Jump to content

Skyte fra bellyboat


gribben

Recommended Posts

Man ligger nå ikke på magen i en "bellyboat". Jeg har aldri vært oppi en sånn, men de ser jo stabile nok ut. Utfordringen ved sjøfugljakt er vel helst framdriften. Når jeg jakter sjøfugl fra kajakk så padler jeg gjerne ei mil eller halvannen, og lykke til med det i en bellyboat... Posteringsjakt burde virke, og da er det vel bare et spørsmål om hvor flink man er til å skyte sittende. Og når folk får det til fra kajakk, så må det da gå knakende godt i en sånn?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en liten robåt jeg kan selge for en billig penge. 15 fot, ca 50kg, lettrodd. Rask, om du kan ro beint.. Den går for langt mindre enn en bellyboat koster i butikken jaffall. Hele familien er blitt nokså greie padlere, og det er svært vanskelig å slå en kajakk til slikt bruk, eller annen skjærgårdsutflukt, så robåten blir ca aldri brukt.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Har fiska ganske mye fra bellyboat og stabilitet er ikke noe problem. Derimot er rekkevidden ganske begrensa og det skal ganske mye til før du går opp i plan 😉

Fordelen i forhold til båt er at den enkelt kan bæres hvor som helst. Burde eks. være midt i blinken for å padle ut til skutte ender.

Link to comment
Share on other sites

57 minutes ago, M67 said:

Jeg har en liten robåt jeg kan selge for en billig penge. 15 fot, ca 50kg, lettrodd. Rask, om du kan ro beint.. Den går for langt mindre enn en bellyboat koster i butikken jaffall. Hele familien er blitt nokså greie padlere, og det er svært vanskelig å slå en kajakk til slikt bruk, eller annen skjærgårdsutflukt, så robåten blir ca aldri brukt.

 

K

 

Fant en bellyboat fra Angler.no til 649 kr, største grunnen til at jeg vurderer det til jakt. Men send meg gjerne en melding med mer info om båten og hvor du holder til så skal jeg vurdere det:) 

Kinetic Fish Hunter Bellyboat 2019 inkl. pumpe & svømmeføtter 1 649,00kr
Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, M67 said:

Jeg tar den på ei kajakktralle hjemmefra og til sjøen - 5-600m på like lang tid som det tar å gå.

Jeg fikk den greit opp og ned av taket på Audi A4en.

 

K

 

Ikke dum den der altså! Hvilke  model er dette? Hvilken pris kunne du tenkt deg for den? 

Link to comment
Share on other sites

Den kalles "Pacific Troller Gunning Dory". Fra beskrivelsen: "moderately fast rowing boat that will handle some open water. Light enough to be cartopped, Works best as a solo boat"

Med to voksne i ligger den så dypt at den blir litt treg, Uansett har den svært lite initiell stabilitet, det er det som gjør den lettrodd, men den butter veldig rett før ripa kommer i vannet. Du kan ikke sitte på ripa for å si det sånn - det er en sånn gammeldags robåt der du skjønner grunnen til regelen om at kun en skal reise seg om gangen...

Jeg har hatt den ute i temmelig grovt vær - sånn at du har ei åre nedi til rett ved åregaffelen, og dn andre i tomme lufta... Da er den temmelig våt, men nokså safe har jeg inntrykk av. En som kan ro kan ro i det meste med denne.

Bygd av 4 og 5mm "mahogny" vannfast kryssfiner trekt med glassfiber/epoxy. 8 fots årer. Malt grå fordi jeg ikke fikk den finishen jeg ønsket på mahognyen.

 

Jeg må ha et par tusen for den, ellers kan den bare ligge på takbjelkene. Det er en gøy båt som er artig å ha, selv om det er kajakkene som blir brukt mest her i huset nå.

 

K

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Alpack raft er superlett og mye bedre egnet enn bellyboat. Alpack er ikke veldig retningsstabil eller rask, men stødig også grei i sekken om man skyter fra land. Tar fire minutter å blåse opp. Selv kinavarianten er også dyr, men det er en fantastisk allsidig farkost. Funker dog ikke på sjøen i en del vind.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Packraft er fint, på fjellet. Har en alpacka denali lama og er ikke akuratt den jeg ville farta rundt med på sjøen.

 

Hvorfor ingen har nevnt en som dette skjønner jeg ikke, jeg har ufattelig mange timer på "lillebroren" til denne, på jakt etter sjøørret. Har prøvd alt jeg kan for å velte den på stranda uten hell, jeg har vært ute i 70-80cm bølger uten og velte. 

https://www.westsystem.no/p/12919/outcast-fish-cat-panther---groenn

Link to comment
Share on other sites

På 18.9.2019 den 9.44, gribben skrev:

Er det noen som har prøvd å skyte / jakte med hagle fra bellyboat? 

 

Har aldri prøvd bellyboat i det hele tatt, men kunne vært en billig måte å jakte sjøfugl. 

 

Bellybåt er morsomt, helt til den dagen det går hull på en av sidene og du henger der på skakka med vadere på og du prøver febrilsk å komme deg de 50meterne til land. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...