Jump to content

30-06, men hvilken skal jeg velge?


Bäke

Recommended Posts

Politiet har gitt meg lov til å legge en rifle i kaliber 30-06 Springfield til jaktgarderoben.

 

Hva slags jakt det blir er noe ubestemt, jeg er ikke helt i gang ennå , men jeg liker også godt å drive skytetrening på banen, så våpenet kommer til å bli brukt året rundt.

 

Jeg har budsjett til f.eks. en Sako 85 eller Mauser  M12 og dertil brukelig optik. Men jeg ser jo at det finnes rimeligere alternativer som Ruger Hawkeye. Får jeg mye igjen for å legge ut for en  av de to ovennevnte merkene istedet for å kjøpe Ruger?

Edited by Bäke
Skrivefeil
Link to comment
Share on other sites

Nå er det slik at brukte våpen i .30-06 nesten gies bort mot henting på finn. Du kan velte deg i snasne, pent brukte rifler.

 

Når det gjelder de nevnte:

-Sako 85 har et frynsete rykte hva angår utkast. Hylsa har en tendens til å sprette opp i kikkerten, for så å sprette tilbake inn utkasteråpningen. Kanskje fikset?

 

-Mauser M12 er vrien å skifte pipe på, må angivelig sendes til fabrikk

 

S&L lager fine, presise og hyggelige rifler. En brukt m97dl burde være innenfor budsjett- du finner fort en med en ekstra pipe også.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

26 minutter siden, Torf skrev:

Gsport er under avvikling og i butikken i Storgata i Oslo har de en ny Blaser R8 Professional i 30-06 til 20000.-. Det er et røverkjøp.

De har også gammel modell Tikka T3 til 7500.-.

Hvor lurt er det å kjøpe våpen der? Jeg kikket på Gsports  websider. Det ser mest ut som en klesbutikk.

Edited by Bäke
Link to comment
Share on other sites

På 22.9.2019 den 21.59, Torf skrev:

Gsport er under avvikling og i butikken i Storgata i Oslo har de en ny Blaser R8 Professional i 30-06 til 20000.-. Det er et røverkjøp.

De har også gammel modell Tikka T3 til 7500.-.

 

Eg og svogeren min kjøpte hver sin blaser R8 succsess hos gmax for 26.000kr, og angrer ikkje! Var også ein blaser r8 pro til 20.000kr denne forsvant også relativt fort!

 

naboen fikk tikka t3 for 5.000kr hos gsport

 

om du vil ha Blaser er dette ein fin mulighet å skaffe seg ein billig👍

Link to comment
Share on other sites

Drive med hjemmelading også? 30-06 er et takknemlig kaliber å lade selv, kan bruke et stort sprang av krutttyper og det finnes jo et hav av kuler. Har aldri kjøpt en eneste hylse i 30-06. Plukker engangsbrukte normahylser etter elgskyting på banen. topp!

Link to comment
Share on other sites

17 minutter siden, Hirgon skrev:

Drive med hjemmelading også? 30-06 er et takknemlig kaliber å lade selv, kan bruke et stort sprang av krutttyper og det finnes jo et hav av kuler. Har aldri kjøpt en eneste hylse i 30-06. Plukker engangsbrukte normahylser etter elgskyting på banen. topp!

Jeg lader .308 så jeg kommer nok til å lade 30-06 også. Bør kanskje se etter hylser allerede

Link to comment
Share on other sites

Jeg heller nå mot en Sauer 101. Forhandleren vil sette på en Picatinny-skinne, og jeg tenker jeg kan kjøpe et brukt kikkertsikte av kvalitetsmerke i 1-6x42. Ser dette ut som en god plan?

Saueren finnes både med og uten åpne sikter. Er åpne sikter kjekt å ha?

Link to comment
Share on other sites

34 minutter siden, Bäke skrev:

Saueren finnes både med og uten åpne sikter. Er åpne sikter kjekt å ha?

