Jump to content

40K pistol vs. 10k pistol?


JFK

Recommended Posts

Nå spør jeg virkelig ut av ren UVITENHET, men av total nysgjerrighet;

Kan det virkelig forsvares å kjøpe en brukt 1911 pistol til 40.000,- i forhold til en brukt 1911 pistol til 10-15.000? (Ingen nevnt, ingen glemt)

Hva er det som evt. forsvarer differansen?

Vil du, med bind foran øynene og samme grep - merke forskjell? Og vil du - uten bind foran øynene - skyte 20 poeng bedre på en feltløype (siden mange av disse brukte, uansett prisklasse, markedsføres som supre for bl.a. felt)?

Takknemlig for SAKLIGE svar :)

 

 

Link to comment
Share on other sites

Prisen samsvarer ofte med kvalitet og hva som følger med av ekstra utstyr. Du finner neppe en 5000 kroners 1911 satt opp til 40 000 uten grunn. Men kvaliteten er det som oftet avgjør prisen. Materialkvalitet er og en stor forskjell, om det er frest ut av "hel ved" eller støpt av Kinesium.

En masse produsert 1911 uten justerbare sikter og middels avtrekk er heller ikke vært det samme som en custom Les Baer eller SVI som er håndtilpasset. Litt som det å kjøpe coop xtra brød og det å bake brød selv.

Edited by Campin Carl
Link to comment
Share on other sites

Ta de på 50 metern så ser du forskjellen enklest.
Ammunisjonsmessig vil en godt tilpasset med god pipe ha samskyting selv med veldig sprikende hastigheter på kule, og forskjellig kulevekt. 


Både frihånd med støtte ala PPC og i ransomresten blir forskjellen i presisjon tydelig. 

Les baer f.eks. tar forskjellig pris, avhengig av hvordan samlingen ser ut på 50 meter. 

Utover egenpresisjon er det andre faktorer som avtrekk og tilpassing av deler, finish på deler.

 

1911 er i stor grad håndarbeid, starter du med gode deler, er det utelukkende han som setter den sammen som bestemmer hvordan den vil være. Sist jeg var på shotshow stod jeg og snakket lenge med en av gutta som jobba hos les baer, han hadde masse kule behind the scenes bilder og video som ikke var offentlig, han viste alt av detaljer, her må jeg inrømme det var endel ting jeg hadde oversett/ikke tenkt på, selv om jeg nok er over middels 1911 nerd. 

Gode deler er ikke gratis. selv bare deler vil være 20k+ for en basic singelstack, så kommer mye spesialverktøy i tilegg

Du vil merke forskjellen med blind for øynene uten tvil, enkleste og egentlig "teiteste" testen er bare å riste på pistolen, du hører hvem som koster 10k, og hva som koster mere da ;)
Så kan du jo også kjenne på løpstilpassing og endel andre ting som du ikke visuelt trenger se, men kan kjenne med fingrene. 

Både les baer og SVI har flere års opplæring på nye folk, og sliter med å finne kompetente folk, de har også høyere etterspørsel, enn det de klarer produsere, mtp  at produktene koster 3-12000 USD for produktene, sier det sitt. 

Her betaler du ikke for graderingen av en trebit.. men noe faktisk mekanisk i stål. (og av og til litt tre) :p 

 

Link to comment
Share on other sites

Med unntak av fantasiprising på FINN, så får du hva du betaler for. Å det er ikke noe som er så dyrt som å kjøpe billig. Å skal du vurdere forholdet pris/kvalitet, så nytter det ikke å se på det norske markedet, du må så på et fungerende marked som i USA. Prisene i Norge steg over noen mnd med 6-8000 NOK når dansk postvesen sluttet å sende våpen til Norge. Jeg kjøpte min feinwerbau nov 2013 og Sig mai 2014, begge for kr 17.300 pr stk inkl frakt, fortolling osv.

Link to comment
Share on other sites

Samt at når det gjelder dette som f.eks høytalerkabler.

 

Noen mener man ikke hører forskjell på lampettledning og superduper-laget-av-curium-umulium til 100.000,-

 

Andre mener at det er verdt å bruke 100.000,- fordi (de mener) det er SÅ mye bedre lyd....

 

Kun man selv og ens lommebok som kan avgjøre om prisen er verdt det for en selv.

Link to comment
Share on other sites

For ett eller annet sted mellom 12 og 16000 får man en brukt STI sekstommer i 9x19.

Med noen små justeringer(avtrekk, noen ganger link, noen ganger utdrager) er en sånn mer enn nok til å vinne felt-NM.

Joda, du kan sikker kjøpe noe som er hakket vassere satt sammen, men det vil ikke gi store utslag på resultatene dine.

Link to comment
Share on other sites

Nå er det også verdt å bite seg merke i at våpenet TS omtaler neppe er ment for å daffe rundt i Crocs på lokalt feltstevne heller, men antagelig er ment for litt "høyere" nivå med de forventninger som stilles til både skytter og våpen. Skyte xx xxx skudd i året med færrest mulige feil og kuking med ladninger osv.

 

Ole

Link to comment
Share on other sites

Man betaler ekstra for en pistol som er av høyeste kvalitet som er på toleranser og ikkje masse produsert der alt er slark. Man får littegrann mer presis pistol pga alt er  tilpasset sammen. Håndarbeid og tilpassning er dyrt. For di som vil ha det lille ekstra og har stor interesse, betaler for det. Man må jo være flink til å skyte for å treffe. Virker som någen forvente att når man betaler 40k for en pistol så er det inner tier med en gang. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...