Jump to content

Kvalitet på QR ringer av stål.


nippon81

Recommended Posts

Jeg er ikke helt sikker på hva du mener med "kvaliteten"? (Kvalitet: "Evne til å oppfylle kundens krav"). Skal vi kunne uttale oss om "kvaliteten", må vi nok vite hvilken produsent, og modell, dette dreier seg om.

 

Jeg vil likevel anta at du mener "evnen til å få samme treffpunkt, etter å ha tatt kikkerten av, og så på igjen". Da kan jeg si at jeg har har ei rifle med vanlig "Leupold QR", dvs. ei fast skinne, med to hull, der en "tapp" fra ringene går nedi, og låses med hver sin hendel. Og to rifler med Leupolds "QRW"-ringer, dvs. ringer med hendel på hver ring, som låser ringene til Weaver-klakker. Jeg har også et par tilsvarende Warne-ringer, som jeg enda ikke har fått prøvd i praksis.

 

Min erfaring er at det ikke er merkbare treffpunktendringer ved av-/påmontering av kikkerter med "QR"-montasjene (det er det, for så vidt heller ikke, med vanlige ringer, hvis ringene står fast på kikkerten, og man passer på at det ikke er tving i montasjen, og at "fra-skruen-siden" ligger an likt før og etter demontering).

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
24 minutter siden, RustyRAT skrev:

Ble plaget av at montasjen løsnet -

 

Hva løsnet? Og hvilken "QR"-løsning var det du brukte? Var det "lang skinne og tapper", eller var det "QRW", ringer med hendel, som låser til Weaver-klakker eller Picatinny-skinne?

 

Og, forresten, siden du nevner noe som "løsner", i forbindelse med Sauer 202: Min børsemaker sier han har sluttet å telle hvor mange Sauer 202 med aluminiumskasse han har måttet omarbeide kikkertfestene på, etter at skruene for kikkertmontasjen har skaffet seg litt førstehånds kjennskap til Newtons lover ved skuddløsning.

Edited by Jegermeistern
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...