Jump to content

Slippe ung vizla uten jakt erfaring.


Trasop

Recommended Posts

Hei, jeg har invitert en del gode venner til å jakte med meg på hytta på fjellet. Da en av de spør om det er ok at han tar med en Vizla han pleier å passe. Hunden er 3 år og har ikke jaktet før. Men går som regel løs i skogen på tur, og i følge min kamerat tar han av og til stand når de er ute og går. Men han har aldri sjekket ut om det er fugl foran hunden da, eller bedt han reise fugl. Jeg er av den sorten som tenker at det er alltid gøy å prøve noe nytt, så jeg sa at han jo gjerne må ta med hunden. Det jeg trenger tips til er: Hva kan vi gjøre feil og hva kan vi gjøre rett for at hunden kan begynne å utvikle seg som jakthund. Jeg har bare jaga inn hare og rådyr hund før. Og det meste som står å lese handler jo om å hjelpe valpen eller unghunden igang. denne er 3 år. 

Link to comment
Share on other sites

Er vel ikke så mye annet du kan gjøre en å slippe den. Fungerer det så ros hunden fungerer det ikke så vet du nå det. Men det er vel ikke så mye annet en ful en hund tar stand på. En kompis av meg pleide å låne min sorte elghund til rype og storfugl jakt fungerte vist utmerket så lenge det ikke var elg i nærheten.

Link to comment
Share on other sites

Kan være greit å ta med langline så man kan kontrollere hunden litt i fuglesituasjoner. Lar man den herje helt fritt risikerer du at den blir for heit i toppen og bare jager alt den kommer over.

 

Ellers er det bare å prøve, og gjerne holde litt tilbake på de første skuddsjansene, så man ikke risikerer å skremme hunden.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...