Jump to content
Kverk

Gjennomskyting eller ikke, hjort

Recommended Posts

Ville bare dele en erfaring.

Jeg har jaktet hjort i ti år. Har skutt 1 til 3 dyr hver sesong. Jeg har frem til i år brukt RWS 9.3x62. Alle treff har vært i lunge/hjerte og eller bog. Jeg har hatt gjennomskyting på absolutt alle. Dyra har gått noen få meter eller lagt seg på stedet. Kalv, ungdyr, koller, bukker. Fine slakt.

I år har jeg prøvd å skyte med 6.5x55 med demper, kappet til 53 cm. Utrolig fin opplevelse da det er som å skyte med salongrifle. Uansett, kula gikk ikke gjennom, men stoppet i bogen. Inngangen var i lungene, utgangen i bog. Dyret gikk 20 meter. Kolle. Låret var 10 kg, så da var dyret > 50 kg. Forøvrig svært fint slakt. Kula hadde ikke delt seg, men ekspandert slik forventet.

Gutta på jaktlaget mener det er helt normalt at man ikke får gjennomskyting. De skyter med 308 og 3006.

Jeg har skutt gjennom hjort med 6.5x55, skrått forfra. Kula gikk inn i brystkorgen på høyre side foran og ut ved tredje ribben venstre side bak. Et rent og pent skudd. Kula var Lapua Mega, klokket til 745 m/s. 

1A108662-6AF3-46EB-A0E4-473A0B45095C.jpeg

Edited by mig16

Jeg har hatt gjennomskyting av begge boger på voksen bukk (100 kg) med hjemmeladet Mega 6,5x55 i hastighet så vidt over 740 m/s, rent sideskudd på 25 m hold. Har også hatt stopp like under skinnet på utgangssiden ved tilsvarende skudd på kolle (55 kg), men da passerte/raserte kula grovt overarmsbein/skulderkule på vei ut. 

2 timer siden, ladebenken skrev:

Kulevalg. 

Jeg har brukt Normas Nosler Partition i 6.5x55 og fikk da stortsett gjennomskyting på 9 elg med en snitt vekt på ca 150kg. Så kulevalget har mye å si. Tror ikke noen av de gikk/løp mye mer en 20/30 meter. Jakten var driv-jakt så ingen stod helt stille når de ble skutt.

Max skudd avstand var ca 80m.

Skøyt en kolle på 105kg i år. 6.5x55 oryx 10.1 g. Gjennomskyting ribbein inn og ut. Fint slakt!  Ca 70-80m. 62cm pipe

Edited by DasRuger

fin hu, men nå snakker ikke jeg slaktevekt altså.  Slaktevekt 57kg 😉

Edited by DasRuger

Som nemnt over så er det kulevalg som avgjør. 

RWS har heite ladninger og med lett kule så er det ikkje så rart du skyter gjennom med 9.3x62. Kjent ammo for grisejakt det der👍

Skyter sjølv med 9.3 med slappe ladninger og bløte kuler og får skjelden gjennomskyting, akkurat slik eg vil ha det.

Ingen problem å få til gjennomskyting med 6.5'n heller om du vil.

Edited by tussehaugen

308Win, etter å ha gått gjennom begge bogene på en voksen dåhjortbukk på ca 200m (nedslaget i åkeren var vel nesten 200m etter det igjen). Dåhjortbukken er vel på størrelse med ei norsk hjortekolle?

59142766354__D7711C7F-26C1-4FA3-8F5F-92FB1A1C020F.JPG.98f23d0f09ddb6f147b75c4ccacb51c5.JPG

Kula er Barnes 150gr TTSX,og jeg er temmelig sikker på at kulevalget har alt å si, og kaliberet nesten ingen ting. Utgangshullene fra denne kula varierer fra tommel-tykkelse, til at du kan stikke knyttneven inn, så der er det nok om den treffer bein eller ikke, og hvor mye, som bestemmer, men den hadde vært i bein i dette tilfellet, og hullet var fremdeles lite.

K

Edited by M67

Med lette kuler så meiner eg vekt i forhold til kaliber, dette setter rammene for farten på kula. Så har du legering og kuleoppbygging som også er meget viktige faktorer for kulas virkning i viltet.

Om du absolutt skal skyte gjennom hjorten kvar gong også med 6.5x55 så vil eg anbefale Swift A-frame.

Mange fine innspill og erfaringer. Jeg erkjenner selvsagt at det er mange variabler her, især treffpunkt og valg av kule.

