Jump to content

Felt Pistol 1911 hjelp eller......?


Jonas.L

Recommended Posts

Som alle andre tråder her inne vedr. hvilken pistol, dings, langpang etc. sitter jeg nå med følgende problemstilling:

Hvilken 1911 til felt eller..............?

 

Bakgrunnen for grubleriene er så enkelt som at Pardini type pistoler føles noe for "bratte for meg" Tanfoglio Gold match er skutt med å liker den men....

Jeg har lyst til å kjøpe en 6" eller 5" som jeg faktisk kan hevde meg litt med i felt løypa, utfordringen er så lite skyte historikk med annet en 1911 (supertunet) eller std. Tanfoglio

at jeg ikke helt vet hva jeg liker borsett fra at Pardini ikke ligger like god hos meg.

Jeg har lyst til å avansere til praktisk når jeg føler at ferdighetene er gode nok, men jeg ønsker å prøve å finne 1 våpen som kan dekke begge, men felt er 1pri. pr. nå.

 

jeg har små hender så singelstack er nok og foretrekke, jeg liker fiberoptiske sikter samt at jeg helst skulle se at kornet ikke sitter fast i sleiden så siktet kan fanges opp raskere.

 

Jeg har hørt at STI er dårlig håndverk etc, men hvilken type race gun kan jeg vurdere som har tatt ut gods i sleden å som gir siktebildet raskt igjen?

Og som går i std. felt.

det dukker sikker opp svar som: bruk pengene på ammo og kjøpe en std. pistol å tren mye ;) Dette er helt greit men jeg har muligheten til å kjøpe på øverste hylle uten at det påvirker kjøpekraften til ammo.

 

Hvilke våpen bør jeg vurdere, samt hvilken børsemaker kan følge opp våpenet som bør velges?

 

Ja det er mye slike tråder som dette, men alle  sier Pardini 9, Sig Six, Tanfoglio eller STi, men det må da være andre habile muligheter???

Takker alle som gidder å svare på forhånd da det fort går inflasjon i tråder som denne, men jeg er virkelig rådvill.

 

Mvh

 

Jonas Lunde

 

 

Edited by Jonas.L
Link to comment
Share on other sites

1911

Mitt drømmeoppsett på en 1911 består av å velge ut de beste delene man finner og tilpasse alt fra bunnen av (prisen på kun delene kommer på over 25K, pris på arbeid aner jeg ikke siden jeg ville gjort det for meg selv og er våpensmed, men med tiden som brukes for å få det helt perfekt ville fort endt opp på 40-50K med delene vil jeg anta). Et av hovedpunktene ville vært en godt slanket 5" sleide med 6" løp med vekt fremme som også forsiktet satt på.

 

Eller.....?:

Den beste pistolen til feltskyting fra fabrikk uten noen over eller ved siden, de nye Sig P210. Disse ligger vel på 30K og oppover. De er dog nok ikke helt egnet til praktisk, men, jeg ville heller kjøpt en annen pistol i tillegg og ha til det formålet.

Link to comment
Share on other sites

Hei alle, takk for til alle gode svar.

Jeg ble oppriktig talt nyskjerrig Rausheim, hvordan/hvilke deler ville du satt sammen og hvorfor?

Må bare beklage at dette er et litt klønete spørsmål, men hva er det som gjør noen deler bedre enn andre?

Jeg kjenner ikke til Wilson eller SVI, men jeg ser av prisen at dette burde være farlig bra, hva er det som rettferdiggjør

denne type prising?

Dette er kanskje opplagt for noen og jeg har kun erfaringer på Hi-end innen rifler og hagler, men hvorfor er denne: https://www.2alfa.no/atlas-gunworks-titan-.40-s-and-w.html priset til 60k? Kontra en Bul feks?

 

Mvh

 

Jonas Lunde

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Nå er man ikke så avhengig av håndarbeid lenger. Problemet med 1911'er var at  det ikke fantes nøyaktige mål. Nå finnes det det. Da Kimber tok seg bryet med det, kunne kan plutselig kjøpe hyllevare som matchet customvåpen på toleranser og presisjon. Flere produsenter har gjort dette, og nå leverer flere produsenter 1911 (Smith&Wesson, Ruger, Kimber, STI, SVI, SPS, BUL, Springfield armory mm). Det finnes også rimelige alternativer. HK Expert er like presis som SVI'n min. Grunnen til at jeg byttet var at HK'n var for lett til at jeg klarte å skyte raskt nok til å hevde meg i felt (spesielt med en hånd.). Avtrekket var suverent til å være hyllevare, og etter at jeg byttet til en snillere slagfjær så kom jeg nær nok kravet til feltpistol til at at gikk fint så lenge skytetiden var grei. Skjøt noen VM Grov også, og presisjonsdelen var god nok til å vinne lokale stevner, men jeg klarte ikke skyte raskt nok på duelldelen.

