Jump to content

Skogsfugljakt 2019


308nm

Recommended Posts

Ble et par orrfugl . Ble mye bom. Så faktisk litt fugl men ingen kull værken orrfugl eller storfugl. Zorro fant mange fugl å hadde mange fine  stander. Burde hatt minst 7 til i sekken. Hadde på trangeste chok å de trykka veldig. Må få bytta til helga. Gjøvdal.  Åmli. Aust Agder. Jakta fra 400moh til 870moh. Så en rype ble bom. 

 

20190915_154550.jpg

20190915_105641.jpg

20190913_110925.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Har en benneli med utskiftbare chokere.  Fra nr 1 til nr5 . Fuglen lettet tidlig nå . Hva anbefals å bruke. Brukte nr 2 nå i helga men føler det ble veldig trangt.  Er nr 5 eller 4 som anbefales. Å hva slags hagle patroner/  størrelse anbefales . Nr 4 eller 5 til skogsfugl.

Mvh 308nm

Edited by 308nm
Link to comment
Share on other sites

Var noen runder i Sølvverket forrige uke.Ikke mye fugl,men noen kyllinger fikk vi da snust opp.Før det var jeg ei uke i Jämtland rundt Gällö,det var semre saker,faktisk bedre i Sølvverket.Nå er vi på vei til Røros for å prøve oss litt der.Det går mye i trening av unghund nå på oss,så hard core jakt kommer i andre rekke.Bra med kantarell på Østlandet da🤤

 

20190913_120404.jpg

20190913_130437.jpg

20190914_143839.jpg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Var i Flå i helgen. Lørdags morgen skremte ei røy livskiten av meg... og det var det jeg så av fugl den dagen. Søndagen så jeg ikke noe, men mulig jeg kan skylde på været? Det blåste såpass at caps med hørselvern dro avgårde, så for alt jeg vet kunne det lette fugler i øst og vest uten at jeg hadde hørt det pga vinden.

Forøvrig skal det være lite rype i området også. Går alene, uten hund.

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

Ble ein fin tiur på 4,5 kilo i dag. 🙂

 

Reiste til Trysil der jeg har tilgang til et terreng gjennom jobben. Ruslet ut i åttetida. Været var noe vekslende, fra tett snø til yr, og temperaturen var rundt null. Snødybden var omlag 20 - 30 cm, og det var noe snø på trærne.

 

Litt tidlig å gå ut, kanskje, men det gikk ikke mer enn ca en halvtime før jeg støkket ut en tiur. Rifla var i sekken, mens hagla var i hendene. Etter det ble det en teknisk hvil med å kle av seg litt. Altfor varmt med superundertøy!

 

Vabbet deretter rundt i noen timer og var borti fem tiurer, ei røy og en orrhane uten å få skuddsjanse. De satt gjemt i tetta.

 

Den ene satt forresten fint til, men jeg så den rett og slett ikke. Nesten irriterende å se den seile pent av gårde 50 meter unna, helt åpent! Tittet litt etter den, men den forble borte.

 

Etter hvert nærmet jeg meg bilen på en skogsvei. Så bortpå et hus, 150 meter unna, og der slutter terrenget. Tok patronene ut av hagla, og vips, der fløy ei røy ut rett foran meg! Uflaks og noe typisk for meg. Jeg gikk litt etter for å se etter den, men i stedet så jeg jammen en tiur i topp. Holdet anslo jeg til kanskje litt over 100 meter. Avstandsmåleren nektet å måle til treet. Verdens mest bedritne avstandsmåler! Bushnell Yardage Pro 450, heter den. 450 er nok centimeter, ikke yards (den viser meter da). Fuglen var urolig og flakset med vingene. Sannsynligvis var det en jeg hadde støkket ti minutter før, så den var kanskje ekstra på vakt eller noe slik. Jeg turte ikke å prøve å smyge noe, og holdet var jo helt innafor. Tok av sekken og satte meg bak og lot skuddet gå ganske kjapt, og jammen traff jeg. Den døde i smellen. Etter å ha målt fra tre til tre, la jeg sammen og fikk 135 meter. Men treffet var akkurat der jeg siktet, litt høyt midt på fra siden, så det gikk bra. Rifla er en Howa mini i 6,5 Grendel med Sonic 45 demper og Kahles CSX 3-12×56 på toppen. Kula var Hornady SST 123 grs. Ikke ideel kule, så det ble nok litt ødelagt kjøtt. Det finner jeg ut når jeg flår den. 

 

En kjempeavslutning på dagen! 7 - 8 km i tun og kram snø i ulendt terreng tar på kreftene (glemte trugene! De hadde gjort nytta i dag). Egentlig greit at det bare var et par hundre meter til bilen med tanke på den ekstra vekten!

 

Får legge ved et bilde. Ikke akkurat noe stemningsbilde, men. 

20191123_130046.jpg

  • Like 14
Link to comment
Share on other sites

Nydelig, @ko-stens! Jeg var ute en tur på lørdag, fra det lysna og til det var tid for middag. En nydelig tur på truger med fin, litt kram snø på bakken og snøtunge trær overalt. Tåka gjorde dessverre kikkerten ganske overflødig, og noe fugl så jeg ikke, men bra med rypespor oppe på en topp. Rypene hadde nok tatt til vingene før jeg kom meg opp på toppen, dessverre. Særlig fort går det jo ikke på truger i bratta.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
21 timer siden, m00se skrev:

Og når du skyter ut av tre med rifle, hvordan forsikrer du at det er trygt bakom?

