Jump to content

Bilyd på hjertet hos drever 2år, Hjelp?


Hare4

Recommended Posts

Hei!

 

Må spør her om noen har vært borti lignende på hunden sin?

 

Har en Drever hann på 2 år som var på årlig vaksine denne uken der di ga beskjed om at hunden hadde bilyd på hjertet noe som jeg burde sjekke opp hos en spesialist og evnt få medisiner. Di snakket om en klaff på hjertet som ikke hang med og mye sannsynlig må han gå på medisiner resten av livet og kommer til å bli slappere med tiden. Har tenkt å bestille time hos spesialist for å finne ut hvor alvorlig dette er, men hadde jo håpet å kunne jakte med hunden i mange år og ha en sprek og god bikkje. Nå vet jeg ikke helt hva jeg skal gjøre.

 

Tar imot erfaring fra andre med lignende problem og hvordan det gikk med bikkja.   

Edited by Hare4
Link to comment
Share on other sites

Hadde du den Dachsen i mange år?

 

Lurer jo litt på om det er vits i å bruke mange tusen på legesjekk, behandling og medisiner om det ikke er noe hensikt, vet jo ikke om hunden lever lengre av den grunn. Jakthund er jo en arbeids hund som må fungere og ha god helse, vil ikke gi opp hunden heller da den ser veldig lovende ut på jakt .

Link to comment
Share on other sites

Bilyd kan være uttrykk for en klaffefeil i hjertet, eller en åpning i skillevegg (mellom for- eller hovedkammer) som ikke skal være der. Men det kan også være et rent akustisk fenomen uten at noe er galt. Hvis bikkja virker sprek, glad og har normalt god kondis, ville jeg personlig ikke gjort noe med det- og latt hunden drive med det den elsker mest av alt. 

Min mening, bare. 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en hund som har bilyd på hjertet med styrke 5 av 6. Det ble definert som hjertesvikt. Hun får mye væske i lungene ,med påfølgende hosting og manglende pusteevne, når hun ikke får medisiner. Hun gikk i 10-12 år med bare en svak bilyd. Det var uproblematisk, og umedisinert. Når det først forverret seg, så var det plutselig. 2 piller per dag senere, så er hun i toppform igjen. Dyrlegen sa det kom til å holde et par tre år.

Link to comment
Share on other sites

Min avdøde dachs fikk påvist bilyd på hjerte som 8 åring. Den ble 10 år. Dårlig hjerteklaff var årsaken. Ifølge vetrinæren var dette relativt vanlig på dachs. Måtte ha medisiner de 5 siste månedene av livet sitt, etter at hun fort ble sliten av en tur. Døde av hjertesvikt som kom helt plutselig. 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

En bilyd er en fellesbetegnelse på en suselyd på hjertet.
En veterinær klarer ikke høre annet enn i hvilken grad det suser, og kan absolutt ikke trekke noen konklusjoner av dette.

Den eneste måten du får rett svar på er å få en kompetent veterinær til å undersøke hunden med en ultralydundersøkelse.
Dette gjøres i våken tilstand, liggende på et bord med et hull i. For de aller fleste hunder går dette veldig greit.
Tida hunden må ligge i ro tar fra ca fra 10-20 minutter. Etter dette vil veterinæren se på bildene, gjøre målinger og konkludere.
 

Hadde det vært min hund ville jeg absolutt fått hunden undersøkt. Det er ca 3.000 kroner som jeg bruker til helsen hos min hund.
Fordelene er mange:
- Eventuell sykdom eller større grad av feil kan behandles slik at hunden kan leve et aktivt liv lenge(r).
- Hvis det ikke er behov for medisinering, kan en kontroll etter anbefalt tid se om det er endringer og gi en pekepinn på utviklingen (og jeg kan ha en aktiv hund lenge(r).
- Er det feil i hjertet er dette SVÆRT VIKTIG informasjon for avlen og rasen sin helse på lang sikt.
- Jeg som eier får et svar og slipper bekymre meg, ta hensyn unødvendig osv. Jeg vet hva jeg skal forholde meg til.

Selv om det høres en bilyd, er ikke det synonymt med at det er noen sykdom, feil eller ulumskheter hos hunden. 

Link to comment
Share on other sites

Takk for et utfyllende svar, enig med deg om å sjekke det ut, skal få bestilt time så fort det roer seg med jaktreiser nå, kvotene er nesten fulle nå, bikkja er begynt å komme i form nå og jeg trenger å vite litt mere om dette så håper på det beste :)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Status etter hjerteutredning og røngten var at lyden kom fra en blodåre ut fra hjertet med en liten innsnevring som lagde suselyd, ingenting farlig altså, hunden ville ikke bli påvirket av dette på noen måte. Så da var han altså helt frisk allikevel:) 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...