Jump to content

Optikk til PRS?


Wintel

Recommended Posts

Det slenger til stadighet PRS-skyttere innom min lokale skytebane, og de frister meg meg sine historier om vanskelige skytestillinger, ulike hold og alskens spennende oppgaver... Går et PRS kurs på Dombås neste måned som frister veldig...

 

Har en Sauer 200 STR med 67cm Blaser pipe i 6.5x55 som går godt, skyter greit nok med jakke og reim og har skinne til kikkert liggende, men ingen kikkert enda. Fort gjort å hive kikkert på Saueren og komme i gang - hvilken kikkert anbefales? (mil-mil og FFP er et must har jeg fått med meg...)

 

Har også en R8 med 223 Rem og 6.5x55 med alu-chassi som brukes til koseskyting på banen og posteringsjakt. Denne har en super toppmontert to-fot (Fortmeier), SAP Positional Rifle Sling fra Langhold.no og jakt-opptikk fra Zeiss med ASV+ som duger ut til 400m.

 

Hva anbefales?

Trenger nok langholdoptikk - hva et "godt nok"? Gjerne brukt og helst under 15 000 ink montasje...

Saueren eller Blaseren? (sånn hylsemessig vil jeg foretrekker Saueren om 123 gr Scenar duger til PRS...)

 

 

Link to comment
Share on other sites

Det varierer, men utgangspunkt i 3/4x som minste og 16/18x som maks. Jeg skyter med både 3-24 o 5-40. Ikke ofte jeg zoomer inn mer enn 18 og ligger som oftest mellom 5x og 10x. Kjekt av og til med mere zoom, når blinkene er små og går i et med bakgrunn. Mil mil er ikke et must, men det vil gjøre det enklere for deg når tiden er knapp og det eneste du vet er størrelse på målet. Der igjen er FFP et fordel, men trådkorset blir smått, veldig smått, på minst forstørrelse. Utvendige tårn, med nok justering som får deg ut til 800ish om du skyter PRS og lenger om du skal bedrive langhold.

March, Kahles,S&B, IOR, Vortex er trygge og tilgjengelige valg (nå får jeg sikkert masse tyn) men du har også overaskende bra og billig optikk fra Delta og Athlon.

 

Børse, av de du har, ingen tvil Sauer 200

Edited by glockss
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Skyter endel PRS og da er det ofte mer enn 5 skudd i de forskjellige øvelsene. Da tenker jeg R8 sin magasinløsning fort blir dyr eller tidkrevende.STR200 er det veldig mange som bruker til denne sporten, så det blir ikke feil.

Når det gjelder kikkert når du mye bra med budsjettet ditt. Det skulle holde til f.eks en brukt Kahles K624i som også er fin til jakt. Så er ny Vortex Pst-2 innafor på pris. Der finnes grupper på facebook der mye fint brukt selges. F.eks "langholdsutstyr" eller "kikkertsikte og optikk kjøp og slag"

 

Link to comment
Share on other sites

Beste PRS-kikkert nærmest 15000 er utvilsomt Delta Stryker 4.5-30x56.

Billigversjonen kan være en Athlon Talos eller en Vortex Diamondback.

Eller du kan prute på denne https://www.finn.no/158259649 (ja den er min)

 

Dobler du prisen får du en SuB med litt mer synsfelt, men jeg tror ikke den et stort skarpere (ja jeg har begge, alle, flere... ;) )

R8en er så nær ubrukelig til PRS slik det skytes i dag som man kan komme omtrent - ikke det, du kan nok skyte anstendig, men magasinet blir et tungt handikap. 223 er også «håpløst» på mange stevner om du ikke er ekstremt god på vindbedømming. Andre stevner med kortere hold kan 223 være helt ideelt.

Saueren er jo nesten perfekt til PRS, ideell til raske ladegrep og magasinbytter, stor tung og stødig. 

 

K

Edited by M67
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg må dessverre fraråde Delta Stryker 4,5-30x56 Snakker nå om versjon 1. Jeg har en som kun fungerer som bokstøtte etter at det dårlige konstruerte tårn-lokket ga seg. Det er tilsynelatende laget i støp aluminium og har slik tusenspor som tåler minimalt. Mitt og en kompis sitt har vært slarkete fra det var nytt. Mitt løsnet til slutt, og da fikk jeg beskjed fra importør at dette ikke var en garantisak. Jeg fikk likevel kjøpe et nytt(sick) men det var akkurat like dårlig, og så brukt ut. 

Nå finnes de ikke å få tak i og jeg tror jeg venter på at fabrikken skal lage et nytt. 

Versjon 2 av denne kikkerten har med god grunn fått oppgradert tårnet, men jeg hadde i verden turt å kjøpe dette merket igjen, fra en produsent som ikke tar kundene mer på alvor enn dette. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Min erfaring med Delta er kort men god. Jeg har ikke stresstestet tårnlokket men det virker solid, på Gen 2.

Delta er vel et polsk firma, og kikkerten er laget av Light Optics i Japan som så mye annet, kvaliteten er vel som det meste derfra - ca det du betaler for.

Som @glockss sier er den meget skarp - kulehull på 1000m-skarp, de de har ofret er til dels synsfelt, men greit nok til 18k. De 30x er kjekke på DFS 15-skiver på 200m, og enda har jeg vel ikke brukt den under 10. En ulempe er justering av zerostop, er du over 50 kreves briller og lupe, godt lys og selvsagt mikro-unbrako. Fordelen over Vortex og SuB er jo st du skjønner hva du gjør og slipper å bare håpe det beste...

