Jump to content

Myke Norma-hylser


Bergara-Man

Recommended Posts

Jeg har nå prøvd både Hornady og Norma hylser i min 6.5 creedmoor.

 

Måler hylsehodet, rett over utkaster-sporet (0,5-1mm inn på hylsekroppen, der hylsa er massiv helt inn til tennhettehullet).

Her:

 

image.png.caeb9be65471a08433e53dec0cabf871.png

 

På Hornady er de 11,85 mm på ny hylse (uskutt). Og de holder seg rundt 11,86 - 11,87 etter 4-5 omladinger, med ladedata under maksladninger i følge alle ladedata fra produsentene.

 

På Norma  er de 11,86 mm på ny hylse (uskutt). Men allerede etter 1 skudd er de oppe på 11,88- 11,89mm med samme ladninger som på Hornady-hylsene (og samme hastigheter).

(37,0 grains N-150 med Hornady 123 grains ELD-Match og Sierra 120 Match King, rundt 815 m/s, CCI 200LR primer). Hylsene sotet også voldsomt på flere hylser, merkelig. Samt det var litt forskjell på utvidelsen selv om de har samme kruttladning. Jeg kunne se noe middels kratring på tennhettene på noen av patronene, ikke noe kratring på noen av de andre.

 

Jeg hadde i samme testen ladet 5 patroner med 38,0 grains N-150 og samme kule, da ekspanderte hylsene på angitte sted til rundt 11,90 mm.

 

En slik stor utvidelse liker jeg ikke, det er nok i ferd med å bli skummelt. Men det er ingen øvrige overtrykkstegn (ikke flate hetter, lite kratring på hettene, og kke tungt hevarmsløft).

 

Norma vs. Hornady er litt ulike ved hylsehodet, Hornady er mer ned-dreid angående utdragersporet skrått innover hylsekroppen. Hornady er utvilsomt hardere i messingen.

 

image.png.a9e887c5faf22572437c90735f032920.png

 

Jeg vet ikke hvor mye utvidelse man kan tolerere, men 0,04 mm er nok i meste laget. Jeg lurer på om jeg skal prøve Vihtavuori N-160, som er litt mer sentbrennende.

Om det hjelper noe vet jeg ikke, kanskje trykkoppbyggingen ikke blir så rask slik at den veldig høye toppen blir noe mer flat.

 

Ellers kommer jeg bare til å bruke Hornady-hylser framover, og gløde hylsehalsen etter 4-5 omladinger.

 

Vihtavuori ladedata oppdatert her:

 

https://www.vihtavuori.com/reloading-data/rifle-reloading/?cartridge=95

 

 

 

 

Edited by 223man1
skrivefeil
Link to comment
Share on other sites

At Normahylser er relativt myke samsvarer med mine observasjoner. Iaf gir de rimelig tidlig varsel om overtrykk i form av merke i hylsebunn etter utstøterhull, sammenlignet med endel andre fabrikat. Har aldri drevet og målt hodeekspansjon, men teorien er vel at permanent ekspansjon i dette området ikke skal forekomme om ladninger er innafor.

Link to comment
Share on other sites

Utvidede hettelommer kan også komme snikende etter flere omladninger. Det er også et tegn på at en bør stoppe opp litt og tenke over ladningene på nytt. Jeg har har registrert at trykket har blitt redusert ved å gi kula lengre friflukt, særlig på 7mm.Rem.Mag. Da snakker jeg om ladninger som er innenfor fabrikkens tabell.

Link to comment
Share on other sites

9 timer siden, aresm skrev:

Samme ladning i grains gir ikkje nødvendigvis samme trykk i ulike hylserfabrikat. Skal du konkludere med noko her, må du minst måle forskjell i hylsevolum. 

 

Hei. Det har du selvfølgelig helt rett i.

 

Jeg målte dem nå med Norma 201 som er ganske finkornet.

Begge tar ca. 49,5 - 49,8 grains når det er helt opp til toppen, jeg målte flere ganger.