Tja, hvis du har unge, friske øyne og en hurtigmontasje som tillater deg å ta kikkertsikte av og på etter behov, så kanskje....

Men jeg tror ikke jeg ville ikke brydd meg med det, og særlig ikke hvis du velger et kikkertsikte med minste førstørrelse 1x.

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

47 minutter siden, Bäke skrev:

Jeg heller nå mot en Sauer 101. Forhandleren vil sette på en Picatinny-skinne, og jeg tenker jeg kan kjøpe et brukt kikkertsikte av kvalitetsmerke i 1-6x42. Ser dette ut som en god plan?

Saueren finnes både med og uten åpne sikter. Er åpne sikter kjekt å ha?

Ser ut som en god plan😎 Kjøp noe brukt kvalitets optikk,da får du mye sikte for pengene. Kjøpte selv to stk brukte schmidt & bender 1,5-6x42,kjempe gode sikter til god pris.Åpne sikter er fine å se på,men veldig lite sannsynlig att de kommer til å bli bruktHar sjøl Sauer 202 ,denne kom også med åpne sikter.Skrudde de av,og har aldri savnet de..

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Bäke skrev:

Jeg heller nå mot en Sauer 101.

 

Den med justerbar kolbe? Har prøveskutt en del våpen (vært bevilgningshaver/jobba i våpenbutikker i 12 år) og den er nok det våpenet jeg har skutt best med. God balanse, god rett stokk og muligens det beste jeg har kjent av avtrekk av "fabrikkvåpen". Ville ha droppa åpne sikter. Om du skal ha bare en kikkert ville jeg ha gått for hexalock-montasjene til Sauer, de er veldig smidige og pene, om enn noe pyton å justere inngrep på... 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke lett å bestemme seg. Har begynt å snuse på Schulz Larsen, nærmere bestemt denne pakken:  https://www.jaktogfriluft.no/schultz-larsen-classic-dl-synt-pakke-m-leupolddemper-

Det er et systemvåpen. Man kan lett bytte løp til et annet kaliber.  Tenkte det kan være greit selvom det for øyeblikket ikke er behov for flere kalibre.

Er det noe som taler imot sånne systemvåpen?

Link to comment
Share on other sites

@Bäke

Det som taler mot systemvåpen er at en har mulighet til å bytte kaliber selv. En kan kjøpe og bytte kaliber i en Schultz & Larsen fra 22-250 til 416 Tyler. Det gjelder bare å bytte sluttstykke med Magnum patroner. Jeg har selv en Schultz & Larsen rifle, med 3 piper til fra 6,5x55 til 358 Norma Magnum. Samt at jeg har en Schultz & larsen rifle til som kommer i posten til uken i 9,3x62. Det er lett for at en handler flere løp til låskassen, så summen er at dersom en ikke trenger alle kalibrene kan en jo også kjøpe en Mauser til en brøkdel av prisen. Imidlertid kommer jeg aldri til å kvitte meg med Schultz & Larsen riflene, de er kanonbra våpen med en glimrende presisjon, sukk. Spøk til side. Låskassen er kanonbra, sluttstykkegangen er som Krag, og presisjonen er velkjent

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan se et par gode argumenter for systemvåpen. Det ene er at det er begrensning på antall jaktvåpen en får everve. Det det andre er om en skal jakte i utlandet på vidt forskjellige vilt på samme reise og det er behov for vidt forskjellige patroner til jakta.

Link to comment
Share on other sites

Nå er det vel ikke slik at du MÅ ha flere piper bare fordi du har valgt et systemvåpen? Jeg tenker at hvis du virkelig får godfølelsen av å håndtere rifla (jeg er litt opphengt i avtrekket og justérbar kolbekam) så kjøper du den. Det skjedde med meg da jeg klådde litt på en Sauer 404 i våres. I tillegg til .30-06-pipa vil jeg nok kjøpe en .243W eller 9,3x62-pipe senere.

