Jump to content

Edgun, hvor handle fra?


Helmet

Recommended Posts

  • 2 months later...

Jeg har handlet fra Luchtbuks.com i Nederland. Joost er hyggelig å handle med og han trekker fra moms på varen. Du må selvfølgelig regne med å betale Norsk moms og gebyr når utstyret kommer hit. Luchtbuks har ingen betalingsløsning for utland så du får en faktura på mail som må betales via bankoverføring. Paypal kan brukes, men blir vesentlig dyrere.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Valgets kvaler ja.

Jeg er i samme situasjon ang en Edgun Matador R5M Standard eller en RTI Priest II, eller å vente på den nye RTI Prophet. Det nye LW løpet for Long Range skyting ser spennende ut. Det håndterer JSB Monster Redesigned  25 grs 22 kuler med hastighet på 320 m/s og ekstrem presisjon.

 

Edgun Leshiy trenger selskap 🙂

 

 

IMG_20190727.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hanssen.

Ja det er ganske enkelt rått parti når det kommer til robusthet. Jeg har hatt en Wildcat i 25 kal og jeg slet med lekkasjer, splint som falt ut av ladehendelen  og et manometerglass som ramlet av under skyting. Alt ble fikset av forhandler på garanti så greit nok, men lekkasje var stadig et tilbakevendende problem, så Wildcat'n  fikk fyken etter hvert.  Mulig jeg bare var uheldig med mitt eksemplar, men det fristet ikke til gjentagelse.

Med Edgun så er alt mye mer solid bygget, og jeg liker at alt er så enkelt og logisk satt sammen at  det å ta service på børsa bare er en fryd. Det er også moro å se at den lille Leshiy'n  har vesentlig bedre presisjon enn Wildcat'n.

 

Edvardo med test av soliditet av Matador R5M,  kanskje på en typisk russisk måte 😁 Legg merke til at alt er filmet i ett, uten klipping.

Prøv dette med en hvilke som helst annen PCP på markedet.

 

Matador R5M crash test

 

 

Link to comment
Share on other sites

Har ikke hatt noen problem med min Wildcat,så det kan jo hende din var ett mandagseksemplar. Min er i 4,5 mm og Mk1.  Matadoren er også i 4,5, men tunet for slugs på 15,5 gr og 870 f/sec. Det er "langholdsbørsa" mi. Ut til 100 m på vindstille dager.  Har sett filmene til Ed. Min har trestokk så om den tåler testen,vet jeg ikke😄

Link to comment
Share on other sites

Ja jeg var sikkert bare uheldig med min børse.

Leshiy har gått ca 3000 skudd siden tidlig i sommer, ingen problemer så langt. Har montert en Huma regulator for å få plass til litt mer luft i sylinderen.

 

En bekjent hadde en Steyr Pro X, han slet med ujevn hastighet og i løpet av en måneds tid sluttet børsa å veksle automatisk. Dette er ca 6 måneder side så det er godt mulig Steyr har fått orden på dette nå.  

Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg kjenner til det tilfellet med Steyr'n. Men det tror jeg var skikkelig uflaks, min erfaring med Steyr tilsier i hvert fall at de vanligvis er veldig driftsikre. 

 

Uansett så står det nok mest mellom en R5M og en Red Wolf/Wolverine. Og etter å ha sett igjennom resultatene fra EBR 2019 så ser det ut som en Crown eller en Impact også kan være aktuelt.

Link to comment
Share on other sites

Vi er en liten vennegjeng som nå i en ti-års tid har brukt luftgeværer av merkene Daystate, Air Arms og FX. Erfaringer: Daystate og Air Arms virker som mer solide, utprøvde og minst like presise som FX. Presisjon har blitt iherdig testet ute og i skytetunnel.  At det er lite utvalg av luftvåpen i Norge skyldes at markedet er for lite. Jeg har solgt noen fine luftvåpen og måtte langt ned i pris for å få omsetning - på noen av de. Kanskje er ikke markedet stort nok, villig nok til å bruke nok kroner på luftvåpen?

 

Link to comment
Share on other sites

Har sett litt på Air Arms også, men de har ikke falt like godt i smak som EDGun og Daystate. Men det er kun ut i fra bilder og spesifikasjoner. Kan godt være at de faller bedre i smak hvis man kan håndtere dem litt.

 

Markedet i Norge er helt klart lite. Det er desverre litt mentaliteten hos en del at luftvåpen ikke er skikkelige saker, og stiller i samme klasse som kruttlappistoler og hjemmespikka spretterter... Men det ser ut til at luftvåpen har litt høyere status i Sverige og Danmark, så det er lov å håpe at det smitter litt over til Norge også etter hvert.

 

Mundilar har Daystate, men kan bare selge meg 4.5mm og 5.5mm, og jeg har lyst på rifle i 6.35mm. Noen som vet hvor det går an å få tak i Daystate i 6.35mm? Kral og Luchtbuks har heller ikke modellene jeg er ute etter. Og akkurat nå så heller det mest mot en Daystate Wolverine R HP Forester i 6.35mm. 🙂

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Tillater meg å låne Tråden i stedet for å begynne en ny. 

 

Finnes det en norsk nettbutikk som selger Edgun? 

Forstår at man kan handle fra en kar fra Nederland, men hvordan vil det da foregå da en 22 kaliber rifle vil kreve våpentilatelse?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jeg tror det foregår sånn at du får beskjed når våpenet ligger på nærmeste tollstasjon, og da må du reise dit med innvilget søknad for å få det med deg hjem. Og du får sikkert lov til å betale litt avgifter også. 😉

 

Jeg kunne også tenkt meg å vite litt mer spesifikt om hvordan dette foregår. Har ikke fått handla selv enda, men lysta på en Daystate eller en Edgun er fremdeles like sterk. 🙂

Edited by Helmet
Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
  • 2 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...