Jump to content

Bytte mellom kikkerter tikka t3x


Knall og fall

Recommended Posts

1 time siden, ahumbo skrev:

Kjøp Leupold QRW eller Warne Maxima QD, langt mer solid og ingen treffpunktsending!

Nei, tikka har frest svalehalsespor i låsekassa, helt unødvendig å skru ekstra baser oppe på det.

 

10 timer siden, Knall og fall skrev:

Null treffpunkt-endring?

Null, er et svært kraftfult uttrykk. så null får du ikke, hvor bra må det være for at du er fornøyd?

 

 

Link to comment
Share on other sites

18 minutter siden, amatør skrev:

Nei, tikka har frest svalehalsespor i låsekassa,

Det er grunn nok til å montere picatinny skinne og bruke QRW ringer hvis man enkelt skal veksle mellom kikkertsikter. Jeg veksler mellom en 1-6x24 og en 3-18x50 hele tiden og det fungerer utmerket.

Link to comment
Share on other sites

Vel Amatør, skal «knall og fall» bruke QR må han jo nesten ha baser uansatt. Tikka sine Optilock ringer uten base er bra, men ikke fullt ut repeterbare ved av/påmontering. Til qrw får du solide baser som bygger like lite som qr-basene, du kan også bruke picatinny skinner i mange utførelser. Hva gjelder repeterbarhet er det vel ingen system som er 100%? For meg har likevel qrw-systemet gitt likt treffpunkt uten at det har vært nødvendig å justere. Har testet dette i mange kikkert/rifler/kaliber-kombinasjoner👍

Link to comment
Share on other sites

8 minutter siden, Knall og fall skrev:

@ahumbo fester du qrw ringene rett i dei freste spora til Tikka? eller må du ha picatinny imellom?

Du må ha Picatinnyskinne eller baser som heter «weaver style», laget for Tikka t3. Disse kommer i mange varianter. Både Leupold og Warne har de, samt mange andre. Rimelige baser som bygger lite. Velg stål, ikke aluminium. Ingenting i veien med QR som du alt har kjøpt, men får du byttet vil jeg virkelig anbefale QRW da disse oppleves som mye mer robuste. Jeg har mye erfaring med begge systemene. Felles for begge er at du får ringer i forskjellige høyder slik at du får tilpasset enhver kikkert uten for høy montering. Har ikke lest tråden «Jegermeistern» refererer til, men du får sikkert mye info og mange synspunkter der også👍

Link to comment
Share on other sites

Gamle Tikka Deluxe montasjer ligger på finn stadig vekk til noen få hundrelapper.

De går rett i sporene på låskassa og er av suveren kvalitet. Bedre enn optilock.

I gamledager brukte jeg slike på Tikka 55 skarpskytterrifler. Med de kunne jeg skyte 10cm 5 skudds samlinger på 300m når jeg vekslet mellom 2 kikkerter for hvert skudd. 

 

Disse deluxe-montasjene får man med strammemutter(som på bildet) eller i qd versjon med hendler ala Steyr SSG69 org montasje.

 

_2121300750.jpg 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

20 minutter siden, Mix skrev:

 - picatinny skinne er best, robust, enklest og mest fleksibelt.

 

Hvordan vil du argumentere for at en ekstra "duppeditt" (skinne, ekstra klakker) mellom det faste sporet og kikkerten er "enklest" og mest "robust"? I mitt hode (og i følge hr. Murphys lov) vil noe som skrues rett ned i det eksisterende sporet ha minst mulighet til å lage "krøll"?

Link to comment
Share on other sites

Sportsmatch sine ringer som låser direkte i kassa er bra greier. De er lette, robuste og har integrert rekylklakk.

Ikke noe hurtigfeste, men hvis en absolutt må bytte kikkertsikte på farta så er det bare å medbringe en passende unbrako. Denne kan monteres på børsa hvis en er redd for å glemme den.

Ang. treffpunktforandring så er min erfaring at du kommer ikke ned på samme nivå i avvik som man har spesielt på Blaser nesten uansett hva man velger. Kanskje bortsett fra noen europeiske svingmontasjer.

Så da spørs det hva man synes er akseptabelt.

Det meste funker for å jakte elg på 60m, men småvilt på 150m krever litt mer.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...