Pakken fra J&F ser bra ut, men de har valgt en kikkert i den rimeligere klassen for å få ned pakkeprisen (på samme måte som andre forhandlere av riflepakker). Når det er sagt, ikke et vondt ord om Leopold, men personlig ville jeg heller valgt en "SwaZeiLei" med større zoom-område (4 el. 6x) som også har bedre skumringsegenskaper med 50 mm objektiv.

Du skriver innledningsvis at du ikke er helt bestemt på hva slags jakt du skal bruke våpenet til. Da tenker jeg at Schultz & Larsen-pakken er et meget godt valg til all mulig jakt i dagslys. Skal du jakte hjort, rådyr (og kanskje rev) i skumring eller mørke trenger du en premium kikkert. Men for all del, du kan jo bytte ut Leopolden siden. De er lette å selge brukt.  

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

10 timer siden, Bäke skrev:

Er det noe som taler imot sånne systemvåpen?

 

Det eneste måtte være at disse våpna er i "middelklassen" prismessig. Hvis man f.eks. vil ha et våpen i 223, et i 308 W, og et i 9,3 eller grøvere, kan man faktisk kjøpe 3 stk av akseptabel kvalitet for det et systemvåpen med ekstra piper (hvertfall Blaser) koster.

 

Men hvis man i det hele tatt vurderer mer enn et kaliber, eller rifletype (vekt-utforming), er den særnorske praktiseringa av "garderobe"-reglene et kjempeargument for systemvåpen. "Vil ha"-lysten stanger fort i Tante Blå sine grenser for kjøpelyst. Skulle jeg begynt som jaktvåpenkjøper i dag, ville jeg ikke vært i tvil.

Edited by Jegermeistern
Link to comment
Share on other sites

4 minutter siden, AsgeirK skrev:

Vx-r funker da i massevis, -

 

VX-R kjenner jeg ikke til, men jeg har en VX-II 3-9x40 på et av våpna mine. Jeg skulle egentlig skiftet den ut, og har både Leitz og Zeiss-sikter liggende, men Leupolden funker så godt at det ikke er bryet verdt (dette er ikke et våpen jeg bruker til skumrings- og nattjakt, da.).

Edited by Jegermeistern
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Trist eller ikke trist. Jeg har 5 systemvåpen. og har jaktet med de i alle konfigurasjoner. Testet og prøvd, skutt inn og skutt opp, lett etter papirlapper med vitnemål om oppskyting på.

I år har jeg hatt det travelt, vært småskadet og ikke hatt inspirasjon til masse innskyting og testing, så da har jeg brukt ei rifle som har pipa solid skrudd i låskassa, og som har samme kaliber, patron, kikkert, og innskyting som i fjor og året før...

"Systemvåpnene" forresten, er jo klare til bruk de også - men man skal jo ta skyteprøven med alt også - i år foretrakk jeg å trene istf. å skyte inn og opp en haug ganger.

 

"Beware the man with one rifle" ;)

 

Du får en del mer kvalitetsfølelse, og sikker noen flere lodd i presisjonslotteriet med en M12 enn med en Hawkeye vil jeg tro. 

 

K

Link to comment
Share on other sites

På 22.9.2019 den 19.33, spindrift skrev:

.......

 

Når det gjelder de nevnte:

-Sako 85 har et frynsete rykte hva angår utkast. Hylsa har en tendens til å sprette opp i kikkerten, for så å sprette tilbake inn utkasteråpningen......

Dette er nok størst problem hos dei som ikkje har ein Sako 85.

Om ein beveger sluttstykket bak i sloooow motion så kan dette iblandt skje men då har ein sannsynligvis også masser av tid til å plukke den ut. 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, Jegermeistern skrev:

 

."Vil ha"-lysten stanger fort i Tante Blå sine grenser for kjøpelyst. Skulle jeg begynt som jaktvåpenkjøper i dag, ville jeg ikke vært i tvil.

Jeg kjenner forresten at jeg kan komme til å få lyst på en 6,5 mm også

Link to comment
Share on other sites

25 minutter siden, vavlo skrev:

 

Jeg vil nok i utgangspunktet fortrekke ett sett kombinasjonsnøkler fremfor skiftenøkkel.

