Jump to content

Norma Diamond Line Felt til jakt


sandbergsem

Recommended Posts

Dette har vi diskutert (ikke så mye å diskutere) mange ganger før.

 

Hullspissammunisjon til baneskyting er totalt uegnet (og antakelig ulovlig) til jakt på dyr som skal spises (mulig unntak for hodeskudd på sel? Men der fins det spesialkuler). Og til våre "tynnskinnede" (ulv, jerv, gaupe, rev) fins det bedre kuler. Å begi seg på jakt etter bjørn, isbjørn, eller moskus (hvis det skulle åpnes for det) med slik ammo er høykvalitets sjølmordsforsøk.

 

Den tidligere Hornady A-Max baneammunisjon ble beskrevet av produsenten som egnet til "medium size game". "Medium size" i USA er vel størrelsene under whitetail, så man kan kanskje krangle seg til å bruke den på rådyr, hvis man ikke er interessert i bogkjøtt.

Link to comment
Share on other sites

Ammunisjonen jeg henviser til er tiltenkt småvilt opp til rådyr størrelse. Kula er uansett for lett til å jakte storvilt med, så det er ikke aktuelt. 

 

Har lett en del på forumet uten å finne så mye om baneammunisjon til jakt, dessverre. 

 

Jeg er interessert i å få et "knall og fall" enn et dyr som raser ut og forsvinner. Vil unngå ettersøk. 

Link to comment
Share on other sites

Uten å blande meg i hverken lovtolkning eller etikk.

Jeg har skutt en haug skarv, noen gjess, og noen ærfugler med denne kula og som dodraugen sier, noen ekspan/sploderer, andre gjør ingen ting annet enn et blyanthull. Det er nok en tendens til at den ekspanderer på de korte holdene, altså når den har mye fart. Min erfaring er uansett at den som oftest går rett gjennom fugl.

Det er mulig de ekspanderer pålitelig i rådyr, det er lenger vei enn gjennom en skarv, men jeg ville ikke satset på det. 

Ei veldig god kule til slike «bli der du er»-skudd er Nosler ABLR. 6.5mm kula er 129gr.

 

K

Link to comment
Share on other sites

32 minutter siden, sandbergsem skrev:

Jeg er interessert i å få et "knall og fall" enn et dyr som raser ut og forsvinner. Vil unngå ettersøk. 

Knall og fall rådyrjakt? Test Norma Ballistik Tip :D Denne er også ofte uforskammet presis.

 

https://nettbutikk.norma.as/ammunisjon/riflepatroner-jakt/norma/norma-nosler-bst-6-5x55-120gr-7-8g-norma-hylse-m-nosler-ballistic-tip-kule-4016522-p0000001040

Edited by Mas-36
Link to comment
Share on other sites

I paragraf 16 i jaktforskriften er det påbudt å bruke "ekspanderende" ammo til jakt på bl.a. rådyr. Altså ikke "eksploderende"/"ikke-ekspanderende", etter det enkelte projektils forgodtbefinnende til enhver tid:

 

"Under jakt med rifle på rådyr, bever og gaupe eller felling av jerv og gaupe skal det brukes ammunisjon med ekspanderende prosjektil og anslagsenergien skal være minst 980 joule (100 kgm) målt på 100 meters avstand, E100 ".

 

Skal man jakte, må man kunne spandere jaktammo.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Denne diskusjonen kommer til å pågå til evig tid, det er jeg helt sikker på. Mitt spørsmål er hvorfor ønsker man å bruke slik ammo til jakt?

1 time siden, sandbergsem skrev:

Jeg er interessert i å få et "knall og fall" enn et dyr som raser ut og forsvinner. Vil unngå ettersøk. 

Da bruker du noe som er laget for formålet.

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
På 17.9.2019 den 21.55, Jegermeistern skrev:

I paragraf 16 i jaktforskriften er det påbudt å bruke "ekspanderende" ammo til jakt på bl.a. rådyr. Altså ikke "eksploderende"/"ikke-ekspanderende", etter det enkelte projektils forgodtbefinnende til enhver tid:

 

"Under jakt med rifle på rådyr, bever og gaupe eller felling av jerv og gaupe skal det brukes ammunisjon med ekspanderende prosjektil og anslagsenergien skal være minst 980 joule (100 kgm) målt på 100 meters avstand, E100 ".

 

Skal man jakte, må man kunne spandere jaktammo.

Må man så heller ikke bruge Partition Nosler, RWS TIG, TUG Hmantel og lignende, da fronten oftest splintre, og ikke ekspandere.
Mon ikke regelverket skal tolkes som en kugle, som ikke bevare sin oprindelige facon

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

En presis kule med god knall og fall effekt er Hornady ELD M.. har brukt denne kulen på både hjort..hjortedyr..rådyr.. geiter..Ulv..rev..ravn..kråke..skarv..kobbe..div ender..gås..osv.. med gode resultater.. på hjort så fungerer den fint på hold over 100 meter.. under så gir den "knall og fall" men med en "smule" blodslått" slakt.. kråker..tja det meste jeg har skutt på har ikke vært noe igjen av....kun fjær.. på gås tar jeg bare brystfilene og de er som regel hele..det finnes masser av match kuler som fungerer på vilt.. som regel gir disse kulene god "knall og fall" effekt..men egnet til matvilt..tja.. (det kommer helt ann på skudd plassering)..

Edited by Sunnmøring
Link to comment
Share on other sites

På fugl og smådyr er det greit innenfor loven å bruke kuler beregnet for skiveskyting.

Der det er krav om ekspanderende kule er det produsentens opplysninger som er avgjørende. Oppgir produsenten at kulen er ekspanderende er det greit. Oppgir produsenten at det er en matchkule er det ulovlig.

 

Det er ikke nødvendig å være så gjerrig at en bruker den billigste patronen en finner på jakt. Skal en jakte får en ha såpass respekt for viltet at en spanderer en egnet kule for å få rask avliving og at kjøttressursene blir fornuftig utnyttet og ikke ødelagt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...