Ved skudd mot "himmelen"er det umulig å forsikre seg om at det er 100% trygg bakgrunn, av den enkel grunn at man ikke ser nedslaget. Men om man kjenner sitt terreng og ikke har bebyggelse, hyttefelt, trafikkerte veier eller andre anlegg der folk med stor sannsynlighet ferdes innenfor 4-6km,  så er det i praksis trygt. Man kan jo regne på sannsynligheten for at noen skal bli truffet. Tryggere en mye annen jakt. Men 100% er det ikke. Det er det nesten ingen ting som er.   

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

22 timer siden, m00se skrev:

@ko-stens

 

Gikk du uten bikkje?

 

Og når du skyter ut av tre med rifle, hvordan forsikrer du at det er trygt bakom?

Går ikke med hund på toppjakt. Er som regel for mye snø til at det vil fungere uansett. Et av de viktigste hjelpemidlene er rett og slett kikkert. Mye av spenningen er å oppdage en fugl flere hundre meter unna og smyge inn til brukbar skyteavstand og samtidig unngå kvister og annet som kan være i veien for fri kulebane. For min del vil jeg helst ikke over 150 meter. Da vil hund ikke ha noen nytte heller. Er det lite snø, kan fuglen fort sitte på bakken og beite. Da kan en hund være med på å få fuglen i lufta. Da vil den sannsynligvis fly et stykke og sette seg i et tre. Under slike forhold ville jeg også hatt hagla i hendene og rifla i sekken i tilfelle fuglen trykker istedet for å fly.

 

Når det gjelder sikker bakgrunn, kan jo det være en utfordring på toppjakt, da skuddet går høyt og langt, spesielt om det blir bomskudd. Da sørger jeg for at skuddet ikke vil gå mot hus og hytter, sørger for en så sikker retning som mulig. Er jeg i tvil, skyter jeg ikke eller prøver å smyge slik at det blir en sikrere retning. Der jeg jaktet (og skal i helga), er det knapt hus eller hytter i det hele tatt, med unntak av ei grend i enden av terrenget. En kilometer eller så videre derfra er det skiløyper. Den veien skyter jeg ikke!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Skøyt min første skogsfugl i dag👍 

Orrhane på topp på 219 meter. Skikkelig morro! 

 

Da jeg er håpløs med hagla, så blir det stort sett riflejakt på meg. I dag fant jeg endelig en på topp! (synd det ikke er jakt etter jul)

 

Skutt med .308 og 168g Nosler AccuBond LongRange. (det var det jeg hadde akkuratt nå som jeg viste gikk godt på litt hold.) 

Det ble ikke pent, som de fleste sikkert allerede har tenkt. Men litt mat ble det heldigvis igjen.

Med v0 på ca 810 m/s traff kula i ca 700 m/s for de som er litt nerder. 

 

Veldig morsom jakt! 

Må få ladd opp fmj som går godt til etter nyttår (for rypejakt). 

 

Legger ved noen bilder. 

 

20191215_163957.jpg

20191215_164008.jpg

DSC_1310 (1).jpg

  • Like 9
Link to comment
Share on other sites

@m00se langt oppi Gudbrandsdalen 👍

 

Som @jmosbakk sier er hastighet mye viktigere enn kaliber. Om kula er 5,56, 7,62 eller 9,3 spiller ikke så stor rolle. Går det sakte nok, så blir hullet i fuglen kaliberstørrelse. Jeg har sett rype skutt med 9,3x62, og den var like fin. Jeg har klart mest erfaring med rype (fjellrype i hovedsak), men er mange likheter med toppjakt. 

 

Det viktige utifra min erfaring er fart og kule. En FMJ kule er viktig. Mange matchkuler (HPBT) vil nok funke dårlig. Jaktammunisjon (Nosler ABLR) har jeg også testa. Det funker ikke så bra. (bortimot vrengt polvottt effekt) 

 

Når det kommer til hastighet har jeg et inntrykk av at om hastigheten er under 750 m/s i det den treffer går det alltid bra. Stort sett også opp imot 800 m/s. Bikker du 850-900 m/s er inntrykket at sårkanalen har lett for å mangedobles i størrelse. 

 

Har veldig god erfaring med 150g Norma Golden Target i .308 og kort pipe. Har også brukt Hornady 150g FMJ-BT når jeg har ladd sjøl. Rifla mi er bygd mtp. rypejakt, men med mulighet til storvilt. Skulle jeg bygd ei rifle kun for rype hadde det nok blitt .308 likevel. (evt. 6,5 creedmore/260 rem eller 7mm-08 kanskje) 

 

Største fordelen med grøvre kaliber er mye mindre vindavdrift. Skal man jakte mye rype med rifle bør man ha avstandsmåler, å da spiller det liten rolle om kula detter 10cm eller 30cm på 200m. Det er lett å skru for det. 

 

Også er det selvfølgelig viktig å ha verifisert kulebane ut til så langt som man tenker å evt. skyte. Å at rifle/ammunisjon og ikke minst den bak (!) tilsammen har god presisjon. 

 

Utpå vinteren flokker ofte rypa seg å blir veldig sky, da er det greit å kunne skyte på litt lange hold selv om det er noen få m/s vind. Ikke uvanlig at jeg ikke kommer nærmere enn 150-300m i februar. Dette er vel litt som toppjakt også i mange tilfeller slik jeg har lest meg til. 

 

Legger ved et bilde av et rypebryst fra ei skutt rype som en 150g FMJ har gått igjennom på ca 100m. (ca 750 m/s ved treff) 

DSC_0221.JPG

Edited by FreeSkier
La til bilde
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...