Jump to content

Første gang på post


MarkusRN

Recommended Posts

Hei! 

Skal nå snart for første gang være med på elgjakt! Gleder meg utrolig masse! Har betalt jegeravgift, fått skutt og trent så det sitter bra, tatt storvilprøva og skal handle ammunisjon nå. Har dere noen tips til hva slags ammunisjon som er å anbefale? Bruker 308 forresten. Lurer også på om dere har noen tips til første gang? Også har jeg tenkt, blir man ekstra nervøs når man sitter på post eller skjerper man seg når man f. Eks får elgen i sikte? Jeg tenker jeg bare skyter om alle forhold er rette og jeg virkelig føler jeg kan felle dyret, men føler jeg meg utrygg skyter jeg ikke i det hele tatt! 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

24 minutter siden, MarkusRN skrev:

Har betalt jegeravgift, fått skutt og trent så det sitter bra, tatt storvilprøva og skal handle ammunisjon nå. Har dere noen tips til hva slags ammunisjon som er å anbefale? Bruker 308 forresten.

En hver premiumkule som. f. eks. Swift A-frame, Norma Oryx, Federal Trophy Bonded eller Fusion, etc. Fortrinnsvis i 165 grs utgave for ditt kaliber. Ta et par prøveskudd for å sjekke treffpunkt, for sikkerhets skyld. Pust med magen, så går dette bra.

Edited by Sølvrev
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Høres ut som du har forberedt deg bra. På post- vær i ro, dvs ikke brå bevegelser, spesielt ikke når dyret kan se deg. Ikke lag støy. Følg med- elgen kommer ikke alltid der du tror. Unngå prat i radio så langt det lar seg gjøre. Vær obs på skytesektor og sikker bakgrunn. Skuddsituasjoner medfører gjerne noe stress. Ikke glem sikker våpenhåndtering. Sørg for å kle deg så du ikke blir kald. En frossen skytter er en dårlig en. Hva slag ammo du velger er ikke kritisk så lenge den er godkjent for formålet, våpenet liker den noenlunde bra, og du er innskutt.

  • Like 3
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

I tilleg til Vavlo sin gode liste så vil eg bare nemne at om hunden kommer med elgen så ha GOD kontroll på kvar den er før du skyter. Det er utilgivelig å skade denne. 

Som hundefører så bruker eg bløte premiumkuler, homogene kuler har større fare for rikosjetter og blir valgt vekk på grunn av dette.

Edited by tussehaugen
Link to comment
Share on other sites

Jeg har det sånn at jeg er supernervøs og spent helt til jeg kommer til skuddsituasjon. Når alt ligger til rette for skudd, faller pulsen og ting roer seg. Spenninga ligger i å komme i posisjon, selve skytinga er ikke den vanskelige eller spennende delen. Husk nok klær og mat. Ofte så er de dyrene du vil få på post i nærheten av posten. Tror mange ødelegger for seg selv ved å støye på tur inn til post, og når de kommer frem. Dyr som står innen hørehøyde (det er rimelig langt) av deg vil da velge ei annen rute gjennom skogen enn forbi din post. 

 

Må du gå langt, skift til tørt og kle på deg før du kommer frem til selve posten. Gå rolig siste del og sett deg stille å rolig ned. Ha alltid med kikkert. Bruk denne mye når du sitter på post. Det gjør ventet tiden kortere og du oppdager skyggen som glir gjennom skogen raskere. Husk strøm på telefon, men facebook har nok redda mange elger. :)

 

Personlig er jeg ca verdens dårligste postjeger, spesielt etter 1.5 timer. Mer enn 2 timer på post er jeg totalt ubrukelig... jeg går lei og blir urolig. Så lenge det er ikke er masse action rundt selvfølgelig. 

 

Lykke til med jakta, som vi alle gleder oss sånn til!

 

Andreas

Link to comment
Share on other sites

Kle deg godt og varmt. Klærne må være mest mulig lydløse.

Dekk til ansikt og hender, bruk headover eller nett og hansker.

Legg mobiltelefonen med lyden av LANGT ned i sekken.

Vær oppmerksom hele tiden, det kommer ofte dyr som det ikke er drev på..

