Jump to content

Rådyrjakt på høsten


Ola.et

Recommended Posts

Hei!

Jeg er en fersk jeger som har fått trua på å jakte rådyr nå utover høsten. Ettersom jeg ikke har hund så blir det nok en kombinasjon av snikjakt og posering med lokk. (tar mer en gjerne imot tips og råd her😉

 

Etter å ha lest litt rundt omkring ser jeg det er mange forskjellige meninger når det kommer til å skyte rågeit.

 

Fra jeg var liten har jeg hørt at en skal vente med å skyte rågeit til første snøen kommer. Da er de som regel samlet i større grupper så kje blir tatt vare på av andre i gruppa og at gamlgeit kan skytes hele høsten(selvsagt innenfor sesong). 

 

Kunne være interessant å få litt innspill på dette? 

 

Mvh

Ola

Edited by Ei tohi varjata
Fikset sær skriving. Ei tohi varjata
Link to comment
Share on other sites

Hvor effektiv lokkejakt er ut over høsten er jeg usikker på, kan muligens fungere på geit hvis du lager kjeets kontaktlyd.

Å bevisst skyte voksen geit fra kjeene synes jeg er ugreit, uansett tidspunkt på høsten. Skyt heller kje og bukker.

Teorien om at kjeene blir ivaretatt av andre er helt ukjent for meg. Har heller ikke hørt at dette er vanlig hos andre hjortedyr.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Ikke vet jeg? Min dårlige humor slår ut en gang i blant, noen tar det med ett smil, andre ikke 🙂

 

Min erfaring er lokkejakt på rådyr fungerer dårlig etter att brunsten er over. Erfaringsmessig er det større sjanse for att reven kommer på lokken enn att rådyr gjør det. Om du poserer i ett område det er mye aktivitet, så kommer du til å se dyr, men sannsynligvis ikke pga lokkingen 🙂

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Takk Apelars. 

 

Den foreløpige planen var å sitte like oppe i skogbrynet og prøve å lokke de nærme nok til å få skutt med hagle. (ettersom jeg mest sannsynlig ikke får rifla før etter sesongen er over) 

 

Tenker det skader ikke å prøve litt mellom slagene med fuglejakt. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Skyte rådyrgeit fra kje gjør man ikke! Lærte du ikke det på jegerprøven ? Uhell kan skje, men å gjøre det med viten og vilje er fy-fy.  

 

Ellers er det vanskelig å gi deg tips uten å ha kjennskap til terrenget ditt, er det rent skogsterreng, eller er det også noe innmark?`Lokking er ikke særlig effektivt utenom brunst. Du må finne stiene dyra bruker mellom dagleie og beite og postere ved disse. Alternativ er snikjakt, eller få med en kompis å ta noen drev. Du poster på stiene dyra bruker og kompis jager gjennom området. Kommer det flere dyr ilag så ikke skyt det første, det er som regel geita! 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...