 

Norma tomhylse uten hette veier : 157,8 grains

Hornady tomhylse uten hette veier : 153,0 grains

 

De 5 Norma-hylsene som var ladet med 38,0 grains N-150 var konsekvent større diameter (11,90-11,91) enn de 5 som var ladet med 37,0 grains. De ligger på 11,88-11,89

 

Så jeg kaster de 5 største hylsene og markerer at 37,0 grains er OK, men ikke mer.

 

Jeg skal prøve noe annet krutt med de Norma-hylsene, Norma URP vet jeg ikke gir kratering så fort i hvert fall.

 

Skal prøve N-160 etter hvert. Ev. noe annet hvis hylsene sveller opp for mye ved hastigheter som ikke er stort over 800 m/s.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

9 timer siden, kjella skrev:

Hylsevolum bør måles med vann!

 

Ja, skal det bli veldig nøyaktig så må man nok det. Men veldig finkornet krutt (pistolkrutt) burde også gi ganske nøyaktige mål.

 

Jeg skal prøve med vann i de skutte hylsene før jeg tar ut tennhettene.

 

Burde gå an å måle vannmengden med hylsa full av vann på kruttvekta, og sammenlikne med tom (tørr) hylsevekt......

Jeg skal prøve den metoden og se om resultatene blir like med flere målinger etter hverandre, så vet jeg om det er stabilt.

Link to comment
Share on other sites

På 21.9.2019 den 8.10, 223man1 skrev:

Ellers kommer jeg bare til å bruke Hornady-hylser framover, og gløde hylsehalsen etter 4-5 omladinger.

Hva er egentlig problemet? Passer ikke Normahylsene i kammeret etter at de er skutt? Om du ikke greier å kamre patronen etter omlading har du et problem, går dette greit forstår jeg egentlig ikke problemstillingen. Så lenge hylsene går lett i kammeret- og de ikke er for lange er jo alt som det skal være. Forskjellige hylse oppfører seg forskjellige. Noen krymper mer etter avfyring, andre går mindre tilbake. Så lenge tomhylsa ikke sitter fast i kammeret- eller sprekker er det lite å frykte. Ut i fra det du skriver virker det som om det er kammeret i børsa som er litt stort. Press heller hylsene litt mindre ved omlading og skyt ivei.  

Link to comment
Share on other sites

15 timer siden, 223man1 skrev:

 

Norma tomhylse uten hette veier : 157,8 grains

Hornady tomhylse uten hette veier : 153,0 grains

 

De 5 Norma-hylsene som var ladet med 38,0 grains N-150 var konsekvent større diameter (11,90-11,91) enn de 5 som var ladet med 37,0 grains. De ligger på 11,88-11,89

 

Her er jo fasit da, Normahylsene har mindre volum og du må/bør redusere ladningen.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, asterix skrev:

Hva er egentlig problemet? Passer ikke Normahylsene i kammeret etter at de er skutt?

 

Problemet burde være innlysende, og det er at Norma-hylsene virker til å være FOR myke. De sveller opp bakerst litt vel mye (0,04-0,05mm) der de helst ikke skal svelle opp. Selv med moderat hastighet på kula, og uten andre klare overtrykkstegn.

 

Løsningen kan muligens være et annet og tregere krutt (N-160 eller Norma 204), som kanskje ikke gir en så rask og spiss trykkoppbygging, slik at ikke messingen strekkes så mye.

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Chiefen.v-2 skrev:

 

Her er jo fasit da, Normahylsene har mindre volum og du må/bør redusere ladningen.

 

Nei, vektforskjellen stemmer bra med den bakre delen på hylsa (utdragesporet) som er dreid ned mer på Hornady-hylsene.

De vil derfor være lettere enn Norma-Hylsene, men har omtrent nøyaktig samme interne volum.

Se bildene ovenfor.

Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, 223man1 skrev:

 

Problemet burde være innlysende, og det er at Norma-hylsene virker til å være FOR myke. De sveller opp bakerst litt vel mye (0,04-0,05mm) der de helst ikke skal svelle opp. Selv med moderat hastighet på kula, og uten andre klare overtrykkstegn.

