Jump to content

Gjennomskyting eller ikke, hjort


Kverk

Recommended Posts

Ville bare dele en erfaring.

 

Jeg har jaktet hjort i ti år. Har skutt 1 til 3 dyr hver sesong. Jeg har frem til i år brukt RWS 9.3x62. Alle treff har vært i lunge/hjerte og eller bog. Jeg har hatt gjennomskyting på absolutt alle. Dyra har gått noen få meter eller lagt seg på stedet. Kalv, ungdyr, koller, bukker. Fine slakt.

 

I år har jeg prøvd å skyte med 6.5x55 med demper, kappet til 53 cm. Utrolig fin opplevelse da det er som å skyte med salongrifle. Uansett, kula gikk ikke gjennom, men stoppet i bogen. Inngangen var i lungene, utgangen i bog. Dyret gikk 20 meter. Kolle. Låret var 10 kg, så da var dyret > 50 kg. Forøvrig svært fint slakt. Kula hadde ikke delt seg, men ekspandert slik forventet.

 

Gutta på jaktlaget mener det er helt normalt at man ikke får gjennomskyting. De skyter med 308 og 3006.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt gjennomskyting av begge boger på voksen bukk (100 kg) med hjemmeladet Mega 6,5x55 i hastighet så vidt over 740 m/s, rent sideskudd på 25 m hold. Har også hatt stopp like under skinnet på utgangssiden ved tilsvarende skudd på kolle (55 kg), men da passerte/raserte kula grovt overarmsbein/skulderkule på vei ut. 

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, ladebenken skrev:

Kulevalg. 

Jeg har brukt Normas Nosler Partition i 6.5x55 og fikk da stortsett gjennomskyting på 9 elg med en snitt vekt på ca 150kg. Så kulevalget har mye å si. Tror ikke noen av de gikk/løp mye mer en 20/30 meter. Jakten var driv-jakt så ingen stod helt stille når de ble skutt.

Max skudd avstand var ca 80m.

Link to comment
Share on other sites

Som nemnt over så er det kulevalg som avgjør. 

RWS har heite ladninger og med lett kule så er det ikkje så rart du skyter gjennom med 9.3x62. Kjent ammo for grisejakt det der👍

Skyter sjølv med 9.3 med slappe ladninger og bløte kuler og får skjelden gjennomskyting, akkurat slik eg vil ha det.

Ingen problem å få til gjennomskyting med 6.5'n heller om du vil.

Edited by tussehaugen
Link to comment
Share on other sites

308Win, etter å ha gått gjennom begge bogene på en voksen dåhjortbukk på ca 200m (nedslaget i åkeren var vel nesten 200m etter det igjen). Dåhjortbukken er vel på størrelse med ei norsk hjortekolle?

59142766354__D7711C7F-26C1-4FA3-8F5F-92FB1A1C020F.JPG.98f23d0f09ddb6f147b75c4ccacb51c5.JPG

 

Kula er Barnes 150gr TTSX,og jeg er temmelig sikker på at kulevalget har alt å si, og kaliberet nesten ingen ting. Utgangshullene fra denne kula varierer fra tommel-tykkelse, til at du kan stikke knyttneven inn, så der er det nok om den treffer bein eller ikke, og hvor mye, som bestemmer, men den hadde vært i bein i dette tilfellet, og hullet var fremdeles lite.

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

Mange fine innspill og erfaringer. Jeg erkjenner selvsagt at det er mange variabler her, især treffpunkt og valg av kule.

 

Rasjonalet mitt for å søke gjennomskyting er gode blodspor hvis dyret mot formodning skulle gå et stykke. Det føles "godt" å se lungevev og blod i gresset. Jeg forventer i bunn og grunn at jeg får gjennomskyting hvis jeg ikke treffer bog/knoker.

 

Jeg skal ut på nye eventyr i oktober med 6.5'en. Jeg trygg på at dyra dauer så lenge jeg treffer godt, og det gjør jeg med den kriminelt svake rekylen og munningsvippen.  

 

Jeg har en pakke Mega liggende, men den får vente inntil videre.