Rasjonalet mitt for å søke gjennomskyting er gode blodspor hvis dyret mot formodning skulle gå et stykke. Det føles "godt" å se lungevev og blod i gresset. Jeg forventer i bunn og grunn at jeg får gjennomskyting hvis jeg ikke treffer bog/knoker.

Jeg skal ut på nye eventyr i oktober med 6.5'en. Jeg trygg på at dyra dauer så lenge jeg treffer godt, og det gjør jeg med den kriminelt svake rekylen og munningsvippen.  

Jeg har en pakke Mega liggende, men den får vente inntil videre.

20190930_165422.jpg

Støtter den med Swift A-Frame i 6.5x55. De går gjennom mye elg før de stopper.

I andre kaliber er diverse Barnes gode valg.

K

Btw, spiller det noen rolle om man bruker kuler under 10 gram? -På norsk hjort...ferdigrulla? Jeg vil tro svaret er nei, men likevel. Ser at Nosler Partition nevnt over finnes i 9gr

Eg hadde ikkje vore redd for å gå under 10 gram.

Med fare for å hive bensin på bålet så hadde eg ikkje valgt nokon av norma sine patroner i 6.5x55 til jakt. Oryx er bra men den er også bløt og lager mykje sørpe i eit relativt hurtig kaliber som 6.5x55. Du vil nok også oppleve at den ofte stopper i hjorteskrotten.  Eg finner så mykje bra alternativ i dette kaliberet på markedet at eg heller velger det. Men så skal det også nevnes at eg er ein bortskjemt heimelader🙂

Liten edit.

Ser Brownells har ferdigrulla  140gr. A-frame på lageret sitt i norge (vegårshei?) 👍👍 

Edited by tussehaugen

55 minutter siden, Kverk skrev:

Btw, spiller det noen rolle om man bruker kuler under 10 gram? -På norsk hjort...ferdigrulla? Jeg vil tro svaret er nei, men likevel. Ser at Nosler Partition nevnt over finnes i 9gr

Med 6.5x55 og kuler under 10 gram / 154 grain vil du slite med å oppnå kravet til anslagsenergi for storvilt, som da er 2700 joule / 100 m.

• Thanks 1

True!

Å bruke noe lettere ammo enn 10g må isåfall være fordi den har ei kule som anbefales på det varmeste, som har en faktisk effekt på dyret (rask sikker død) som legitimerer at man befinner seg i randsonen av hva som er lovlig. 

Duger sierra gameking? Hadde i utgangspunktet tenkt og bruke den til hjort.

Er vel ikke så viktigt at den går gjennom, men bør jo ta kveld innen rimelig tid.

kaliberet er det omtalte her.

En jaktkule skal ekspandere og dens evne til å penetrere dypt og evt gjenomskudd bestemmes av SD (dens Tverrsnittbelastning) 160grs i 6,5 - 220grs i 30 kal. har som eksempler begge SD-verdi over .300 

Begge tunge for sitt kaliber og begge kjent for sin dype penetreringsevne.

Kuler som ekspanderer til LITEN Diam eller helmantel, blir en annen diskusjon. 

Det fine med kuler som stopper i dyret, er at de kan inspiseres, måles og veies. Deretter ligge på hylla, som et lite minne 😀

Gameking er en myk blykjernekule som er ekspansjonsvillig og presis. Ingen elgkule, men sikkert effektiv på hjort.

• Like 1

11 minutter siden, tussehaugen skrev:

Nåja. Med god bc og litt lengde på pipa så er det ikkje så ekstremt å komme over 2700 for blykuler under 10gram.

Nei, men med kappede jaktpiper rundt 50 cm og mindre sliter du selv om du "sprenglader". Du må opp i 840-850 m/s i utgangshastighet med 140 grs kuler for å nå 2700J-kravet, og da vil jeg tro pipelengden bør vær nærmere 70 cm. Men som vi før har diskutert i denne saken, kjøper du ferdigrulla der det står oppgitt E100 over 2700J på patronesken og uten referanse til pipelengde, er det vel neppe noen som kan ta deg.

Edited by Sølvrev
  • Like 1

6 minutter siden, spindrift skrev:

Det fine med kuler som stopper i dyret, er at de kan inspiseres, måles og veies. Deretter

Av og til, spesielt når en skyter der jegerprøven anbefaler, eller ikke treffer 1000% der en hadde tenkt, - da er litt blod i nærheten av skuddstedet en veldig god ting. Det er noe jeg liker veldig godt, og hadde god bruk for senest i går.

