Jump to content

Feltløype


Domino

Recommended Posts

Etter å ha hatt tilnærmet samme feltløype i noen år er tiden inne for litt fornyelse. Da været til tider kan være noe ustabilt vurderer vi å lage stativer der skivene stiftes på ei plate (tynn kryssfinér el.l.) i stedet for at de henger eller står på lekter. I samme farten tenker vi å endre fra fem til seks skyttere i lagene. Jeg ser for meg at vi i størst mulig grad standardiserer størrelsen på stativene, der hvert stativ tar skiver for tre skyttere med ei luke mellom skytter nr 3 og skytter nummer 4, så det ikke er så lett å skyte i feil skive. Standardiserte stativ vil også gjøre det enklere å sette inn reservestativ fra lager dersom noe skytes i stykker under stevnet.

 

Er det noen som har bilder av stativ som fungerer greit?

 

Vi avvikler stevnene på den "tradisjonelle nordnorske måten" der dommeren følger laget rundt. Det er den eneste måten vi kan gjøre det på i en liten klubb med bare fire dommere pluss velvillige "gjestedommere". Vi skyter fin- og grovfelt lørdag og militær- og revolverfelt søndag, så vi kan variere litt fra den ene dagen til den andre når det gjelder skiver og avstander. I tillegg skyter vi ikke på frimerker. Vi bruker heller større skiver med kortere skytetider. Hittil har vi hatt følgende skytetider fra standplass 1 - 10: 12, 10, 10, 10, 10 ,10. 8. 8. 6. 6. 

 

Legg gjerne også ut bilder av tippere som fungerer greit. Vi har i flere år snakket om å lage oss tippere for å få litt mer action og variasjon. Konstruktive innspill helst med bilder mottas med takk!

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jeg har ingen bilder men du kan få et par forslag.

 

Jeg leser i en annen tråd at to standplasser er inne på skytebanen.

Da kan du bruke svinganlegget. Kjør en duellserie. Da skal skytterne huske på å skyte seks skudd på fem visninger. Du kan også sette opp svinganlegget slik at feks tre skiver er synlige hele tiden mens to skiver svinger frem etter tre sekunder og bort igjen etter tre.

 

Og en kommentar: Etter min mening er det en god ide å sette opp blinkene på en fast plate, feks finer. Dette kan gi blinkene en kontrast mot en lysere bakgrunn på undersiden av blinken, en fordel for dem som skyter rullende også på felt (som jeg 😜).

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Jeg er i gang med planlegging av neste års feltløype og bruker nettet til å hente inspirasjon.

denne siden hadde mange gode bilder, https://www.facebook.com/groups/212516195884956/

Pluss at det tas bilder fra diverse stevner man får vært med på og jeg har oppfordret medlemmene til å ta bilder når de reiser rundt og er på stevner, detalj bilder av rammeoppsett og hvordan vipper og alt annet morro er konstruert.   Ante ikke at en huske kunne lages på såå mange forskjellige måter har jeg og oppdaget.  :)

 

Selve ramma har vi vi delt i 2 for at det skal være lett håndterlig.  vi diskutere fremdeles om vi skal kjøre med 4, 5 eller 6 skyttere.  ved 6 skyttere så blir skivene 2 delt med 3 på hver side også må vi bare finne en enkel og god patent på oppheng i midten.  Tenker 6 skyttere er det mest praktiske for oss.

Det bør bli så lett som mulig slik at 1 person kan sette opp en skiveramme alene.

Men hva med magnumbanen, bruker folk forsterkede rammer der?  istedenfor lektere så brukes 2"x4"  :-D 

 

Hadde man funnet opp ett enkelt tak i tillegg så hadde mye vært løst..  :)

 

Hadde vi fått medlemmer i de forskjellige klubbene til å ta detalj bilder av sine superoppfinnelser til diverse skiver så hadde det jo vært topp, da hadde ALLE lært av hverandre og banene rundt om hadde fått flere "nye" x-faktor.  :)  

 

 

Link to comment
Share on other sites

Ja, vi tenker også å øke fra 5 til 6 skyttere/lag. Og dersom vi lager stativer/rammer med 3 skiver på hver så legger vi inn ei ekstra luke mellom skytter 3 og 4, så minimerer det sjansen for at folk skyter på feil skive. Og dersom vi klarer å lande på en standardstørrelse vil vi alltid ha reservestativ på lager. Enklere å bytte et stativ enn å begynne å snekre ute i løypa mens folk står og venter på å få slippe til.

 

Vi har handlet inn endel OSB-plater med skader i kantene til halv pris. Nå gjenstår det bare å finne en ok og "driftssikker" tipper-konstruksjon.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...