 

 

20190930_165422.jpg

Link to comment
Share on other sites

Eg hadde ikkje vore redd for å gå under 10 gram.

Med fare for å hive bensin på bålet så hadde eg ikkje valgt nokon av norma sine patroner i 6.5x55 til jakt. Oryx er bra men den er også bløt og lager mykje sørpe i eit relativt hurtig kaliber som 6.5x55. Du vil nok også oppleve at den ofte stopper i hjorteskrotten.  Eg finner så mykje bra alternativ i dette kaliberet på markedet at eg heller velger det. Men så skal det også nevnes at eg er ein bortskjemt heimelader🙂

 

Liten edit.

Ser Brownells har ferdigrulla  140gr. A-frame på lageret sitt i norge (vegårshei?) 👍👍 

Edited by tussehaugen
Link to comment
Share on other sites

55 minutter siden, Kverk skrev:

Btw, spiller det noen rolle om man bruker kuler under 10 gram? -På norsk hjort...ferdigrulla? Jeg vil tro svaret er nei, men likevel. Ser at Nosler Partition nevnt over finnes i 9gr

 

Med 6.5x55 og kuler under 10 gram / 154 grain vil du slite med å oppnå kravet til anslagsenergi for storvilt, som da er 2700 joule / 100 m.

 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

En jaktkule skal ekspandere og dens evne til å penetrere dypt og evt gjenomskudd bestemmes av SD (dens Tverrsnittbelastning) 160grs i 6,5 - 220grs i 30 kal. har som eksempler begge SD-verdi over .300 

Begge tunge for sitt kaliber og begge kjent for sin dype penetreringsevne.

 

Kuler som ekspanderer til LITEN Diam eller helmantel, blir en annen diskusjon. 

Link to comment
Share on other sites

11 minutter siden, tussehaugen skrev:

Nåja. Med god bc og litt lengde på pipa så er det ikkje så ekstremt å komme over 2700 for blykuler under 10gram.

Nei, men med kappede jaktpiper rundt 50 cm og mindre sliter du selv om du "sprenglader". Du må opp i 840-850 m/s i utgangshastighet med 140 grs kuler for å nå 2700J-kravet, og da vil jeg tro pipelengden bør vær nærmere 70 cm. Men som vi før har diskutert i denne saken, kjøper du ferdigrulla der det står oppgitt E100 over 2700J på patronesken og uten referanse til pipelengde, er det vel neppe noen som kan ta deg.

Edited by Sølvrev
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

6 minutter siden, spindrift skrev:

Det fine med kuler som stopper i dyret, er at de kan inspiseres, måles og veies. Deretter

Av og til, spesielt når en skyter der jegerprøven anbefaler, eller ikke treffer 1000% der en hadde tenkt, - da er litt blod i nærheten av skuddstedet en veldig god ting. Det er noe jeg liker veldig godt, og hadde god bruk for senest i går.

59142759928__88DFF9FC-18E6-4173-BB61-A4267670BEAA.JPG.df43e26b8933096445433779e7c72b7d.JPG

 

Uten gjennomskyting finner du 1% av det blodet du finner ved gjennomskyting, om du finner det. 

 

K

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Nosler Partition kula jeg nevnte tidligere ekspanderer friskt så det blir lunge/hjerte mos men pluggen går dypt gjerne gjennom dyret. Minuset er litt kjøtt som blir blodig og ødelagt, bly i kjøttet er heller ikke positivt. Ser at Norma har justert anslagsenergien til 2627J nå sa da går ikke den lengre... 

Link to comment
Share on other sites

Det er egentlig ganske logisk hva som beskriver inntrengningsevne til en kule. SD gir ikke det fulle bildet på ekspanderende kuler, konstruksjon og hvordan den ekspanderer er viktigere.  Vekt og inngangshastighet ( massefart), og diameter på det som bremser ned farten. Svært forenklet.

 

Homogene kuler har svært stor inntrengningsevne, det er to årsaker 1: Den beholder nær 100% restvekt, som er med og presser gjennom hele veien.  2: Den ekspanderer mindre, senere og påfører totalt mindre mekanisk skade enn en tilsvarende kule med lavere inntrengningsevne.  

