Jump to content

Hjemmelading til 7x57 R for å unngå endret treffpunkt


Balder1979

Recommended Posts

Hei

 

Søker råd hos noen som muligens kan ha vært borti liknende, eller iallefall har mer erfaring enn meg på dette.

 

Status: Gikk til innkjøp av en ny Merkel 96K for to år siden. Skyter jeg raske skudd med rifleløpet med denne, kryper 2. skudd opp 8-10 cm. Tar jeg meg litt tid mellom skuddene samler den veldig godt. Det er selvsagt ikke vanlig med mange raske skudd med denne, men liker bedre at det går midt i uansett.

 

Jeg skyter RWS ammom med 10,5 g kuler.

 

Jeg har tidligere ladet en del til litt forskjellige kalibere, har alt av utstyr, men har lagt det litt "på hylla".

Så var det en på skytebanen.som tipset meg om at man kunne bruke tregere krutt, i håp om å få mindre varme i pipa. Muligens også i kombinasjon med lettere kuler.

Børsa brukes til rådyrjakt, men må ha muligheten til å skyte hjort også.

 

Er det noen som har tips/ erfaring ift om hjemmelading kan gi mindre "kryp"? Om noen har, setter jeg pris på tips til både kuler, krutt og ladninger  :-)

Link to comment
Share on other sites

Kjenner ikke våpnet, men antar dette er en kombi. Helt vanlig at en får treffpunktforskjell fra første skudd, til andre og mer til tredje. Synes det var ganske stor endring, fra første til andre, hvis holdet var på 100m. Min Brno 502.2 krabber opp ca 3, 5 cm,  kl. 11 - halv 12, på andre skudd og omtrent det dobbelte på tredje. Men, det er jo et annet våpen.

 

Får ikke ladet vekk dette. Forlegg siktepunktet, så bør ikke dette være noe problem på rimelige hold.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Har selv en Merkel 96K, men i riflekaliber 5,6x52R. Det betyr mindre krutt (ladninger rundt 25 grs) og mer gods i pipa. Dette våpenet setter skudd nr. 1 og 2 nesten hull i hull, mens skudd nr. 3 krabber rundt 10 cm opp. Det samme skjedde med en kombi i samme kaliber.

Tror TS må leve med litt varmespredning. Tregere krutt vil bety høyere ladning med samme kule hvis du skal opprettholde hastigheten. Hvis du bare skal lade for rådyr ville jeg gått motsatt vei, dvs. lettere kule og raskere krutt (lavere ladning) for å se om det hjelper.

Link to comment
Share on other sites

22 timer siden, Balder1979 skrev:

Takk for svar.

Mistenkte også det var vanskelig å lade bort treffpunktendringen.

Så lenge rifleløpet er loddet til haglepipene vil du få klatring om du bruker kikkertsikte- dette greier du nok ikke å lade bort. Grunnregelen med drilling er at til tynnere løpene er- jo mer klatring vil du få når en bruker kikkertsikte.  En 8-10 cm er ikke ille, det greier du å holde om du får bruk for 2. skuddet. Rifleløpet utvider seg av varmen og hele løpsbunten bøyer seg oppover. Min egen lettvektsdrilling klatrer en 15-18 cm mellom hvert skudd med kikkertsikte. Men med åpne sikter følger jo fremsiktet med- og jeg kan godt skyte 5-10 skudd med de åpne siktene uten noen vesentlig treffpunktsendring. Om du avfyrer ett hagleløp vil du også få treffpunktsendring på rifleløpet, ned og sideveis. Drilling med loddede løp er et ettskudds presisjonsvåpen- og er herlige saker som må brukes mye. ;-) 

Edited by asterix
  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

12 timer siden, asterix skrev:

Men med åpne sikter følger jo fremsiktet med- og jeg kan godt skyte 5-10 skudd med de åpne siktene uten treffpunktsendring

Når løpsbunten bøyer seg vil treffpunktet forandre seg også med åpne sikter, kulen får retning fra den siste delen av løpet som selvfølgelig vil peke høyere når løpsbunten bøyer seg. At det blir mindre utslag enn med kikkertsikte er normalt.

Oppvarmingen av løpene er en funksjon av trykk og temperatur på forbrenningsgassene fra kruttet. Naturlig nok blir da varmeavgivningen større i første del av løpet der det er tykkest, og mindre der det er tynnere lengre fremme. Hvordan dette påvirker bøyningsradius er avhengig av hvor høy temperatur metallet får på de ulike steder i løpet, og styrken og massiviteten på hagleløpene. Latente spenninger i løpsbunten vil kunne påvirke treffpunktendring også.

Konklusjonen er at det er umulig å forutsi noe, hvert våpen er forskjellig og må testes.

Link to comment
Share on other sites

8 timer siden, Per-S skrev:

Når løpsbunten bøyer seg vil treffpunktet forandre seg også med åpne sikter....

Det har du nok rett i, men dette er som regel så lite at det har liten betydning i praksis. For min egen del, mine drillinger har hatt så dårlige åpne sikter at egenspredningen ved forskjellige siktepunkt- og synet- var/er et vesentlig større problem enn en eventuell klatring.;-) En skal ha rimelig gode skyteforhold om en skyter 5 strake 10-ere med slike sikter. Jeg burde vel skrevet uten noe vesentlig treffpunktsendring. Jeg har nå korrigert denne teksten.

 

 

Edited by asterix
Link to comment
Share on other sites

Dette har aldri vært noe problem for meg, siden kombien min har frittliggende riflepipe. Men ville det hjelpe å montere på optikken lengre framme på pipa? Et scout-kikkertsikte eller rødpunktsikt montert som dette? Utvidelsen mellom pipene er jo størst rett under der optikken tradisjonelt blir montert, og dette rødpunktsiktet er jo montert omtrent der skuren på jernsiktene er. Meeeen... hadde det vært en god idè, hadde vel noen andre hatt den idèen før meg...Aimpoint-Micro-S-1-R%C3%B8dpunktsikte-ti

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...