Jump to content

Bleking av hodeskalle


Riflepakke

Recommended Posts

Har nettopp skutt min første reinsbukk. I forbindelse med det har jeg tenkt og få en hvit hodeskalle på den. Jeg har fjernet all hud og kokt den og fått fekk alt kjøtt og brusk, og lagt den i papir med 3% hydrogen peroksid og gladpack rundt . Men, det jeg lurer på er om 3% hydrogen peroksid faktisk funker, og hvor lenge det er nødt til i ligge for å få noe effekt. 

Takker på forhånd for svar.

Link to comment
Share on other sites

Jeg prøvde 3% på en rådyrskalle. Etter 1 mnd og 5-6 runder med smøring så ga jeg opp.

Absolutt ingen forskjell i farge.

En nabo hadde noe som var mye sterkere fra gammelt av. Vet ikke hvilken konsentrasjon det var, men tror det var rundt 15% eller noe sånt som ble nevnt.

Det ble ihvertfall noe helt annet.

Link to comment
Share on other sites

1 minutt siden, jmosbakk skrev:

Jeg prøvde 3% på en rådyrskalle. Etter 1 mnd og 5-6 runder med smøring så ga jeg opp.

Absolutt ingen forskjell i farge.

En nabo hadde noe som var mye sterkere fra gammelt av. Vet ikke hvilken konsentrasjon det var, men tror det var rundt 15% eller noe sånt som ble nevnt.

Det ble ihvertfall noe helt annet.

Okei, da er det nesten ingen i vits i å la det ligge noe særlig mer. Får prøve å få tak i sterke prosent eller prøve med kaustisk soda. Har du erfaringer å dele med sistnevnte?

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjenner en autorisert preparant som alltid legger skallene i kaldt vann iblandet biotex vaskemiddel etpar ukers tid før bleking.

Dette er for å trekke ut fettstoffene fra kraniet,hvis ikke vil kraniet gulne med årene.

Han nevnte også at han skiftet vann ganske ofte.Jeg tror absolutt det har noe for seg.En skalle jeg selv kokte og bleket med 10% hydrogenperoksid har blitt ganske gult nå,mens en han fikset for meg holder seg kritthvit.

Link to comment
Share on other sites

23 timer siden, AKL skrev:

Jeg kjenner en autorisert preparant som alltid legger skallene i kaldt vann iblandet biotex vaskemiddel etpar ukers tid før bleking.

Dette er for å trekke ut fettstoffene fra kraniet,hvis ikke vil kraniet gulne med årene.

Han nevnte også at han skiftet vann ganske ofte.Jeg tror absolutt det har noe for seg.En skalle jeg selv kokte og bleket med 10% hydrogenperoksid har blitt ganske gult nå,mens en han fikset for meg holder seg kritthvit.

Vet du ca blandingsforhold mellom vann og biotex vaskemiddel?

Var det denne vaskemiddel typen her: https://www.tonerweb.no/p/toyvask-bio-tex-white-3-34kg-148879?c=5490&utm_source=kelkoono&utm_medium=cpc&utm_campaign=kelkooclick&utm_term=Biotex+Tøyvask+Bio-Tex+White+3%2C34Kg 

Hvor lenge skallen skal blekes i 12% hydrogen peroksid?

 

Link to comment
Share on other sites

Brukte treblek frå norsk trepleie på ein elgskalle, fungerte ganske bra. Inneholder hydrogenperoksid med brukbar styrke til ein fornuftig pris. Du kan få kjøpe max 10 eller 12% løsning som privatperson til ein absurd pris på apoteket. Dette er eigentlig for svakt til å få bleket skallen skikkelig men er det beste å få tak i ettersom Mr. Breivik hadde stoffet i oppskrifta si...

Kaustik soda hadde eg ikkje turt å bruke, dette er lut og hadde vore redd for at bindemiddelet som holder sammen dei ulike kraniedelene vil bli oppløyst slik som skjer om du koker skallen for lenge.

At skaller som er behandlet av profesjonelle holder seg bedre er ikkje så rart for dei får kjøpe sterkere løsning enn oss menige...

Edited by tussehaugen
Link to comment
Share on other sites

49 minutter siden, tussehaugen skrev:

Brukte treblek frå norsk trepleie på ein elgskalle, fungerte ganske bra. Inneholder hydrogenperoksid med brukbar styrke til ein fornuftig pris. Du kan få kjøpe max 10 eller 12% løsning som privatperson til ein absurd pris på apoteket. Dette er eigentlig for svakt til å få bleket skallen skikkelig men er det beste å få tak i ettersom Mr. Breivik hadde stoffet i oppskrifta si...

Kaustik soda hadde eg ikkje turt å bruke, dette er lut og hadde vore redd for at bindemiddelet som holder sammen dei ulike kraniedelene vil bli oppløyst slik som skjer om du koker skallen for lenge.

At skaller som er behandlet av profesjonelle holder seg bedre er ikkje så rart for dei får kjøpe sterkere løsning enn oss menige...

Syns dette var en ganske overkommelig pris https://www.mikrogartneriet.no/products/essentials-oxyplus-12.  Tror jeg prøver meg med dette siden, kaustisk soda var litt "risky":)

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Riflepakke skrev:

Hvor lenge må skallen ligge i dette? 

Blir resultatet like bra om med "vanlig" rennende hydrogen peroksid?

 

Resultatet blir helt topp det, det er tross alt snakk om 12% hydrogenperoksid. Har ikke brukt det på noen år så husker ikke helt hvor lang tid det tar. En sjekker jo uansett litt underveis så det er vel neppe noen fare for "overbleking".

 

Syntes nesten det er lettere å bruke en "vanlig" hydrogenperoksid ettersom dette har en litt kremete konsistens. Kjøpte et slikt pulver som frisørene bruker til å blande blekemiddelet i men syntes ikke dette fungerte spesielt bra. Endte opp med å dynke bomull i blekemiddelet og pakke dette rundt skallen.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...