som kan avgjøre. For øvrig vil jeg advare mot å prøvekikke i premium optikk, da dette er sterkt vanedannende!  

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...