Men sveller de opp så mye at du ikke får kamret de ved neste lading? Går patronen fint i kammeret lager du deg vel egentlig et problem av noe som i praksis ikke er et problem. Lad fornuftig, skyt og vær glad, å lese trykktegn ut av en ukjent hylse er bingo. Å bruke kronograf mot kjente fabrikkpatroner er et godt utgangspunkt for egne ladninger. Her er bilde av et reelt problem..: 

IMG_0416.JPG

Edited by asterix
Sriveleif..
Link to comment
Share on other sites

Se der ja, der har det gått riktig galt ja. 🎇

 

Nei, de går nok i kammeret, men denne delen helt bakerst på hylsa er jo delvis utenfor kammeret.

 

Forresten så halspresser jeg kun med Lee Collet die etter første skudd med nye hylser. Og trimmer lengde selvfølgelig.

 

Jeg ser denne fra Hodgdon, de måler rett foran ekstraktor-sporet:

(" Measurement is taken just ahead of the extractor groove on the case head )"

 

http://www.hodgdonreloading.com/reloading-education/tips-and-tricks/simple-trick-monitoring-pressure-your-rifle-reloads

 

Hvis jeg bruker denne metoden på Norma-hylsene og maks ekspansjon (den med mest ekspansjon for 308win er 0,0006" = 0,0152mm) så bør de ikke overskride 11,86 + 0,0152 = 11.8752 mm der jeg måler.

 

Og jeg er alt oppe i 11,89 - 11,90 mm på Norma-hylsene med ikke så veldig høy hastighet......

Jeg innbiller meg at N-150 er litt for kjapt krutt og at trykket stiger så raskt at man får en for høy og spiss trykk-puls. Kanskje....... Det er umulig å si i grunn, må bare teste noe tregere krutt og se.

 

Hornady-hylsene er innenfor dette målet som Hodgdon viser etter 4-5 omladinger. De er mye hardere enn Norma-hylsene, men hylsehalsen er så hard at man lett skraper av kobber på kulene når man presser de på plass. Man må bruke hylsefresen og lage litt kon der, og helst gløde hylsehalsen ofte.

 

Jeg skjønner ikke hvorfor Norma lager hylsene så myke bakerst der, det er litt for mykt materiale der virker det som.

Eller så er kammeret litt romt bakerst kanskje...... jeg måler 11,93-11,94 lengre inn på alle hylsene (der jeg finner maks diameter), på både Norma og Hornady. De er like der.

 

Jeg plukket noen Norma 308 Win hylser på skytebanen, de er også 11,93-11,94 der på samme sted.

 

Samme målingene gjør de her:

https://loaddata.com/Article/LoadDevelopment/How-to-Develop-Accurate-High-Performance-Handloads/64

 

Jeg får bruke Norma-hylsene på moderate ladninger, og Hornady eller ev. andre merker på litt hardere ladninger.

Jeg er ikke ute etter så voldsom hastighet, men en del over 815m/s burde man kunne få med 120-123 grains kuler.

 

Fra Sierra (med 24" pipe : 61cm). Jeg vet Varget er veldig lik N-140 krutt:

 

image.png.2bd806c3b0658a259f490a12278ebf65.png

 

 

Edited by 223man1
rettelse
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

En rettelse:

 

Så vidt jeg klarer å måle med et skyvelære når tomhylse sitter i kammeret, så er det 3,75 mm av hylsa som stikker ut fra bakenden av løpet (kammeret). Men jeg klarer nok ikke måle det helt nøyaktig, fordi det er litt konisk innerst mot kammeret.

Skyvelæret kommer litt på skrå.

Det er nok nærmere 4,0 mm av hylsa som stikker ut.

 

Slik:

image.png.bf75779b59eeb057e2bff9aa6d21a4b7.png

 

Når jeg måler på hylsa så er det 4,0mm inn fra bakenden av hylsa til der ekstraktor-sporet er slutt og hylsekroppen er rett.

Men det betyr at hele den rette delen er støttet av kammerveggene.

 

 

Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, asterix skrev:

Her er bilde av et reelt problem..: 

Hyseseparasjon og hylsehodeekspansjon er vel to helt forskjellige saker og har forskjellig årsak. Begge problem er reelle nok, men et hylsehode som gir seg har vel potensiale til å være av adskillig mer alvorlig karakter.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...