Er det relevant å sammenligne skiftenøkler med systemvåpen? 

Uansett dreier det seg nå om 30-06. Hvis jeg senere må ha et annet kaliber, kan jeg da vurdere om det blir et nytt løp eller en helt ny rifle. Jeg lurte på om det er noen hake ved systemvåpen sammenlignet med "normale" . (Jeg antar man betaler litt ekstra for "system", men jeg har lest mye godt om Schulz Larsen)

 

Link to comment
Share on other sites

Med tanke på «system» hadde jeg sett etter en ny eller brukt Sauer 202. Da kan du fritt bytte til billige Sauer STR piper i 6,5 eller 308, sette i et STR 22lr sett og trene innendørs, eller kjøpe billige S&L piper i mange forskjellige kaliber som passer. 

Det er synd 404 ikke kjører samme pipe innfesting eller så hadde den vært et opplagt valg. 

Men jeg tenker at et slik valg fordrer at man har tenkt å skye mye, hvis ikke er det antagelig helt unødvendig.

Link to comment
Share on other sites

På 22.9.2019 den 19.33, spindrift skrev:

Nå er det slik at brukte våpen i .30-06 nesten gies bort mot henting på finn. Du kan velte deg i snasne, pent brukte rifler.

 

Når det gjelder de nevnte:

-Sako 85 har et frynsete rykte hva angår utkast. Hylsa har en tendens til å sprette opp i kikkerten, for så å sprette tilbake inn utkasteråpningen. Kanskje fikset?

 

-Mauser M12 er vrien å skifte pipe på, må angivelig sendes til fabrikk

 

S&L lager fine, presise og hyggelige rifler. En brukt m97dl burde være innenfor budsjett- du finner fort en med en ekstra pipe også.

Vi har 3 sako 85 i huset, en grizzly 30.06, en blackbear 9,3x62 og en hunter laminat i 30.06, ingen av dem kaster hylsene i kikkerten, alle med xtra lo ringer og baser.. 

Grizzly er en flott rifle med trestokk og åpne sikter,men jeg måtte ta dem bort på den når jeg skulle ha x56 sikte.. blackbear har den fineste balansen jeg har vært borti.. 😊

LRM_EXPORT_430059205763615_20191003_144612156.jpeg

Link to comment
Share on other sites

7 timer siden, Bäke skrev:

Er det relevant å sammenligne skiftenøkler med systemvåpen? 

Spissformulert, men mener analogien har et snev av relevans. Om man ønsker forskjellige rifler, kamret for vidt forskjellige patroner, med forskjellige egenskaper til forskjellige formål, kan nok det være lettere å oppnå om man ikke er bundet til et våpen som er laget, også for å fungere med de groveste patronene.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hyggelig å høre at Sako 85 fungerer for dere, min uttalelse var basert på en test i Vapentidningen (tror jeg det var)- ikke dermed sagt at det er riktig.

 

Det fine med systemvåpen, er at det er lett å skifte utskutte piper, eller ha litt ulike kalibre å leke seg med. Eller en lang/tung pipe til blinkskyting, og en kort/lett til jakt. 

 

Det dumme med systemvåpen, er at du kan oppleve at «feil» pipe sitter i våpenet. 

 

Jeg har mye moro med systemriflene mine. Men jeg har også en .308, med minimalt med bevegelige deler, som alltid er innskutt med en allround jaktpatron. Og det er veldig deilig, faktisk.