Og til slutt: Sitt stille og hold kjeft!

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Når jeg setter meg på post, så reirer jeg meg alltid til sånn at jeg får en god skytestilling med støtte fra knær etc.  Viktig å teste ut skytestilling i de aktuelle retningene, sånn at du er forberedt. Har jeg utsikt over et større område så måler jeg opp avstander. Da vet jeg når det kommer dyr om det er innafor eller ikke å skyte. Det gjelder å være forberedt fysisk og mentalt. Tenk gjennom scenarioer på forhånd. 

 

Jeg kan ofte få høy puls, spesielt når jeg ser dyr komme lenge før jeg kan skyte. Men straks jeg har bestemt meg for at dyret skal felles, så er all fokus på å få avgitt et godt skudd. Da er jeg så konsentrert at spenningen ikke ødelegger for meg.

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det viktigste er varmt tøy og gjerne en jervenduk eller lignende du kan pakke deg inn i, for jævlig kaldt blir det ellers. Ha med deg noe snacks og drikke. Mobiltelefon er greit (men ha den på lydløs), for det blir kjedelig etter 2-3 jag og det er fort gjort å gå lei.

 

Dette med å være lydløs på elgjakt er ei myte, de beste møtene jeg har hatt på post med elg har vært med både bråking, røyking og ved et tilfelle, en radio som stod på. Er det snakk om hjorten, er det en annen sak, det er rene ninjadyret.

 

Nervøs som bare det vil du når du får elgen til deg på post. Bare ikke gjør som idiotene gjør, skyt først og spør senere.

 

Til slutt, den aller viktigste lærdommen: De beste jaktopplevelsene er gjerne de gangene du ikke løsner skudd.

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Så kort oppsumert da Rausheim; 

 

-Ha med mobiltelefon; jævlig kjedelig uten 

-Mye klær; jævlig kaldt uten 

-bråk og leven har ingenting å si. Ha gjerne på radioen  

-skyt først og spør om tilgivelse. 

  

Er det ikke bedre å holde seg hjemme fremfor tvn ? Dette må være top 10 dårligste tips til å bli en god postjeger. 

 

Jeg er vanligvis hundefører på våre drivjakter og vi er ikke mer enn 4-5 stk maks, så vi jakter på en dynamisk måte hvor alle er godt kjent og utstyrt med Astro GPS, slik at alle poster forflytter seg i terrenget etter hvilken høyde og mest sannsynlig sti dyrene kommer etter. Slipper da vanligvis å sitte i ro i timesvis, det blir litt action. Som postjeger hos oss er de viktigste momenter: 

-Det viktigste er alltid vindrettning.  

-Komme seg til/fra post på en lydløs og helst usynlig måte.  

-Er det sjangs for dyr mot post; sitt/stå helt i ro og vær stille, ha skytesektorer klar, ha klart for deg muligheter for anlegg rundt deg. Planlegg litt hva du gjør hvis dyr kommer.  

-Hold kjeft på radioen hvis man ikke har noe viktig å komme med som; Sett dyr / skutt dyr / ompostering. Ellers; HOLD KJEFT.  

-Selvsagt ta med klær og mat/drikke til en dag ute. 

-Kommer det dyr i bevegelse og du er klar til å skyte klarer du vanligvis å stoppe dyrene ved å rope. Skyt med en gang de stopper.  

-Vanligvis kommer voksent hodyr forran kalven, på rådyrjakt skyter man aldri det fremste dyret først hvis det kommer flere dyr uten gevir. Elg og hjort ser man jo godt hva som er kalv..  

-En astro er en god investering, alt blir mye mere interessant når man kan følge med å tenke litt selv. 

 

Når det gjelder ammunisjon spiller det ingen rolle hva du velger av godkjente typer; Lapua Mega, Federal fusion, federal trophy bonded, norma oryx, lapua naturalis er ett knippe greie valg, men er det ikke litt sent å kjøpe ammunisjon dagen før jakta? Prøv iallefall ett par skudd ikveld så du ser at du er på. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Rausheim skrev:

Dette med å være lydløs på elgjakt er ei myte, de beste møtene jeg har hatt på post med elg har vært med både bråking, røyking og ved et tilfelle, en radio som stod på. Er det snakk om hjorten, er det en annen sak, det er rene ninjadyret.