 

En Lapua Mega 156gr er en svært god kule i 6,5x55, som normalt gir gjennomskyting. Jeg brukte denne kula før jeg begynnte å få interesse for skyting på lange hold. Det er kanskje noe av det beste man kan bruke i 6,5x55. 

 

Nå de senere år har jeg skutt hjort, rådyr og rein med "mye rart" av kuler, har egentlig gått fra blyspiss, til premium kuler og tilbake til enda dårligere blykuler. Årsaken til disse egentlig merkelige valgene er BC og ekspanderende egenskaper i lave hastigheter på lange hold, samt trening med "jakt ammo". I starten var jeg skeptisk selv, men effekten er over all forventning med kuler som ablr, eld og berger, det du skyter på dør veldig raskt.  Med disse raskt ekspanderende kulene har jeg hatt en 4-5 tilfeller hvor jeg ikke har hatt gjennomskyting ved bogskudd. Bak bog går de igjennom.  Jeg har også 2 tilfeller av ikke gjennomskyting med 140gr accubond, den oppfører seg likt som partition. 

 

Jeg anbefaler deg til å fortsette å bruke mega.

 

 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Lapua Mega er egentlig ei sterkt undervurdert kule til storvilt, og den har nærmest druknet i mylderet av moderne lodda kuler og homogene kuler, særlig de med høy BC. Mener å huske at Mr. Lien testet denne i .30-kaliber, og ved skyting i is kom den bedre ut mht. restvekt enn de dårligste lodda kulene. Min erfaring i 6,5x55 er at den også gir glitrende presisjon.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

For meg er det viktig med gjennomskyting, som noen har skrevet gir det mye mer blodspor., men for meg er det like viktig at gjennomskyting gir mye raskere lungekollaps på grunn av at luft kommer inn utgangshullet. Det gir markert kortere fluktdistanse ved lungeskudd der dyret ikke legger seg straks. Gjennomskyting er derfor en god forsikring for å finne dyret lett og raskt.

Kulevalget er viktig for å bruke kulens egenskaper effektivt til å påføre dyret skader som gir rask død.

Da er det tunge kuler for kaliberet som er best, det har afrikanske jegere og PH'er funnet ut for mer enn 100 år siden, og det gjelder like mye for monolittiske kuler som for blykuler.

Det er flere årsaker, men den som er enklest å forstå er at kavitasjonen rundt kulen før den kommer inn til vitale organer øker svært mye med hastighet, og derfor vil lette kuler med stor hastighet miste mye mer av energien før kulen kommer inn i dyret enn en tung og langsommere kule. 
Når det så er moment/massefart som er viktigst for penetrasjon, er det klart at en lett kule blir mindre effektiv, og gir mindre gjennomskyting.

Det er også viktig at kulen holder sammen og ikke splintrer.

Som påpekt er Lapua mega en god kule, det var/er også Norma Alaska. Det er relativt like kuler, og med passe hastighet holder de godt sammen og gir god effekt.

Selv bruker jeg mega i 9,3 og Swift A-frame i 340. Det virker, og jeg har sluttet med eksperimentering. Lapua hadde en kule som het Mira tidligere, det var en litt spissere variant av Mega. Den fungerte helt greit i 340.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
På 30.9.2019 den 10.22, tussehaugen skrev:

Som nemnt over så er det kulevalg som avgjør. 

RWS har heite ladninger og med lett kule så er det ikkje så rart du skyter gjennom med 9.3x62. Kjent ammo for grisejakt det der👍

Skyter sjølv med 9.3 med slappe ladninger og bløte kuler og får skjelden gjennomskyting, akkurat slik eg vil ha det.

Ingen problem å få til gjennomskyting med 6.5'n heller om du vil.

