Jump to content

NY elgbørse.


bardp

Recommended Posts

1 time siden, msteiro skrev:

Tostegs ja, men hverken Weatherby Vanguard eller Howa har det man kan kalle bra matchavtrekk ala S&L. 

Ikke helt sikker på at man trenger et topp matchavtrekk på en ren elgrifle i Norge😉. Det er vel helst det at når man er vandt til et tostegs avtrekk, så er det for noen en fordel å ha det på jaktrifla også.

Det går jo å ta en tur til butikken å teste avtrekket. 

Jeg så forresten en review av denne rifla på "field and stream". Testserien som ble skutt var imponerende.

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Simplex skrev:

Ikke helt sikker på at man trenger et topp matchavtrekk på en ren elgrifle i Norge😉

 

Trenger ikke, nei. Man trenger ikke støydemping og klimaanlegg i bilen heller, men er man først vant med det så kjøper man ikke noe uten. 😉

 

Jaktdepotet selger Steyr Mannlicher i omtrent riktig prisklasse. De har matchavtrekk og herlig boltgange. 

Link to comment
Share on other sites

5 timer siden, Torf skrev:

Prøv dette søket på finn for å finne en rimelig elgvelter i 338. Det er mange fine rifler her til latterlig lave priser. Da frigjør man budsjettet til skikkelig demper (AseUtra SL7i 338 lapmag) og optikk.

Finn 338 pris lav/høy

 

Det gjelder også våpen i andre magnum-, eller uvanlige kalibre. 8x57 IS er vel i grenselandet til "uvanlig", den også. De som selger slike våpen, er kanskje de som aldri har fått dreisen på (eller prøvd) heimelading? Jeg ville nok sett grundig gjennom salgsannonsene for "de uvanlige", før jeg betalte flerdobbelt for et omtrent identisk våpen i "de 3 store". Og sjøl om det heter "magnum", er det aldri noen problemer med den pølsa som er for lang.

Link to comment
Share on other sites

Samme oppfatning ang. magnum og diverse utenom de vanlige. Jeg kjøpte en 7RM som jeg skulle ha noen deler fra, men måtte jo teste den først.
Fabrikkammo til 17kr/smellen som fint kan brukes på elgen og gir hylser etterpå.
Ikke noe rekyl å snakke om og med det hylsevolumet så blir den veldig fleksibel. For hjemmeladeren så gjør den det samme som 30-06. 

Argumentet for å velge bort de litt kruttørste kalibrene kan være hvis man ønsker kort pipe, men det er ikke tilfelle her som jeg har forstått.

Link to comment
Share on other sites

Støtter de to ovennevnte herrer :)
Jeg har i mange herrens år jaktet med 375 H&H og ikke minst 338 WM, i tillegg til 35 Whelen, og nå 338-06 A-Square.
Som hjemmelader er det ikke noe problem å finne kuler og ladninger som passer til alt fra rådyr, eventuelt duiker og springbok, til hjort, elg, sebra og kudu.
En jaktkompis har (som jeg har nevnt tidligere) "a matching pair" ZKK 602 i 375 H&H og 300 H&H i tillegg til en 7 MM Rem mag.
Jeg har ikke tall på antall vilt han har lagt ned med disse, både hjemme og ute.
Uvanlig...vel, de fungerer ypperlig til alt vilt, er egentlig en fryd å skyte med, ikke minst presisjonsmessig.
Det var det...tilbake til topic ;)

Link to comment
Share on other sites

Det trådstarter vil ha uten å vite det er en brukt remington 700 i 30.06 med ettermontert timney trykkpunktavtrekk justrert til 1,5 kg slik som sauern.

 

Bøsse ca 2000-4000 kroner på finn. Avtrekk ca 3500kr fra Brownells. Bytte gjør du selv.

 

Så da har du brukt ca 6-7000kr og har ei rifle i mange år :D 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

@boble

 

"Jaktdepotet selger Steyr Mannlicher i omtrent riktig prisklasse. De har matchavtrekk og herlig boltgange."

De har en i rett kaliber, som jeg tror er løpsbyttesystem på, så det kan du eventuelt sjekke.

Dersom du slår til på den tror jeg du blir fornøyd. Det eneste jeg lurer på er sikringen på halsen. Den er ett plasthjul tror jeg. Den er sikkert ok for det. Har Schultz & Larsen og Sauer selv, men har ingen erfaring med Steyr Manlicher Luksus. Annet en jeg har oppfattet at det er løpsbyttesystem, med kikkerten på løpet. Så selv om Schultz & Larsen er bra, finnes det selvfølgelig andre kjempebra merker. Du får søke på kammeret, om informasjon om Steyr Manlicher luksus. Kaliberet på Steyr rifla er jo knallbra, men det har du sikkert observert. De Schultz & Larsen og Sauerriflene jeg ha,r er alle kjøpt brukt på finn.no. Ikke noen problemer med de.