Jeg synes 6,5x55 og .30-06 er en fin kombo. Det blir litt smak og behag.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hei igjen

Det med systemrifler og konsekvenser av lett pipeskifte kan gjøre at fokuset flyttes fra jakten til systemvåpenet. På den måten blir verktøyet det en legger mest arbeidet ned i, og ikke utøvelsen av jakten. Arbeidet blir ikke trening med riflen i like stor grad, men innskyting, testing, oppskyting, med en del forskjellige kaliber til sitt bruk. Joda, gøy er det, men for meg som lett faller for fristeler på grunn av våpeninteresse. Kan det flytte fokuset vekk fra jakten. Dyret dør av en godt plassert jaktkule av god kvalitet, i adekvat kaliber. Så skytetrening i jaktmessige stillinger samt avtrekstrening er kanskje mer lønnsomt. Det å bruke masse tid ute i terrenget for å utrede oppholdsplasser, trekkruter. Trene smygjakt er jo også en hobby, som kan gi resultater.

De riflene jeg har er systemrifler alle sammen, så winchesteren i 375 H&H, samt Rugerriflene i 308 og 358 Norma Magnum er solgt. Så jeg kan vel ikke si at jeg ikke liker systemrifler, men jeg har lagt ned mye penger i våpenskapet og laderommet på grunn av de. Skal du bare ha et par rifler i kaliber 223R og 3006 å jakte/skyte med, trenger du strengt tatt ikke systemrifler. Imidlertid er jeg glad for at det ikke finnes systembiler i samme grad. Jeg hadde fort sluppet opp for lagerplass😀

 

Edited by svehella
Link to comment
Share on other sites

15 minutter siden, svehella skrev:


Skal du bare ha et par rifler i kaliber 223R og 3006 å jakte/skyte med, trenger du strengt tatt ikke systemrifler. Imidlertid er jeg glad for at det ikke finnes systembiler i samme grad. Jeg hadde fort sluppet opp for lagerplass😀

 

Nei jeg trenger nok ikke en systemrifle, men den SL pakken jeg linket til er interessant uansett. Den er innenfor budsjett, og jeg leser mye godt om våpnet. Kikkerten får også ok omtale.

Jeg overveier fremdeles, men jeg har ikke lest noe her på forumet som tilsier at systemvåpen har svakheter eller ulemper av teknisk eller bruksmessig art som bør få meg fra å velge denne pakken.Vi får se ....

 

Link to comment
Share on other sites

15 timer siden, plugg69 skrev:

Vi har 3 sako 85 i huset, en grizzly 30.06, en blackbear 9,3x62 og en hunter laminat i 30.06, ingen av dem kaster hylsene i kikkerten, alle med xtra lo ringer og baser.. 

Det er vel antagelig et større problem for små og lette hylser. Jeg har mye trøbbel i 223.

Sako er litt "elsk og hat"! Jeg gjør begge deler, men har bestemt meg for at jeg aldri skal kjøpe flere. Nå er det på en måte nok irritasjon som er lagt ned i de tre jeg har hatt. Men det er uansett fint og høre at noen får de til å virke tilfredstillende.

 

12 timer siden, svehella skrev:

Det med systemrifler og konsekvenser av lett pipeskifte kan gjøre at fokuset flyttes fra jakten til systemvåpenet. På den måten blir verktøyet det en legger mest arbeidet ned i, og ikke utøvelsen av jakten.

Der er jeg helt uenig. For å trene med de/det våpenet du har må du skyte mye. Da må man også bytte piper, for de blir utskutt. Jeg kan dreie så jeg er i stand til å gjøre noe selv, men det kan de færreste. Det betyr en tur innom børsemaker og en tid uten våpenet, og du kan ta deg faen på at det er midt i jakta. Med systemvåpen løser du dette problemet helt selv.

 

En annen ting er å kunne skyte ubegrenset med akkurat den rifla du skal jakte med, og da er et 22lr kit helt uvurderlig. Da er du i stand til å skyte tusenvis av skudd uten å bli ruinert, og kan til og med ofte gjøre det innedørs om været er en utfordring. Setter du på en lyddemper kan du også gjøre dette helt lydløst om behovet skulle melde seg. Som f.eks på en søndag, bak huset på egen eiendom, eller hva vet jeg?

