Jump to content

Ammunisjon og lading kaliber 22-250.


Aanundsenb

Recommended Posts

God dag folkens.

 

Jeg er på jakt etter en fornuftig oppskrift ang valg av hylser, primere, krutt og kuler i kaliber 22-250.

 

Evt om noen har bra fabrikkammo som ikke koster en arm ønskes tips der også.

 

Jeg er på stadiet der jeg ønsker å begynne å lade selv pga litt lokal mangel på ammunisjon i kaliberet. (Begrenset med forskjellige kuletyngder blant annet)

 

Jeg har en remington model seven med riflestigning 1:14 i 22" lengde som jeg har hørt krever lette kuler for og stabilisere bra. (Jeg har testet sako gamehead i 55grs samt 2 typer remington i 55grs uten at jeg fikk noe sansen for de) 

 

Over til bruk: 

Jeg ønsker å finne 2 oppskrifter: En til bruk på fuglejakt hvor jeg ønsker å bevare mest mulig av fuglen og en hvor jeg ønsker ei god varmint kule til kråke/rev o.l. (22-250 er sikkert ikke det ideelle kaliberet i utgangspunktet men det er nå det jeg har).

 

 

Om noen føler de kan hjelpe med erfaringer rundt dette hadde jeg satt veldig pris på det.

 

Mvh Bendik

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Er i startgropa med 22-250 jeg også.

Har anskaffet Barnes TSX med tanke på fugl.

Hvor lurt det er vet jeg ikke ennå.

1/10 snurr i løpet mitt, men definitivt noe å ha i bakhodet.

 

Jeg kjøpte Lapua tomhylser i sånne blå bokser

Tenkte at det var likegreit å skaffe ordentlige hylser med en gang.

Har såvidt begynt å lade noen tester med NCC  og så langt ser det ut til at hylsene er av meget go kvalitet.

 

Krutt blir omtrent som 308win, Vith N-140 og N-150 er det jeg har blinket meg inn på.

Link to comment
Share on other sites

Jeg prøvde 45g Barnes TSX i ei 40 cm pipe med 1:14 twist foran N140. (tenkt til rådyr) Gikk veldig bra på 100m. Trodde jeg. Til jeg testa litt mer, å så litt rare avvik. Da jeg testa på 250m innså jeg at jeg ikke klarte stabilisere de. Så vær obs på det med 1:14 twist. (kobberkuler er vanskeligere å stabilisere enn bly pga. mindre materialvekt som gir lengre kuler. Om jeg har skjønt det riktig.) 

 

Med 1:10 bør det gå bra. Om kula ekspanderer i fugl eller ikke er jeg usikker på, men bare hastigheten i seg selv i en 22-250 er jeg redd kan gjøre en del skade uansett ekspansjon eller ikke. 

 

Jeg fikk dessverre ikke testa min noe særlig mer, før jeg bytta til .308 pipe. 

Link to comment
Share on other sites

Akkurat nå står 6.5x55 løpet i rifla for elgjakt så jeg har begrenset med tid til å utvikle ladinger. Regner med at det blir mere gåing og mindre postering utover elgjakta og da blir nok den betraktelig lettere Rem Seven i 308 brukt.

 

Har ikke lagt mye tankevirksomhet bak varminter-lading ennå.

Håper jeg kan få 53gr vmax til å gå bra. ( altså 1/10 snurr)

 

Tenkte å lade TSX til en passende fart for toppjakt.

Men så var det å finne ut hva som er en passende fart.

Hadde vært greit å få litt av 22-250ens flattskyteegenskaper og samtidig ikke 

eksplodere fuglen.

Prøvde å søke på forumet hær, men det som er skrevet om 22-250 spriker i alle retninger. 

 

Alle råd om fornuftig fart taes imot med takk.

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...