Edited by svehella
Link to comment
Share on other sites

Jaktpoteta har også den Rössler Titan som jeg så på der for noen få år siden. Den hadde forferdelig flott bolt-gange og virket solid og fin. Men om den har no match-avtrekk husker jeg ikke, det er justerbart i hvert fall. Rössler er vel produsert i Østerrike, så det er nok veldig bra kvalitet.

 

https://www.titan6.com/en/produkte/titanalpha

 

Hva de mener med dette er jeg usikker på:

"Single set as well as shot gun trigger are available for your TITANalpha".......

 

https://www.jaktdepotet.no/rifler/rossler/roessler-titan-alpha

 

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, 223man1 skrev:

Hva de mener med dette er jeg usikker på:

"Single set as well as shot gun trigger are available for your TITANalpha".......

 

De har oversatt direkte fra boarysch uten å forstå hva de skrev. Französischer Stecher (Einzelstecher) und Flintenabzug = snellert med enkel avtrekker og direkteavtrekk. 

Edited by boble
Presisering i oversettelse.
Link to comment
Share on other sites

Jeg ville også valgt låskasse i alu hvis det er et alternativ.

Røssler Titan har det og den fremstår meget godt balansert. Vil tro det blir på samme viset med S&L og 202 også. 

Rifle med "matchpipe" (60cm/19mm) og totalvekt under 4kg gir gode skyteegenskaper samtidig som den er grei å dra rundt.

KKC target har jeg aldri skutt med, men noe typisk jaktskjefte er det vel kanskje ikke.

Link to comment
Share on other sites

OK, det snellert-avtrekket lurer jeg på åssen er. Det er vel direkte og veldig lett (300 gram står det)....... Man trykker vel da avtrekkeren framover, og så kommer det ett klikk, så er det klart. Det er det også på den CZ-527 jeg har, men det synes jeg er noe merkelige greier. Det rakler og klakker når man drar av, det blir mye forsinkelse på det. Jeg bruker det aldri.

 

Vanlige avtrekket er 1200 gram på Rössler står det. Spørs om det avtrekket kan justeres slik at du får en vandring på avtrekkeren der den går bakover veldig lett og så er det et trykkpunkt.

 

Det som står om Set Trigger er dette:

Short, dry trigger; adjustable trigger travel and trigger weight; direct acting trigger travel distance, set to 0.3 – 0.4 mm trigger path.

Link to comment
Share on other sites

@bardp

Rössler Titan er er grei den, imidlertid er det tilsvarende plasthjul sikring som Steyr Manlicher Luksus.

Det er en på jaktlaget mitt som har en, og den er det noe kluss med avtrekksmekanismen på så den måtte leveres inn. Det gikk ikke an å ta avtrekk. Han fikk anbefalt å bruke låselim på skruene, for de løsnet lett. Det er andre gangen han må levere den inn for avtrekksmekanismen. Bortsett fra det er han godt fornøyd med presisjonen og funksjon. Jmosbakk har sikkert bedre oversikt på denne typen, siden han har en.

Schultz & Larsen Tactical er vel noe mer stål/aluminium i, en i standard kassen, som ikke leveres i aluminium. Samt at jeg tror at det ikke er stor forskjell på trykkpunktsavtrekket på denne og på det som leveres til jaktkassen. Løpet på Tactical kassen er Ø27 mm og er 74 cm langt, det er pinadø feitere en STR løpene det. Standardløpene passer i den kassen, og her får du og Holmbro stokk. Dersom du ikke vil ha standardstokken. Selv om det blir god plass rundt jaktpipene i standardstokken, ser den jo flott ut. Den veier en del, selv om aluminiumskassen er 400 gram lettere. Eg ville nok vurdert standardkassen, men bevares. Flott våpen det der.

Edited by svehella
Link to comment
Share on other sites

OK, plastdeler i sikrings-deler høres i grunn ikke så bra ut. Håper det blir forandret, hvis de får en del reklamasjoner på dette så kan det hende de gjør om på det.

 

S&L ser fin ut den.

 

Tactical S&L med så grov og lang pipe blir veldig tung, ikke så lett å dra med seg et stykke i skogen.

 

" Weight depends on barrel choice but with the steel action is 1,470g, plus barrels weighing various weights depending on specification. The featured Tactical barrel of 74cm weighs 3,170g and the barrel of 58cm weighs 2,840g.

"

 

Alu-kassa veier 400 g mindre enn stål-kassa sa du. Og KKC stokk 1,1kg står det.

Alu-Kasse+58cm løp+kkc stokk = ca. 1070g + 2840g + 1100g =5010g  pluss kikkert og demper. Ca. 6,3 kg. da.

 

Må nok ha ei tynnere og lettere standard-pipe til jakt, som du sier.

 

 

 

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, 223man1 said:

plastdeler i sikrings-deler høres i grunn ikke så bra ut. Håper det blir forandret, hvis de får en del reklamasjoner på dette så kan det hende de gjør om på det.