 

Skal du hevde deg i felt, så er det 9mm som gjelder. Kommer vanligvis en dunge med .45-fans og lager larm nå, men hvis man sjekker statistikken, så er topp-plasseringene tatt av skyttere med 9mm. 1911 er i utgangpunktet ikke optimal for 9mm, men de som selges nå er både presise og har god funksjon.

 

Å se etter våpen som passer både felt og dynamisk er problematisk. Du ender opp med noe som ikke er optimalt for noen av delene. Forstår ikke helt hvorfor STI får dårlig omtale. SVI har litt mer håndarbeid i seg, men i praksis er de svær like. Kravet til presisjon i felt er ikke all verden. Viktigere med godt avtrekk. Det er svær mange som kan forbedre et 1911-avtrekk hvis det trengs.

 

Ikke rimeligste alternativ, men det går an å se etter en brukt en (NB! Det finnes Springfielder fra før århundreskiftet. De er greie nok for en hobbysmed, men for en som forventer Sauer STR, så er det bedre å satse på et nylaget jern):

https://www.jaktdepotet.no/display.aspx?menuid=-6063&prodid=13189

Link to comment
Share on other sites

Takk for meget utfyllende  gode svar.

Det ser ut til å koke ned til hva man liker i hånden og hva man vil betale.

Jeg ønsker primært sett en felt pistol så da blir det muligens 6", men hvis noen her skulle velge en 1911 til felt..

Hvilken ville man da valgt?

 

Mvh

 

Jonas Lunde

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror vel at den beste komboen fra begge verdener, hige end og masseprodusert, er Kimber. Jeg har en kompis som har en Kimber Stainless Raptor I 9mm som jeg har fått prøve en del, og den er søren meg utrolig god å skyte og den virker tight og fin.

 

Men jeg har hørt mye bra om BUL også uten at jeg har prøvd en.

Link to comment
Share on other sites

27 minutter siden, Bartemannen skrev:

Hvilken statistikk er det du refererer til? Jeg aldri på noen feltstevner (eller noen som helst andre stevner for den saks skyld) sett at noen registrerer hva slags våpen den enkelte skyter med.

 

Jeg tror det er jeg-vet-hvem-dem-er-og-hva-de-skyter-med statistikken, veldig vanskelig å finne det på nett.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hevder meg med 1911 i felt, både grovfelt og milfelt. Defnisjonen min av å hevde meg er å vinne større approberte stevner i A og overall og NM ikke små tilfeldige norgesfelt på lokal plass der de gode ikke er med :o 

evert på forumet her og, og mange andre skyter det også. 

Highend 1911/2011 er mye you get what you pay for. Les baer og SVI er mine favoritter uten tvil når ting koster litt, vi får jo bare ha X antall våpen, så kan heller ha litt dyrere kule greier da. 

 

Link to comment
Share on other sites

Er helt enig med aps her. 

Premium merkene gir deg det du betaler for - tightere tilpassninger og flott presisjon.

 

Ser du refererer til High-End hagler - 1911 er litt det samme, det smeller og du treffer (med de fleste) av standardmodellene også men det er noe eget med følelsen av en pistol som er helt tight og med nydelig finish. Jeg liker hagler med flott treverk og tilpassninger men jeg tror vel egentlig ikke at jeg treffer flere tiurer allikevel....

 

Lot en nybegynner teste den ene Les Baer'en min på banen nå nettopp. Han fikk seg en aha opplevelse i forhold til alt han hadde googlet seg til på nett.

 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Da har man kjøpt pang....

(Msteiro fikk rett)

Det ble til slutt en 1911 SVI Infinity Sight track "6"  9mm. som føles helt fantastisk.

(*Evert har selvfølgelig hatt dårlig inflytelse så jeg skylder enkelt å greit på han),

(Han syter fælt over at alt er så: sitata: "jævla tight" så demontering tok litt tid😂.

Takk til alle som har tipset i denne tråden da det har hjulpet betydelig.

 

Mvh

 

Jonas Lunde

Edited by Jonas.L
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...