Jump to content

Øreklokker som ikke klemmer på øra


Sakoen75

Recommended Posts

Noen som har samme problem som meg og funnet løsningen på problemet?

Etter noen timer med øreklokker på begynner det mildt sagt å gjøre vondt i ørene (de som stikker ut og ikke inni hodet). Virker som om det ikke er nok plass inni klokkene. Har prøvd MSA Sordin og Peltor sporttac hunting. 

Trenger noen aktive hørselvern med mulighet for å koble til Zodiak radio.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har Peltor Protac Shooter, de har litt av samme problemet. Det er litt lite plass til øret inni klokkene.

 

Jeg har sett denne, men har aldri prøvd dem:

 

http://www.hellbergsafety.com/electronic-earmuffs/headband-active/

 

Det kan se ut som det er bedre plass inni klokka. Men jeg vet ikke mer. Det er bra dempings-data oppgitt på dem.

 

image.png.6a503559a826f14d196be2482c663032.png

 

https://www.computersalg.no/i/5650695/hellberg-secure-2h-active-horevaern?sq=hellberg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 1 year later...

Hei.

Jeg så først denne tråden, og lurer på om trådstarter fant noen løsning.

Jeg har også MSA Sordin Supreme Pro-X Led, og kjøpte med silikonputer fra første stund. Likevel får jeg veldig vondt i det ene øret etter en stunds bruk. Jeg trodde det var noe med elektronikken som strålte, men jeg tror mer på at øret er i berøring med høyttaleren.

 

Så jeg lurer på om noen vet om det finnes bredere puter å sette på, slik at avstand mellom øre og høyttaler blir større? Jeg har sendt mail til Sordin for å spørre, og søker på nettet. Finner bare forslag om å bytte til silikonputer, men det har jeg jo allerede. 

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker høreapparat etter hørselskade på grunn av mange år i støyutsatt arbeid.
For å fungere noenlunde sosialt må jeg ha høreapparatene på hele tiden / alltid når jeg er blant andre mennesker.
Paradokset kommer på skyting/jakt, da jeg må ha høreapparat for å høre, samt øreklokker for å dempe støy   :)
Etter å ha prøvd flere typer endte jeg opp med Peltor Tactical XP.

God plass til ørene inkl høreapparat, god lydkvalitet når det gjelder jaktradiotilkoblingen, meget god støydemping, men naturligvis noe vekt på grunn av størrelsen.
Jeg innser imidlertid at dette er et kompromiss jeg må leve med, og kan anbefale disse.

 Terningkast 5 +

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Fant egentlig ikke noe bedre, Peltor har noen store Tactical eller hva de heter. Bruker noen som ligner på jobb med innebygd kommunikasjon/radio og kan gå med de i tolv timer uten at ørene begynner å plages. Vurderer å kjøpe elektroniske propper

 

@seawolf kom med fasiten på hvilke klokker jeg tenkte på.

Edited by Sakoen75
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

De Hellberg aktive hørselvern jeg linket til lengre opp i tråden er gått ut av produksjon, og er erstattet av blant annet disse:

 

ProductImage29148498.jpg

 

https://www.hellbergsafety.com/products/hearing-protection/electronic/E0040-active_headband/184169

 

De oppgir bra dempings-data på dem. 

image.png.a404338cb4256300031f07596c716aa9.png

 

https://www.staypro.no/verneutstyr/horselvern/horselvern/hellberg-secure-active-horselvern-medhor-med-isseboyle-2870014

Link to comment
Share on other sites

;Ingen av de med elektronisk demping i salg på sportsbutikker osv demper nok til at de er gode nok. Til skytebanebruk, kjøp Peltor Optime III. Billig og skikkelig demping!

 

jeg har tusket til meg et Peltor med demping (og inngang for komunikasjon) ment for bruk på helikopterdekk; dette demper bedre enn Optime III; men er DIGERT og skulle en betalt for det hadde en nok tenkt seg om flere ganger..

Link to comment
Share on other sites

Det fins såvidt jeg vet ikke øreklokker i salg " i sportsbutikkene" som har elektronisk/aktiv demping. Jeg er usikker på om det er egnet til skuddsmell. Selv de (fleste) dyre proff-vernene har ikke aktiv demping.
De som er i salg har passiv demping, og mikrofon/høyttalere for ikke-skadelig lyd. 

 

Peltor har et slikt sett som heter "ProTac Shooter", som er tilnærmet likt Optime III bortsett fra elektronikken - men det demper bra, kan velges i orange og grønn, og har OK lyd. Og man har ikke problemer med for mye lyd, selv med brems, eller som RO i "bremseland".

 

K

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, M67 said:

Det fins såvidt jeg vet ikke øreklokker i salg " i sportsbutikkene" som har elektronisk/aktiv demping. Jeg er usikker på om det er egnet til skuddsmell. Selv de (fleste) dyre proff-vernene har ikke aktiv demping.
 

Jeg får vondt i magen hver gang jeg ser folk på banen med støydempende hodetelefoner... 

 

Aktiv demping er ikke egnet for skuddsmell av tre grunner; amplitude og frekvens og faseskift.

 

Støydempende hodetelefoner fungerer ved at de har en mikrofon på utsiden som plukker opp lyden i omgivelsene og spiller den samme lyden av på innsiden med 180 grader skiftet fase. Det funker fint så lenge (1) amplituden (altså lydnivået) er lav, (2) båndbredden (altså frekvensen til støyen) er begrenset, og (3) bølgelengden er stor sammenlignet med avstanden mellom mikrofon og trommehinne. 