Jeg har/har hatt 5 stk av denne børsa og har skutt flere tusen skudd med de. Aldri hatt noe kluss med sikring eller avtrekk.
Forøvrig helt enig i at det hadde vært fint om selve sikringen hadde vært i alu eller stål istedet for plast. Jeg hadde en i alu, men den måtte jeg lage selv.
Det hever inntrykket noe, men etter jeg hadde montert den så tenkte jeg ikke noe mer over det.
De leverer forresten underbeslag i aluminium til Titan nå. Det frister litt.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Magasin er som nemt i lag med avtrekk,  du knepper ut begge deler. Meiner å huske at Blaser avtrekk er uten trykkpunkt.

Liker heller  ikkje stokken. Glimrende på bane men å tre hånda / tommel inn i skjefte kan vere det som hefter deg så du mister viltet. Gammel mote som no dukker opp igjen. Stiller også spørsmål til vekta på herligheta mht. bruk på jakt. Du bikker ca 4kg kun for rifla...

Link to comment
Share on other sites

Anschutz er gode våpen det, men ser det er ganske "høy" låskasse på denne.

Med monasjer + kikkert oppå den kassen så tviler jeg du får noe særlig kinnkontakt uten å montere en eller annen variant av kolbeforhøyer.

Det finnes en god del kolbeforhøyere på markedet, så det er vel ikke i utgangspunktet noe problem. 

 

Ser du tenker å montere demper, så åpensiktene flyr vekk med en gang. Er det ikke like greit å kjøpe rifle uten åpensikter da? Ferdig gjenga fra fabrikk feks..?

 

Veldig fint tre i stokken hadde den da!

 

Personlig ville jeg valgt et noe mer fleksibelt system om prisklassen er i den leia der. Systemvåpen er nevnt her.

Om du er vant med sauer,så er jo 202 midt i blinken, S&L er også knall.

 

Du får vel brukte utgaver av de to nevnte, med litt ekstrautstyr som demper, magasiner osv til prisen av denne Anschutzen.

Jeg kjøpte en brukt S&L til 11.000 her i våres. Da fikk jeg med KKC-stokk, originalstokk, 2 magasiner, lyddemper og kikkertmontasjer og et løp som knapt var skutt med.

 

Om du er vant med å bære en gammel mauser, så er ikke vekt noe å tenke på. 

 

Om budsjettet er romslig, så kan du jo fleske til med en Sauer 404 😎

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Da var vel endelig valget tatt. Og det blir en:

Schultz & Larsen Tactical Lås Aluminium.

KKC Schultz og Larsen Classic DL Black.

Schultz & Larsen Løp 15 8x57 JS  56 cm 10" stigning og M14x1 gjenger.

Schultz & Larsen Løp 15 6,5x55 56 cm 21mm stigning og M14x1 gjenger.

A-tec Hertz 119 Cal. 338  M14x1.

 

Så nå er det bare å få ordnet med kjøpetillatelse og bestille.

 

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

10 timer siden, bardp skrev:

Da var vel endelig valget tatt. Og det blir en:

Schultz & Larsen Tactical Lås Aluminium.

KKC Schultz og Larsen Classic DL Black.

Schultz & Larsen Løp 15 8x57 JS  56 cm 10" stigning og M14x1 gjenger.

Schultz & Larsen Løp 15 6,5x55 56 cm 21mm stigning og M14x1 gjenger.

A-tec Hertz 119 Cal. 338  M14x1.

 

Så nå er det bare å få ordnet med kjøpetillatelse og bestille.

😁👌👍

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Da er børsa kommet i hus og jeg har montert på en Swarovski Z8I 2-16x50.

Har nå 6,5x55 løpet i og med kikkert, demper og tomt magasin veier den 4,6 kg.

8x57 løpet som kom med var ikke 56 cm men 52 cm så det er noe lettere vil tro den ender på ca 4,5 kg med det løpet.

Det kom vel også med en annen demper en den som sto i tilbudet samt to treskudds magasin i tillegg til et femskudds magasin.

Demperen som fulgte med er en A-Tec H2 med tre moduler, den er sikkert bra.

Er det noen som vet hvor mye dempingen reduseres når en fjerner en en eller to moduler.

Har ikke foreløpig hatt tid til noen skikkelig test av børsa men det kommer nok etter påske.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Vel det er jo en helt annen rifle med en helt annen stokk. Men så langt ser det bra ut.

Det kan jo se ut til at en greier seg med en modul på demperen for å berge hørselen på elgjakta. Blir nå uansett mye bedre en uten demper som har vært tilfelle for min del i alle år.

Edited by bardp
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Tok litt tid men her er noen bilder. Var på banen i kveld og testet litt og så langt er jeg storfornøyd har foreløpig kun testet 6,5x55 løpet og det gir samlinger på  100 meteren på 15-18mm  med DL baneammunisjon og 17-20mm med Oryx. Litt morsomt at de to ammunisjonene hadde akkurat samme treffpunkt.

Det eneste som overasket meg var at treffpunktet  flyttet seg 4cm opp når jeg tok av to moduler på lyddemperen.

20200421_204620.jpg

20200421_204634.jpg

20200421_204650.jpg

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...