Jump to content

Kjøp av hjemmelade tjeneste


Simxe

Recommended Posts

Hei. Vet ikke om dette er lov, men prøver. 

Er det noen her som lader hjemme og eventuelt kan lade skudd for meg for noen kroner? 

 

Har 7mm rem mag kuler og hylser (ca 120 stk) lurer på hva prisen på dette  hadde blitt om tjenestetaker ordner resten? 

 

På forhånd takk. 

Edited by Simxe
Link to comment
Share on other sites

43 minutter siden, G.Larson skrev:

????? 

 

Jeg tror han sikter til at det kanskje ikke er mange som kjenner til denne forskriften. https://lovdata.no/forskrift/2009-06-25-904/§51

§ 51.Tilvirkning av ammunisjon

Det kreves ikke tillatelse til å tilvirke ammunisjon eller prosjektiler til eget lovlig bruk.

Edited by Anonymrifle
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, bardp said:

Nei er vel neppe mange her som har lov å gjøre noe slikt. Men tror ikke det er særlig tradisjon for å følge loven her. Så du får sikkert en PM med tilbud snart.

Du må gjerne spesifisere om du mener her som i her på Kammeret, eller her som i generelt for denne paragrafen i lovverket. Det første mener jeg relativt sett må være direkte feil, og vil nok for mange her oppleves som en fornærmelse, men jeg har heller ikke særlig tro på at den andre tolkningen medfører riktighet (i noe omfang av betydning)

Link to comment
Share on other sites

9 timer siden, Nagant 762 skrev:

Hvor mange her er det som tilvirker ammunisjon mot betaling ?

 

Det er i hvert fall noen her som støper kuler mot betaling, og blykuler er som kjent skarp ammunisjon :-)

 

Om man får overlevert ladekomponenter og bistår med å dra i handtaket på et begrenset antall patroner, et begrenset antall ganger, så er det neppe i strid med lovens intensjon, selv om man får en hundrings for tidsforbruken. Da er det mer betenkelig å skyte noe som andre har ladet og som du selv må ta risiko og ansvar for, for ikke snakke om den ukjente risikoen du utsetter naboen for om du skyter sammen med andre.

Link to comment
Share on other sites

Om betalingen skjer i form av penger eller gods spiller ingen rolle. En har ikke lov å tilvirke ammunisjon til andre mot noen form for godtgjørelse. Som privatperson kan man jo også komme skikkelig i heisen om det skulle skje en ulykke med en patron en har ladet. En har jo ikke noen form for ansvarsforsikring som dekker for eksempel tap av synet på en skytter som følge av feil på en patron en har ladet.

 

Link to comment
Share on other sites

Tanken om å få andre lade for deg er ikke helt nytt, men ikke lovlig.

En mye bedre tanke er å se at ladeutstyr koster ikke all verden, for 1500 har du pressa, en kjipt, men fungerende vekt og alt du trenger. Dier finner du rund 3-500 i rimeligere enden av prisleie. Ladeboka er meget bra start til å finne ut basics.

Med utstyret på plass kan du finne fram tråden om fadderordning på kammeret og spørre pent en av erfarne hjemmeladere i nærområde om hjelp til å komme i gang selv.

Link to comment
Share on other sites

14 timer siden, Simxe skrev:

Hei. Vet ikke om dette er lov, men prøver. 

Er det noen her som lader hjemme og eventuelt kan lade skudd for meg for noen kroner? 

 

Har 7mm rem mag kuler og hylser (ca 120 stk) lurer på hva prisen på dette  hadde blitt om tjenestetaker ordner resten? 

 

På forhånd takk. 

 

Hvor bor du?

 

Er det snakk om kun 120 patroner, så er det sikkert noen i nærheten som kan lade disse for deg som en slags opplæring i ladeteknikk. 

 

Lykke til.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

5 timer siden, psg-1 skrev:

Hvor bor du?

 

Er det snakk om kun 120 patroner, så er det sikkert noen i nærheten som kan lade disse for deg som en slags opplæring i ladeteknikk. 

 

Lykke til.

Jeg har hatt folk hjemme hos meg på mitt laderom for å lade selv for første gang. Siden har de kjøpt eget utstyr.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...