Jump to content

9mm og VV N310 krutt


Think!

Recommended Posts

Jeg har alltid lagt til grunn at VV N340 og N320 krutt er sikkert valg til 9mm. Den norske bibelen innen hjemmeladning, Ladeboken, foreskriver N340 som beste valg (trolig herfra jeg har min holdning) og til nød N320 for den våggale. Ladeboken oppgir ingen ladedata i N310 krutt, og produsenten er heller sparsom med ladedata. Jeg fikk ladedata 4,2 grs N320 fra en av norges beste dynamiskskyttere, å det har funket utmerket til dynamisk, testing i Ransom Rest ga ikke allverdens resultat for å si det mildt. Men det ryktes, og fra tid til annen offentliggjør enkelte drømmeladninger med N310 krutt, men disse ladedataene er spredd rundt i forumet. Derfor denne tråden, Noen som vil dele sine ladedata med N310 krutt, oppgi gjerne også hastighet og løpslengde i ditt våpen.

Edited by Think!
Oppga hva ladebok og VV oppgir av data.
Link to comment
Share on other sites

Har ladet lite de siste ti-årene og er desværre femdeles en rekerasjons skytter. Men da jeg var mer aktiv og ikke minst testet landninger for 9 mm, 38 SP og 45 acp, var det N310 (R1) som ga best pressisjon. Skal sies at da var ikke N320 kommet på markedet og det var bare Norma og Kamira som var tilgjengelig  her jeg bodde. Hadde i ettertid mulighet for å kjøpe N320, men hvorfor skulle jeg teste det når jeg var fornøyd med raskere krutt?

 

Til våpen og skyting som krevde bra pressisjon, var alltid målet å få våpnet til å samle innenfor 25 mm på 25 m og testet selvfølgelig at kulene stabliserte og hadde tilsvarende pressisjon på 50 m (50 mm) og på 100 m. Og det var aldri noe problem med de revolvere jeg har hatt. Værre har det vært med "rakle" pistoler. Bare min SIG 210- 6 har klart det kravet. Men det andre har jo vært div. Colt 45 acp og en FN Browning HP, i 9 mm og en Kongsberg Colt i 45 acp. Har ikke leitet etter data fra testskytingene, men mener at Brovningen holdt seg innenfor 40 mm på 25 m. Og Kongsberg Colten med 55 mm, på 25 m (25 cm på 100m), da med en SW kule på 225 gr. Med sistenevnte så vant jeg 45 klassen på Magnumfelt i Vargøn, i Sverige 1976. Selv om deltagelsen ikke var all verden i Mangnum Auto klassen, var det flere bra skyttere fra Oslo/Østlandet med, samt bra svenske skyttere med. Hadde en kort periode en ny Colt GoldCup (m "finger"-bøssing), men den byttet jeg raskt bort i en lite brukt MK 1V., så den testet jeg ikke så nøye.

 

Men av de våpnene jeg har nevn, så er det de raske kruttene som har gitt best pressisjon. Til og med 44 SP ladninger, gikk best med R1, eller N310. Er vel faren for overladninger og noe tull om fyllingsgrad, som har fått folk til å benytte saktere krutt. Og til dynamisk, så er det vel ikke behov for pressisjon, det var i alle fall ikke det.

 

Men jeg har aldri likt å oppgi landninger her. Les Ldeboken og forstå den, så kan dere starte på et trykt nivå og gå forsiktig oppver og samtidig vurdere trykk! Det er for menge variabler når det kommer til våpen og ikke minst kvalitetssikringen ved ladeprosess/komponenter, kuletyper, dimensjoner løp/kule, også løpslengder, at å bruke andres ladninger er i seg selv en risikosport. :( De rutinerte fikser sikkert andres ladninger, men så var det alle de andre her, som  IKKE er rutinerte og bruker oppgitte ladninger ukritisk   Så noen ladninger fra meg får du ikke :) , henviser heller til Ladbokens (Våpenjournalens) oppgitte ladninger. Det er nok av dem, til å ha et utgangspunkt.   

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...