Gammal tråd, men eg vart nyskjerrig. Eg har gått tilbake til 9.3 igjen etter mange år med 308. Eg brukte 250 grns barnes tsx og fekk konsekvent gjennomskudd på hjort, uansett vinkel. Og trudde igrunn at med ei sopass tung kule i ein liten hjortekropp vart det gjennomskudd okke som. Men som hundefører og ettersøksjeger er det greit å unngå gjennomskudd, kva kule og hastighet har du? Og snakker du om hjort eller elg?

Link to comment
Share on other sites

 

@magnum_mauser  Homogene kuler i 9.3 har eg ikkje prøva men er vel ikkje overraska over at dei går gjennom det meste. Har ettersøkshund sjølv og forstår ønsket ditt godt.

Har god erfaring med Oryx 285 gn ladet til ca 670-680 m/s.  Har skutt mest elg, frå ungdyr str, og oppover. Hjort har eg tatt nokre av men kun voksen bukk. Stort sett så finner eg kula i skinnet på utslagssida på både elg og hjort, einkelte går såklart igjennom. Vil anta accubond eller woodleigh eventuelt annan bløt lodda og tung blykule vil oppføre seg omlag likt som oryx. Har no lada opp med RWS Evolution, tipper dei også har omlag lik virkning. 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Jaja då var med der igjen då, tenkte og lada og testa litt no framover når det passar. Eg har eigentleg skutt meg inn med 140 gr gameking lada med 46 gr mrp. Men så kjem tvilen gnagande, er dette eigentleg ei god kule til hjort? (Veit ikkje om det blir kalv, spissbukk,kolle eller bukk)

Eg har og liggande 120 gr barnes tsx ( dei utan plastspiss) samt 140 gr nosler partition. Har mrp krutt.

Kan nok få tak i andre kuler og, muligeins fusion.


Det enklaste er jo sjølvsagt og berre fortsetta med gameking, men det var denne som før nevnte tvilen då. Grunnen til at denne kula vart kjøpt inn var at eg sleit med presisjonen i ei rifle eg hadde før. Fekk eit tips om gameking kula og då vart det slutt på dei problema.

Når eg kjøpte tikka rifla så fortsatte eg berre med GK kula. Har ikkje hatt noko problem med ho til no, men har berre skutt 2-3 hjort med ho, presisjonen er utmerka i tikka rifla og.

Det som er tilfelle at samtlige hjort eg har skutt (8stk) har vore bak bog, gjer det ubevist.

Skaut ei ganske stor kolle for eit par år sidan, gjennomskot og den gjekk vel kanskje 20-30 meter, dette var og med GK kula.

 

Er kanskje litt dumt og kasta vrak på kula sidan eg har såpass god erfaring (om enn få skute dyr).

 

Eg har tenkt litt på dette med gjennomskyting, vil ikkje det føra til at dyret dør fortare, når det eg utlufting tvers gjennom? Bør kanskje tilstreba det.

 

Kva ville de ha gjort her?

 

Link to comment
Share on other sites

34 minutes ago, Sitka said:

Eg har tenkt litt på dette med gjennomskyting, vil ikkje det føra til at dyret dør fortare, når det eg utlufting tvers gjennom? Bør kanskje tilstreba det.

Det er helt rett. Utgangshullet blir alltid større enn inngangshullet og det blør ut bedre. Det gjør det også lettere å følge et skadd dyr. I tillegg kommer det luft inn i lungene slik at de kollapser og stopper oksygenopptaket.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Per-S said:

 Utgangshullet blir alltid større enn inngangshullet


Tja.. med bløte kuler i høy hastighet blir det ofte motsatt. Større hull på inngangshullet enn på utgangshullet.

 

Gjennomskyting er forøvrig som regel en fordel.

Link to comment
Share on other sites

30 minutes ago, Wintel said:

Du har en oppskrift som fungerer, fortsett med det.

2 hull er bedre enn ett, spesielt om du må gå ettersøk.


Ja har fungert so langt og mest sannsynleg vert det kalv i år sidan ingen vil skyta dei, men for og vera litt kritisk, til eit anna år. Dersom eg skulle skyta midt i bogen og treffa ein solid knoke på ei stor kolle/bukk trur de kula vil klara og komma gjennom då?