 

Og det er ikke det samme og dra frem CZ'en med sinsykt dårlig avtrekk, melkehvite kikkertglass, feil vekt og balanse...🙄 Man orker bare ikke trene slik 😪

 

Jeg er Sauer 200 STR tilhenger, men skjønner at ikke alle vil ha en slik rifle til jakt da den er litt for spesielt interreserte og for folk som tilpasser/bygger den selv. Men en 202 kan bruke løp og 22lr kit fra 200 STR og det betyr ekstremt gode deler til veldig lite penger.

Her er f.eks en 202 med 22lr. STR kit;

http://bulletin.accurateshooter.com/tag/j-p-sauer/

 

Når man synes at det blir plagsomt og bare ha en rifle så kjøper man flere like, og da kan man sette de permanent opp med det man har lyst å skyte med, og la de være sånn. Verre er det egentlig ikke,... eller....?9_9

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har 2 låsekasser av type S&L classic DL. Den ene med picatinny montert, den andre har vanlige baser.

En jaktfeltstokk (KKC)

2 jaktstokker, hvorav den ene er lakkert i sort/grå ruglete utførelse (vanntett) mens den andre er original med olja valnøtt.

 

Jeg har 2 løp i 6,5 og ett i 9,3x62

Det ene løpet i 6,5 er 50 cm mens det andre er 65cm

 

Når jakta nærmer seg, så setter jeg opp en låsekasse med det korte 6,5 løpet og originalstokk i olja valnøtt

Den andre låsekassa m/picatinnyskinna får 9,3 løpet og den lakkerte stokken

 

På 6,5 oppsettet står en zeiss 2,5-10x50. Denne forblir slik gjennom hele sesongen.

 

På 9,3 oppsettet varierer jeg optikken mellom en lyssterk zeiss , en vortex 1-6 x 24  og en aimpoint compC3  for drevjakt. 

 

Utenfor jaktsesong, så blir det lange 6,5-løpet montert, sammen med KKC stokk og en vortex 6-24x50 med utvendige tårn

 

Hadde skapet fullt av rifler før i tida, men etter jeg gikk over til systemvåpen solgte jeg alt med "fast" løp.

 

Nå forholder jeg meg til den samme rifla, samme avtrekk osv, med kun variasjon mellom 2 stokktyper/optikk.

Jeg er ikke i tvil, jeg blir en bedre skytter av å skyte med det samme våpenet året igjennom istedet for å ha ørten rifler jeg bare skyter litt med og egentlig ikke "kjenner"

 

Har hatt løp i både 22-250 og div 30 kaliber, men har falt ned på 2 kaliber som dekker det meste, pluss et ekstra løp i 6,5 for baneskyting.

 

Det hører med til historien at det korte 6,5 løpet fikk status som jaktløp etter det var passert 5000 skudd. Merka at presisjonen ble dårligere, så fikk det kappa og krona på nytt.

Presisjonen her er fremdeles god nok til jakt.

 

Jeg er ikke i tvil om at et systemvåpen har mange fordeler, uansett om du ikke har behov for mer enn ei rifle nå,,,plutselig så får du et annet behov og da slipper du unna med å kun kjøpe et løp

S&L er ikke så fryyktelig dyre heller. Masse brukt på markedet fra tid til annen.

 

 

 

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

På 7.10.2019 den 13.58, Bäke skrev:

Jeg lurte på om det er noen hake ved systemvåpen sammenlignet med "normale" . (Jeg antar man betaler litt ekstra for "system", men jeg har lest mye godt om Schulz Larsen)

 

"System"-systemet gjør jo at våpnene blir litt dyrere, som du skriver. Og de ekstra skruene - klemmene - duppedittene som må til, gjør at våpnet blir noen gram tyngre (ikke mange "ultralette" våpen som er systemvåpen).

 

Men likevel, som flere skriver: Et systemvåpen er omtrent det samme, og kan brukes akkurat på samme måte, som et våpen med fast pipe. Det er derfor ingen grunn til ikke å kjøpe et systemvåpen, hvis alternativet er et tilsvarende våpen med fast pipe.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...