 

 

 

Synes dette var vel bombastisk... Enig i at hjorten er mer vàr enn elgen, men vil likevel oppfordre trådstarter til å være så stille som mulig på post :)  Jakta starter idet du går ut av bilen, mange dyr som har blitt støkt før drevet starta/bikkja blei sluppet. 

 

Og ikke minst; tenk hva som skjer hvis. Ikke alltid elgen kommer der du har tenkt. F.eks. "hva skjer om elgen kommer der, eller der?" Kan jeg flytte meg noen meter for å få et bedre skudd? Bedre tid? All forflytning og bevegelse bør skje når elgen løper selv, da er den mest uoppmerksom.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Har opplevd elg som både er superoppmerksom og skvetten, og omtrent helt uredd. I samme terreng. Ikke godt å si hvorfor. Ellers er vel det meste alt sagt. Hvis det er sektorer med mulighet for lange hold, måler jeg alltid avstander med en gang. Det jeg er mest nervøs for av alt er selvsagt skadeskyting... Pakk sekken i den rekkefølgen ting skal ut.

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for mange gode og hyggelige svar! Ser stort fram til elgjakta og håper selvfølgelig sjansen byr seg for et godt skudd. Glemte å nevne at jaktlaget vårt starter ikke før den 11 tror jeg. Er veldig redd for skadeskyting og vil holde tilbake om jeg skulle merke en minste usikkerhet. Har sett litt på ammunisjon, norma oryx er jo en super kuletype men utrolig dyr. Federal har jeg hørt fra morfaren min som har jakta overalt i verden at det er et safe merke å gå for. Har dere noen anbefalinger der? Og om jeg bør velge 180 eller 165 gr på 308? 

 

Takk igjen for svar! Utrolig bra forum! 

Link to comment
Share on other sites

Drit i kjøttspareskuddet bak bogen, det blir lett treff eller splintrer i vomma
Skyt opp og fram i skuldra.
Er elgen i gangfart innafor 80 til 100 meter er det greie skudd.
Traver den, blir det litt mer utfordrende med tanke på forhanhold, og er du usikker holder du igjen skuddet.
Av og til stopper de hvis du roper eller plystrer, men som oftest kun noen sekunder, så vær klar.

Jeg brukte Federal Fusion i 270 Win på hjortejakt for noen år siden, men var ikke helt fornøyd...mye splintring.
I 308 Win ville jeg valgt 165 grain, og selv om Oryx er dyr, så blir det ikke mange jaktskudda du skyter.
Ta deg råd til skikkelig ammo, og ikke spar der.
Det er kula som gjør jobben i dyret når du har gjort ditt!

Link to comment
Share on other sites

Det er bare å glede seg, dette blir bra! Følger du de gode rådene du allerede har fått er du godt forberedt.

Nå er det ikke kostnadene til jaktskuddene som pleier å velte budsjettet. Så jeg velger jaktskudd ut i fra funksjon og hva jeg har mest trua på. Har skutt elg med Oryx, Naturalis, Trophy bonded, Swift a-frame og noen til, de har alle virket upåklagelig. I år blir det Swift a-frame med Rws HIT som reserve hvis jeg går tom (noe jeg helt sikkert ikke gjør). 165 grains er ofte nevnt som den ideelle kulevekten i 308 så jeg hadde valgt det.

Link to comment
Share on other sites

Ikke tiss på posten din. Tiss noen hundre meter før du kommer til posten din, men ikke på naboposten. Eller tiss nærmere viss du kan tisse i rennende vann.

 

 

6 timer siden, Rausheim skrev:

 Bare ikke gjør som idiotene gjør, skyt først og spør senere.

 

5 timer siden, ladebenken skrev:

Så kort oppsumert da Rausheim; 

 

-skyt først og spør om tilgivelse. 

@ladebenkenMissforstod du dette rådet med vilje?

Jeg tolker det som "Ikke gjør som idiotene gjør. Idiotene skyter først og spør senere."

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...