Jump to content

Norgesfelt og klasseføring?


Bartemannen

Recommended Posts

Hei.

 

Har ikke skutt mye Norgesfelt, men litt. Nå som den vanlige feltsesongen er over her i området, så er det kun et par Norgesfelter igjen for oss som trives best med å skyte ute.

 

Var en jeg pratet med i helga som nevnte at ikke Norgesfelten teller i forbindelse med klasseføring.

Jeg forsøkte å søke litt både her på Kammeret, på skyting.no og på norgesfelt.no, men fant ikke noe her om dette.

Mener nå å huske at jeg for noen år siden hadde et opprykke eller to basert på resultater fra Norgesfelt, men det kan være minnet spiller meg et puss.

 

Ikke at det betyr særlig for meg (og jeg har oppnådd de klassekrav jeg kan i år 😉), men bare for egen nysgjerrighet: hva er riktig her?

Link to comment
Share on other sites

Nasjonalt regelverk for pistol: https://www.skyting.no/wp-content/uploads/2018/12/nasjonalt-regelverk-for-pistol.pdf

 

"5.2.5.13.1  For alle øvelser uansett gruppe, kan redusert program benyttes (færre enn 10 standplasser). Minimum ½ program og 5 standplasser tillates når dette framgår av terminlista.  
Redusert løype gir ikke kvalifisert grunnlag for klasseberegning og opprykk"

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
7 timer siden, Skjøttarstuggun skrev:

Norgesfelt bør ikke telle i klasseføringen. Det burde også være bare en klasse når en skyter Norgesfelt.

 

I prinsippet enig, men er det noe feltskyting der klasseføring egner seg så er det Norgesfelt, da er programmet temmelig likt landet rundt. Vanlig feltskyting egner seg ikke for klasseføring, selv er jeg A skytter i flere grener, ikke fordi jeg er så god på landsbasis, kun lokalt. Så så lenge jeg konkurrrer lokalt er det ikke noe problem, men skulle jeg somle meg sørover så er jeg ikke konkurransedyktig i min klasse.

Link to comment
Share on other sites

Slik klasseføringen på feltpistol er lagt opp, vil alltid de beste skytterne i en region bli A-skyttere så lenge de kommer innenfor 85%. I baneøvelsene, derimot, er det poengkrav. Så i f.eks. luftpistol er det i hele Nord-Norge (der både du og jeg bor) bare 2 A-skyttere. Antallet A-skyttere i en hvilken som helst feltøvelse er mye større, både i antall og prosent av de som har skutt. 

 

Spesielt i spesialfelt...

 

Enten må man godta at det er slik, eller så må man engasjere seg på klubb- og kretsnivå og jobbe for å forandret ting. Personlig synes jeg A-klassene i baneøvelsene er latterlig små, men det virker ikke som om det store flertallet er enig med meg. Sannsynligvis vil folk heller være gode B-skyttere og vinne bedre premier enn å havne i nedre del av A-klassen.

Link to comment
Share on other sites

 Skjønner egentleg ikkje grunnen til korfor Norgesfelt ikkje kan klasseføres. 

I diskusjoner på Facebook om dette, var det hevda at Norgesfelt hadde så få deltakarar at det blei for lett å rykke opp. 

Men disse er nok mest vandt til feltstemnet med fleire hundre starter. 

 

Sjøl kommer eg fra ein mindre krets der det ofte er langt under hundre starter på eit vanleg feltstemne og ikkje særleg mindre på eit Norgesfelt. 

Løsningen deira er da kanskje at kun feltstemner med over 100 starter i øvelsen skal være tellende i klasseføring. 

Da kommer eg kun til å bli klasseført i Felt dei åra eg reiser på NM😂

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, Gorbag skrev:

 "...Skjønner egentleg ikkje grunnen til korfor Norgesfelt ikkje kan klasseføres. 

I diskusjoner på Facebook om dette, var det hevda at Norgesfelt hadde så få deltakarar at det blei for lett å rykke opp. 

Men disse er nok mest vandt til feltstemnet med fleire hundre starter..."

Akkurat. Norgesfelt er enkelt å arrangere og å delta på. Bidrar til aktivitet. Og dét er det viktigste.

Også for skyttere som ellers ikke deltar i konkurranser.

Norgesfelt bør klasseføres.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

På 23.9.2019 den 10.51, Bent Inge skrev:

"...Jeg tviler sterkt på at det blir flere vanlige feltstevner selv om Norgesfelten forsvinner..."

Norgesfelt er populært, og et glimrende rekrutteringstiltak. Faren ved å kutte/redusere her, er åpenbar: Færre konkurrerer, mindre aktivitet.

 

Dette blir helt feil for meg. Vi skal bidra til økt aktivitet, samme hva man skyter. Om flere kan konkurrere, så er det udelt positivt. Terskelen for å skyte Norgesfelt er lav. Kort skytetid+flere starter=mye trening, som igjen er positivt. Noen slike kvelder er kurant å sette av. Når man leser diverse innlegg herinne, så kan de se ut som enkelte skyter nærmest 24/7, ikke alle har slik mulighet. Mange har familie, jobb og andre aktiviteter man pusler med. Derfor er slike "Norgesfeltkvelder" et kjærkomment avbrekk. Det skal være rom for alle - uavhengig av aktivitetsnivå. Så blir det også feltstevne sånn avenogtil.

Link to comment
Share on other sites

Tror det hadde vært bedre å ha klasseføring basert på prosent av maks oppnåelig sum heller enn av faktisk oppnådde sum.

 

Har aldri sett ei løype som er så vanskelig at den ikke burde være fyllbar av normalt gode skyttere. Så tror underklassifisering er et lite eller ikke-eksisterende problem. Overklassifisering er derimot veldig vanlig.

 

Hadde det f.eks. vært 97% av maks sum som var kravet for A, hadde det kanskje vært litt prestisje å skyte i A. Det burde kanskje være 100%, da det uansett stort sett er lettere å fylle ei løype enn å skyte A krav i bane.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...