 

Et overlyds skuddsmell bryter med alle tre; volumet er større enn det vi klarer å terse ut av små høyttalere, frekvensspekteret fra en kule over lydfarten er per def bredt og kan matematisk best beskrives med en sprang- eller Diracfunksjon, og på grunn av det brede spekteret vil faseskiftet mellom mikrofon og øre gjøre at vi ikke klarer å kansellere høye frekvenser. 

 

I beste fall kan man ha en kombinasjon som bruker både passiv demping og motstøy, men det er mest relevant for lave frekvenser og moderate volum, for eksempel i maskinrom. 

 

Jeg bruker Optime 3 og propper når jeg skyter og SporTac og propper når jeg er skyteleder, ønsker meg ProTac...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har kun brukt elektroniske klokker med gode ørepropper under, aldri alene. Jeg har også som regel slått av forsterkningen på de aktive klokkene når det skal skytes, og kun hatt på elektronikken i pausene. Spesielt når man er på en bane der det skytes på en standplass 50 meter ved siden av, og du ikke ser hva som foregår der borte, plutselig er det en som drar av med en fæl kanon uten demper og da vil en aktiv klokke redde hørselen din. Som de over skriver,det som demper best er Optime III og propper under, da har man i grunn maksimal beskyttelse.

 

Jeg har Peltor Protac Shooter, de fungerer bra og har en meget bra elektronikk-krets som kutter lyd-smeller veldig fint. Eneste ankepunktet jeg har er at ved maks forsterkning kan man få litt tendens til "feedback" eller "rundgang" slik at det blir en pipelyd som begynner å synge i klokkene. Jeg bruker dem aldri på maks forsterkning. Men de demper en del dårligere enn Peltor Optime III ja, det hører man tydelig forskjell på. De beste aktive øreklokker jeg har hatt er Peltor Protac II, men de ga jeg bort til min nevø da han skulle begynne å jakte med hagle. Jeg ba han instendig om å bruke dem i stedet for å ikke bruke hørselvern i det hele tatt. 

 

Jeg har aldri studert elektronikken i slike aktive øreklokker, men det brukes vel en klipper-krets som kutter av amplituden som går til høyttaleren, det må jo være en ekstremt hurtig reaksjon i kretsen (µs) slik at ikke amplituden klippes for sent. Muligens brukes det også et aktivt bandpassfilter etter mikrofonen som kutter vekk de laveste og høyeste frekvensene i smellen som mates til klipper-kretsen, slik at båndbredden på pulsen begrenses. Men dette er ren spekulasjon, jeg finner ikke noe kretsskjema på slike aktive øreklokker.

 

bytXZ.jpg

 

Jeg har aldri stolt helt på slike aktive klokker, og stort sett bare brukt passive digre klokker som demper maksimalt.

Edited by Bergara-Man
tillegg
Link to comment
Share on other sites

Siden de ikke bruker aktiv demping (ANR) så kan vi la være å kalle dem aktive. 
Kretsen som spiller lyd inni, eller lar vær, har i virkeligheten god tid forresten, den trenger ikke å repetere lyden før den er «kontrollert», det er bare å legge inn nok forsinkelse - og dette er elektronikk - som egentlig er så rask som designeren gidder å lage den...

 

K

Link to comment
Share on other sites

Protac Shooter er vel identisk med Protac III ser det ut som, de er helt like å se på bortsett fra fargen.

 

image.png.6bfa6e7ec8ceaf2a6c59742a33abda70.png

 

image.png.a3204f0abf56b56dee6475dedaf159ae.png

 

De har litt dårlig tetting innvendig der skumgummien ligger an mot putene, det er litt for dårlig press slik at det blir en glippe som er åpen ut mot ytterskallet. Den skumgummiplata ligger nesten løst og "flagrer" rundt inni der. Jeg klippet til en ring av skumgummi fra et slikt Peltor hygienesett, og plasserte det imellom. Det ble da mer dempemateriale som tetter ordentlig mot ytterskallet. 

 

image.png.3171611998e4ac883bc81a936ac7e279.png

 

For øvrig vil smeller også forplante seg i beinet i hodskallen og nå hørselsystemet på den måten (bone conduction). Så lyden fra utsiden vil forplante seg i hele hodet og overføres til inner-øret og sneglehuset, som er innkapslet i bein i hodeskallen.

 

image.png.c0a1e44d450eb74ad07e6ad4acccea62.png

 

Det ser ut som det er en resonans rundt 2000Hz, og at dempingen vil være maksimalt rundt 39dB i dette området, uansett hvor mye de passive hørselvernene demper. Jeg ser noen produsentene som lager hørselvern har oppgitt en frekvenskurve der man ser denne "dip'en" i dempekurven.

 

image.png.cd3d40f7ca4ed83fd628b1fa962363cd.png

 

https://safety.honeywell.com/content/dam/his/en-us/images/gated-content/lp-hearing-conservation/his_soundsource_dual_protection-brochure.pdf

 

Bilde som viser flere kombinasjoner av øreklokker og ørepropper:

 

chart-bone-conduction-limits02.png

 

https://noisyworld.org/earplugs-earmuffs-that-block-all-sound/

Edited by Bergara-Man
tillegg+skrivefeil
  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

For øvrig tok jeg bilde av innmaten på Peltor Protac Shooter:

 

image.png.d9b6eb9270810230cb6b983371c8b896.png

 

Det sitter en stereo audio codec først, med analog til digital converter. Lyden fra de to mikrofonene mates inn på denne. Deretter går signalet videre til en 32-bit ARM prosessor, der trolig kuttingen av lyden som mates til høyttalerne foretas.

 

https://www.silabs.com/documents/public/data-sheets/efm32g-datasheet.pdf

Edited by Bergara-Man
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...