Er vel kanskje litt vanskeleg og seie sidan ingen situasjon er lik då. Betryggande Per-S og jjrckd

Link to comment
Share on other sites

@Sitka Eg har gjennom karrieren min som hjortejeger heilt bevisst brukt ulike kuler, for å opparbeide meg mest mogleg praktisk erfaring. Eg har brukt tradisjonelle blykuler som interlock, eg har brukt kuler med lodda kjerne som f.ex swift & oryx og monolitiske som barnes x. I tillegg har eg jobba som ettersøksjeger og har sett ymse, for å seie det slik. 

 

Og min erfaring tilseier at når ein snakker om hjort, sjølv med 6,5x55 og hornady interlock, so gjorde kula jobben uansett vinkel og ved treff i grove bein/knoker. Ved sistnevnte so kan treff i grove bein stoppe kula men då har den i tillegg gjort so mykje "ugang" at dyret ligger på plassen. Eg brukte bevisst 6,5x55 og interlock som eksempel, fordi dette er eit kaliber som gjerne blir omtalt som marginalt og interlock blir ofte omtalt som ubrukelig på storviltjakt. 

 

Vi liker å problematisere det meste, og stiller kanskje av og til unødvendige krav til kulene og kalibera vi bruker - men det handler i større grad om ein forlengelse av ein hobby/lidenskap. Stol på kula du bruker, hvis du sender den i rett retning, vil den gjere jobben 🙂

Edited by magnum_mauser
  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Vi jegere har jo igrunnen et luksusproblem, i våre dager. Vi har et helt supert utvalg i gode jaktkuler. Så bruker vi kanskje litt mye energi på å gruble hvilken av de fabelaktige jaktkulene som kan være litt bedre enn de andre.

 

Jeg stakk fingeren i jorda for noen år siden, og bunkret opp endel Lapua Mega til .30- og 6,5 kaliber. Ikke fordi den nødvendigvis er best, men fordi den er god nok til alle mine formål. Men ikke dermed sagt at jeg ikke prøver noe annet en gang i blant.

  • Like 5
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg er vel i samme situasjon som @spindrift, bare det at jeg endte opp med Woodleigh i mine rifler.
Har vært innom både Nosler PT, Swift A-Frame og Scirocco, men fant ut at Woodleig var en svært pålitelig kule både når det gjaldt presisjon og effekt i vilt.
Det hadde sikkert gått greit nok med de andre også, men jeg syns at PT spyttet for mye blysplinter, A-Frame var i hardeste laget for standard hastighet og Scirocco ga meg en og annen uforklarlig slenger.
Så det ble å holde seg til det kjente og trauste, selv om alle de andre tok livet av både hjort, elg og rådyr uten problemer

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Tja jeg bryr meg ikke en dritt om dyre rifler, ikke en dritt om dyr optikk, er ikke proff skyter kun en 3-4-5-6 dyr i året så jeg klarer meg med rimelig utstyr. Men  dyre kuler bruker jeg av respekt for de dyra jeg skyter på. Det er ikke der jeg sparer penger. Sierra GK er ei kule jeg ikke ville brukt, ikke Interbond heller, men er V under 700 ms ved anslag går det sikkert greit.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nei gjekk ikkje noko betre med 48 gr mrp og tsx kula, heller verre 31 mm no. Veit ikkje om eg skal gå ned på kruttvekt igjen og prøva og forandre COL eller berre konkludera med at kula rett og slett ikkje er meir presis.

Ho var ikkje betre i den forige rifla mi heller, då gjekk ho enda dårligare.

Kanskje det er vanskeligare med god presisjon og kobbarkuler i forhold til blykuler. Gameking går jo omtrent lika bra som ei matchkula.

Edited by Sitka
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
On 5/30/2021 at 12:16 PM, Sitka said:

Nei gjekk ikkje noko betre med 48 gr mrp og tsx kula, heller verre 31 mm no. 

Mulig jeg er en dårlig skytter og jeg er en slurvete hjemmelader, men får jeg en samling på 30 mm tenker jeg ok denne er helt grei.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...