Erfaringen med forhandleren @Kurtz er mye lenger, og utelukkende god.

En av de mest seriøse og engasjerte vi har, og som er tungt inne i PRS som skytter og arrangør - skyter du PRS så møter du han, og kan fortelle hva du mener...

 

K

 

Edited by M67
  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
På 22.9.2019 den 20.12, pererik skrev:

Jeg må dessverre fraråde Delta Stryker 4,5-30x56 Snakker nå om versjon 1. Jeg har en som kun fungerer som bokstøtte etter at det dårlige konstruerte tårn-lokket ga seg. Det er tilsynelatende laget i støp aluminium og har slik tusenspor som tåler minimalt. Mitt og en kompis sitt har vært slarkete fra det var nytt. Mitt løsnet til slutt, og da fikk jeg beskjed fra importør at dette ikke var en garantisak. Jeg fikk likevel kjøpe et nytt(sick) men det var akkurat like dårlig, og så brukt ut. 

Nå finnes de ikke å få tak i og jeg tror jeg venter på at fabrikken skal lage et nytt. 

Versjon 2 av denne kikkerten har med god grunn fått oppgradert tårnet, men jeg hadde i verden turt å kjøpe dette merket igjen, fra en produsent som ikke tar kundene mer på alvor enn dette. 

 

Nå er det vel dessverre flere som sitter med den erfaringen av kundeservice når det kommer til ting som opplagt burde være garantisaker. Nei da må det være bedre og handle fra en litt mere "seriøs" forhandler og heller også blø noen kroner ekstra då noe som er bedre. Man kan enkelt si det slik. Delta stryker er IKKE bygd for klimaet som er her nord. Når du nærmest må bruke tang for og justerte paralakse på vinteren så er den ihverfall strøket ut av min liste... Bare mine tanker..

Link to comment
Share on other sites

30 minutter siden, Crankshop skrev:

 

Nå er det vel dessverre flere som sitter med den erfaringen av kundeservice når det kommer til ting som opplagt burde være garantisaker. Nei da må det være bedre og handle fra en litt mere "seriøs" forhandler og heller også blø noen kroner ekstra då noe som er bedre. Man kan enkelt si det slik. Delta stryker er IKKE bygd for klimaet som er her nord. Når du nærmest må bruke tang for og justerte paralakse på vinteren så er den ihverfall strøket ut av min liste... Bare mine tanker..

Nå har jeg forresten fått nytt tårn til min. Skytterlinken ga ikke opp å presse på produsenten, og jeg ble til slutt hjelpen.  Vet ikke om de hadde på lager hos fabrikken, eller produserte kun til meg, men jeg er fornøyd nå. Jeg står fortsatt på at dette er for spinkelt laget for litt hard PRS bruk, så jeg vil ikke anbefale Gen.1 til sånt bruk, men ser den nye versjonen ser mye bedre ut mtp tårnene så de har jo tatt lærdom. Jeg vet ikke om de justering av paralakse har blitt bedre .Dette var jo ikke akkurat en "lavpriskikkert" men heller en mellomklasse-kikkert, så hadde forventet mer, men mulig jeg må revurdere mine tanker om hva man får i mellomklassen.

Jeg har gått over til Vortex Razor Gen.2. i mellomtiden. Den har ikke så klart glass som Deltaen, men jeg stoler på at den tåler mitt bruk. Ikke rare prisforskjellen heller.

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Jeg har gått over til Vortex Razor Gen.2. i mellomtiden. Den har ikke så klart glass som Deltaen,

Her er vi iallefall enige.

Jeg har aldri klart å ødelegge en kikkert (uten å demontere den... ;) ) så jeg satser på at Deltaen er solid nok. Jeg gikk for skarpt bilde, og solgte den siste Vortexen min. Jeg har allerede lyst på en ny - kanskje en 3-18. Egentlig vil jeg ha en SuB 5-20 til, men det var de pengene da...

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, M67 skrev:

Her er vi iallefall enige.

Jeg har aldri klart å ødelegge en kikkert (uten å demontere den... ;) ) så jeg satser på at Deltaen er solid nok. Jeg gikk for skarpt bilde, og solgte den siste Vortexen min. Jeg har allerede lyst på en ny - kanskje en 3-18. Egentlig vil jeg ha en SuB 5-20 til, men det var de pengene da...

 

 

K

SuB 5-20 😍😍😍

Vortexen er bygd som en tanks. så juling tåler den ihvertfall @pererik! Fornøyd med min til sitt bruk. Men den har startet og kødde med okular/paralakse. blir liksom aldri bra. Så må få sendt den inn..

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
På 24.10.2019 den 18.22, Crankshop skrev:

SuB 5-20 😍😍😍

Vortexen er bygd som en tanks. så juling tåler den ihvertfall @pererik! Fornøyd med min til sitt bruk. Men den har startet og kødde med okular/paralakse. blir liksom aldri bra. Så må få sendt den inn..

Tanks å tanks fru blom. Nå kjøpte jeg den riktignok ferdig sundskrudd fra en gjøk på facebook, men den tappen fra tårnet er altfor tynn, i en altfor rom hylse, skru opp en mil så skal det ikke rare greia til for at den knekker. Men at det går sund av seg selv, sikkert ikke. Vortex har hvertfall den beste garantien du får. Kjøper du enda gjennom jaktfall å ikke xxl er du garantert å få hjelp. 

IMG_20190528_184500.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...