59142759928__88DFF9FC-18E6-4173-BB61-A4267670BEAA.JPG.df43e26b8933096445433779e7c72b7d.JPG

Uten gjennomskyting finner du 1% av det blodet du finner ved gjennomskyting, om du finner det. 

K

• Like 2

Ser at det kan vere ein fordel at det blir tydlige blodspor for å finne igjen  påskutt vilt uten hund, men bikkja har null problem med å følge marginale blodspor.

Nosler Partition kula jeg nevnte tidligere ekspanderer friskt så det blir lunge/hjerte mos men pluggen går dypt gjerne gjennom dyret. Minuset er litt kjøtt som blir blodig og ødelagt, bly i kjøttet er heller ikke positivt. Ser at Norma har justert anslagsenergien til 2627J nå sa da går ikke den lengre... 

Det er egentlig ganske logisk hva som beskriver inntrengningsevne til en kule. SD gir ikke det fulle bildet på ekspanderende kuler, konstruksjon og hvordan den ekspanderer er viktigere.  Vekt og inngangshastighet ( massefart), og diameter på det som bremser ned farten. Svært forenklet.

Homogene kuler har svært stor inntrengningsevne, det er to årsaker 1: Den beholder nær 100% restvekt, som er med og presser gjennom hele veien.  2: Den ekspanderer mindre, senere og påfører totalt mindre mekanisk skade enn en tilsvarende kule med lavere inntrengningsevne.  

En Lapua Mega 156gr er en svært god kule i 6,5x55, som normalt gir gjennomskyting. Jeg brukte denne kula før jeg begynnte å få interesse for skyting på lange hold. Det er kanskje noe av det beste man kan bruke i 6,5x55. 

Nå de senere år har jeg skutt hjort, rådyr og rein med "mye rart" av kuler, har egentlig gått fra blyspiss, til premium kuler og tilbake til enda dårligere blykuler. Årsaken til disse egentlig merkelige valgene er BC og ekspanderende egenskaper i lave hastigheter på lange hold, samt trening med "jakt ammo". I starten var jeg skeptisk selv, men effekten er over all forventning med kuler som ablr, eld og berger, det du skyter på dør veldig raskt.  Med disse raskt ekspanderende kulene har jeg hatt en 4-5 tilfeller hvor jeg ikke har hatt gjennomskyting ved bogskudd. Bak bog går de igjennom.  Jeg har også 2 tilfeller av ikke gjennomskyting med 140gr accubond, den oppfører seg likt som partition. 

Jeg anbefaler deg til å fortsette å bruke mega.

• Like 3

Lapua Mega er egentlig ei sterkt undervurdert kule til storvilt, og den har nærmest druknet i mylderet av moderne lodda kuler og homogene kuler, særlig de med høy BC. Mener å huske at Mr. Lien testet denne i .30-kaliber, og ved skyting i is kom den bedre ut mht. restvekt enn de dårligste lodda kulene. Min erfaring i 6,5x55 er at den også gir glitrende presisjon.

• Like 2

For meg er det viktig med gjennomskyting, som noen har skrevet gir det mye mer blodspor., men for meg er det like viktig at gjennomskyting gir mye raskere lungekollaps på grunn av at luft kommer inn utgangshullet. Det gir markert kortere fluktdistanse ved lungeskudd der dyret ikke legger seg straks. Gjennomskyting er derfor en god forsikring for å finne dyret lett og raskt.

Kulevalget er viktig for å bruke kulens egenskaper effektivt til å påføre dyret skader som gir rask død.

Da er det tunge kuler for kaliberet som er best, det har afrikanske jegere og PH'er funnet ut for mer enn 100 år siden, og det gjelder like mye for monolittiske kuler som for blykuler.

Det er flere årsaker, men den som er enklest å forstå er at kavitasjonen rundt kulen før den kommer inn til vitale organer øker svært mye med hastighet, og derfor vil lette kuler med stor hastighet miste mye mer av energien før kulen kommer inn i dyret enn en tung og langsommere kule. 
Når det så er moment/massefart som er viktigst for penetrasjon, er det klart at en lett kule blir mindre effektiv, og gir mindre gjennomskyting.

Det er også viktig at kulen holder sammen og ikke splintrer.

Som påpekt er Lapua mega en god kule, det var/er også Norma Alaska. Det er relativt like kuler, og med passe hastighet holder de godt sammen og gir god effekt.

Selv bruker jeg mega i 9,3 og Swift A-frame i 340. Det virker, og jeg har sluttet med eksperimentering. Lapua hadde en kule som het Mira tidligere, det var en litt spissere variant av Mega. Den fungerte helt greit i 340.

• Like 1